Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä väitteessä "Suomessa on työvoimapula" on oikeasti kysymys?

Vierailija
13.05.2023 |

1. Työnantajasi haluaisi maksaa sinulle työntekijänä paljon nykyistä pienempää palkkaa, mutta tämä ei onnistu koska ammattiyhdistysliikkeellä on Suomessa paljon vaikutusvaltaa ja voimaa. Tilanne kyrsii suuresti työnantajia ja muita pääomapiirejä (joita Elinkeinoelämän Keskusliitto, Etla, ym. edustavat).

Jotta työnantajat saisivat taloudellisen vallan itselleen, ay-liike on riisuttava vallasta. Keinona on kansaan (sinuun ja minuun), sekä lainsäätäjiin vaikuttaminen.

2. Jokainen valhe muuttuu todeksi, kun valhetta toistetaan riittävän monta kertaa. Väittämä siitä, että Suomessa on työvoimapula on juuri tällainen valhe.

3. Kun sinut, minut ja poliitikot on saatu uskomaan, että Suomessa on muka työvoimapula, poliitikot ryhtyvät toimenpiteisiin "työvoimapulan" ratkaisemiseksi. He kysyvät työnantajien lobbareilta mitä pitäisi tehdä, ja nämä vastaavat.

4 .Työnantajan lobbareiden (EK, ETLA, yms.) vastaukset kysymyksiin ovat tällaisia:

- työnantajien pitäisi itse saada päättää työvoiman palkaamisesta EU:n ulkopuolelta
(lue: portit auki erittäin mataliin palkkoihin ja kovaan työntekoon tottuneille aasialaisille)

- yritysten hintakilpailukykyä pitäisi parantaa
(lue: työehtosopimukset pitäisi purkaa eli palkat pitäisi romahduttaa)

- Suomen houkuttelevuutta investointikohteena pitäisi parantaa
(lue: työntekijöiden lakko-oikeus pitäisi poistaa)

- työmarkkinoiden dynamiikkaa pitäisi parantaa
(lue: sosiaaliturva pitäisi poistaa)

Ainoa keino estää Suomen muuttuminen hyväksikäyttövaltioksi on, että alisteisessa asemassa olevat pitävät toistensa puolta lujemmin kuin koskaan. Jos olet nykyinen tai entinen palkansaaja, se tarkoittaa seuraavaa:

- älä usko mitään, mitä työnantajan lobbarit väittävät
- liity ammattiyhdistykseen ja pysy sen jäsenenä
- osallistu aktiivisesti ammattiyhdistyksen toimintaan
- liity suomalaisten palkansaajien etua puolustavan puolueen (persut, demarit) jäseneksi
- älä äänestä työnantajien asialla olevia porvaripuoleita (Kokoomus, Keskusta, Kristilliset, RKP) missään vaaleissa

Kommentit (272)

Vierailija
101/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä tosiaankaan ole työvoimapulaa. Minulla on 3 eri ammattia tasoilta amiska-yliopisto ja olen hakenut töitä reilu 2 vuotta. 823 hakemusta tarkalleen olen lähettänyt ja on ollut 5 haastattelua. Vaikka olen itsekin pätevä hakija, niin minulle ei edes soiteta, laitetaan vaan paikka hakuun uudelleen ottamatta mitään yhteyttä. Muutaman kerran (edelleen minua haastattelematta) on todettu, että on ollut liian vähän hakijoita, paikka avataan myöhemmin uudelleen. Hmmm, jos on PÄTEVÄ HAKIJA ja 1 avoin paikka, niin miksi siihen pitäisi olla enemmän hakijoita? Tuttujen ja sukulaisten palkkaaminen: Hujanen poistuu kokouksesta Hujasen haastattelun ajaksi. Hujanen palkattiin. Näitä esimerkkejä on loputtomasti. Päteviä hakijoita on, mutta heihin ei välttämättä oteta mitään yhteyttä. Valituilla on ollut enemmän työkokemusta kuin minulla.

Yhdellä aloistani on seuraavanlainen ongelma: Oman auton käyttö. No ei ole omaa autoa, eikä korttiakaan kun ei anneta töitä, että saisin palkan, että saisin ajokortin ja auton.

Näin täällä Suomessa.

Ajokortti yleensä ajetaan, kun 18.v. tulee täyteen.

Millä rahalla jos ei töihin vain pääse?

Anna olla, he eivät elä samassa todellisuudessa. Eräs vanhemman ikäluokan haastattelija kysyi vakavissaan miksi en halunnut jatkaa työuraani harjoittelupaikassani.

(Siksi, että paikkaa ei ollut auki. Se oli vain ennalta sovittu 2 kk kestänyt harjoittelu opintoja varten.)

Vierailija
102/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolle piste fi antaa tilastoksi 431 työpaikkaa ja miljoona kävijää (tammi-touko 2023). Erikoinen työvoimapula.

Valtio ei ole mikään suuri työnantaja, mutta kunnat ovat. Laske mukaan kuntarekryn paikat ja kaikki Oikotien työpaikat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ollut joskus A-studiossa.

Vierailija
104/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolle piste fi antaa tilastoksi 431 työpaikkaa ja miljoona kävijää (tammi-touko 2023). Erikoinen työvoimapula.

Valtio ei ole mikään suuri työnantaja, mutta kunnat ovat. Laske mukaan kuntarekryn paikat ja kaikki Oikotien työpaikat.

Ja niiden sivustojen kävijät tuon miljoonan lisäksi ;)

Vierailija
105/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jännää, että parin sadan takia ei vaivauduta töihin, mutta jos vastaava summa vähennetään tuista, niin raivo repeää.

Vielä "jännenpää" on, että miten ostovoima TÙHOTTU, se on hyvin jännää miten systemaattisesti palkansaajat on köyhdytetty alle 20-vuodessa. Eli valtio on riistänyt ja varastanut kansalaisten rahat.

Vierailija
106/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultamunia munivista hanhista on jatkuva pula. Kuten esimerkiksi ammattitaitoisesta hitsarista 10€ tuntipalkalla on jatkuvasti krooninen pula. Tai ammattitaitoinen siivooja 6€/h.

Toinen merkittävä tekijä on se että, jos tekemättä mitään saa suurinpiirtein saman rahan kuin hanttihommista, niin miksi vaivautua?

Kolmantena ylijäykkä jako työttömän / työntekijän välillä. Työn vastaanotto pitäisi aina olla kannattavampaa kuin kotona makaaminen. Eli jos on mahdollisuus tehdä vaikka 10h viikossa, niin se pitäisi aina olla kannattavaa ottaa vastaan. Nykyisessä mallissa jos otat, niin hirveä säätö ja pelko muiden etuuksien välittömästä katkaisusta selvittelyjen ajaksi. Pahimmassa tapauksessa olet viikkoja ilman mitään tulolähteitä.

Vierailija
107/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultamunia munivista hanhista on jatkuva pula. Kuten esimerkiksi ammattitaitoisesta hitsarista 10€ tuntipalkalla on jatkuvasti krooninen pula. Tai ammattitaitoinen siivooja 6€/h.

Toinen merkittävä tekijä on se että, jos tekemättä mitään saa suurinpiirtein saman rahan kuin hanttihommista, niin miksi vaivautua?

Kolmantena ylijäykkä jako työttömän / työntekijän välillä. Työn vastaanotto pitäisi aina olla kannattavampaa kuin kotona makaaminen. Eli jos on mahdollisuus tehdä vaikka 10h viikossa, niin se pitäisi aina olla kannattavaa ottaa vastaan. Nykyisessä mallissa jos otat, niin hirveä säätö ja pelko muiden etuuksien välittömästä katkaisusta selvittelyjen ajaksi. Pahimmassa tapauksessa olet viikkoja ilman mitään tulolähteitä.

Samoin nämä olet OTM ja palkaksi tarjotaan 2190 euroa.

Vierailija
108/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ollut joskus A-studiossa.

Mä asun A-studiossa.

Vierailija
109/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hitsaajan ammattitutkinto. Eli olen ns luokkahitsari. En hitsaa yhtäkään karvia kyllä 10€/h "palkalla"

Mutta jos saan siitä päälle 20€/h, niin sitten voin kyllä hitsata ihan mitä vaan.

Viimeks mulle tarjottiin siitä hommasta 23€/h, mutta tällä hekellä mä opiskelen.

Ja en ole mikään pajahitsari, tai lankakoneapina. Siltikin jos mä niitä hommia menen tekemään, niin se on 20€/h, sen mä saan, jos meen taas hitsaamaan.

Vierailija
110/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä työnantajat koskaan kokeilleet "työvoimapulaan" sellaista keinoa kuin palkkojen nostaminen? Just asking.

Parempi keino on tukien laskeminen, jotta hintataso ei nouse liikaa. Tukien laskiessa alkaa matalakin palkka olla houkutteleva.

Millä tavoin? Eli jos tekee töitä 8 tuntia päivässä ja saat siitä rahaa mikä ei riitä ruokaan olisi jotenkin motivoivampaa? 

Tätä työttömien haukkumista sitten jaksat trollata vaikka asia on miljoona kertaa kerrottu mitä tapahtuu yhteiskunnassa kun kansalla ei ole töitä ja tuloja. Tiedät sen hyvin kunhan trollaat.

Kympin tuntipalkalla saa kuussa täysillä tunneilla 1630, josta jää käteen noin 1500€. Jos sillä ei ihminen elä, niin jotain vikaa on kulutustottumuksissa.

et sitten veroja maksanut? Tuosta jää noin 1400€ käteen ja jos tuollainen palkka niin todennäköisesti pääkaupunkiseudulla josta lähtee 700-1000 asumiseen, 200 laskuihin ja ruokaan jää pari sataa. 

Vierailija
111/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hitsaajan ammattitutkinto. Eli olen ns luokkahitsari. En hitsaa yhtäkään karvia kyllä 10€/h "palkalla"

Mutta jos saan siitä päälle 20€/h, niin sitten voin kyllä hitsata ihan mitä vaan.

Viimeks mulle tarjottiin siitä hommasta 23€/h, mutta tällä hekellä mä opiskelen.

Ja en ole mikään pajahitsari, tai lankakoneapina. Siltikin jos mä niitä hommia menen tekemään, niin se on 20€/h, sen mä saan, jos meen taas hitsaamaan.

Kannattaako hitsarin myydä tunteja vai lopputulosta? Luulen, että laadukkaasta saumasta saa jopa 200 € tunti, jos myy työnsä projektina.

Vierailija
112/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole työvoimapulaa, työttömiä taitaa olla noin 500 000 ihmistä ja avoimia työpaikkoja on max 20 000.

Työvoimapulaa valittavat haluavat suomeen vain halpatyövoimaa koska suomalainen työntekijä ei suostu tekemään töitä orjapalkalla.

Vierailija
113/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulassa on oikeasti kyse siitä, että suurin osa työttömistä haluaa pitää ikuista lomaa muiden rahoilla.

Vierailija
114/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset haluaa välttämättä vaihtaa tämän väestön.

Vierailija
115/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa väestöstä on kunnon ihmisiä. Vain työttömät on syytä laivata Somaliaan.

Vierailija
116/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"liity suomalaisten palkansaajien etua puolustavan puolueen (persut,"

Niin, persutko tulevassa hallituksessa ovat nyt palkansaajia puolustamassa? Leikkaavat pienituloisilta niin palkansaajilta kuin muiltakin vielä rankemmin kuin kokoomus, persut on vielä piirun verran oikeammalla. Mistä tämä kummallinen kuvitelma on tullut että persut ajaisi työläisten etuja? SMP olikin, mutta se on haudattu jo aika päiviä sitten.

Vierailija
117/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtamedia ja hallinto julkaisevat valeuutisia, propagandaa ja disinformaatiota päivittäin ja jos sitä kyseenalaistaa maksetut trollit hyökkäävät sanomaan että kommentoija on Venäjältä... Suomi=totalitaristinen maa nykyään...

Vierailija
118/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa väestöstä on kunnon ihmisiä. Vain työttömät on syytä laivata Somaliaan.

Eli kaikki jotka joskus ovat olleet työttömänä? Vai ne jotka joskus tulevat olemaan työttömiä? Eli lähes kaikki suomalaiset... just...

Vierailija
119/272 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se asia on. Nykyajan työnantaja tarjoaa työntekijälle ainoastaan minimin. Silloin ennen kun valtio omisti tehtaita, esimerkiksi vaikkapa Rautaruukin, se järjesti työntekijöille esimerkiksi lomapaikkoja, joita pystyi vuokraamaan edullisesti. Lisäksi oli kaikkea muutakin vapaa-ajan toimintaa, jollaista nykyajan työnantajat eivät varmasti järjestä.

Ensin lähdettiin siirtämään tuotantoa halvan työvoiman kehitysmaihin ja nyt se halpatyövoima halutaan tuoda tänne. Kaikkea halpuutetaan koko ajan, paitsi tietenkin kuluttajan maksamia hintoja. Yritykset repii valtavia katteita ja voittoja. Näin köyhdytetään Suomen kansa.

Vierailija
120/272 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulassa on oikeasti kyse siitä, että suurin osa työttömistä haluaa pitää ikuista lomaa muiden rahoilla.

Taidat olla se ainoa, joka lomailee muiden rahoilla. Ai niin. Ne laiskimmat ihmiset muuten löytyvät sieltä huipputuloisista. Useimmat ole päivääkään tehneet oikeita (tai minkäänlaisia) töitä elämässään.

Duunarit ja pienituloiset pyörittävät tätä maata. Muista se seuraavan kerran kun avaat suusi.

Niistä rikkaista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme