Mulla menee ihan just järki tähän "työvoimapulaan"
Lähes päivittäin jankataan työvoimapulasta ja miten pitäisi saada ihmiset töihin, työttömien pitäisi lähettää enemmän hakemuksia ja tukia pienentää että menisivät töihin. Samaan aikaan todellisuus on sitä, että niitä hemmetin töitä ei saa!
Asun keskisuuressa kaupungissa ja olen nyt usean kuukauden hakenut töitä alalta mistä on vuosien kokemus, ja myös muiltakin aloilta että saisi edes jotain. Ja joka paikasta vastaus on, että saivat satoja hakemuksia eikä valinta kohdistunut minuun. Hain sitten vielä rekrykoulutukseen, jos edes sitä kautta aukeaisi ura, niin mitä vielä! Siellä oli ihan tajuttoman kovia ammattilaisia kilpailemassa niistäkin paikoista ja taas oli loputon määrä hakijoita joista valitaan kourallinen. Ihmiset siis ihan oikeasti kyllä hakevat niitä töitä, joten ei tämä tilanne muutu miksikään tukia leikkaamalla tai hakemusten määrää lisäämällä. Missä ihmeessä se työvoimapula oikein luuraa, jos se kerta on Suomen suurin ongelma tällä hetkellä?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on täyttä propagandaa ja disinformaatiota...
Kuten oli se painostus että kaikkien pitää ottaa koronarokote tai kaikki kuolevat, aivan sama propagandan kaava toistuu tässä...
Venäjän trollit pysykööt pois Suomen politiikasta. Teillä on isommat ongelmat.
Miten tämä liittyy Venäjään? Oliko mielestäsi niin että kaikkia ei pakotettu kahden vuoden ajan ottamaan koronarokotteita Suomessa ja ajettu koronarokottamattomia takaa kuin eläimiä täällä...
Ei näitä kauheuksia saada pimentoon pelkästään yksinkertaisilla Venäjä lauseilla, ei ollut muuta kuin säälittävä yritys taas kerran sabotoida kommentti...
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä, kun pula kohdistuu aloihin joihin tarvitaan tietty koulutus ja usein vielä erikoisosaamista (koodarit, sairaanhoitajat, lääkärit, psykologit jne).
Ja sitten ne alat joihin voi oppia työssä taas kärsivät pulasta koska työnantajat eivät halua maksaa palkkaa tai tarjota täysiä tunteja. Kaupat, ravintolat, siivousala jne... joku tarvittaessa töihin kutsuttava 0-soppari vain vaikeuttaa elämää, kun et voi hakea asumistukea (tukeen pitää pystyä määrittelemään tulot jotka 0-soppareilla saattaa olla ihan mitä tahansa ääripäästä toiseen), joudut taistelemaan työkkärin kanssa saadaksesi päivärahaa työttömistä päivistä, etsimään aktiivisesti parempaa JA olemaan jatkuvassa hälytysvalmiudessa ja tavoitettavissa töihin.
Itse aikoinaan ravintola-alalla silpputyötä tehdessä jouduin myös tarkistamaan joka ikisen palkan neljältä eri työnantajalta ja aina jostain puuttui jotain. Lisiä ja venähtäneitä työvuoroja jätettiin reteesti maksamatta.
Voi hakea asumistukea, tulot pitää vaan arvioida. Kyllä jokaisessa nollasopparissa ainaki itellä on työnantajalta kyselemällä saanut tietää paljonko suunnilleen töitä on tarjolla kuukausitasolla ja siitä on voinut arvion laskea. Pilkulleen ei tarvitse olla.
Kokoomus haluaa kaataa ammattiliitot, jolloin työehtosopimukset kaatuvat samalla ja työnantajat voivat vapaasti määritellä työn ehdot.
Tähän perustuu ansiosidonnaisen kauhistelu ja "leikkauspakko", ansiosidonnaisen osuus työttömyysturvasta on n. 4 % ja kesto nykyisinkin 300 tai 400 päivää eli vähän vaille/ vähän yli vuosi.
Poliitikkojen olisi hyvä puhua työllisyystilanteesta sellaisena kuin se todella on, ei mutu-tuntumalla.
Eivätkä ne nuoret ja koulutetut henkilötkään välttämättä ihan heti "mene töihin", jos vaikka nykyinen työpaikka loppuu, töitä ei vain ole hirveästi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus haluaa kaataa ammattiliitot, jolloin työehtosopimukset kaatuvat samalla ja työnantajat voivat vapaasti määritellä työn ehdot.
Tähän perustuu ansiosidonnaisen kauhistelu ja "leikkauspakko", ansiosidonnaisen osuus työttömyysturvasta on n. 4 % ja kesto nykyisinkin 300 tai 400 päivää eli vähän vaille/ vähän yli vuosi.Poliitikkojen olisi hyvä puhua työllisyystilanteesta sellaisena kuin se todella on, ei mutu-tuntumalla.
Eivätkä ne nuoret ja koulutetut henkilötkään välttämättä ihan heti "mene töihin", jos vaikka nykyinen työpaikka loppuu, töitä ei vain ole hirveästi tarjolla.
Ammattiliittojen puheenjohtajissakin on ollut kokoomuslaisia, kuten Fjäder ja Piekka. Sinulla on ihan vääristynyt kuva asioista. Jos liitoilla on ongelmia, se johtuu ihan siitä, että ne eivät osaa pitää kiinni jäsenistään
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on pula joidenkin tiettyjen alojen erityisosaajista, niin se on mielestäni täysin eri asia kuin työvoimapula. Työvoimapulahan on sitä, että ei ole mitään väestöä mistä saada työvoimaa. Nyt meillä lojuu satojatuhansia ihmisiä kotona, kun töitä ei vain löydy.
Niinpä. Ja kun kerran noviiseja ei palkata, niin mistä yritykset meinaa että niitä erityisosaajia tulevaisuudessakaan riittää?
Olen täysin terve ja työkyinen 45 vuotias nainen Helsingistä. Kielitaito 2 muuta kieltä suomen lisäksi. Ulkomailla työskentelin taloushallinnon parissa 10 vuotta kansainvälisessä yrityksessä. Koulutusta ei ole lukion jälkeen mutta työkokemusta 20 eri työpaikasta. En pääse mihinkään haastatteluun enkä kouluihin. Olen yh joten en voi mennä tarvittaessa kutsuttavana töihin, en voi odotella rahoja 2 kuukautta kuten tutuille on käynyt. Nyt saan tt tukea, asumistukea ja työmarkkinatukea. Etsin kokopäivätyötä. Missä ne työpaikat ovat? Onko ulkomailta tulevilla aina jokin koulutus tehtäviinsä?
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin terve ja työkyinen 45 vuotias nainen Helsingistä. Kielitaito 2 muuta kieltä suomen lisäksi. Ulkomailla työskentelin taloushallinnon parissa 10 vuotta kansainvälisessä yrityksessä. Koulutusta ei ole lukion jälkeen mutta työkokemusta 20 eri työpaikasta. En pääse mihinkään haastatteluun enkä kouluihin. Olen yh joten en voi mennä tarvittaessa kutsuttavana töihin, en voi odotella rahoja 2 kuukautta kuten tutuille on käynyt. Nyt saan tt tukea, asumistukea ja työmarkkinatukea. Etsin kokopäivätyötä. Missä ne työpaikat ovat? Onko ulkomailta tulevilla aina jokin koulutus tehtäviinsä?
Ei nykyään kukaan joudu odottamaan rahojaan keikkatöiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Aidosti toivoisin ehdotuksia mitä tekisin, mihin hakisin? Korkeakouluopintoihin ei ole varaa tai pääsyä. Kaupankassaksi en ole päässyt mihinkään haastatteluun, toimistotöistä en edes haaveile. Ilmeisesti olen työtön seuraavat 20 v,sitten eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään kukaan joudu odottamaan rahojaan keikkatöiden vuoksi.
Kyllä joutuu. Jos haet soviteltua työmarkkinatukea joutuu ensin odottamaan te toimistosta lausuntoa Kelalle. Voi mennä jopa 1,5 kk muutaman keikkavuoron jälkeen. Lisäksi täytyy ilmoittaa toimeentulotuessa muutokset ja tulot. Mutta haen kokopäivätyötä,keikkatöitä olen tehnyt 5 vuotta ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.
Nopealla vilkaisulla mol.fi sivustolta bongasin seuraavaa:- hakusanalla "opettaja" löytyy 2913 avointa paikkaa
- hakusanalla "hoitaja" löytyy 3487 avointa paikkaa
- hakusanalla "asiakaspalvelu" löytyy 5100 avointa paikkaa
- hakusanalla "insinööri" löytyy 8454 avointa paikkaa
- hakusanalla "kauppa" löytyy 1563 avointa paikkaa
Toki näihin tarvitaan kuhunkin oma koulutuksensa. Mikä ap. sinun koulutuksesi on?
Tiesitkö, että fysiikan opettaja on vähän huono opettamaan ala-asteella, sähköinsinööristä ei ole paljonkaan iloa jos kaivataan rakennusinsinööriä, psykiatrinen sairaanhoitaja vaarantaisi potilasturvallisuuden leikkaussalissa jne.
Suurin osa ihmisistä ei ihan oikeasti pysty tekemään kuin suhteellisen kapean alan töitä, ainakaan ilman melkoista uudellenkouluttautumista.
Täysin suorittavat työt on sitten asia erikseen, kaupan kassat ja kurkunpoimijat kasvihuoneilla. Jälkimmäisten työtahtiin harva suomalainen pystyy, ja siksi tekijät onkin Vietnamista tai Thaimaasta tms. Ja kaupan alalla sitten on niitä kuuluisia nollatuntisopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lähdin osa-aikakassaksi. Iltatyönä tein, lähikaupassa, matkaa n 500 m.
Ja kaikki halukkat pääsevät osa-aikakassaksi, kunhan vain kävelee sisään kauppaan kysymään?
Tutulla oli pitkä ura kaupan alalta. Ei päässyt Prismaan edes osa-aikatöihin, vaikka olisi ollut valmis mihin tahansa työtehtäviin.
Luullakseni ikä 55 v. oli ratkaiseva "vika" hakijassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Petteri puhuu tukien leikkaamisesta, niin esin Petterin pitäisi osoittaa ihan käytännössä että missä ihmeessä ne työt oikein ovat.
Etkö sinä tiedä. Täällä Helsingin ulkopuolella on puutetta psykoterapeuteista, psykologeista, lääkäreistä, puheterapeuteista, toimintaterapeuteista, maataloustyöntekijöistä, kaivinkoneenkuljettajista, lapiomiehistä, teurastajista, lihanleikkaajista, kaikkien alojen sijaisista, ammattitaitoisista sähkö- ja putkimiehistä, hitsaajista, hoitajista, jne.
Osa noista vaatii jotain ammattipätevyyttä tai koulutusta. Osa aloista hoituu ilman koulutusta tai oppi annetaan työpaikalla. Eli tekevälle on töitä kyllä. Tekijöitä puuttuu. Mitään huseeraajaa ei mikään työnantaja tarvitse, vaan motivoitunutta, luotettavaa ja ahkeraa tekijää.
Esimerkiksi tuo puute kaivinkoneenkuljettajista näkyy niin, että tuttu eläkeläinen pyydettiin 80-vuotiaana auttamaan työmaalle, kun eivät löytäneet ketään muuta kaivinkoneenkuljettajaa. Toinen tuttu joutui myymään kaivurit pois, kun niille ei ollut kuljettajia. Kolmas tuttu harjoittelee työpaikallaan kaivurin käyttöä, koska valmista ammattilaista ei ole. Tätä on työvoimapula, ja se on todellista.
Olen 34v maisteri, muutin maalle ja kolme päivää myöhemmin olin töissä uudessa työpaikassa, vaikka edellisestä olin vielä vuosilomalla irtisanouduttuani. Töitä on, jopa koulutusta vastaavaa ja samalla palkalla kuin kaupungissa. Meille on vain opetettu, että työt ovat kasvukeskuksissa ja maallemuuttajaa pidetään luuserina, joka pyrkii asumaan niin, ettei voi ottaa töitä vastaan. Tosielämässä on päinvastoin.
Naapurin 15v tekee koulun ohessa töitä eli istuttaa uutta metsää. Työttömille tuollainen määräaikainen työ itsesovitelluilla työajoilla on aivan mahdoton ajatus, eikös?
Jos metsänistutuksella aikoo aikuinen ihminen elää, täytyy istuttaa vähintään 1000 tainta päivässä. Se tarkoittaa aika pitkää päivää, täytyy huomioida että ne taimet on kuljetettava sinne metsään, aika usein saa taimilaatikoita kantaa pitkänkin matkaa. Kaikki fysiikka ei yksinkertaisesti kestä sitä työtahtia, mitä tuo vähintään 1000 tainta päivässä tarkoittaa.
Se, että 15-vuotias voi pikkuisen näperrellä ja tienata itselleen taskurahoja, on ihan eri asia kuin että aikuinen ihminen eläisi hommalla.
Ja joo, olen istuttanut metsää, kuten myös raivannut. Tiedän, mistä puhun. Sinä et.
Bluffi paljastuu vähitellen.
Ek ja kok ovat manipuloimassa kansan enemistöä nyt siihen että "on oikein" rankaista nimenomaan eniten vähävaraisia heidän tuki-almuistaan, satanen on iso ruokaraha kuussa työmarkkinatuki-työttömälle mutta tesla-jupilla muutaman trandipaikan soijalaten kahvilarahat. Progressiivinen verotus on joo keljua teille, mutta puhutaan ensiksi siitä mitä työttömyyskorvaus on nykyään ja eihän se edes riitä einesruokaankaan. Miten siitä voi olla hyvin tienaavat katkeria? Teidän vastuulla on mahdollistaa yritykset jotka työllistävät ja tuottavat hyödykkeitä köyhästä miljonääriin. Nyt vaan enenevästi monen alan yritystoiminta alkaa mennä pikavoittojen hamuamiseksi johtoportaaseen.
Ei talous tee enemmän verorahaa jos palkkoja alennetaan mahdollisemman monelta palkansaajalta jotta entistä enemmän työttömiä voi löytää hanttihommia poistuakseen työtön-statukselta edes hetkellisesti. Tempputyöllistäminen takaisin? Valtion velka lyhenee nopeiten vain veroeuroilla joka on kokoomuslaisille myrkkyä. Velkaa olisi siis keihäänkärkenä alettava painamaan alas vaikka pari vuotta jonka jälkeen voi palata inhimilliseen politiikkaan jossa vähävaraisuus ei ole potku otsaan ja koti metsään mentaliteettiä.
No joo, niin kotimaisille kuin ulkiksille ei ole varaa maksaa "varhaiseläkettä" sinne keskustan vuokraluukkuun, joka on ollut tähän asti Suomen tabu. Maksatte yhä monille köyhän maan ulkiksille eu-elämän jotta he eivät tee täällä mitään kun lapsia ja käyvät työkkärin international-succes is here valmennuksissa.
Jo Sipilä keplotteli työttömyystilastoilla ja rankaisi kikyllä palkansaajia. No hyöty yhä valuu työnantajille, jotka eivä pääseet työntekijöiden sitouttamisessa eteenpäin siitä että hyvä työntekijä on arvokas jolle kannattaa maksaa palkkaa. Nyt halutaan pikaruokala-kulttuuri työnhakuun jossa tulee sata hakemusta heti kun on netissä ilmoitus, ota parhaat huipputyypit hakija-kasan päältä ja tarjoa tessin minimi, kapitalismi ou jee.
Haen myös vakituista kokoaikaista työtä niinkuin on käsketty, todella tiuhaan teen hakemuksia, asun Treella. Ei ole vielä tärpännyt, varmaan vaikuttaa, että olen yli 50-vuotias. Olen päässyt haastatteluihin, siinäpä se. Pitkä on työura taustalla ja erilaisista töistä kokemusta. Että sellainen työvoimapula. Näihin mitä haen, niihin hakee satoja muitakin ihmisiä, joten tosiaan työvoimapula aivan KAMALA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidosti toivoisin ehdotuksia mitä tekisin, mihin hakisin? Korkeakouluopintoihin ei ole varaa tai pääsyä. Kaupankassaksi en ole päässyt mihinkään haastatteluun, toimistotöistä en edes haaveile. Ilmeisesti olen työtön seuraavat 20 v,sitten eläkkeelle.
Saat työkkäriltä luvan opiskella omaehtoisesti, eli työttömyyskorvauksella, kun sinulla ei kerran ole lukion jälkeen mitään tutkintoa.
Eli opiskele jotain. Ihan sama, mitä. Pelaat sillä aikaa ja keksit sinä aikana, mitä teet. Työkkärikään ei hengitä niskaan sen kahden vuoden aikana.
Käytännössähän tuo tarkoittaa jonkin ammatillisen perustutkinnon suorittamista. Esim. sähkö- ja LVI-asentajilla kai on hyvä työllisyystilanne, ja taidot on joka tapauksessa hyviä olla olemassa, vaikkei työllistyisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työvoimapulaa ole. Ongelma on vain siinä, että nykyään ihmiset ovat liikaa "yhden homman ihmisiä", eli haluavat vain sitä omaa tarkkaan määriteltyä alaansa, mitä suostuvat tekemään. Jos oikeasti töitä haluaa ja on valmis tekemään, niin niitä löytyy. Ei ehkä omalta alalta, jos siellä ei tekijäpulaa ole, mutta töitä ihan takuuvarmasti saa. Työttömänä ei tarvitse olla. Vanha sanontakin kuuluu "kyllä tekevälle töitä löytyy" ja pitää täysin paikkansa. Nirsoille ei löydy.
Kyllä, aina voin palata repimään pahvint0lloja kengänpohjista. Viis niistä korkeakoulututkinnoista. Nirso ihminen yritti nostaa elintasoaan. Risuja keräämään siitä. Huoh. "Jostakin täytyy aloittaa, ei saa olla nirso". Ja sitten oletkin jo 45-vuotias ja "parhaan työikäsi" elänyt.
Tätä minä juuri tarkoitin. Enemmin ollaan työttömänä kuin "alistutaan" tekemään mitään muuta työtä kuin sitä yhtä tiettyä. Sitten itketään kun ei ole töitä. Huoh tosiaankin.
Ei siinä alistumisesta ole kyse, vaan siitä, että jos teet koulutettuna hilavitkutininsinöörinä alimman risunkerääjäapulaisen töitä, leimaannut työnantajien silmissä risunkerääjäapulaiseksi, ja mahdollisuutesi koulutustasi vastaaviin hilavitkutininsinöörin töihin heikkenevät heikkenemistään.
Risunkerääjäapulaisen työtä tekevälle aikuiselle on tiedossa urakehitys risunkerääjäapulaisesta kenties varsinaiseksi risunkerääjäksi ja jonain päivänä ehkä jopa ylimmäksi risunkerääjäksi, jos hyvin käy.
Nuorilla opiskelijoilla ei ole tietysti niin tarkkaa. Oletus on, että kaikki tekevät näitä duunarihommia opiskeluaikoina.
Luulen, että meiltä puuttuu työntekijöitä erityisesti niiltä aloilta, joilla tarvitaan runsaasti osa-aikaista työntekijää, pätkätyöntekijää, kausityöntekijää tai muuten vain erittäin matalasti palkattua työntekijää, joka suostuu huonoihin työoloihin.
Lisäksi puuttuu opettajia, sairaanhoitajia ja lähihoitajia. Olen melko varma, että jos uudelleenkouluttautuu lähihoitajaksi, töitä kyllä löytyy. Taitaa olla aikuiskoulutuksen kautta kahden vuoden opinnot.
Näiden lisäksi meiltä puuttuu asiantuntijoita monelta kapealta alalta. Mies on IT-alalla ja hän usein joutuu työnhakijaa etsiessään toteamaan, ettei riittävän pätevää löydy, vaikka hakemuksia tulisi kymmeniä. Kyse ei oikeastaan ole edes pätevyydestä vaan älykkyydestä, luovuudesta, stressin sietokyvystä ja oma-aloitteisuudesta eli halusta tuottaa ja keksiä itseä asioita. Tai näin olen ymmärtänyt. Ja ymmärrän senkin, ettei tosiaankaan tavalliselta työntekijältä voi edes vaatia tätä työssä. Tavallisen pitäisi riittää lähes kaikille. Nykyisin harmi vain on niin, että etsitään jotain tosi taitavia tekijöitä, joista sitten työnantajat kinastelevat keskenään.
Me tavalliset emme enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.
Nopealla vilkaisulla mol.fi sivustolta bongasin seuraavaa:- hakusanalla "opettaja" löytyy 2913 avointa paikkaa
- hakusanalla "hoitaja" löytyy 3487 avointa paikkaa
- hakusanalla "asiakaspalvelu" löytyy 5100 avointa paikkaa
- hakusanalla "insinööri" löytyy 8454 avointa paikkaa
- hakusanalla "kauppa" löytyy 1563 avointa paikkaa
Toki näihin tarvitaan kuhunkin oma koulutuksensa. Mikä ap. sinun koulutuksesi on?
Siis koko maan tilanne tämä? En yllättynyt määrän suuruudesta vaan pienuudesta. Olisin luullut että asiakaspalvelupaikkojakin olisi kerralla haussa enemmän, jos siis koko maa on hakualueena.
Katsoin uteliaisuudesta itsekin, ja esimerkiksi hakusanalla "kauppa" löytyy kaikki missä ilmoituksessa esiintyy jossain kohtaa sana "kauppa". Vain osa on mitään myyjän paikkoja. Näissä haetaan myös kauppiaita, tavaratalopäälliköitä, järjestyksenvalvojia kauppakeskukseen, autonkorjaajaa autokauppaan, kokkia kauppaan joka on samalla kahvila, ja niin edelleen.
Jos suostut siivoamaan tai tekemään ravintolatyötä niin aivan varmasti löytyy hommia
Se 200 000 on kuukauden aikana auki olleet työpaikat.