Mulla menee ihan just järki tähän "työvoimapulaan"
Lähes päivittäin jankataan työvoimapulasta ja miten pitäisi saada ihmiset töihin, työttömien pitäisi lähettää enemmän hakemuksia ja tukia pienentää että menisivät töihin. Samaan aikaan todellisuus on sitä, että niitä hemmetin töitä ei saa!
Asun keskisuuressa kaupungissa ja olen nyt usean kuukauden hakenut töitä alalta mistä on vuosien kokemus, ja myös muiltakin aloilta että saisi edes jotain. Ja joka paikasta vastaus on, että saivat satoja hakemuksia eikä valinta kohdistunut minuun. Hain sitten vielä rekrykoulutukseen, jos edes sitä kautta aukeaisi ura, niin mitä vielä! Siellä oli ihan tajuttoman kovia ammattilaisia kilpailemassa niistäkin paikoista ja taas oli loputon määrä hakijoita joista valitaan kourallinen. Ihmiset siis ihan oikeasti kyllä hakevat niitä töitä, joten ei tämä tilanne muutu miksikään tukia leikkaamalla tai hakemusten määrää lisäämällä. Missä ihmeessä se työvoimapula oikein luuraa, jos se kerta on Suomen suurin ongelma tällä hetkellä?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
TEM:in alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen muistuttaa, että Suomessa on yhä monilla aloilla työvoimapula.
– Sata tuhatta työllistä on hirveän haasteellinen tavoite, mutta ei mahdoton. Meillä on paljon toimenpiteitä käytettävissämme, ja avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä yli 200 000.
Sitä hän ei kerro, mistä hän tuon luvun on taikonut.
Vaikka olisi 200 000 paikkaa vapaana, niin sehän ei edes tarkoita, etteikö niitä saisi täytettyä esim. työpaikkaa vaihtavilla henkilöillä, kunhan palkkaus on kunnossa. Ei vapaiden työpaikkojen määrä tarkoita suoraan työvoimapulaa. Se voi tarkoittaa vain, että tilanteet elävät koko ajan, kun työssäolevat haluavat parempaa tai vaihtavat kotikuntaa.
Etenkin tietyt poliitikot esittävät asian ikäänkuin ne 20 000 tai 200 000 tuhatta vapaata paikkaa olisivat jatkuvasti samoja. Eivät ole. Useimpiin niistä saadaan tekijä jo työssä olevista.
Meinaan vaan, että olisihan sekin ongelma, jos vapaita paikkoja olisi vain 10.
2000-luvun alkupuoliskolla sisko valmistui suurtalouskokiksi amiksesta.
Muutaman kuukauden haki hikihatussa töitä. Kertoi että vastavalmistuneella, juuri täysi-ikään ehtineellä pitäisi olla työnantajien mukaan:
-ikää alle 25v.
-5v. työkokemusta
Päätyi sitten huoltoasemalle töihin myymään polttoaineita, veikkauksia ja hoitamaan asiamiespostia.
Perussuomalaiset on oikeassa tässäkin asiassa. Mitään työvoimapulaa ei ole. Vain muutamilla alipalkatuilla aloilla sotesektorilla on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TEM:in alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen muistuttaa, että Suomessa on yhä monilla aloilla työvoimapula.
– Sata tuhatta työllistä on hirveän haasteellinen tavoite, mutta ei mahdoton. Meillä on paljon toimenpiteitä käytettävissämme, ja avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä yli 200 000.
Sitä hän ei kerro, mistä hän tuon luvun on taikonut.
Tuota ihmettelin myös suuresti, mistä hän tempaisi nuo 200 000 avointa työpaikkaa, eikä kukaan myöskään studiossa kysynyt.
Petteri höpisee paskaa, eli valehtelee
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työvoimapulaa. On palkanmaksupula. Kapitalistit haluaa ilmaisia orjia.
Samaa mieltä siitä että on palkanmaksupula.
Siksi ei palkata vaikka töitä riittäisi tai palkataan harjoittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Petteri puhuu tukien leikkaamisesta, niin esin Petterin pitäisi osoittaa ihan käytännössä että missä ihmeessä ne työt oikein ovat.
Etkö sinä tiedä. Täällä Helsingin ulkopuolella on puutetta psykoterapeuteista, psykologeista, lääkäreistä, puheterapeuteista, toimintaterapeuteista, maataloustyöntekijöistä, kaivinkoneenkuljettajista, lapiomiehistä, teurastajista, lihanleikkaajista, kaikkien alojen sijaisista, ammattitaitoisista sähkö- ja putkimiehistä, hitsaajista, hoitajista, jne.
Osa noista vaatii jotain ammattipätevyyttä tai koulutusta. Osa aloista hoituu ilman koulutusta tai oppi annetaan työpaikalla. Eli tekevälle on töitä kyllä. Tekijöitä puuttuu. Mitään huseeraajaa ei mikään työnantaja tarvitse, vaan motivoitunutta, luotettavaa ja ahkeraa tekijää.
Esimerkiksi tuo puute kaivinkoneenkuljettajista näkyy niin, että tuttu eläkeläinen pyydettiin 80-vuotiaana auttamaan työmaalle, kun eivät löytäneet ketään muuta kaivinkoneenkuljettajaa. Toinen tuttu joutui myymään kaivurit pois, kun niille ei ollut kuljettajia. Kolmas tuttu harjoittelee työpaikallaan kaivurin käyttöä, koska valmista ammattilaista ei ole. Tätä on työvoimapula, ja se on todellista.
Eli olivat tarpeeksi viisaita kieltäytymään orjatyöstä...no kaikki paitsi tuo 80v mielikuvitusystäväsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla ei ainakaan ole työvoimapulaa. Puoli vuotta olen hakenut pätevänä opettajana töitä, mutta mitään en ole saanut. Joka kuukausi olen lähettänyt useita hakemuksia. Olen positiivinen ja iloinen tyyppi, ahkera ja luotettava työntekijä. Edellisessä työpaikassa sain palkankorotuksen ja pomo kehui maasta taivaaseen.
Ei ole rikosrekisteriä, ei mielenterveysongelmia, en käytä mitään päihteitä, yliopistosta erinomaiset arvosanat. (En tietysti kirjoita näitä hakemukseen, mutta se on fakta).
Nuorten kanssa tulen hyvin toimeen. Itselläni on lapsia ja opetusalan työkokemusta 5 vuotta. En kelpaa. Miksi en kelpaa?
Opetusalalla on työvoimapulaa. Omassa koulussani ja lasteni kouluissa joudutaan jättämään tunteja pitämättä, kun ei saada sijaista. Se että sinulle ei kelpaa aloittaa sijaisuuksista ja pätkistä, on juuri se ongelma, jonka tuleva hallitus toivon mukaan haluaa poistaa.
Hallituksella kun ei ole valtaa poistaa työnantajan haluttomuutta palkata ketään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työvoimapulaa ole. Ongelma on vain siinä, että nykyään ihmiset ovat liikaa "yhden homman ihmisiä", eli haluavat vain sitä omaa tarkkaan määriteltyä alaansa, mitä suostuvat tekemään. Jos oikeasti töitä haluaa ja on valmis tekemään, niin niitä löytyy. Ei ehkä omalta alalta, jos siellä ei tekijäpulaa ole, mutta töitä ihan takuuvarmasti saa. Työttömänä ei tarvitse olla. Vanha sanontakin kuuluu "kyllä tekevälle töitä löytyy" ja pitää täysin paikkansa. Nirsoille ei löydy.
Kyllä, aina voin palata repimään pahvint0lloja kengänpohjista. Viis niistä korkeakoulututkinnoista. Nirso ihminen yritti nostaa elintasoaan. Risuja keräämään siitä. Huoh. "Jostakin täytyy aloittaa, ei saa olla nirso". Ja sitten oletkin jo 45-vuotias ja "parhaan työikäsi" elänyt.
Tätä minä juuri tarkoitin. Enemmin ollaan työttömänä kuin "alistutaan" tekemään mitään muuta työtä kuin sitä yhtä tiettyä. Sitten itketään kun ei ole töitä. Huoh tosiaankin.
Jos ammattini on banaanikoordinaattori ja tienaan sillä 2800 € kuussa, niin olen nirso jos haluan työttömänä tehdä vain banaanikoordinaattorin työtä, kyllä.
JOS työmarkkina tarjoaa minulle mahdollisuuden tehdä omenakoordinaattorin tai viinimarjakoordinaattorin työtä, ja palkkataso on suunnilleen sama, niin okei, miksipä ei, sehän on rikkautta kokeilla erilaista Sen Oikean puuttuessa.
Mutta yleensä työmarkkinat ei "salli" tällaista, vaan omenakoordinaattoriksi halutaan omenakoordinaattori.
Ja en tosiaankaan lähtökohtaisesti halua mennä tekemään työtä, jota tein 10e/tunti lukiopohjalta. Ei se ole nirsoutta. Miksi ihmeessä yhteiskunta tuhlasi sitten edes rahaa koulutukseeni. Olen aikuinen ihminen, en joku elämän suuntaa etsivä teini. Miksi puhutte kuin teineille, joilla on aikaa vähän "kokeilla ja seikkailla".
On se nirsoutta, jos selviät hengissä sillä tarjotulla 10e/h työllä.
Olen eri vastaaja, mutta minä mieluummin "selviän hengissä" jollain muulla tavalla kuin 8 tunnin työpäivillä, joista saisin vain 10 euroa tunti.
Mutta ymmärrän, että te jotkut tosiaan haluatte yhteiskunnan, jossa työnantajat saavat maksaa surkeaa palkkaa sillä perusteella, että työntekijät kuitenkin "selviävät hengissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on pula joidenkin tiettyjen alojen erityisosaajista, niin se on mielestäni täysin eri asia kuin työvoimapula. Työvoimapulahan on sitä, että ei ole mitään väestöä mistä saada työvoimaa. Nyt meillä lojuu satojatuhansia ihmisiä kotona, kun töitä ei vain löydy.
Samalla on jatkuva ulina kuinka tarvitsemme euroopan ulkopuolelta työvoimaa. Sulo vileenit tarvii halpoja tai mieluiten ilmaisia duunareita.
Työkokeilut ja työharjoittelut tuottavat varsin edullisia duunareita kotimaisin voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työvoimapulaa ole. Ongelma on vain siinä, että nykyään ihmiset ovat liikaa "yhden homman ihmisiä", eli haluavat vain sitä omaa tarkkaan määriteltyä alaansa, mitä suostuvat tekemään. Jos oikeasti töitä haluaa ja on valmis tekemään, niin niitä löytyy. Ei ehkä omalta alalta, jos siellä ei tekijäpulaa ole, mutta töitä ihan takuuvarmasti saa. Työttömänä ei tarvitse olla. Vanha sanontakin kuuluu "kyllä tekevälle töitä löytyy" ja pitää täysin paikkansa. Nirsoille ei löydy.
Kyllä, aina voin palata repimään pahvint0lloja kengänpohjista. Viis niistä korkeakoulututkinnoista. Nirso ihminen yritti nostaa elintasoaan. Risuja keräämään siitä. Huoh. "Jostakin täytyy aloittaa, ei saa olla nirso". Ja sitten oletkin jo 45-vuotias ja "parhaan työikäsi" elänyt.
Tätä minä juuri tarkoitin. Enemmin ollaan työttömänä kuin "alistutaan" tekemään mitään muuta työtä kuin sitä yhtä tiettyä. Sitten itketään kun ei ole töitä. Huoh tosiaankin.
Jos ammattini on banaanikoordinaattori ja tienaan sillä 2800 € kuussa, niin olen nirso jos haluan työttömänä tehdä vain banaanikoordinaattorin työtä, kyllä.
JOS työmarkkina tarjoaa minulle mahdollisuuden tehdä omenakoordinaattorin tai viinimarjakoordinaattorin työtä, ja palkkataso on suunnilleen sama, niin okei, miksipä ei, sehän on rikkautta kokeilla erilaista Sen Oikean puuttuessa.
Mutta yleensä työmarkkinat ei "salli" tällaista, vaan omenakoordinaattoriksi halutaan omenakoordinaattori.
Ja en tosiaankaan lähtökohtaisesti halua mennä tekemään työtä, jota tein 10e/tunti lukiopohjalta. Ei se ole nirsoutta. Miksi ihmeessä yhteiskunta tuhlasi sitten edes rahaa koulutukseeni. Olen aikuinen ihminen, en joku elämän suuntaa etsivä teini. Miksi puhutte kuin teineille, joilla on aikaa vähän "kokeilla ja seikkailla".
Mä lähdin osa-aikakassaksi. Iltatyönä tein, lähikaupassa, matkaa n 500 m.
Tein 2 vuoroa viikossa, siitä sitten hain toimistotöihin pääkonttoriin ja siellä sitten oon kivunnut.
Tän lähikaupan homman aloitin 04/20, kun mut irtisanottiin koronan vuoksi.
Nyt palkka on ok ja työkin ihan jes
Virkamiehille pitää antaa oikeus piiskata työttömiä. Muuten näitä ei saada motivoitua ratkaisemaan työvoimapulaa.
Mun nähdäkseni meillä ei todellakaan ole mitään työvoimapulaa, vaan pula palkanmaksajista ja kunnollisista työoloista. On käsittämätön ajatus, että tänne pitäisi rahdata halpatyövoimaa tekemään työtä, jota ei suomalaiset työttömät halua tehdä tukiloukkojen ja alojen huonojen palkkojen ja työolojen takia...
Olen itsekin työtön ja enkä siis sinänsä moiti sitä, että raskaita töitä ei mennä tekemään surkeilla liksoilla. Ennemmin näiden työvoimapula-alojen oloja ja palkkausta pitäisi saada kuntoon. Ja näen kyllä ongelmaa tukijärjestelmässäkin... Kotiin jääminen on hintsusti liian helppoa. Kai mäkin voisin mennä tekemään surkealla palkalla jotain kovaa työtä, mutta miksi ihmeessä menisin, kun saan ansiosidaria enemmän ja voin rauhassa haeskella niitä oman alan töitä (joihin ei niin vain mennäkään, vaikka antaisi hakemiselle kaiken ja enemmän)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pulaa. Kyse on vain vihervassujan ja Petterin valheista, että saadaan maa täyteen kult tuu ri lä het ti läi tä...
Klaus-setä taputtaa kiitokseksi käsiään...Trollit pois palstalta.
Vihervasemmistoa ei ole olemassakaan, ja Klausista ja wefistä puhuu vain russakkatrollit.Se on kokoomus, joka haluaa tänne halpatyövoimaa, ja persut tekee mitä kokoomus haluaa.
Mitä helvettiä sinä saat anan rot ta selität? Koko omuspa skat sentään suhteellisen ylepänä kuitenkin kannattavat tätä ma ttusta, mutta vihervassarit ovat niin rot§ tia etteivät enää uskalla. En olisi uskonut näkeväni tätäkään päivää. Olette hel vetin moisia ro ttia. Te paskat täällä valitatte kuinka persut ovat huikauhea RASISTEJA!"!! Ja samalla vali tatte...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pulaa. Kyse on vain vihervassujan ja Petterin valheista, että saadaan maa täyteen kult tuu ri lä het ti läi tä...
Klaus-setä taputtaa kiitokseksi käsiään...Trollit pois palstalta.
Vihervasemmistoa ei ole olemassakaan, ja Klausista ja wefistä puhuu vain russakkatrollit.Se on kokoomus, joka haluaa tänne halpatyövoimaa, ja persut tekee mitä kokoomus haluaa.
valheell isesti kuinka maahan tuotiin nee ke reit ä vaikka itse olitte niitä jotka menivät karkotettaviin lentokoneisiinkin riehumaan. Toivottavasti teille roti lle käy huonosti. Olette erittäin pahae nteisiä ja haita llisia.
"Pääministeri Marin pitää työp eräi sen maa muut on edistämistä yhtenä tärkeimmistä asioista vaalikauden alussa"
Vierailija kirjoitti:
Elät jossain 40-luvulla. Ei nykyään ole sellaisia töitä joita kuka vaan voi ovesta astumalla alkaa tekemään. Myöskään työnantajat eivät halua ketä vaan suoraan kadulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 2 vuoroa viikossa, siitä sitten hain toimistotöihin pääkonttoriin ja siellä sitten oon kivunnut.
Tän lähikaupan homman aloitin 04/20, kun mut irtisanottiin koronan vuoksi.Nyt palkka on ok ja työkin ihan jes
Kiva juttu, minä en ole koskaan "kivunnut" muuten kuin työpaikkaa vaihtamalla. Olin niin hirveän hyvä pahvit0llonpoistaja, että olisin saanut tehdä sitä loppuelämäni, vaikka pyysin saada oppia muitakin töitä.
Tiedän, että joillakin onnistaa ylennys muutamassa kuukaudessa kun saa jalan oven väliin, mutta itseltäni on sellaiseen huumori loppunut jo aikaa sitten. Se titteli ja palkkataso, jolla menen sisään, todennäköisesti pysyy. Siksi minulle on tärkeää, että se on jokseenkin kohdallaan. Kun ei haluaisi olla joka käänteessä vaihtamassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän lähikaupan homman aloitin 04/20, kun mut irtisanottiin koronan vuoksi.Nyt palkka on ok ja työkin ihan jes
Voi hellanduudelis sentään. Aika monikin on edennyt tuolla tavalla. Ongelma on se, että sitten kun 40-50-vuotiaana jää vaille työtä, niin yht'äkkiä ei merkitsekään mitään, mitä on tehnyt viimeiset 20 vuotta. Sitten mukamas on niin tyhmä ja osaamaton, että pitäisi taas aloittaa harjoittelijanpaikoista nollasopparilla. Se on resurssien ja ihmisen älykkyyden tuhlausta, eikä aiheuta mitään muuta kuin katkeruutta.
Sinun neuvosi on ihan ok jollekin nuorelle, joka ei ole saanut aikaiseksi yrittää vielä mitään, ja ehkä muutamalle muulle, muttei kaikille.
Luuletko sitä paitsi, että niitä konttorihommia riittää kaikille? Montako ihmistä Suomessa on osa-aikatöissä kaupoissa? Missä ovat ne konttorityöt kaikille heille, tai edes puolelle heistä?
Laittakaapa sinne studioon toimittajille kysymys, mistä se luku 200.000 tuli? TE ilmoittaa, että vapaita työpaikkoja on 31.500. Muilla sivuilla on ne samat työpaikat. Ei niitä eri sivujen paikkoja voi laskea yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki halukkat pääsevät osa-aikakassaksi, kunhan vain kävelee sisään kauppaan kysymään?
Ei ole työvoimapulaa. On palkanmaksupula. Kapitalistit haluaa ilmaisia orjia.