Miksei kukaan puutu apteekkien reseptiasiakkaiden henkilösuojan puutteeseen?
Toiset asiakkaat ja henkilökuntakin kuulee millä asialla liikut ja mitä aineita käytät. Jotain pitäisi tehdä.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No odota ap kun päivystyksen vuodepaikalle joudut. Jos huoneessa on muitakin potilaita, niin keskustelet hoitajien ja lääkärin kanssa kaikkien kuullen.
Verhoilla erottavat potilaat, niih! Kaikki kuuluu viereisiin sänkyihin. Itse kuulin miten potilaalle verhon takana kerrottiin haimasyöpälöydös.
Niih. Siksi on sääntö minkä kuulet sairaalassa jää sairaalaan.
Sama apteekissa.
Apteekeissa pitäisi olla äänieristetty koppi / pieni huone, jossa ainakin reseptiasiat hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuota vois olla hankala järjestää niin,ettei kukaan kuule mitään,sellaset kopit asiakkaille. Pakostakin siinä vierekkäinen asiakas kuulee,vaikka normaaliäänellä puhuu. Vaikka yksityisasioitahan niiden pitäis olla. Jossain pienen kylän apteekissa kohta koko kylä tietää,mikä sulla on.
No ei todellakaan olisi hankala järjestää, ja googlaapa muuten mitä apteekkarit tienaa :D
Olen apteekissa töissä ja todellakin tiedän, että olisi hankala järjestää. Ei ne edes ajattele tuollaista. Lisäksi apteekkari ei tienaa sitä summaa, siitä osa on apteekin tulosta, joka on toiminimi, ei oy.
Minusta pahempaa on tk:n luukulla kun siellä istuva rouva oikeasti KAJOTTAA että onko se osoite vielä Kirpputie 6 ja no minkäs väristä nestettä sieltä pyllyssä olevasta paiseesta vuotaa?
Olen itsekin odotustilan penkillä kuullut monet puh.numerot, lähiomaisten nimet ja diagnoosit.
Vierailija kirjoitti:
Apteekeissa pitäisi olla äänieristetty koppi / pieni huone, jossa ainakin reseptiasiat hoidetaan.
ei hullumpi idea. Nyt kehitysehdotus eteenpäin! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuota vois olla hankala järjestää niin,ettei kukaan kuule mitään,sellaset kopit asiakkaille. Pakostakin siinä vierekkäinen asiakas kuulee,vaikka normaaliäänellä puhuu. Vaikka yksityisasioitahan niiden pitäis olla. Jossain pienen kylän apteekissa kohta koko kylä tietää,mikä sulla on.
No ei todellakaan olisi hankala järjestää, ja googlaapa muuten mitä apteekkarit tienaa :D
Olen apteekissa töissä ja todellakin tiedän, että olisi hankala järjestää. Ei ne edes ajattele tuollaista. Lisäksi apteekkari ei tienaa sitä summaa, siitä osa on apteekin tulosta, joka on toiminimi, ei oy.
Niin, no eivät varmasti ajattelekaan. Ja väitätkö siis ettei apteekkareilla ole suuret tulot?
Itse haen säännöllisin välein mt-lääkkeet ja viis veisaan kuuleeko joku.
Siksi toiseksi reseptilääkkeet haetaan "luukuilta" ja apteekeissa jokaisen asiakaspaikan vieressä on kunnon seinäke, ei kuulu eikä näy. Ainakin pk-seudulla näin.
Tietosuojavaltuutetulle voi laittaa viestiä jos jossain paikoissa tapahtuu tietosuojarikkomuksia tai tietosuojaloukkauksia. Asiakkaiden henkilötiedot täytyy organisaatiossa suojata kaikissa asiakasprosessin vaiheissa kun käsittelevät toimipisteissään niitä. (Ei saa päätyä toisten asiakkaiden tai työntekijöiden korviin)
Ja myös rikosilmoituksen voi tehdä poliisille jos omia henkilötietoja levitellään tai terveystietoja kailotetaan sivullisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No odota ap kun päivystyksen vuodepaikalle joudut. Jos huoneessa on muitakin potilaita, niin keskustelet hoitajien ja lääkärin kanssa kaikkien kuullen.
Verhoilla erottavat potilaat, niih! Kaikki kuuluu viereisiin sänkyihin. Itse kuulin miten potilaalle verhon takana kerrottiin haimasyöpälöydös.
Kauheaa. Ja sitten vaan joudut makaamaan siellä hiljaa ja teeskentelemään ettet kuullut mitään.
No nimenomaan...
Ihmeen helposti muualla maassa päästään lääkäriin ja saadaan reseptejä, toisin on Helsingissä.
Mua ei haittaisi yhtään jos joku huutaa mun lääkityksen ääneen. Kun pääsisi nyt ensin edes sinne lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niih. Siksi on sääntö minkä kuulet sairaalassa jää sairaalaan.
Sama apteekissa.
Jos olet potilaana tai asiakkaana niin vaitiolovelvollisuus ei sido sinua.
Vaitiolovelvollisuus sitoo vain henkilökuntaa.
On vain hyvä tapa olla juoruilematta muille mitä on kuullut ja nähnyt mm. sairaalassa ja apteekissa.
Kannattaa myös muistaa, että jos itse juoruilee, että naapurin Ritva osti vagisania, niin Ritva saattaa kertoa että sinä hait apua vuotaviin peräpukamiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei hullumpi idea. Nyt kehitysehdotus eteenpäin! :)
Tänne aaveelle kans pyöreä huone pehmustetuin seinin.
Vierailija kirjoitti:
Itse haen säännöllisin välein mt-lääkkeet ja viis veisaan kuuleeko joku.
Siksi toiseksi reseptilääkkeet haetaan "luukuilta" ja apteekeissa jokaisen asiakaspaikan vieressä on kunnon seinäke, ei kuulu eikä näy. Ainakin pk-seudulla näin.
Joissain pikkuapteekeissa on hipihiljaista ja vuoroaan odottavat melkein ihan selän takana odottamassa pahimmillaan. Olen kuullut todella henkilökohtaisia asioita ja myös nähnyt mitä lääkkeitä menee. Pienellä paikkakunnilla varsinkin tuollainen on mielestäni aivan järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi oikeasti puuttua.
Kyllä, varsinkin pikkukaupungin tai kylän asukkaille ja julkkiksille ongelma. Juorut on netissä ennen kuin ehdit kissaa sanoa.
Haetaanko hivlääkkeet apteekista en haluaisi muut kuulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no eivät varmasti ajattelekaan. Ja väitätkö siis ettei apteekkareilla ole suuret tulot?
Ei oikeasti ole niin suuret, kuin ihmiset luulevat. Suurin osa apteekeista on pieniä tai keskisuuria, sitten on muutama mansikkapaikalla sijaitseva apteekki, joissa tulotaso on varmasti hulppea. Mutta lue mitä sanoin: se verotieto EI OLE apteekkarin henkilökohtainen palkka, vaan siitä on osa apteekin tulosta, koska apteekki on toiminimityyppinen yritys, eikä oy.
Voit itse siitä päätellä vastauksen itsellesi.
Minä en ole yritystalouden menojen, kulujen, poistojen, vähennysten enkä investointien kirjanpidon asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Haetaanko hivlääkkeet apteekista en haluaisi muut kuulee
Ei haeta.
Jos paikallisissa terveyskeskuksissa/sairaaloissa hoitajat kailottavat potilaan terveystietoja/henkilötietoja niin että muut kuulevat, voi asiasta tehdä ilmoituksen aluehallintovirastoon.
On terveysasemien/sairaaloiden vastuulla järjestää tilat niin, että potilaiden terveystietoja ei päädy sivullisille.
Kauheaa. Ja sitten vaan joudut makaamaan siellä hiljaa ja teeskentelemään ettet kuullut mitään.