Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä jonkun muun nuoren pärjääminen lukiossa vaikeaa?

Vierailija
13.05.2023 |

Omalla nuorella tosi vaikeaa tehdä itsenäisesti kotona tehtäviä ja lukea kokeisiin. Peruskoulussa sai niin helpolla hyviä numeroita, ettei ole oppinut tekemään töitä. Yritän koko ajan kannustaa siihen ja opettaa vaivannäköä, mutta ei nuorta kiinnosta äitinsä jutut juurikaan, kun on itsenäistymässä. Kannan suurta huolta miten pärjää ja miten lukiolle käy. Yritän etsiä vertaistukea ja mahdollisesti vinkkejä miten muut ovat saaneet nuorensa opiskelemaan? Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta poikaa läksyjen sisällössä, autan toiminnanohjauksessa, kun siinä ne ongelmat. Koko ajan vähennän tukea enkä istu koko aikaa vieressä. Opinnollisesti poika saa ihan itse opiskella aineensa. Enhän mä nyt sentään puolesta mitään tee, jotain rajaa nyt. Poika itsenäistyy koko ajan hiljalleen, joten pörjännee työelämässä ihan hyvin. Ihmettelen vaan tätä vaihetta, kun ei saa itsenäisesti aloitettua mitään. Tai sitten motivaatio kateissa.

Ap

Vierailija
62/121 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistuttelin teinille lukion alussa , että pelkkä lukion nimi viittaa lukemiseen . Paljon helpommalla pääsee kirjoituksista sekä jatkokoulun pääsykokeista jos opiskelee koko lukioajan ja kertaa kirjoituksiin . Tiedot jää näin pysyvään muistiin . Jos lukee vasta kirjoituksiin niin opiskeltu jää työmuistiin eikä tallennu vaan katoaa ajan kanssa .

Mä menin itse aikoinaan tuolla nopean pänttäyksen menetelmällä ja sain L:n paperit. Toki siihen vanhaan aikaan, ja lukio on nyt muutenkin erilainen. Olen omaa teiniä yrittänyt siitä lukemisesta muistutella mutta ei tunnu toimivan. Äitiinsä tullu.

Vierailija
64/121 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nopean lukemisen menetelmä?

Ap

Vierailija
65/121 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*pänttäyksen

Vierailija
66/121 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että lukee vasta kirjoituksiin eli paniikissa opettelee jotain viime tipassa.

Vierailija
67/121 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta.

Ap

Vierailija
68/121 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole opiskelutaitoja niin ei ole. Niitä voi toki oppia, ainakin jossakin määrin, mutta ellei se ole ns sisäsyntyistä niin vaikeata on.

Tuskin tullut teille yllätyksenä, samanlainenhan hän lienee ollut jo ennen lukiotakin.

Surullista, että pitää tahkota opinahjossa joka ei selvästikään ole se oikea osoite nuorelle, olisi suurta viisautta antaa lukion silloin olla, se on opiskelupaikka, lukemista ja kirjoittamista painottava sellainen ja varmaa on se, että ei se ainakaan siitä helpotu ja kaikki mikä lukion 1-2-luokilla jää opiskelematta/oppimatta tulee eteen ja kostautuu sitten 3lk kirjoituksissa joissa se edellisen 2-vuoden opiskelu ja asioiden oppiminen ns testataan.

Vierailija
69/121 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole opiskelutaitoja niin ei ole. Niitä voi toki oppia, ainakin jossakin määrin, mutta ellei se ole ns sisäsyntyistä niin vaikeata on.

Tuskin tullut teille yllätyksenä, samanlainenhan hän lienee ollut jo ennen lukiotakin.

Surullista, että pitää tahkota opinahjossa joka ei selvästikään ole se oikea osoite nuorelle, olisi suurta viisautta antaa lukion silloin olla, se on opiskelupaikka, lukemista ja kirjoittamista painottava sellainen ja varmaa on se, että ei se ainakaan siitä helpotu ja kaikki mikä lukion 1-2-luokilla jää opiskelematta/oppimatta tulee eteen ja kostautuu sitten 3lk kirjoituksissa joissa se edellisen 2-vuoden opiskelu ja asioiden oppiminen ns testataan.

Aiemmin pojalle riitti koealueen lukeminen yhden kerran ja sai tosi hyviä numeroita loistavan muistinsa ansiosta. Lukion alussa lukion psykologi sanoi, että enää ei riitä pelkkä hyvä muisti.

Opiskelutaidot ei ole kellään sisäsyntyiset ja niitä voi opiskella ihan missä tahansa iässä tai elämänvaiheessa. Pojalla myös lukiosta hyviä numeroita aineista, joissa on lahjakas. Hän on jollain tavalla nyt lukossa opiskelun suhteen, mutta en usko, että se olisi syy luovuttaa koko lukion suhteen. On vain opeteltava niitä opiskelutaitoja. En usko yhtään, että olisi muka liian myöhäistä.

Ap

Vierailija
70/121 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että jos on pärjännyt peruskoulusta suhteellisen vähällä työllä lukioon, numerot tippuvat väistämättä, ellei ala työskentelemään enemmän. Näin kävi itsellekin ja monelle tutulle. Itse annoin mennä alamäkeä, mutta kirjoitin kuitenkin normaalisti, tosin en hyvin paperein. Pääsin kuitenkin jatko-opieskelmaan ja ammattiin, joten ei tuo sinänsä vaikuttanut elämään. Eri asia olisi, jos haluaisi alalle, jossa koulumenetyksellä ja numeroilla on merkitystä vaikka jatko-opiskelunkin kannalta.

Vierailija
71/121 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika vaan sluibailee läpi kurssien. Ei lue kokeisiin, ei tee tehtäviä kotona. Jotain esseetä on joskus harvoin väsännyt.

Sanoo, että vain kirjoituksilla on merkitystä.

Tuolla tyylillä ei tule menestymään kirjoituksissa. 

Tälläistä on meilläkin, numerot on 4-7. Ihan naurettavaa. Kun ei kiinnosta, mutta itse lukioon halusi. Mutta motivaatiota ei ole, eikä tiedä mitä tulevaisuudelta haluaa. Töitä kyllä muuten tekee lukion ohella jnkv, että sentään jotain elämänjärkeä on. Mutta en tiedä miten ikinä pääsee kirjoituksista läpi.

Vierailija
72/121 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika vaan sluibailee läpi kurssien. Ei lue kokeisiin, ei tee tehtäviä kotona. Jotain esseetä on joskus harvoin väsännyt.

Kuulostaa tutulta. Puututko siihen mitenkään vai annatko olla? Tuntuu, että itse en pysty seurata passiivisena vierestä, koska tiedostan, että poika on oppimisen suhteen jo pahassa pulassa. En vain tiedä mitä voisin ja mitä pitäisi tehdä. Avuton ja keinoton olo.

Ap

Joo, mun nuori sanoo kanssa että vain kirjoituksilla on väliä. Kurssit luistelee ja tuntuu että riittää että läpi pääsee, kun ei niiden arvosanoilla kuulemma ole väliä. Että taitaa olla yleisempikin asenne tämä lukiossa. Toisaalta heti ekana vuonna siellä alettiin koulunkin puolesta jo puhumaan kirjoituksista, että sanoisin et jossain määrin nuorten asenne tulee siitä että koulussakin (lukiossa) suhtaudutaan niin ja painotetaan liikaa kirjoituksia, ja niinhän se taitaa olla nyt seuraaviin kouluihin hakiessakin. Sinänsä sanoisin että ulkopuolelta tullut osittain tämä asenne. 

Vierailija
73/121 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on, että jos on pärjännyt peruskoulusta suhteellisen vähällä työllä lukioon, numerot tippuvat väistämättä, ellei ala työskentelemään enemmän. Näin kävi itsellekin ja monelle tutulle. Itse annoin mennä alamäkeä, mutta kirjoitin kuitenkin normaalisti, tosin en hyvin paperein. Pääsin kuitenkin jatko-opieskelmaan ja ammattiin, joten ei tuo sinänsä vaikuttanut elämään. Eri asia olisi, jos haluaisi alalle, jossa koulumenetyksellä ja numeroilla on merkitystä vaikka jatko-opiskelunkin kannalta.

Kiitos vastauksesta, näin juuri pojalleni on käynyt eli, kun ei alkanut tehdä enemmän töitä, numerot tippuneet. Kiva kuulla, että lukio ei vaikuttanut elämääsi ja sait jatkokoulutuksen ja ammatin :).

Ap

Vierailija
74/121 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tyylillä ei tule menestymään kirjoituksissa. 

Tälläistä on meilläkin, numerot on 4-7. Ihan naurettavaa. Kun ei kiinnosta, mutta itse lukioon halusi. Mutta motivaatiota ei ole, eikä tiedä mitä tulevaisuudelta haluaa. Töitä kyllä muuten tekee lukion ohella jnkv, että sentään jotain elämänjärkeä on. Mutta en tiedä miten ikinä pääsee kirjoituksista läpi.

Kuulostaa tutulta ja on tosi turhauttavaa seurata vierestä, kun toinen sabotoi oman lukionsa, vaikka itse sinne halusi ja siellä haluaa jatkaa. Mun poika kuvittelee, että ehtii vielä aloittaa, mutta se aloittamisen aika ei ole ikinä "nyt" ja aika vaan kuluu. Hyvä, että teidän poika on töissä! Me asutaan sellaisella paikkakunnalla, että työpaikkoja ei ole kuin muutamalle nuorelle ja niihin poikani ei yltänyt. Turhauttaa koko tilanne.

Ap

Vierailija
75/121 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Puututko siihen mitenkään vai annatko olla? Tuntuu, että itse en pysty seurata passiivisena vierestä, koska tiedostan, että poika on oppimisen suhteen jo pahassa pulassa. En vain tiedä mitä voisin ja mitä pitäisi tehdä. Avuton ja keinoton olo.

Ap

Joo, mun nuori sanoo kanssa että vain kirjoituksilla on väliä. Kurssit luistelee ja tuntuu että riittää että läpi pääsee, kun ei niiden arvosanoilla kuulemma ole väliä. Että taitaa olla yleisempikin asenne tämä lukiossa. Toisaalta heti ekana vuonna siellä alettiin koulunkin puolesta jo puhumaan kirjoituksista, että sanoisin et jossain määrin nuorten asenne tulee siitä että koulussakin (lukiossa) suhtaudutaan niin ja painotetaan liikaa kirjoituksia, ja niinhän se taitaa olla nyt seuraaviin kouluihin hakiessakin. Sinänsä sanoisin että ulkopuolelta tullut osittain tämä asenne. 

Tämä on kyllä totta. Kävimme jo kertaalleen tapaamassa erityisopettajaakin ja hänelle poikani sanoi, että aikoo kesällä korottaa numeroita. Erityisopettaja sanoi, että ei kannata. :O Käsitin, että juurikin siitä syystä, että kannattaa panostaa kirjoituksiin ja kirjoitettaviin aineisiin. Ihan älytöntä, kyllähän tollainen asenne nuoriin tarttuu.

Ap

Vierailija
76/121 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
77/121 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
78/121 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaan tyhmä?

Vierailija
79/121 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaan tyhmä?

Ei ole kyllä tyhmä, vaan älykäs. Jostain syystä vaan alisuoriutuu. Peruskoulussa sai melkein pelkkiä kiitettäviä.

Vierailija
80/121 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaan tyhmä?

Ei ole kyllä tyhmä, vaan älykäs. Jostain syystä vaan alisuoriutuu. Peruskoulussa sai melkein pelkkiä kiitettäviä.

No kova kilpailu, nyt ei riitä. Vaaditaan enemmän kuin ennen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi