Lapsi jäi puistoonkun tarhan täti ei osannut laskea yhdeksään
Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Heini Valppu-Virenius vahvistaa tapahtuneen. Hänen mukaansa lapsi ehti olla puistossa yksin ilman omaa ryhmäänsä viitisen minuuttia.
Valppu-Virenius kertoo, että asiassa oli kyse inhimillisestä virheestä.
Lapsiryhmä on lähtenyt siirtymään ulkoiluun käytettävästä puistosta tien toiselle puolelle päiväkodin pihalle. Lapset on laskettu ja lapsilista on ollut mukana, mutta siinä on tapahtunut harmillisesti laskuvirhe.
Valppu-Vireniuksen mukaan ryhmässä oli kaikkiaan yhdeksän lasta.
Työntekijältä ei voi vaatia että osaisi laskea yhdeksään. Yhdeksän on niin harmillinen pariton luku. Kahdeksaan olisi varmasti osannut laskea.
Kommentit (168)
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa ja mielestäni joku väitti, että siellä olisi myös 9 euroa/päivä työntekijöitä.
Kuulemma osa vie lapsen tarhaan, vaikka on itse vauvan kanssa kotona. Lapsia on tarhoissa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa ja mielestäni joku väitti, että siellä olisi myös 9 euroa/päivä työntekijöitä.
Palkkatuki on vain 6 kuukautta. Jos työntekijät olisivat kaikki vakituisia niin he muistaisivat lapset paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, mutta näistä hädin tuskin luku- ja matikkataitoisista saadaan kyllä lähäreitä tehtyä.
Lähäri on pelkkä apulainen niin kuin koulussa koulunkäyntiavustaja.
Se nimike on Koulunkäynnin ohjaaja.
tuntuu että ollan ope pikkuapulaisia, käy tulostamassa tämä, leikkaa 25 kangaspalaa, hae uudelle oppilaalle pulpetti
Jos ei ole avustajaa niin maisterikoulutettu kovapalkkainen ope joutuu tekemään nuo kyseiset hommat itse. Tästä syystä moni toivoisi, että jokaiseen luokkaan saataisiin palkattua avustaja vaikkapa työllistämisrahoilla.
Koulunkäynninohjaaja ei ole opettajan apulainen vaan työpari, jolla oma tehtävänsä oppilaiden auttajana ja ohjaajana.
Koulunkäyntiavustaja ei todellakaan ole mikään itsenäinen tai tasaveroinen työpari, vaan apulaisen roolissa. Eli tekee mitä opettaja käskee. Välillä opettaja käskee auttamaan oppilaita niiden tehtävien teossa jotka opettaja on oppilaille määrännyt, ja välillä taas opettaja vaikkapa käskee monistamaan papereita tai hakemaan erilaisia välineitä.
Nimike on koulunkäynninohjaaja eikä ole apulaisen roolissa. Ei tarvitse eikä missään nimessä pidä ottaa käskyjä opettajalta. Ohjaajalla on oma itsenäinen rooli koulussa ja hän on oppilaita varten. Ei opettajan apulainen.
Juridinen esimies on ehkä rehtori, mutta käytännössä opettaja määrittelee pitkälti sen, että mitä tehdään. Ihan niin kuin päiväkodeissakin on avustajia joiden juridinen esimies on päiväkodin johtaja, mutta käytännössä ei se johtaja avustajien työtä ohjaa kuin korkeintaan aivan yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma osa vie lapsen tarhaan, vaikka on itse vauvan kanssa kotona. Lapsia on tarhoissa liikaa.
Jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen. Se, että lapsi on varhaiskasvatettavana vaikka vauva on kotona ei ole sen enempää väärin kuin sekään, että lapsi on koulussa vaikka vauva on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen. Se, että lapsi on varhaiskasvatettavana vaikka vauva on kotona ei ole sen enempää väärin kuin sekään, että lapsi on koulussa vaikka vauva on kotona.
Miksi pitää tehdä useampi lapsi ellei niiden kanssa pärjää ---->vauvalomalla<------?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, mutta näistä hädin tuskin luku- ja matikkataitoisista saadaan kyllä lähäreitä tehtyä.
Lähäri on pelkkä apulainen niin kuin koulussa koulunkäyntiavustaja.
Se nimike on Koulunkäynnin ohjaaja.
tuntuu että ollan ope pikkuapulaisia, käy tulostamassa tämä, leikkaa 25 kangaspalaa, hae uudelle oppilaalle pulpetti
Jos ei ole avustajaa niin maisterikoulutettu kovapalkkainen ope joutuu tekemään nuo kyseiset hommat itse. Tästä syystä moni toivoisi, että jokaiseen luokkaan saataisiin palkattua avustaja vaikkapa työllistämisrahoilla.
Koulunkäynninohjaaja ei ole opettajan apulainen vaan työpari, jolla oma tehtävänsä oppilaiden auttajana ja ohjaajana.
Koulunkäyntiavustaja ei todellakaan ole mikään itsenäinen tai tasaveroinen työpari, vaan apulaisen roolissa. Eli tekee mitä opettaja käskee. Välillä opettaja käskee auttamaan oppilaita niiden tehtävien teossa jotka opettaja on oppilaille määrännyt, ja välillä taas opettaja vaikkapa käskee monistamaan papereita tai hakemaan erilaisia välineitä.
Nimike on koulunkäynninohjaaja eikä ole apulaisen roolissa. Ei tarvitse eikä missään nimessä pidä ottaa käskyjä opettajalta. Ohjaajalla on oma itsenäinen rooli koulussa ja hän on oppilaita varten. Ei opettajan apulainen.
Juridinen esimies on ehkä rehtori, mutta käytännössä opettaja määrittelee pitkälti sen, että mitä tehdään. Ihan niin kuin päiväkodeissakin on avustajia joiden juridinen esimies on päiväkodin johtaja, mutta käytännössä ei se johtaja avustajien työtä ohjaa kuin korkeintaan aivan yleisellä tasolla.
Opettaja ei kuitenkaan ole ohjaajan esimies eikä käskyttäjä. Itse olin ihanassa luokassa ihanan opettajan kanssa. Me suunnittelimme yhdessä asiat ja sovimme kumpi tekee mitäkin. Käytännössä minä ohjasin tai oikeastaan opetin pienimmät ja opettaja isoimmat. Erityisryhmä, jossa monta luokka- astetta. Opettaja kyllä sanoi minkä tyyppisiä tehtäviä tarvitaan ja minä etsin niitä omille ohjattaville.
".....olen todella onnellinen että jätin alan. Muutama ex-kollega on vielä alalla ja kuulen paljon kuinka hullummaksi työ vaan menee koko ajan."
"Tässä pitäisi rehellisesti myöntää, että kiire ja väsymys aiheuttaa näitä tilanteita.
Eikä aina lakaista maton alle ja todeta että se nyt oli vain 5 min jne.
Jos päiväkodit itse antavat signaalia että on hyväksyttävää unohtaa lapsi hetkeksi, niin mikään ei muutu ikinä. Esim subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi poistaa.
Mutta hoitajamäärät säilyttää silti ennallaan. Ei tulisi edes nykyistä kalliimmaksi.
Päin vastoin, koska ruokaan menisi vähemmän rahaa."
.
"Hoitajilla ei ole mitään sananvaltaa siihen miten asiat kerrotaan medialle.
Päinvastoin, meillä ainakin oli ihan selkeä kielto että vain päiväkodin johtaja saa antaa lausuntoja jos tulee jotain tämmöisiä juttuja eteen.
Ja heille tottakai isommat pomot sanelee mitä mediaan luritellaan. Ja tiedän, että kun jotain tapahtuu, niin vahvuuteen lasketaan jopa toisessa ryhmätilassa olleita aikuisia tai jotain siivoojia.
Tiedän että on olemassa esim 16 lapsen ALLE 3-vuotiaiden ryhmiä, vaikka laki sanoo että yhdessä ryhmässä saa olla max kolmen kasvatusvastuullisen verran lapsia (eli alle 3-vuotiaissa 12 lasta).
Tämäkin kierretään hienosti selittämällä, että siinä on kaksi ryhmää jotka vuorottelee tiloja; käytännössä näin ei tietenkään ole, koska 2 hoitajaa ei millään pysty hoitamaan 8 alle 3-vuotiasta aikahaarukassa 6.15-17 + tilat ei ole oikeasti mitoitettu 16 lapselle vaan mukaan on laskettu jopa komerot ja eteiset leikkitiloiksi."
-
"Päiväkodin viestinnästähän oli puhe. Se että johtajalla on pokkaa vähätellä tällaista on ongelma. Ilmoittakaa ne työpaikkanne aville. Sen te voitte tehdä, vaikkette voisikaan myöntää että lapsi unohtui puistoon jo 15 min sitten."