Lapsi jäi puistoonkun tarhan täti ei osannut laskea yhdeksään
Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Heini Valppu-Virenius vahvistaa tapahtuneen. Hänen mukaansa lapsi ehti olla puistossa yksin ilman omaa ryhmäänsä viitisen minuuttia.
Valppu-Virenius kertoo, että asiassa oli kyse inhimillisestä virheestä.
Lapsiryhmä on lähtenyt siirtymään ulkoiluun käytettävästä puistosta tien toiselle puolelle päiväkodin pihalle. Lapset on laskettu ja lapsilista on ollut mukana, mutta siinä on tapahtunut harmillisesti laskuvirhe.
Valppu-Vireniuksen mukaan ryhmässä oli kaikkiaan yhdeksän lasta.
Työntekijältä ei voi vaatia että osaisi laskea yhdeksään. Yhdeksän on niin harmillinen pariton luku. Kahdeksaan olisi varmasti osannut laskea.
Kommentit (168)
en hyväksy kirjoitti:
Minun on vaikea hyväksyä tällaista välinpitämättömyyttä ja holtittomuutta. Miltä tuntuisi, jos olisit itse sen jätetyn lapsen äiti/ vanhempi?
Itse saisin sellaisen raivarin, siinä tulisi ruumiita!
Olen luottanut näihin aikuisiin, jotka pitävät huolta pikkuisestani minun ollessa töissä. Ovatko he luottamukeni arvoisia?
Siinä kyllä iskee ns. "paska tuulettimeen" hyvin nopeasti!
Sunlaiset vanhemmat on osasyy miksi lopetin työnteon. Ja moni muu. Jos aikuisen itsehillintä ja keskustelutaito on tota tasoa niin sen tietää millaisia mukuloita niissä piireissä kasvaa.
Ja olen itsekin äiti. Lapsi oli ollut kadoksissa (puistossa aitojen sisällä) 5 minuuttia, virheitä sattuu. Ei sitä tiedä kuinka paljon siellä on ollut muita (ulkopuolisia) lapsia samaan aikaan, usein lasten kanssa on enemmän tai vähemmän härdelliä. Itse olin siinä työssä kognitiivisesti niin kuormittunut että juuri tuollaisia virheitä alkoi sattumaan. Itse annan arvoa niille jotka sitä työtä vielä jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Meille on tärkeää, että päiväkodissa on akateemisia varhaiskasvattajia. Valitettavasti he eivät osaa numeroita, koska pedagogiset arvot menevät moisen arkipäiväisyyden edelle.
Just oli Hesarissa juttu, jossa ehdotettiin kotihoidontuesta luopumista, koska 3v iästä alkaen varhaiskasvatus antaa kotihoitoa paremmat eväät elämälle. Kuten nyt sen kokemuksen, miltä tuntuu olla unohdettu, jätetty ja yksin.
Kiitos, tämä oli oikein osuva kommentti.
Näin tosiaan, lopetetaan vaan kotihoidontuki. Kyllä lapsoset ovat hyvässä hoidossa päiväkodeissa ja niiden jatkuvasti kasvavissa ryhmissä. Riittää vanhemmillekin päivissä jännitystä, kun saa miettiä, mistä saa lasta päivän päätteeksi etsiskellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.
T: vakaope
😄
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä. Luin jutun ja ällistyin varhaiskasvatuksen antamasta syystä: inhimillinen laskuvirhe!
Siis minkälaisia ihmisiä on niiden muuten aivan ihanien päiväkotihoitajien joukossa!
Jos ei yhdeksään kykene laskemaan, niin panee pelottamaan."
Äsh, älkäähän nyt hysterisoiko.
Sinne vaan omat muksut kuorman päälle virikehoitoon ja vauvan kanssa kotiin.
Ööööö....Mitä väliä jos 9 lähtee metsäretkellä ja kahdeksan palaa takaisin?
Luuletko että ne lapset pysyy laskemisenkaan ajan eli muutamaa sekuntia paikallaan?
Ei.
Pyörivät kuin porsaat kaukalolla.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että ne lapset pysyy laskemisenkaan ajan eli muutamaa sekuntia paikallaan?
Ei.
Jos tädeillä ei ole kykyä komentaa lapsia riviin seisomaan niin sitten ne lapset olisi varmaan syytä pitää valjaissa tai jotain jotta eivät juokse minne sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen itsekin äiti. Lapsi oli ollut kadoksissa (puistossa aitojen sisällä) 5 minuuttia, virheitä sattuu. Ei sitä tiedä kuinka paljon siellä on ollut muita (ulkopuolisia) lapsia samaan aikaan, usein lasten kanssa on enemmän tai vähemmän härdelliä. Itse olin siinä työssä kognitiivisesti niin kuormittunut että juuri tuollaisia virheitä alkoi sattumaan. Itse annan arvoa niille jotka sitä työtä vielä jaksaa.
Uskotko tuon, että aikaa kului vain 5min?
Jos muistelen omia lapsia 3v ikäisenä, niin he olisivat todennäköisesti leikkineet itsekseen pitkäänkin kivassa puistossa. Tässä kuitenkin unohdettu lapsi jo huusi ja itki täyttä kurkkua. Kuulostaa kovasti siltä, että olisi ollut yksin jo kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
en hyväksy kirjoitti:
Minun on vaikea hyväksyä tällaista välinpitämättömyyttä ja holtittomuutta. Miltä tuntuisi, jos olisit itse sen jätetyn lapsen äiti/ vanhempi?
Itse saisin sellaisen raivarin, siinä tulisi ruumiita!
Olen luottanut näihin aikuisiin, jotka pitävät huolta pikkuisestani minun ollessa töissä. Ovatko he luottamukeni arvoisia?
Siinä kyllä iskee ns. "paska tuulettimeen" hyvin nopeasti!
Sunlaiset vanhemmat on osasyy miksi lopetin työnteon. Ja moni muu. Jos aikuisen itsehillintä ja keskustelutaito on tota tasoa niin sen tietää millaisia mukuloita niissä piireissä kasvaa.
Hyvä että jätit alan. Ei se ole hyväksyttävä selitys sille että lapsi jää yksin puistoon, että ei enää pysty edes yksinkertaista pluslaskua tekemään. Sellaiset eivät sovellu alalle, jossa ollaan vastuussa pienistä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Lisää suunnittelua ja varhaiskasvattajat omaan toimistoon kauas lapsista! Siten saadaan jokaiselle kirjattua tarkasti ohjeistus siirtymätilanteita varten ja lapset osaavat itse mennä takaisin päiväkotiin ilman aikuisten valvontaa.
Pelkkää vittuilua täällä taas koko ketju täynnä. Suunnitteluaika on varhaiskasvatuslaissa määrätty, ja se kuuluu opettajan työnkuvaan. Toiset sen käyttää, toiset ei. Vanhemmat hoitajat ovat tottuneet siihen, ettei sellaista ole, ja kun uudet valmistuneet opettajat sen käyttävät, niin kyllä urputetaan. Valittakaa korkeammalle oksalle!! Ei ihme ettei päiväkodeissa enää pydy kouluttautuneet, kun omaa työtä ei saa tehdä niin kuin se on suunniteltu.
En puolusta tällä tuollaista huolimattomuutta. Siinä on toimittu todella surkeasti eikä ollenkaan kuten vastuullisena. Laskuvirhe on vain selitys sille, että ei ole tarkistettu että kukaan ei ole piilossa missään. Silmämääräisesti ei kyllä ohimennen huomata puuttuuko joku. Meillä lapsia hyörii 21 ja voin sanoa, että en iltapäivällä välttämättä muista, oliko joku lapsi minun kanssa pienryhmässä vai oliko edes hoidossa sinä päivänä. Resurssit on mitä on, ja hommaa on valtavasti, eikä sitä helvetin suunnitteluaikaa ehdi pitää, niin sitten täytyy siinä ryhmän hälyssä tehdä kaikki asiat lasten huomaamisen kustannuksella...
Sitä saa mitä tilaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.
T: vakaope
Niinhän se meneenkin, että varhaiskasvatuksen opettajat oletettavasti osaavat laskea yhdeksään, mutta mikäli eivät, ovat tarhan tätejä.
9 pientä tarhalaista lähti leikkimään
vuorten taakse puistoon
vakaope sanoi että nyt mennään
mutta vain 8 tarhalaista tuli takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää suunnittelua ja varhaiskasvattajat omaan toimistoon kauas lapsista! Siten saadaan jokaiselle kirjattua tarkasti ohjeistus siirtymätilanteita varten ja lapset osaavat itse mennä takaisin päiväkotiin ilman aikuisten valvontaa.
Pelkkää vittuilua täällä taas koko ketju täynnä. Suunnitteluaika on varhaiskasvatuslaissa määrätty, ja se kuuluu opettajan työnkuvaan. Toiset sen käyttää, toiset ei. Vanhemmat hoitajat ovat tottuneet siihen, ettei sellaista ole, ja kun uudet valmistuneet opettajat sen käyttävät, niin kyllä urputetaan. Valittakaa korkeammalle oksalle!! Ei ihme ettei päiväkodeissa enää pydy kouluttautuneet, kun omaa työtä ei saa tehdä niin kuin se on suunniteltu.
En puolusta tällä tuollaista huolimattomuutta. Siinä on toimittu todella surkeasti eikä ollenkaan kuten vastuullisena. Laskuvirhe on vain selitys sille, että ei ole tarkistettu että kukaan ei ole piilossa missään. Silmämääräisesti ei kyllä ohimennen huomata puuttuuko joku. Meillä lapsia hyörii 21 ja voin sanoa, että en iltapäivällä välttämättä muista, oliko joku lapsi minun kanssa pienryhmässä vai oliko edes hoidossa sinä päivänä. Resurssit on mitä on, ja hommaa on valtavasti, eikä sitä helvetin suunnitteluaikaa ehdi pitää, niin sitten täytyy siinä ryhmän hälyssä tehdä kaikki asiat lasten huomaamisen kustannuksella...
Sitä saa mitä tilaa
Laki on siis säädetty niin, että jos vastakkain ovat jonkun akateemisen tunnetaitoteorian pyöritteleminen toimistossa sekä lasten vahtiminen, niin lasten vahtiminen on aina se joka jää prioriteeteissa kakkoseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa
Laki on siis säädetty niin, että jos vastakkain ovat jonkun akateemisen tunnetaitoteorian pyöritteleminen toimistossa sekä lasten vahtiminen, niin lasten vahtiminen on aina se joka jää prioriteeteissa kakkoseksi?
Näin se on. Kyllä olisi vartijoita ja hoitoavustajia, ns maalaisjärkeä mutta ei kelpaa kun pitää olla korkeakoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Pyörivät kuin porsaat kaukalolla.Jos tädeillä ei ole kykyä komentaa lapsia riviin seisomaan niin sitten ne lapset olisi varmaan syytä pitää valjaissa tai jotain jotta eivät juokse minne sattuu.
Joskus toimi "mato", naru josta lapset piti itse kiinni. Madon alku ja loppupäätä piti ohjaajat. Toimii normaalilapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko tuon, että aikaa kului vain 5min?
Jos muistelen omia lapsia 3v ikäisenä, niin he olisivat todennäköisesti leikkineet itsekseen pitkäänkin kivassa puistossa. Tässä kuitenkin unohdettu lapsi jo huusi ja itki täyttä kurkkua. Kuulostaa kovasti siltä, että olisi ollut yksin jo kauemmin.
Itse en ainakaan usko. Ihan siksi, että ei tuollainen pienten ryhmä siirry viidessä minuutissa yhtään mihinkään. Hyvä jos puiston portista ulos.
Lisäksi se lapsen löytänyt aikuinen olisi varmasti pannut merkille päiväkotiin astelevan ryhmän sen toisen ryhmän lisäksi ja käynyt sieltäkin kysymässä onko joku ehkä jäänyt. Pelkkään lapsen löytämiseen, toisesta ryhmästä kyselyyn ja oikean päiväkodin löytymiseen on mennyt 5min.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei ne niin paljoa pyöri, etteikö noin pientä määrää pystyisi laskemaan. Ja sitten on kyllä muutakin ongelmaa, jos lapsia ei saa pari jonoon järjestettyä edes hetkeksi niin, että voisi havaita lapsista muodostuvan vain neljä paria.
Niin, onhan se lto koulutus yliopistossa tai amk:ssa(joita katsotaan hyvin vinoon varsinkin yliopistosta valmistuneet) mut laskutaito on ilm jäänyt pois opetussuunitelmasta. No onhan nyt nähty jo Suomen Pisa-tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on tärkeää, että päiväkodissa on akateemisia varhaiskasvattajia. Valitettavasti he eivät osaa numeroita, koska pedagogiset arvot menevät moisen arkipäiväisyyden edelle.
Just oli Hesarissa juttu, jossa ehdotettiin kotihoidontuesta luopumista, koska 3v iästä alkaen varhaiskasvatus antaa kotihoitoa paremmat eväät elämälle. Kuten nyt sen kokemuksen, miltä tuntuu olla unohdettu, jätetty ja yksin.
Kiitos, tämä oli oikein osuva kommentti.
Näin tosiaan, lopetetaan vaan kotihoidontuki. Kyllä lapsoset ovat hyvässä hoidossa päiväkodeissa ja niiden jatkuvasti kasvavissa ryhmissä. Riittää vanhemmillekin päivissä jännitystä, kun saa miettiä, mistä saa lasta päivän päätteeksi etsiskellä.
Tai just odotella varhaiskasvatusyksikössä retkeltä palaavaa ryhmää miettien, kuka lapsista tänään ei palaakaa. Kymmenen pientä päiväkotilasta - eikä yksikään pelastunut!
Pelottava mutsi. 😨