Pitäiskö mun huolehtia siitä että miehellä olisi eron sattuessa jotain omaisuuttakin?
Nyt kun näistä varallisuuksista on ollut puhetta.
Meillä on ikää 50+. Mulla auto ja pieni okt. Miehellä auto.
On ollut yhteisiä asuntoja ja lainoja, ne on aina mies maksanut, koska hänellä vakityö ja halusi ne maksaa. Minä olen maksanut ruokia, laskuja, kaikki lasten kulut ja ollut päävastuussa kodin ja perhe-elämän pyörittämisestä konkreettisesti. Tasaisesti on aina molempien rahat kuluneet.
Nyt tosiaan asutaan mun talossa. Halpa asua. Mies maksoi tähän remontin, kun ei halunnut asua täysin ilmaiseksi. Minä maksan muut asumiskulut ja jos jo omilleen muuttaneet lapset tarvii avustusta.
Minä laitan rahaa myös säästöön. Miehellä ei ole säästössä euroakaan. On sen tyylinen että jos auton laina on maksettu, voikin vaihtaa autoa ja ottaa uuden lainan. Ei koskaan ole säästänyt.
Jos nyt erottaisiin niin hänellä olisi auto ja työ, siitä sitten lähtisi. Ei häntä haittaa, kuulemma pärjäisi hyvin. Jokainen tavallaan?
Kommentit (28)
Jos mies törsätä niin miki sinun pitäisi huolehtia hänen varoista?
Maksat luonnollisesti erossa miehelle takautuvasti ne osuudet mitä mies on remonteista ja lainoista maksanut, maksamasi muut kulut huomioiden.
Jos ei ole avioehtoa, joutuu varakkaampi puolisoista maksamaan tasinkoa toiselle, ellei muuta sovita.
Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa niin miehellä on oikeus saada 50 % yhteisestä omisuudesta. Avoliitostakin on oikeus saada tasinkoa.
Siis olittekos aviossa vai avoliitossa? Jos aviossa, niin tuo pätee, mitä kommentissa 4 kerrotaan.
Eli aviopuolisoilla on lähtökohtaisesti oikeus puoleen puolisoiden yhteenlasketusta omaisuudesta, mikä tarkoittaa sitä, että varakkaampi maksaa vähävaraisemmalle tasinkoa. Vähävaraisempi voi myös (kirjallisesti, mielellään, ositussopimukseen) luopua halutessaan tasingosta. Ja mahdollinen avioehto toki muuttaa tilannetta.
Avoeron kohdalla kumpikin puolisoista pitää oman omaisuutensa.
"Avoeron kohdalla kumpikin puolisoista pitää oman omaisuutensa."
Tärkeimpiä avopuolisoille turvattuja oikeuksia ovat:
1. Oikeus vaatia omaisuuden erottelua ja pesänjakajan määräämistä
2. Oikeus hyvitykseen yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta
https://aatos.app/avioero/artikkelit/puolisoiden-oikeudet-avoerossa/
Kuten sanottu, jos ero tulisi niin miehelle jäisi tosiaan vain autonsa. Ei muuta.
Joka paikassa hoetaan kuinka aikuisella pitää olla säästöjä ym. Mutta minkäs teet jos toinen ei säästä? Eihän se tosiaan mun vastuulla ole.Ap
Tuossa on mahdoto todeta oikeudessa edes mitä kumpikiin on maksanu ellei teillä ole kuitteja tallessa. Jos alkaa riitelee oikeudessa niin se tulee maksamaan paljon.
Mihin ne miehen asunnot on menneet?
Ap sanoo, että #On ollut yhteisiä asuntoja ja lainoja, ne on aina mies maksanut,#
Mihin miehen maksamat asunnot on kadonneet, ja miten nykyinen okt lipsahti vain sinun nimiisi?
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, jos ero tulisi niin miehelle jäisi tosiaan vain autonsa. Ei muuta.
Joka paikassa hoetaan kuinka aikuisella pitää olla säästöjä ym. Mutta minkäs teet jos toinen ei säästä? Eihän se tosiaan mun vastuulla ole.Ap
Miehesi on aidosti vapaa, eikä mikään omaisuutta kohvoijjaava harakka. Vaikuttaa hyvältä hepuita.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne miehen asunnot on menneet?
No se mitä jäi viimeisimmästä käteen, meni autoon. Ap
Häh? Eikö se ole miehen oma asia? Olettaen siis että maksut on menneet tasan?
Vierailija kirjoitti:
Vaan jos ei olekaan menneet.
Noi provon huutajat sais hypätä järveen 😠
Vierailija kirjoitti:
Maksat luonnollisesti erossa miehelle takautuvasti ne osuudet mitä mies on remonteista ja lainoista maksanut, maksamasi muut kulut huomioiden.
Pötyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa, joutuu varakkaampi puolisoista maksamaan tasinkoa toiselle, ellei muuta sovita.
Avopari. Ei ositeta eikä tule tasinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan jos ei olekaan menneet.
Siinähän inisee sitten. Ei avoliitossa ole oikeutta toisen omaisuuteen. Kukin huolehtii itsestään.
Toivottavasti tämä on provo.