Mulla menee ihan just järki tähän "työvoimapulaan"
Lähes päivittäin jankataan työvoimapulasta ja miten pitäisi saada ihmiset töihin, työttömien pitäisi lähettää enemmän hakemuksia ja tukia pienentää että menisivät töihin. Samaan aikaan todellisuus on sitä, että niitä hemmetin töitä ei saa!
Asun keskisuuressa kaupungissa ja olen nyt usean kuukauden hakenut töitä alalta mistä on vuosien kokemus, ja myös muiltakin aloilta että saisi edes jotain. Ja joka paikasta vastaus on, että saivat satoja hakemuksia eikä valinta kohdistunut minuun. Hain sitten vielä rekrykoulutukseen, jos edes sitä kautta aukeaisi ura, niin mitä vielä! Siellä oli ihan tajuttoman kovia ammattilaisia kilpailemassa niistäkin paikoista ja taas oli loputon määrä hakijoita joista valitaan kourallinen. Ihmiset siis ihan oikeasti kyllä hakevat niitä töitä, joten ei tämä tilanne muutu miksikään tukia leikkaamalla tai hakemusten määrää lisäämällä. Missä ihmeessä se työvoimapula oikein luuraa, jos se kerta on Suomen suurin ongelma tällä hetkellä?
Kommentit (145)
Työttömien "ongelma" on, että heillä ei ole lääkärin, ohjelmistoinsinöörin, talousammattilaisen, tms. koulutusta :)) Kyllähän tuollaisille on aina kysyntää, mutta ei normaaleille duunareille. Tai siis, toki nyt pikaruokaläheteistä ja tarjoilijoista on kysyntää, mutta heille ei vain haluta maksaa juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien "ongelma" on, että heillä ei ole lääkärin, ohjelmistoinsinöörin, talousammattilaisen, tms. koulutusta :)) Kyllähän tuollaisille on aina kysyntää, mutta ei normaaleille duunareille. Tai siis, toki nyt pikaruokaläheteistä ja tarjoilijoista on kysyntää, mutta heille ei vain haluta maksaa juuri mitään.
Niin, meillä on muiden alojen ammattitutkintoja, amk-tutkintoja ja maisterintutkintoja. Valitettavasti kukaan ei kertonut mikä ala työllistää 10 vuoden kuluttua. Onnea ennustajille, jotka kouluttautuivat työvoimapula-aloille.
T. työtön maisteri (3 ammattialan koulutus)
Vierailija kirjoitti:
Ei työvoimapulaa ole. Ongelma on vain siinä, että nykyään ihmiset ovat liikaa "yhden homman ihmisiä", eli haluavat vain sitä omaa tarkkaan määriteltyä alaansa, mitä suostuvat tekemään. Jos oikeasti töitä haluaa ja on valmis tekemään, niin niitä löytyy. Ei ehkä omalta alalta, jos siellä ei tekijäpulaa ole, mutta töitä ihan takuuvarmasti saa. Työttömänä ei tarvitse olla. Vanha sanontakin kuuluu "kyllä tekevälle töitä löytyy" ja pitää täysin paikkansa. Nirsoille ei löydy.
Höpöhöpö.
Ei mihinkään työhön nykyään palkata kuin juuri oikean koulutuksen käyneitä. Työkokemuskin pitää olla juuri samanlaisesta tehtävästä.
Itse en saanut työtä, jossa olisi pitänyt olla tietokoneen ajokortti. Olen pitänyt 'tietokoneen ajokortti' -koulutuksia, mutta se ei auttanut.
Ihan mielelläni olisin sitä työtä tehnyt, vaikka se olikin aika yksinkertaista.
Eipä paljoa näy uutisissa suomen työttömistä tai köyhistä mitään. Siis yhtään mitään vaikka kyse on yli miljooonasta työttömästä tai alityöllistetystä.
Pystytkö muuttamaan? Miten lasten isä suhtautuisi muuttoon? Entä lapset, onko isän kanssa lämpimät vai etäiset välit? Taloushallinnon paikkoja on tällä hetkellä auki todella paljon ympäri Suomea.