Milloin lakkasit olemasta huolissasi koronasta?
Ei uutisia, ei maskeja eikä rajoitteita. Minusta tuo kaikki tapahtui vähän kuin huomaamatta verrattuna niiden aloittamiseen. Milloin sinä aloit jälleen elämään normaalia elämää ilman mitään varotoimenpiteitä?
Vai muistatko edes?
Kommentit (46)
En ole koskaan ollut huolissani siitä. Silloin kun korona -uutisointi alkoi, luin taudin oireet ja kuvauksen ja totesin sen olevan flunssa muiden joukossa. Sen jälkeen katselin vain epäuskoisena mitä tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oikeastaan aika heti hälveni. Hyvin pian kävi selväksi, että se on vaarallinen samoille ryhmille kuin normaali flunssatkin.
Sama. Kaksi kertaa sairastettu, normilentsutkin ollut pahempia kuin ko. lepakko-yskä. Ei rokotteita, ei maskeja.
Eiköhän tämä tauti ole vaarallisin juuri niille, jotka kuolevat myös influenssaan yms. kiertäviin normipöpöihon.
En missään vaiheessa ollut huolissani koska kuulun sellaiseen veriryhmään, joka ei sairastu koronaan. Enkä sairastunut.
Joskus viime keväänä hälveni huoli. Harmi, että ihmiset eivät pidä enää tärkeänä sairastaa kotona vaan kulkevat köhimässä ympäriinsä. Pandemia olisi voinut opettaa vastuullisempaa ja toisia huomioivaa käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään tuli ystävältä viesti että tehnyt positiivisen kotitestin, oireina lihas- ja nivelkivut, kuume ja kurkkukipu. Koronaa on nyt todella paljon liikkeellä, ei hyvä kun monella on esim. päättäjäisiä, valmistujaisia ja yo-juhlia tulossa.
Ja entä sitten?
Ihmisten pitäisi pysähtyä miettimään, mitä se "koronan kanssa eläminen" oikein on: piittaamattomuutta vai varovaisuutta. Ei ole pakko mennä kummassakaan ääripäihin, mutta pandemia jatkuu edelleen, vaikka uhreja onneksi onkin nykyisin vähemmän. Tosin long covid voi olla tikittävä aikapommi, samoin sairastetun koronan aiheuttamat piilovauriot, jotka tulevat ehkä myöhemmin esiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut huolissani siitä. Silloin kun korona -uutisointi alkoi, luin taudin oireet ja kuvauksen ja totesin sen olevan flunssa muiden joukossa. Sen jälkeen katselin vain epäuskoisena mitä tapahtui.
Konona iski 3 viikkoa sitten. 40 kuumetta monta päivää. Ei ole leikin asia. Uusi variantti. En uskonut kauppareissun päättyvän näin. Ei naurata yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö tai oivalsitko, että maskeilla ja hyvällä hygienialla voi jatkossa myös niiden muiden flunssien tartuntariskiä? Ei ole mikään pakko sairastaa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus viime keväänä hälveni huoli. Harmi, että ihmiset eivät pidä enää tärkeänä sairastaa kotona vaan kulkevat köhimässä ympäriinsä. Pandemia olisi voinut opettaa vastuullisempaa ja toisia huomioivaa käyttäytymistä.
Olen harmitellut aivan samaa. Suurin osa ihmisistä ei halunnut oppia mitään uutta ja hyödyllistä. Kai se on niin vaikea ajatella toisiakin.
Vierailija kirjoitti:
En missään vaiheessa ollut huolissani koska kuulun sellaiseen veriryhmään, joka ei sairastu koronaan. Enkä sairastunut.
Mitä, alapeukku. Olisitko mieluimmin halunnut minun sairastuneen koronaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään tuli ystävältä viesti että tehnyt positiivisen kotitestin, oireina lihas- ja nivelkivut, kuume ja kurkkukipu. Koronaa on nyt todella paljon liikkeellä, ei hyvä kun monella on esim. päättäjäisiä, valmistujaisia ja yo-juhlia tulossa.
THL:n uutisesta: Kevään ja kesän juhlista voi nauttia rauhassa. Suositellut koronarokoteannokset kannattaa ottaa ja pysyä sairaana kotona. Omaa ja toisten riskiä kannattaa arvioida. Jos suunnittelee vierailua iäkkäiden tai riskiryhmäläisten luokse, voi kysyä heidän mielipidettään vierailusta, Hannila-Handelberg ohjeistaa.
THL seuraa koronaepidemian kehittymistä ja linjaa syksyn rokotussuosituksia viimeistään kesäkuussa.
https://thl.fi/-/thl-suomessa-koronaepidemian-kevataalto-tilanne-on-kui…
Olen itse alkanut käyttämään maskia julkisissa ja viime päivinä olen huomannut, että kyydissä on paljon köhijöitä. Näköjään ei malteta enää pysyä kotona flunssaoireissa. Itse olen tiettävästi sairastanut koronan kerran, ja vaikka tauti oli lievä en välttämättä haluaisi sitä uudestaan, sillä lopulliset oireet hävisivät vasta kuukausien päästä sairastumisesta.
Järkevää - itsekin toimin juuri noin. Mutta THL ohjeistaa taas kerran asian vierestä: suurin osa suomalaisista on ottanut maksimimäärän rokotteita eikä enempiä enää jaeta, vaikka joku haluaisi ja vaikka suurimmalla osalla rokotteiden tarjoama suoja on hiipunut ajat sitten. Paremmin suojaavasta nenäsumutteesta ei ole kerrottu pitkiin aikoihin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö tai oivalsitko, että maskeilla ja hyvällä hygienialla voi jatkossa myös niiden muiden flunssien tartuntariskiä? Ei ole mikään pakko sairastaa joka vuosi.
En sairasta joka vuosi. Enkä ole ikinä käyttänyt mitään maskeja. Kädet olen osannut kyllä pestä aikaisemminkin, ihan perushygieniaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konona iski 3 viikkoa sitten. 40 kuumetta monta päivää. Ei ole leikin asia. Uusi variantti. En uskonut kauppareissun päättyvän näin. Ei naurata yhtään.
Joka vuosi tulee flunssa -aalto ja aina se on uusi variantti. Olen sairastanut flunssia kovassa kuumeessa ja se vähän niinkuin kuuluu siihen flunssaan se kova kuume. Korona ei eroa siinä millään tavalla.
Kun huomasin että, kyse on uskonlahkon opista nimeltä korononistit jotka mielestään pelastuu naamarien ja piikkien kautta. Kysehän oli todellisuudessa päänsisällä koetuista peloista ja harhoista, toisia ihmisiä kohtaan. Kuten johtohahmot ylläpiti lietsontaa. Asiat joiden hoitoon olisi tarvittu mielenterveydellistä hoitoa eikä niitä mitä tarjottiin, nyt onkin psykiatriset osastot täynnä koronasta päästään sekaisin menneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi tulee flunssa -aalto ja aina se on uusi variantti. Olen sairastanut flunssia kovassa kuumeessa ja se vähän niinkuin kuuluu siihen flunssaan se kova kuume. Korona ei eroa siinä millään tavalla.
Kyllä eroaa. Tutkittaessa yli 11 000 sairaalahoitoa jommankumman näistä kahdesta infektiosta kuluneen syksyn ja talven aikana, 5,97 % COVID-19-potilaista kuoli 30 päivän kuluessa vastaanotosta verrattuna 3,75 %:iin flunssapotilaista.
En ole ehtinyt huolestua koronasta vielä. Enkä ole tietääkseni tautia sairastanut.
En ole ollut huolissani. En ladannut koronavilkkua, vastustin kaikkia rajoituksia. Maskia pidin vapaa-ajalla paineen vuoksi, kun olen hoitaja. En ole jattänyt väliin asioita kotonaan vedoten ym.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut huolissani. En ladannut koronavilkkua, vastustin kaikkia rajoituksia. Maskia pidin vapaa-ajalla paineen vuoksi, kun olen hoitaja. En ole jattänyt väliin asioita kotonaan vedoten ym.
Ei pidä pikkuflunssan antaa sekoittaa elämäänsä.
Sen jälkeen kun sairastin sen viime joulukuussa. Huoleni on muutenkin koko ajan koskenut enemmän sitä, jos vahingossa olisin tartuttanut vahingossa jonkun vanhuksen tai sairaan.
En ole vielä sairastanut, niin yhä pelottaa, millanenhan tauti se on. Vaikka en ole kertaakaan kaupassa desìnfioinut kärryjä.
Aikansa kutakin. Ei tästä ole enää hyötyä vouhkata. Meni jo.