Lapsi jäi puistoonkun tarhan täti ei osannut laskea yhdeksään
Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Heini Valppu-Virenius vahvistaa tapahtuneen. Hänen mukaansa lapsi ehti olla puistossa yksin ilman omaa ryhmäänsä viitisen minuuttia.
Valppu-Virenius kertoo, että asiassa oli kyse inhimillisestä virheestä.
Lapsiryhmä on lähtenyt siirtymään ulkoiluun käytettävästä puistosta tien toiselle puolelle päiväkodin pihalle. Lapset on laskettu ja lapsilista on ollut mukana, mutta siinä on tapahtunut harmillisesti laskuvirhe.
Valppu-Vireniuksen mukaan ryhmässä oli kaikkiaan yhdeksän lasta.
Työntekijältä ei voi vaatia että osaisi laskea yhdeksään. Yhdeksän on niin harmillinen pariton luku. Kahdeksaan olisi varmasti osannut laskea.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää suunnittelua ja varhaiskasvattajat omaan toimistoon kauas lapsista! Siten saadaan jokaiselle kirjattua tarkasti ohjeistus siirtymätilanteita varten ja lapset osaavat itse mennä takaisin päiväkotiin ilman aikuisten valvontaa.
Pelkkää vittuilua täällä taas koko ketju täynnä. Suunnitteluaika on varhaiskasvatuslaissa määrätty, ja se kuuluu opettajan työnkuvaan. Toiset sen käyttää, toiset ei. Vanhemmat hoitajat ovat tottuneet siihen, ettei sellaista ole, ja kun uudet valmistuneet opettajat sen käyttävät, niin kyllä urputetaan. Valittakaa korkeammalle oksalle!! Ei ihme ettei päiväkodeissa enää pydy kouluttautuneet, kun omaa työtä ei saa tehdä niin kuin se on suunniteltu.
En puolusta tällä tuollaista huolimattomuutta. Siinä on toimittu todella surkeasti eikä ollenkaan kuten vastuullisena. Laskuvirhe on vain selitys sille, että ei ole tarkistettu että kukaan ei ole piilossa missään. Silmämääräisesti ei kyllä ohimennen huomata puuttuuko joku. Meillä lapsia hyörii 21 ja voin sanoa, että en iltapäivällä välttämättä muista, oliko joku lapsi minun kanssa pienryhmässä vai oliko edes hoidossa sinä päivänä. Resurssit on mitä on, ja hommaa on valtavasti, eikä sitä helvetin suunnitteluaikaa ehdi pitää, niin sitten täytyy siinä ryhmän hälyssä tehdä kaikki asiat lasten huomaamisen kustannuksella...
Sitä saa mitä tilaa
Laki on siis säädetty niin, että jos vastakkain ovat jonkun akateemisen tunnetaitoteorian pyöritteleminen toimistossa sekä lasten vahtiminen, niin lasten vahtiminen on aina se joka jää prioriteeteissa kakkoseksi?
Ei, vaan laissa on ne molemmat ja niiden pitäisi molempien toteutua. Jos ei pysty toteutumaan, silloin resurssit on pielessä. Toki turvallisuus on ykkösasia.
Vaatimukset toiminnan sisällöistä, sen kehittämisestä ja arvioinnista painaa niskaan, ja ryhmässä on oltava vakalain mukaista toimintaa. Jonkun sekin on mietittävä, muutoin homma on entistä enemmän kaaosta. Mutta vanhemmat kritisoivat, hoitajat kritisoivat, mikään ei ole hyvä. Ja silti homma on kirjattu lakiin. Mielellään jättäisin kaiken tekemättä ja olisin lasten kanssa.
Itse priorisoin lasten turvallisuuden, mutta homma ei toimi niin, että kaikki olemme koko ajan vahdissa. Lasten vahtiminen on kokoaikainen hoitajan työ, ope vahtii myös kun on ryhmässä. 2h viikossa suunnitteluaikaa työpaikalla on vähän kaikkeen turhaan mutta pakolliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää suunnittelua ja varhaiskasvattajat omaan toimistoon kauas lapsista! Siten saadaan jokaiselle kirjattua tarkasti ohjeistus siirtymätilanteita varten ja lapset osaavat itse mennä takaisin päiväkotiin ilman aikuisten valvontaa.
Pelkkää vittuilua täällä taas koko ketju täynnä. Suunnitteluaika on varhaiskasvatuslaissa määrätty, ja se kuuluu opettajan työnkuvaan. Toiset sen käyttää, toiset ei. Vanhemmat hoitajat ovat tottuneet siihen, ettei sellaista ole, ja kun uudet valmistuneet opettajat sen käyttävät, niin kyllä urputetaan. Valittakaa korkeammalle oksalle!! Ei ihme ettei päiväkodeissa enää pydy kouluttautuneet, kun omaa työtä ei saa tehdä niin kuin se on suunniteltu.
En puolusta tällä tuollaista huolimattomuutta. Siinä on toimittu todella surkeasti eikä ollenkaan kuten vastuullisena. Laskuvirhe on vain selitys sille, että ei ole tarkistettu että kukaan ei ole piilossa missään. Silmämääräisesti ei kyllä ohimennen huomata puuttuuko joku. Meillä lapsia hyörii 21 ja voin sanoa, että en iltapäivällä välttämättä muista, oliko joku lapsi minun kanssa pienryhmässä vai oliko edes hoidossa sinä päivänä. Resurssit on mitä on, ja hommaa on valtavasti, eikä sitä helvetin suunnitteluaikaa ehdi pitää, niin sitten täytyy siinä ryhmän hälyssä tehdä kaikki asiat lasten huomaamisen kustannuksella...
Sitä saa mitä tilaa
Laki on siis säädetty niin, että jos vastakkain ovat jonkun akateemisen tunnetaitoteorian pyöritteleminen toimistossa sekä lasten vahtiminen, niin lasten vahtiminen on aina se joka jää prioriteeteissa kakkoseksi?
Ei, vaan laissa on ne molemmat ja niiden pitäisi molempien toteutua. Jos ei pysty toteutumaan, silloin resurssit on pielessä. Toki turvallisuus on ykkösasia.
Vaatimukset toiminnan sisällöistä, sen kehittämisestä ja arvioinnista painaa niskaan, ja ryhmässä on oltava vakalain mukaista toimintaa. Jonkun sekin on mietittävä, muutoin homma on entistä enemmän kaaosta. Mutta vanhemmat kritisoivat, hoitajat kritisoivat, mikään ei ole hyvä. Ja silti homma on kirjattu lakiin. Mielellään jättäisin kaiken tekemättä ja olisin lasten kanssa.
Itse priorisoin lasten turvallisuuden, mutta homma ei toimi niin, että kaikki olemme koko ajan vahdissa. Lasten vahtiminen on kokoaikainen hoitajan työ, ope vahtii myös kun on ryhmässä. 2h viikossa suunnitteluaikaa työpaikalla on vähän kaikkeen turhaan mutta pakolliseen.
Vierailija kirjoitti:
Viitisen minuuttia? Joo. Lapsi leikkii oman aikansa ennen kuin edes huomaa muiden jo lähteneen. Saattaa huudella, ja alkaa tuhertamaan itkua hetken päästä kun vastausta ei kuulu. Ohikulkijan havaitessa taaperon se huutaa jo kuin palosireeni. Tod. näk ne viisi minuuttia on jo tässä täynnä. Sen jälkeen katsellaan ympärille ja nähdään se toinen päiväkotiryhmä, jonka valvoja tulee selvittämään tilannetta. Ensin rauhoitetaan hysteerinen(?) muksu, sitten katsotaan yhteystiedot ja soitetaan päiväkotiin josta saapuu joku noutamaan muksun sen soiton perusteella.
Viiden minuutin sisään kaikki tuo? Ja ellei olisi soitettu perään, kauanko muksu olisi viettänyt aikaa valvomatta ja peloissaan?
Se on muuten aina 5 min mitä lapsi on ollut yksin, kun jotain tapahtuu. Vaikka kaikki joilla on lapsia kyllä tajuavat, ettei mitenkään ole mahdollista että tapahtumiin olisi kulunut vain 5min.
Mielestäni inhottavaa. Sanoisivat suoraan että resurssipulan takia näitä tapahtuu. Tai että ei ollut osaavaa henkilökuntaa. Tai mikä ikinä se oikea syy onkaan ollut.
HELLsinkiläistä osaamista, ja nämä "tarhantädit" kehtaa vinkua lisää palkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä. Luin jutun ja ällistyin varhaiskasvatuksen antamasta syystä: inhimillinen laskuvirhe!
Siis minkälaisia ihmisiä on niiden muuten aivan ihanien päiväkotihoitajien joukossa!
Jos ei yhdeksään kykene laskemaan, niin panee pelottamaan.
Laskuvirhe? Luulisi huomaavan, jos joku tuttu lapsi puuttuu joukosta.
Voin kertoa, että ei sitä vaan helposti huomaa, "jos joku tuttu lapsi puuttuu". Tuossa on kai ollut puolikas ryhmä mukana, joten ei sitä vain muista, kuka on mukana ja kuka ei. Siksi pitää olla lista mukana ja aina tarkistaa, että jokainen on tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa
Kaaoshan syntyy siitä jos lapsia ei vahdita tarpeeksi eikä ole lupaa tai kykyä pitää kuria lapsille.
Tuota hoitajat-opettajat-työnjakoa myös ihmettelen. Niillä hoitajillakin on vuosien mittainen koulutus juuri suunnittelutyöstä (esim. lastenohjaaja), mutta eivät pääse tekemään koulutuksensa mukaista työtä edes sitä vähää kuin mitä opettajat. Eli kaikki turhautuvat, kun eivät saa suunnitella vaikka ovat istuneet pitkään koulun penkillä oppiakseen suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Heille ei ole opetettu laskemaan sormia apua käyttäen. Useimmat pienet hoidettavatkin osaavat laskea kymmeneen sormia apuna käyttäen. Seuraavan kerran voisivat kysyä joltain viisivuotiaalta jos hän vaikka näyttäisi montako sormea on yhdeksän.
Ei siellä mitään kelpoisia töissä ole. Ketä ovat sattuneet saamaan paskapaikkaan hetkeksi paskalla palkalla jostain ostarilta tai torilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä. Luin jutun ja ällistyin varhaiskasvatuksen antamasta syystä: inhimillinen laskuvirhe!
Siis minkälaisia ihmisiä on niiden muuten aivan ihanien päiväkotihoitajien joukossa!
Voin kertoa, että ei sitä vaan helposti huomaa, "jos joku tuttu lapsi puuttuu". Tuossa on kai ollut puolikas ryhmä mukana, joten ei sitä vain muista, kuka on mukana ja kuka ei. Siksi pitää olla lista mukana ja aina tarkistaa, että jokainen on tallessa.
No ei kyllä noin pienessä ryhmässä pääse käymään tällaista. Ja siis olen itsekin lasten kanssa tekemisissä. 9 pystyy laskemaan vaikka huinisivat pitkin pihaa samanlaisissa vaatteissa.
Itsekin olen sitä joutunut viimeaikoina harrastamaan ihan uusien 12 lapsen kanssa. Toki myönnettäköön, että olen tyytyväinen jos 12 suunnilleen oikean näköistä lasta on mukana. Jos joku on vaihdokas, en välttämättä vielä erottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heille ei ole opetettu laskemaan sormia apua käyttäen. Useimmat pienet hoidettavatkin osaavat laskea kymmeneen sormia apuna käyttäen. Seuraavan kerran voisivat kysyä joltain viisivuotiaalta jos hän vaikka näyttäisi montako sormea on yhdeksän.
Ei siellä mitään kelpoisia töissä ole. Ketä ovat sattuneet saamaan paskapaikkaan hetkeksi paskalla palkalla jostain ostarilta tai torilta.
Täällä landella ei ole ostareita ja paikallisiin varhaiskasvatuskeskuksiin palkataan vain koulutusvaatimukset täyttäviä varhaiskasvatuksen asiantuntijoita. Edes sijaiseksi ei pääse ilman koulutusta.
Armeijan kapteeni unohti minut vartioimaam ammuksia. Ei osannut laskea 24: ään. Ei ollut lupaa poistua.
Voi herranjumala..- Kaikesta sitä pöyritytäänkin.. Lapselle ei käynyt vissiin mitään ja 5minuutin päästä oli kaikki kunnossa Silti kauhea haloo asiasta?
kansakunnassa kaikki siis hyvin
Voin kuvitella, että jos laskut ja katsomisissa tapahtuu lyhytaikainen vorhe tarha, kun meillä yläkoululaiset eivät edes osaa kerääntyä kokoontumispaikalle poistumisharjoituksen aikana ohjeiden mukaan puolet katoaa jonnekin ja loput puolet norkoilee kavereiden kanssa, jolloin tunnin pitäjä laskee, että 2 oppilasta 26 on paikalla eli 24 jäi palavaan rakennukseen ja ilmoittaisi nämä palokunnalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jutun mukaa oli lista mukana
Eikös nuo tarhan tädit ole nykyään ihan akateemisia 😁
Vanhemmat älkää jeesustelko täällä vaan toimikaa! Vein yhtenä aamuna 2v lastani päiväkotiin aamupalalle. 1-2v lapsia yhteensä yhdeksän pöydän ääressä jo ja pari eteisessä omani lisäksi. Kysyin työntekijältä oletko yksin kun en nähnyt muita. Kertoi että työkaveri poissa ja iltavuoro tulee vasta klo 9.21. Klo oli siis vähän yli kahdeksan. Kysyin onko esimiehesi paikalla. Ei ollut mutta sain puhelimitse kiinni. Sanoin että tämä ei ole ok. Kertoi että tilaus seureen oli tehty ilman tulosta. Sanoin että tällaisesta pitää kertoa vanhemmille, ei pimittää. Johtaja sanoi tulevansa itse ryhmään. Odotin 15 min ja hän saapuikin. Lähdin töihin huolestuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.
T: vakaope
Kuulehan nyt: Minulle ja pojalleni (joka on nyt jo täysi-ikäinen) se on aina ollut ja tulee olemaan tarhan täti/setä. Samoin kun kaupassa on kaupan täti/setä oli heillä ikä ja koulutus ihan mikä tahansa. En itsekään halua että minua kutsuttaisiin töissä Tohtoriksi vaan oppilaat käyttävät ihan vaan etunimeäni jotta tajuaisin minulle puhuttavan.
Hei yliopiston täti tai yliopiston setä. Viitsitkö katsoa mun gradun läpi? En tosin ole varma, että haluanko yhdenkään suomalaisen yliopiston tädin tai sedän katsovan mun gradua läpi, koska ei siellä varmaan ole ymmärrystä mun alalle.
No joo .....mitä uutta tämä on ettei tarhatäti osaa laskea ...olin 2000 luvun alussa eräällä paikkakunnalla alkaa T:llä lähihoitajakoulussa.
Luokassa oli 2 opiskelijaa jotka eivät osanneet kunnolla opetuskieltä-kaikki voi arvata mikä se opetuskieli oli eli suomi:-) ..pääsivät kaikista tenteistä läpi ja vielä ylpeili että kuinka hyvin meni ...Ihanaa mutta hei me tarvitaan edelleen lisätyövoimaa ..Itse kun olin lapsi 80 luvulla ei kukaan vonut edes kuvitella että päiväkodissa ei osata laskea..ja oma lapseni oli 90 luvulla päiväkodissa silloinkin kaikki osasi laskea..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en hyväksy kirjoitti:
Minun on vaikea hyväksyä tällaista välinpitämättömyyttä ja holtittomuutta. Miltä tuntuisi, jos olisit itse sen jätetyn lapsen äiti/ vanhempi?
Itse saisin sellaisen raivarin, siinä tulisi ruumiita!
Olen luottanut näihin aikuisiin, jotka pitävät huolta pikkuisestani minun ollessa töissä. Ovatko he luottamukeni arvoisia?
Siinä kyllä iskee ns. "paska tuulettimeen" hyvin nopeasti!
Sunlaiset vanhemmat on osasyy miksi lopetin työnteon. Ja moni muu. Jos aikuisen itsehillintä ja keskustelutaito on tota tasoa niin sen tietää millaisia mukuloita niissä piireissä kasvaa.
Ja olen itsekin äiti. Lapsi oli ollut kadoksissa (puistossa aitojen sisällä) 5 minuuttia, virheitä sattuu. Ei sitä tiedä kuinka paljon siellä on ollut muita (ulkopuolisia) lapsia samaan aikaan, usein lasten kanssa on enemmän tai vähemmän härdelliä. Itse olin siinä työssä kognitiivisesti niin kuormittunut että juuri tuollaisia virheitä alkoi sattumaan. Itse annan arvoa niille jotka sitä työtä vielä jaksaa.
Hyvä että jätit alan. Ei se ole hyväksyttävä selitys sille että lapsi jää yksin puistoon, että ei enää pysty edes yksinkertaista pluslaskua tekemään. Sellaiset eivät sovellu alalle, jossa ollaan vastuussa pienistä lapsista.
Ei, vaan sinä ja muut työtä ei-tehneet ei ymmärrä millaisia tilanteita siellä tulee vastaan + työn kuormittavuus, jonka vuoksi joku lapsi unohtuu joskus johonkin. Kyse ei ole siitä ettei osaa laskea yhdeksään, ja jos ei sitä ymmärrä ei ymmärrä myöskään millaisesta työstä on kyse. Tollanen vinoilu asiasta ei korjaa mitään eikä auta ennaltaehkäisemään niitä tilanteita.
Ja kyllä, olen todella onnellinen että jätin alan. Muutama ex-kollega on vielä alalla ja kuulen paljon kuinka hullummaksi työ vaan menee koko ajan.
"Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.
T: vakaope[/quote]
Opettele sinä laskemaan edes yhdeksään ennen kuin peräät arvostusta.
Tittelit tässä lienee täysin sivuseikka kun yksi lapsi hukattu joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala..- Kaikesta sitä pöyritytäänkin.. Lapselle ei käynyt vissiin mitään ja 5minuutin päästä oli kaikki kunnossa Silti kauhea haloo asiasta?
kansakunnassa kaikki siis hyvin
Voin kuvitella, että jos laskut ja katsomisissa tapahtuu lyhytaikainen vorhe tarha, kun meillä yläkoululaiset eivät edes osaa kerääntyä kokoontumispaikalle poistumisharjoituksen aikana ohjeiden mukaan puolet katoaa jonnekin ja loput puolet norkoilee kavereiden kanssa, jolloin tunnin pitäjä laskee, että 2 oppilasta 26 on paikalla eli 24 jäi palavaan rakennukseen ja ilmoittaisi nämä palokunnalle
Näitä on lisäksi uutisoitu aika paljon viime aikoina. Suurin osa näistä tapauksista ei varmaan päädy edes lehtiin.
Tällä hetkellä lehtiin on päätynyt onnellisesti loppuneita juttuja. Mutta kyllä tästä ongelmasta pitää keskustella ja ongelma hoitaa ENNEN kuin jollekin käy jotain kauheaa.
Mietin esim meidän päiväkotia ja lähipuistoja. Vieressä on meri, vilkasta ajorataa, jyrkkiä pudotuksia kallioilta. Kaikenlaista missä voi käydä kurjasti, jos lapsi jää yksikseen vaeltelemaan kun hoitajat ei osanneet laskea 9 tai poistuivat ennen kuin viimeinen lapsi oli haettu.
Ja ei ne portit tai aidan puiston ja pihan ympärillä auta, kun puolet vanhemmista ja isoista lapsista jättää portit auki siitä kuljettuaan. Sieltä se yksin jäänyt 3v lähtee sitten vaeltamaan äkkiä, kun ei halua olla yksin.
Viitisen minuuttia? Joo. Lapsi leikkii oman aikansa ennen kuin edes huomaa muiden jo lähteneen. Saattaa huudella, ja alkaa tuhertamaan itkua hetken päästä kun vastausta ei kuulu. Ohikulkijan havaitessa taaperon se huutaa jo kuin palosireeni. Tod. näk ne viisi minuuttia on jo tässä täynnä. Sen jälkeen katsellaan ympärille ja nähdään se toinen päiväkotiryhmä, jonka valvoja tulee selvittämään tilannetta. Ensin rauhoitetaan hysteerinen(?) muksu, sitten katsotaan yhteystiedot ja soitetaan päiväkotiin josta saapuu joku noutamaan muksun sen soiton perusteella.
Viiden minuutin sisään kaikki tuo? Ja ellei olisi soitettu perään, kauanko muksu olisi viettänyt aikaa valvomatta ja peloissaan?