Lapsi jäi puistoonkun tarhan täti ei osannut laskea yhdeksään
Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Heini Valppu-Virenius vahvistaa tapahtuneen. Hänen mukaansa lapsi ehti olla puistossa yksin ilman omaa ryhmäänsä viitisen minuuttia.
Valppu-Virenius kertoo, että asiassa oli kyse inhimillisestä virheestä.
Lapsiryhmä on lähtenyt siirtymään ulkoiluun käytettävästä puistosta tien toiselle puolelle päiväkodin pihalle. Lapset on laskettu ja lapsilista on ollut mukana, mutta siinä on tapahtunut harmillisesti laskuvirhe.
Valppu-Vireniuksen mukaan ryhmässä oli kaikkiaan yhdeksän lasta.
Työntekijältä ei voi vaatia että osaisi laskea yhdeksään. Yhdeksän on niin harmillinen pariton luku. Kahdeksaan olisi varmasti osannut laskea.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.
T: vakaope
Te olette maailman turhin sakki, pois vakatätit ja lastenhoitajia tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en hyväksy kirjoitti:
Minun on vaikea hyväksyä tällaista välinpitämättömyyttä ja holtittomuutta. Miltä tuntuisi, jos olisit itse sen jätetyn lapsen äiti/ vanhempi?
Itse saisin sellaisen raivarin, siinä tulisi ruumiita!
Olen luottanut näihin aikuisiin, jotka pitävät huolta pikkuisestani minun ollessa töissä. Ovatko he luottamukeni arvoisia?
Siinä kyllä iskee ns. "paska tuulettimeen" hyvin nopeasti!
Sunlaiset vanhemmat on osasyy miksi lopetin työnteon. Ja moni muu. Jos aikuisen itsehillintä ja keskustelutaito on tota tasoa niin sen tietää millaisia mukuloita niissä piireissä kasvaa.
Ja olen itsekin äiti. Lapsi oli ollut kadoksissa (puistossa aitojen sisällä) 5 minuuttia, virheitä sattuu. Ei sitä tiedä kuinka paljon siellä on ollut muita (ulkopuolisia) lapsia samaan aikaan, usein lasten kanssa on enemmän tai vähemmän härdelliä. Itse olin siinä työssä kognitiivisesti niin kuormittunut että juuri tuollaisia virheitä alkoi sattumaan. Itse annan arvoa niille jotka sitä työtä vielä jaksaa.
Hyvä että jätit alan. Ei se ole hyväksyttävä selitys sille että lapsi jää yksin puistoon, että ei enää pysty edes yksinkertaista pluslaskua tekemään. Sellaiset eivät sovellu alalle, jossa ollaan vastuussa pienistä lapsista.
Ei, vaan sinä ja muut työtä ei-tehneet ei ymmärrä millaisia tilanteita siellä tulee vastaan + työn kuormittavuus, jonka vuoksi joku lapsi unohtuu joskus johonkin. Kyse ei ole siitä ettei osaa laskea yhdeksään, ja jos ei sitä ymmärrä ei ymmärrä myöskään millaisesta työstä on kyse. Tollanen vinoilu asiasta ei korjaa mitään eikä auta ennaltaehkäisemään niitä tilanteita.
Ja kyllä, olen todella onnellinen että jätin alan. Muutama ex-kollega on vielä alalla ja kuulen paljon kuinka hullummaksi työ vaan menee koko ajan.
Tässä pitäisi rehellisesti myöntää, että kiire ja väsymys aiheuttaa näitä tilanteita. Eikä aina lakaista maton alle ja todeta että se nyt oli vain 5 min jne
Jos päiväkodit itse antavat signaalia että on hyväksyttävää unohtaa lapsi hetkeksi, niin mikään ei muutu ikinä. Esim subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi poistaa. Mutta hoitajamäärät säilyttää silti ennallaan. Ei tulisi edes nykyistä kalliimmaksi. Päin vastoin, koska ruokaan menisi vähemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat älkää jeesustelko täällä vaan toimikaa! Vein yhtenä aamuna 2v lastani päiväkotiin aamupalalle. 1-2v lapsia yhteensä yhdeksän pöydän ääressä jo ja pari eteisessä omani lisäksi. Kysyin työntekijältä oletko yksin kun en nähnyt muita. Kertoi että työkaveri poissa ja iltavuoro tulee vasta klo 9.21. Klo oli siis vähän yli kahdeksan. Kysyin onko esimiehesi paikalla. Ei ollut mutta sain puhelimitse kiinni. Sanoin että tämä ei ole ok. Kertoi että tilaus seureen oli tehty ilman tulosta. Sanoin että tällaisesta pitää kertoa vanhemmille, ei pimittää. Johtaja sanoi tulevansa itse ryhmään. Odotin 15 min ja hän saapuikin. Lähdin töihin huolestuneena.
Kiitos sinulle <3 juuri noin pitäisi kaikkien vanhempien toimia!
No kaikilla ei valitettavasti pomo ymmärrä tuollaista. Toki jos saa potkut voi hoitaa sen lapsen kotona ja tietää ettei se unohdu mihinkään päivän aikana.
"HELLsinkiläistä osaamista, ja nämä "tarhantädit" kehtaa vinkua lisää palkaa."
Maksaisivat asiallista palkkaa niin saisivat fiksuja tätejä alalle, jotka osaa myös laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en hyväksy kirjoitti:
Minun on vaikea hyväksyä tällaista välinpitämättömyyttä ja holtittomuutta. Miltä tuntuisi, jos olisit itse sen jätetyn lapsen äiti/ vanhempi?
Olen luottanut näihin aikuisiin, jotka pitävät huolta pikkuisestani minun ollessa töissä. Ovatko he luottamukeni arvoisia?
Sunlaiset vanhemmat on osasyy miksi lopetin työnteon. Ja moni muu. Jos aikuisen itsehillintä ja keskustelutaito on tota tasoa niin sen tietää millaisia mukuloita niissä piireissä kasvaa.
Ja olen itsekin äiti. Lapsi oli ollut kadoksissa (puistossa aitojen sisällä) 5 minuuttia, virheitä sattuu. Ei sitä tiedä kuinka paljon siellä on ollut muita (ulkopuolisia) lapsia samaan aikaan, usein lasten kanssa on enemmän tai vähemmän härdelliä. Itse olin siinä työssä kognitiivisesti niin kuormittunut että juuri tuollaisia virheitä alkoi sattumaan. Itse annan arvoa niille jotka sitä työtä vielä jaksaa.
Hyvä että jätit alan. Ei se ole hyväksyttävä selitys sille että lapsi jää yksin puistoon, että ei enää pysty edes yksinkertaista pluslaskua tekemään. Sellaiset eivät sovellu alalle, jossa ollaan vastuussa pienistä lapsista.
Ei, vaan sinä ja muut työtä ei-tehneet ei ymmärrä millaisia tilanteita siellä tulee vastaan + työn kuormittavuus, jonka vuoksi joku lapsi unohtuu joskus johonkin. Kyse ei ole siitä ettei osaa laskea yhdeksään, ja jos ei sitä ymmärrä ei ymmärrä myöskään millaisesta työstä on kyse. Tollanen vinoilu asiasta ei korjaa mitään eikä auta ennaltaehkäisemään niitä tilanteita.
Ja kyllä, olen todella onnellinen että jätin alan. Muutama ex-kollega on vielä alalla ja kuulen paljon kuinka hullummaksi työ vaan menee koko ajan.
Tässä pitäisi rehellisesti myöntää, että kiire ja väsymys aiheuttaa näitä tilanteita. Eikä aina lakaista maton alle ja todeta että se nyt oli vain 5 min jne
Jos päiväkodit itse antavat signaalia että on hyväksyttävää unohtaa lapsi hetkeksi, niin mikään ei muutu ikinä. Esim subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi poistaa. Mutta hoitajamäärät säilyttää silti ennallaan. Ei tulisi edes nykyistä kalliimmaksi. Päin vastoin, koska ruokaan menisi vähemmän rahaa.
Huolestuttavinta tässä tapauksessa melkeinpä onkin se, miten päiväkoti tähän asiaan suhtautui vähätellen. Taisi olla pisara meressä ja jäävuoren huippu. Tämä tapaus sattui vain tulemaan julki.
Tää on ihan järkyttävää. Miten voi kaksi hoitajaa unohtaa yhden lapsen, yhdeksän joukosta.
Olin opiskeluaikana 2 kk päiväkodissa harjoittelemassa. Mut laitettiin yksin jopa 13:sta lapsen kanssa ulos.
Laskin koko ajan päitä. Oli talvi, lapset otti hanskoja pois, söivät lunta. Oli rikkinäinen keinu, sekä metallinen kiipeilyteline,johon saattoivat laitta kielensä. Aidassa reikä, josta pari villiä poikaa yritti ulos.
Olin aivan kauhuissani. Laskin vain koko ajan niitä lasten päitä, että kaikki tallella.
Kun vakkarit hoitajat vihdoin saapui ulos, niin raivostuin. Huusin heille, että minä en saa olla yksin näin monen lapsen kanssa, en pysty turvaamaan heidän oloaan, ja olen vielä harjoittelija. Että missä helvetissä olette olleet tunnin.
Vastaus oli pöyristyttävä. No,oltiin kahvilla, kun ajateltiin, että sä olet niin vastuullinen, kun olet jo itsekin äiti, etkä mikään teini? Nyt tiedät mitä meidän työ on.
Siitä paikasta kävelin sisään, soitin päiväkodin johtajalle, kerroin tapahtuman ja että jätän kesken harjoitteluni. En halua ottaa sitä vastuuta, että mut syyllistetään, jos jollekin lapselle sattuu jotain, ja vakkarit vaan kahvilla.
Soitin opettajalleni ammattikorkeaan saman tien. Kerroin miten asiat on.
Kahden tunnin kuluttua oli palaveri, johtajan, opettajani, työntekijöiden ja mun kanssa.
Raivosin siellä, että näin vähänkö teillä on vastuuta? Jätätte yksin, vaikka lapsia on 13?Kahvituntiko kestää tunnin? Ja mitä helvettiä tarkoittaa tuo, että nyt tiedät mitä meidän työ on?
Olivat hiljaa ja vaivaantuneita. Saivat kirjallisen varoituksen. Kävelin ulos sieltä, vaikka opettajani yritti estellä, sekä johtaja.
Hain uuden paikan harjoitteluun. En pystynyt enää menemään tuonne.
Siellä oli niin paljon muitakin epäkohtia. Tein heistä ja päiväkodista huoli ilmoituksen kunnalle.
Se eteni, ja siellä tehtiin tarkastukset ja avi otti sen myös tarkastuksen alle.
Lapset oli ihania ja suloisia. Mutta ei kai heidänkään tarvitse sietää sitä, että hoitajalla ei ole aikaa tehdä niitä lumikakkuja, ottaa syliin, keinua yhdessä, kun kaikki aika menee vain hysteeriseen päiden laskemiseen.
Vierailija kirjoitti:
"HELLsinkiläistä osaamista, ja nämä "tarhantädit" kehtaa vinkua lisää palkaa."
Maksaisivat asiallista palkkaa niin saisivat fiksuja tätejä alalle, jotka osaa myös laskea.
Tarkoitat siis sanoa "joita kiinnostaa laskea"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heille ei ole opetettu laskemaan sormia apua käyttäen. Useimmat pienet hoidettavatkin osaavat laskea kymmeneen sormia apuna käyttäen. Seuraavan kerran voisivat kysyä joltain viisivuotiaalta jos hän vaikka näyttäisi montako sormea on yhdeksän.
Ei siellä mitään kelpoisia töissä ole. Ketä ovat sattuneet saamaan paskapaikkaan hetkeksi paskalla palkalla jostain ostarilta tai torilta.
Tätä olin juuri tulossa sanomaan itsekin, tosin vähän eri sanoin. Eihän näitä tapahtuisi, jos siellä olisivat ne varhaiskasvattajat ja lastenhoitajat lain mukaisissa määrissä ja kokoonpanoissa, mutta kun siellä on luultavasti ollut sen vaka-open sijaisena lastenhoitaja, ja lastenhoitajan paikalla joku varamiespalvelusta tulemaan suostunut kuka tahansa ohikulkija. Näiltä satunnaisilta hätävaratyypeiltä ei vaadita edes rikosrekisteriotetta ja varmisteta, ettei ole lapsiin kohdistuvaa rikostaustaa, kun hehän ovat vain hätävara ja apukäsi, joita ilmankaan ei pärjätä.
lapsista on lista jossa lasten nimet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heille ei ole opetettu laskemaan sormia apua käyttäen. Useimmat pienet hoidettavatkin osaavat laskea kymmeneen sormia apuna käyttäen. Seuraavan kerran voisivat kysyä joltain viisivuotiaalta jos hän vaikka näyttäisi montako sormea on yhdeksän.
Ei siellä mitään kelpoisia töissä ole. Ketä ovat sattuneet saamaan paskapaikkaan hetkeksi paskalla palkalla jostain ostarilta tai torilta.
Tätä olin juuri tulossa sanomaan itsekin, tosin vähän eri sanoin. Eihän näitä tapahtuisi, jos siellä olisivat ne varhaiskasvattajat ja lastenhoitajat lain mukaisissa määrissä ja kokoonpanoissa, mutta kun siellä on luultavasti ollut sen vaka-open sijaisena lastenhoitaja, ja lastenhoitajan paikalla joku varamiespalvelusta tulemaan suostunut kuka tahansa ohikulkija. Näiltä satunnaisilta hätävaratyypeiltä ei vaadita edes rikosrekisteriotetta ja varmisteta, ettei ole lapsiin kohdistuvaa rikostaustaa, kun hehän ovat vain hätävara ja apukäsi, joita ilmankaan ei pärjätä.
rikosterikisteri tarvitaan, näin Seurella. 2 x vuodessa. sijaiset
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan järkyttävää. Miten voi kaksi hoitajaa unohtaa yhden lapsen, yhdeksän joukosta.
Olin opiskeluaikana 2 kk päiväkodissa harjoittelemassa. Mut laitettiin yksin jopa 13:sta lapsen kanssa ulos.
Laskin koko ajan päitä. Oli talvi, lapset otti hanskoja pois, söivät lunta. Oli rikkinäinen keinu, sekä metallinen kiipeilyteline,johon saattoivat laitta kielensä. Aidassa reikä, josta pari villiä poikaa yritti ulos.
Olin aivan kauhuissani. Laskin vain koko ajan niitä lasten päitä, että kaikki tallella.
Kun vakkarit hoitajat vihdoin saapui ulos, niin raivostuin. Huusin heille, että minä en saa olla yksin näin monen lapsen kanssa, en pysty turvaamaan heidän oloaan, ja olen vielä harjoittelija. Että missä helvetissä olette olleet tunnin.
Vastaus oli pöyristyttävä. No,oltiin kahvilla, kun ajateltiin, että sä olet niin vastuullinen, kun olet jo itsekin äiti, etkä mikään teini? Nyt tiedät mitä meidän työ on.
Siitä paikasta kävelin sisään, soitin päiväkodin johtajalle, kerroin tapahtuman ja että jätän kesken harjoitteluni. En halua ottaa sitä vastuuta, että mut syyllistetään, jos jollekin lapselle sattuu jotain, ja vakkarit vaan kahvilla.
Soitin opettajalleni ammattikorkeaan saman tien. Kerroin miten asiat on.
Kahden tunnin kuluttua oli palaveri, johtajan, opettajani, työntekijöiden ja mun kanssa.
Raivosin siellä, että näin vähänkö teillä on vastuuta? Jätätte yksin, vaikka lapsia on 13?Kahvituntiko kestää tunnin? Ja mitä helvettiä tarkoittaa tuo, että nyt tiedät mitä meidän työ on?
Olivat hiljaa ja vaivaantuneita. Saivat kirjallisen varoituksen. Kävelin ulos sieltä, vaikka opettajani yritti estellä, sekä johtaja.
Hain uuden paikan harjoitteluun. En pystynyt enää menemään tuonne.
Siellä oli niin paljon muitakin epäkohtia. Tein heistä ja päiväkodista huoli ilmoituksen kunnalle.
Se eteni, ja siellä tehtiin tarkastukset ja avi otti sen myös tarkastuksen alle.
Lapset oli ihania ja suloisia. Mutta ei kai heidänkään tarvitse sietää sitä, että hoitajalla ei ole aikaa tehdä niitä lumikakkuja, ottaa syliin, keinua yhdessä, kun kaikki aika menee vain hysteeriseen päiden laskemiseen.
Eli perusjuttua työntekijöiden mukaan nakata harjoittelija pihalle lasten kanssa ja sluibata tunti kahvilla?
No se kyllä selittää paljon joistain päiväkodeista.
Meillä on onneksi todella kiva päiväkoti ja asialliset hoitajat. En ole esim ikinä nähnyt että pihalla juoruaisivat keskenään, vaikka haen lapset epäsäännöllisesti. Ovat aina pitkin pihaa oikeasti valvomassa lapsia. Heillä ei tosin ollut mitään ongelmaa päiväuniajan lyhentämisessä eikä missään muussakaan.
Ilmeisesti hyvässä paikassa kaikki sujuu vaikka olisi kunnan päiväkoti.
Pitäisi sanoa vain, että oli virhe.
Turha sanoa inhimillinen eli ihmisestä johtuva. Se termi tarvitaan vain silloin, kun kyse voi olla muustakin, esim. teknisestä viasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en hyväksy kirjoitti:
Huolestuttavinta tässä tapauksessa melkeinpä onkin se, miten päiväkoti tähän asiaan suhtautui vähätellen. Taisi olla pisara meressä ja jäävuoren huippu. Tämä tapaus sattui vain tulemaan julki.
Kyllä. Suorastaan törkeää päiväkodin suunnalta viestiä, että ei se nyt ole niin jetsulleen jos joku lapsi vähän unohtuu johonkin.
Puhutaan kuitenkin pienestä ihmisestä ja jonkun lapsesta. Ei mistään tavarasta joita voi hakea kaupasta lisää jos nyt ei löydy puistosta enää kun huomataan että jäi sinne.
Ja joka ikistä tapausta vähätellään samalla tavalla. Vähätelläänkö siinäkin vaiheessa, kun jotain ikävää käy?
Itsellekin sattunut kavereita laskiessa, kun laski jonkun siirtyneen kahteen kertaan. Mutta olenkin vain DI enkä mikään lastenlikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 lasta ja 3 aikuista ja nimilista.
Ei voi olla mahdotonta laskea että lapsia lähtee sama määrä pois kuin sinne tuotiinkin.
Siis aikuistenoikeasti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en hyväksy kirjoitti:
Hoitajilla ei ole mitään sananvaltaa siihen miten asiat kerrotaan medialle. Päinvastoin, meillä ainakin oli ihan selkeä kielto että vain päiväkodin johtaja saa antaa lausuntoja jos tulee jotain tämmöisiä juttuja eteen. Ja heille tottakai isommat pomot sanelee mitä mediaan luritellaan. Ja tiedän että kun jotain tapahtuu niin vahvuuteen lasketaan jopa toisessa ryhmätilassa olleita aikuisia tai jotain siivoojia.
Tiedän että on olemassa esim 16 lapsen ALLE 3-vuotiaiden ryhmiä, vaikka laki sanoo että yhdessä ryhmässä saa olla max kolmen kasvatusvastuullisen verran lapsia (eli alle 3-vuotiaissa 12 lasta). Tämäkin kierretään hienosti selittämällä että siinä on kaksi ryhmää jotka vuorottelee tiloja; käytännössä näin ei tietenkään ole koska 2 hoitajaa ei millään pysty hoitamaan 8 alle 3-vuotiasta aikahaarukassa 6.15-17 + tilat ei ole oikeasti mitoitettu 16 lapselle vaan mukaan on laskettu jopa komerot ja eteiset leikkitiloiksi.
en hyväksy "meriselityksiä" kirjoitti:
Se on nykyään "vihreä siirtymä tuulettimeen".
Minä löysin koulun pihalta sinne unohtuneen ekaluokkalaisen itkemästä.
Iltiksen oli pitänyt hakea mutta dumpannut siihen.
Onneksi lapsi tiesi mihin iltikseen oli menossa, soitin sinne ja sieltä vastattiin aijaa ei me tiedetty montako piti hakea.
Ja seuraavaksi ehdotettiin että minä saatan sen lapsen sinne. Siis totaalisen vieras ihminen olin! Sanoin että odotan lapsen kanssa pihalla mutta todellakaan en ala heidän töitään hoitaa sentään.
Kiitos sinulle