Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko sinulla hyvä yo-todistus? Paljasta tulos tässä ketjussa

Vierailija
12.05.2023 |

Iltapäivälehdessä juttua hyvistä ylioppilaista.

Yllätyin, että vuoden 2018 paras todistus oli "vain" 8 laudaturia.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELEME

tehdastyöntekijästä ja elämänkoululaisesta erityisopettajaksi, olen tyytyväinen työuraanni, =)

Vierailija
42/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2xL, 2xM, 1xC. Pelkillä matematiikan numeroilla pääsy yliopistoon haluamalleni alalle ilman pääsykokeita. Loput olisivat voineet olla vaikka A:ta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2xC, 3xM, 1xL. Yleisarvosana M. Opiskelin ensin ammatillisen tutkinnon, myöhemmin yliopistoon ja jatkoin tohtoriksi saakka.

Vierailija
44/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan surkea, kaksi C:tä, kaksi B:tä ja yksi A. Ei vaan opiskelu siihen aikaan kiinnostanut pätkääkään, tunneilla kävin mutta läksyjä en tehnyt ikinä ja kokeisiin aloitin lukea edellisenä iltana. Myöhemmin sitten opiskelukin alkoi sujua, vaikka ei se aina helppoa ollut, päässä ei (mielestäni) ollut vikaa mutta keskittymiskyky huono (paitsi asioissa joista erityisen kiinnostunut, harmillisesti opinnoista juuri mikään ei sellainen ollut). 

Onneksi huono yo-todistus ei tuohon aikaan estänyt opiskelemaan pääsyä eikä ole vaikuttanut millään tavalla työelämässä pärjäämiseen.

Vierailija
45/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan 3xL, 2xE ja 1xM?

Vierailija
46/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin 4 ällää (kielistä). Siihen oikeasti ihana biologian opettajani: mutta eihän niillä mitään tee, kun ne ovat hanttiaineitten älliä!

Enpä siis näköjään ole ainoa, jolla on tällaisia kokemuksia. Minä myös kirjoitin hyvillä arvosanoilla useamman kielen, ja minulle sanottiin, että olisi vaikuttavampaa, jos tulokset olisivat kovista tieteistä. Enkä edes itse kulkenut ympäriinsä hehkuttamassa tuloksiani. Kerroin kysyttäessä ja sain sitten tuollaisen reaktion...

Kirjoitin myös L:n lyhyestä matikasta, ja C:n pitkästä matikasta kirjoittanut kaverini sanoi, että eipä tuo tulos kovin kummoinen ole, kun kyseessä on lyhyt matikka. Ehkä hän oli katkera, kun oli itse panostanut koko lukion pitkään matikkaan, mutta loppujen lopuksi minä sain sitten yliopistoon haettaessa enemmän lähtöpisteitä lyhyellä matikallani.

Vierailija
47/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta sillä pääsi yliopistoon ekalla yrittämällä.

L, E, E, M, M, C

Vierailija
48/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

A A C M

Nykyään ammattimainen pitkäaikaistyötön.

Vierailija
49/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä L:ää ja kaksi C:tä. Matikan ällän johdosta pääsin suoraan yliopistoon, myöhemmin vaihdoin pääainetta.

Vierailija
50/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6L (ajalta ennen eximiaa ja ainereaalia). Pitkä matikka ja kolme kieltä. 

Vierailija
51/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 x L, M, C

Mulla täsmälleen sama vuodelta -87.

Vierailija
52/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin 2000-luvun alussa magnan paperit. En kuitenkaan mennyt yliopistoon.

Vierailija
53/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6L (ajalta ennen eximiaa ja ainereaalia). Pitkä matikka ja kolme kieltä. 

Sama vika. Ei tässä ole ollut mitään syytä paukuttaa henkseleitä enää 40 vuoteen, mutta vuosittain vappuna ja lakkiaispäivänä palautuu itselle mukava muisto siitä, että on joskus onnistunut jossain. 

Vierailija
54/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion toisella keskiarvo heilui heikoimmillaan kuutosen kohdalla. Ehdot tuli ainakin kahdesta aineesta ja lopulta onnistuin kuitenkin rämpimään kirjoituksista jollain ihmeen konstilla M:n paperit.

Yliopistoon haettiin silloin vielä onneksi pääsykokeilla eikä lukion numeroilla ollut sen takia niin suurta väliä jatko-opintojen kannalta. Yliopistolla pärjäsin jo selkeästi paremmin, mutta vaikea sanoa johtuiko se omasta kypsymisestä vai lukioon verrattuna erilaisesta opetustavasta joka nojasi enemmön itse opiskeluun jota luennot tukivat. Lopulta yliopisto jäi kesken kun kesäharjoittelupaikka muuttui ensin osa-aikatyöksi ja sitten nopeasti uraksi. Eli se tavallinen tarina että gradua vaille valmis maisteri.

Lohtuna muille joille kuuden ällän paperit kuulostaa utopialta että 20v työuran aikana yo-todistuksen arvosanoja on taidettu kysyä korkeintaan kerran ja sekin oli uran alkupuolella. Sen on jälkeen työnantajia on kiinnostanut enemmön työkokemus ja mitä saa aikaan.

Nykyään vuositulot yli 100.000 ja johtavassa asemassa tunnetussa yrityksessä. Koulumenestys ei aina korreloi sen kanssa miten elämässä tulee pärjäämään.

Vierailija
55/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

L L L L M

Vierailija
56/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EEMM

Vierailija
57/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 laudaturia

Vierailija
58/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turo Teknikko kirjoitti:

Sain ruotsin reputettuani lakin ja B:n paperit  vasta syksyllä ja silloinkin vain kompensaation ansiosta. Pääsin kuitenkin amk:n edeltäjään tekuun ja opiskelin teknikoksi. Nyt saan asiantuntijatehtävistä yli 6000€/kk palkkaa.

Näyttää työnteko sopivan minulle paremmin kuin opiskelu.

Minäkin pääsin kompensaatiolla läpi enkussa. B:n paperit. IT-alalla ja kielen opin työelämässä. Palkka 4000e.

Vierailija
59/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EMCCC. Paremminkin olisi voinut mennä jos olisin ikinä panostanut lukiossa. Onneksi myöhemmin opiskelin lisää ja ihan tyytyväinen nykyiseen ammattiini.

Vierailija
60/67 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyneen kannattaa perehtyä aiempiin kirjoituksiin, joissa esim. reaaliaineet oli yhtenä nippuna. Ei voinut tehdä erikseen kemiaa, fysiikkaa, jne, vaan niistä tuli yksi arvosana. Siksi tämän muuttuessa tietenkin myös kerralla kirjoitettujen laudaturien määrä kasvoi melkoisesti.

Omasta suoritksesta olin tyytyväinen. 3 L, 3 E, 1 B (ruotsi)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi