Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee ihan just järki tähän "työvoimapulaan"

Vierailija
12.05.2023 |

Lähes päivittäin jankataan työvoimapulasta ja miten pitäisi saada ihmiset töihin, työttömien pitäisi lähettää enemmän hakemuksia ja tukia pienentää että menisivät töihin. Samaan aikaan todellisuus on sitä, että niitä hemmetin töitä ei saa!

Asun keskisuuressa kaupungissa ja olen nyt usean kuukauden hakenut töitä alalta mistä on vuosien kokemus, ja myös muiltakin aloilta että saisi edes jotain. Ja joka paikasta vastaus on, että saivat satoja hakemuksia eikä valinta kohdistunut minuun. Hain sitten vielä rekrykoulutukseen, jos edes sitä kautta aukeaisi ura, niin mitä vielä! Siellä oli ihan tajuttoman kovia ammattilaisia kilpailemassa niistäkin paikoista ja taas oli loputon määrä hakijoita joista valitaan kourallinen. Ihmiset siis ihan oikeasti kyllä hakevat niitä töitä, joten ei tämä tilanne muutu miksikään tukia leikkaamalla tai hakemusten määrää lisäämällä. Missä ihmeessä se työvoimapula oikein luuraa, jos se kerta on Suomen suurin ongelma tällä hetkellä?

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Petteri puhuu tukien leikkaamisesta, niin esin Petterin pitäisi osoittaa ihan käytännössä että missä ihmeessä ne työt oikein ovat.

Etkö sinä tiedä. Täällä Helsingin ulkopuolella on puutetta psykoterapeuteista, psykologeista, lääkäreistä, puheterapeuteista, toimintaterapeuteista, maataloustyöntekijöistä, kaivinkoneenkuljettajista, lapiomiehistä, teurastajista, lihanleikkaajista, kaikkien alojen sijaisista, ammattitaitoisista sähkö- ja putkimiehistä, hitsaajista, hoitajista, jne.

Osa noista vaatii jotain ammattipätevyyttä tai koulutusta. Osa aloista hoituu ilman koulutusta tai oppi annetaan työpaikalla. Eli tekevälle on töitä kyllä. Tekijöitä puuttuu. Mitään huseeraajaa ei mikään työnantaja tarvitse, vaan motivoitunutta, luotettavaa ja ahkeraa tekijää.

Esimerkiksi tuo puute kaivinkoneenkuljettajista näkyy niin, että tuttu eläkeläinen pyydettiin 80-vuotiaana auttamaan työmaalle, kun eivät löytäneet ketään muuta kaivinkoneenkuljettajaa. Toinen tuttu joutui myymään kaivurit pois, kun niille ei ollut kuljettajia. Kolmas tuttu harjoittelee työpaikallaan kaivurin käyttöä, koska valmista ammattilaista ei ole. Tätä on työvoimapula, ja se on todellista.

Onko sille kaivurinkuljettajalle säännöllistä työtä, vai jotakin keikkahommaa? Jos on pulaa niin ensin kannattaa katsoa omaan peiliin, mitä tarjoaa. Ehkä se tosiaan on parempi, että joku vakavarainen helsinkiläisfirma lähettää maakuntaan keikkalaisen tarpeen mukaan.

Hei en tiennytkään, että täällä maakunnassa voi alkaa psykologiksi, kun on niin suuri pula.

Miksi joku "sijainen" muuttaisi tänne?

Vierailija
62/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Petteri puhuu tukien leikkaamisesta, niin esin Petterin pitäisi osoittaa ihan käytännössä että missä ihmeessä ne työt oikein ovat.

Etkö sinä tiedä. Täällä Helsingin ulkopuolella on puutetta psykoterapeuteista, psykologeista, lääkäreistä, puheterapeuteista, toimintaterapeuteista, maataloustyöntekijöistä, kaivinkoneenkuljettajista, lapiomiehistä, teurastajista, lihanleikkaajista, kaikkien alojen sijaisista, ammattitaitoisista sähkö- ja putkimiehistä, hitsaajista, hoitajista, jne.

Osa noista vaatii jotain ammattipätevyyttä tai koulutusta. Osa aloista hoituu ilman koulutusta tai oppi annetaan työpaikalla. Eli tekevälle on töitä kyllä. Tekijöitä puuttuu. Mitään huseeraajaa ei mikään työnantaja tarvitse, vaan motivoitunutta, luotettavaa ja ahkeraa tekijää.

Esimerkiksi tuo puute kaivinkoneenkuljettajista näkyy niin, että tuttu eläkeläinen pyydettiin 80-vuotiaana auttamaan työmaalle, kun eivät löytäneet ketään muuta kaivinkoneenkuljettajaa. Toinen tuttu joutui myymään kaivurit pois, kun niille ei ollut kuljettajia. Kolmas tuttu harjoittelee työpaikallaan kaivurin käyttöä, koska valmista ammattilaista ei ole. Tätä on työvoimapula, ja se on todellista.

Onko sille kaivurinkuljettajalle säännöllistä työtä, vai jotakin keikkahommaa? Jos on pulaa niin ensin kannattaa katsoa omaan peiliin, mitä tarjoaa. Ehkä se tosiaan on parempi, että joku vakavarainen helsinkiläisfirma lähettää maakuntaan keikkalaisen tarpeen mukaan.

Hei en tiennytkään, että täällä maakunnassa voi alkaa psykologiksi, kun on niin suuri pula.

Mitähän sinä vääntelet. Jos sinulle on noin kova paikka, että työvoimapula on todellista, niin katso sinäkin sinne peiliisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla ei ainakaan ole työvoimapulaa. Puoli vuotta olen hakenut pätevänä opettajana töitä, mutta mitään en ole saanut. Joka kuukausi olen lähettänyt useita hakemuksia. Olen positiivinen ja iloinen tyyppi, ahkera ja luotettava työntekijä. Edellisessä työpaikassa sain palkankorotuksen ja pomo kehui maasta taivaaseen.

Ei ole rikosrekisteriä, ei mielenterveysongelmia, en käytä mitään päihteitä, yliopistosta erinomaiset arvosanat. (En tietysti kirjoita näitä hakemukseen, mutta se on fakta).

Nuorten kanssa tulen hyvin toimeen. Itselläni on lapsia ja opetusalan työkokemusta 5 vuotta. En kelpaa. Miksi en kelpaa?

Opetusalalla on työvoimapulaa. Omassa koulussani ja lasteni kouluissa joudutaan jättämään tunteja pitämättä, kun ei saada sijaista. Se että sinulle ei kelpaa aloittaa sijaisuuksista ja pätkistä, on juuri se ongelma, jonka tuleva hallitus toivon mukaan haluaa poistaa.

Sijaisuudet ja pätkät ovat ok aloittelijalle, mutta kenenkään ei pitäisi vastentahtoisesti joutua uhraamaan koko uraansa pätkillä jos on haaveissa niinkin maltillinen toive kuin oma asunto.

Olisi mielenkiintoista, huiteletko itse vakivirasta käsin.

Jos sijaisille on koko ajan tarvetta, niin olisiko työnantajan mahdollista perustaa esim vakituinen sijaisuus. Pätkätyöputkeen "uhrautuvalla" pitää olla joku luotto, että työtä pukkaa. Aikuiselle ihmiselle kuuluu mahdollisuus hankkia luottokortti ja oma koti, jollei vapaaehtoisesti halua olla vapaa sielu.

Pätkistä tulee helposti putki, Hyvän sijaisen syndrooma.

Vierailija
64/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulaa on vain ulkomaisista halpatyöntekijöistä joilla suomalaisten palkat saadaan alas.

Vierailija
65/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sinä vääntelet. Jos sinulle on noin kova paikka, että työvoimapula on todellista, niin katso sinäkin sinne peiliisi.

No miksi minua on 2v aikana lähestynyt vain 1 headhunter paikallisesta työstä täällä Satakunnassa. Luulisi, että enemmänkin. Mulla on ihan selkeä ammatillinen profiili, ei mitään ympäripyöreää.

Ei ole pulaa ei ole pulaa ei ole pulaa. Paitsi ylihuomiseksi keikkakaivurille 3pv urakkaan, kyllä se on nyt kuulkaas Kaikkien Alojen Pula.

Vierailija
66/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla ei ainakaan ole työvoimapulaa. Puoli vuotta olen hakenut pätevänä opettajana töitä, mutta mitään en ole saanut. Joka kuukausi olen lähettänyt useita hakemuksia. Olen positiivinen ja iloinen tyyppi, ahkera ja luotettava työntekijä. Edellisessä työpaikassa sain palkankorotuksen ja pomo kehui maasta taivaaseen.

Ei ole rikosrekisteriä, ei mielenterveysongelmia, en käytä mitään päihteitä, yliopistosta erinomaiset arvosanat. (En tietysti kirjoita näitä hakemukseen, mutta se on fakta).

Nuorten kanssa tulen hyvin toimeen. Itselläni on lapsia ja opetusalan työkokemusta 5 vuotta. En kelpaa. Miksi en kelpaa?

Opetusalalla on työvoimapulaa. Omassa koulussani ja lasteni kouluissa joudutaan jättämään tunteja pitämättä, kun ei saada sijaista. Se että sinulle ei kelpaa aloittaa sijaisuuksista ja pätkistä, on juuri se ongelma, jonka tuleva hallitus toivon mukaan haluaa poistaa.

Sijaisuudet ja pätkät ovat ok aloittelijalle, mutta kenenkään ei pitäisi vastentahtoisesti joutua uhraamaan koko uraansa pätkillä jos on haaveissa niinkin maltillinen toive kuin oma asunto.

Olisi mielenkiintoista, huiteletko itse vakivirasta käsin.

Jos sijaisille on koko ajan tarvetta, niin olisiko työnantajan mahdollista perustaa esim vakituinen sijaisuus. Pätkätyöputkeen "uhrautuvalla" pitää olla joku luotto, että työtä pukkaa. Aikuiselle ihmiselle kuuluu mahdollisuus hankkia luottokortti ja oma koti, jollei vapaaehtoisesti halua olla vapaa sielu.

Pätkistä tulee helposti putki, Hyvän sijaisen syndrooma.

Itse olen yhden koulun vakiosijainen, ja tyytyväinen siihen. Minua kysellään jatkuvasti eri kouluille, ja jatkuvasti vastaan, että minulle riittää tämä yksi koulu. Töitä siis olisi, mutta tekijöistä on pulaa. Vahinko, sillä ne työt sitten jäävät vain tekemättä

Vierailija
67/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooh olen opiskelemassa uutta tutkintoa eli työelämän ulkopuolella ja saan Linkkarissa noin 3 kertaa vuodessa yhteydenottoja headhuntereilta (en siis itse ole aktiivinen hakija). Onhan sekin jo jotakin, mutta jos on niin suuri PULA, niin luulisi tulevan kyselyjä ovista ja ikkunoista niin vanhaan kuin uuteenkin ammattiin, kun on tällainen OSAAJA vapaana.

Oli huvittavaa toissapäivänä, kun Orpo sai samaan parin minuutin haastatteluun yhdistettyä:

- osaajapula

- työnantajia pitää rohkaista rekrytointiin mm paikallisella sopimisella

Siis rohkaista miksi ja mihin? Jos on TYÖVOIMAPULA (ei ole).

Ei tuossa tosiaan ole mitään logiikkaa, mutta eipä Orpon puheissa muutenkaan.

Henkilö, joka oli mukana sopimassa soten rahoituksesta, esitti ensin muka järkyttynyttä sen takia, ja tänään väisteli sanomalla sitä sivuseikaksi.

Mistä näitä huijareita tulee?

Köyliöstä

Vierailija
68/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 34v maisteri, muutin maalle ja kolme päivää myöhemmin olin töissä uudessa työpaikassa, vaikka edellisestä olin vielä vuosilomalla irtisanouduttuani. Töitä on, jopa koulutusta vastaavaa ja samalla palkalla kuin kaupungissa. Meille on vain opetettu, että työt ovat kasvukeskuksissa ja maallemuuttajaa pidetään luuserina, joka pyrkii asumaan niin, ettei voi ottaa töitä vastaan. Tosielämässä on päinvastoin.

Naapurin 15v tekee koulun ohessa töitä eli istuttaa uutta metsää. Työttömille tuollainen määräaikainen työ itsesovitelluilla työajoilla on aivan mahdoton ajatus, eikös?

Vierailija
69/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TEM:in alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen muistuttaa, että Suomessa on yhä monilla aloilla työvoimapula.

– Sata tuhatta työllistä on hirveän haasteellinen tavoite, mutta ei mahdoton. Meillä on paljon toimenpiteitä käytettävissämme, ja avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä yli 200 000.

https://yle.fi/a/74-20031293

Sitä hän ei kerro, mistä hän tuon luvun on taikonut.

Tuota ihmettelin myös suuresti, mistä hän tempaisi nuo 200 000 avointa työpaikkaa, eikä kukaan myöskään studiossa kysynyt.

Vierailija
70/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 34v maisteri, muutin maalle ja kolme päivää myöhemmin olin töissä uudessa työpaikassa, vaikka edellisestä olin vielä vuosilomalla irtisanouduttuani. Töitä on, jopa koulutusta vastaavaa ja samalla palkalla kuin kaupungissa. Meille on vain opetettu, että työt ovat kasvukeskuksissa ja maallemuuttajaa pidetään luuserina, joka pyrkii asumaan niin, ettei voi ottaa töitä vastaan. Tosielämässä on päinvastoin.

Naapurin 15v tekee koulun ohessa töitä eli istuttaa uutta metsää. Työttömille tuollainen määräaikainen työ itsesovitelluilla työajoilla on aivan mahdoton ajatus, eikös?

Ei ole mahdotonta löytää koulutettunakaan asiallista työtä maalaiskunnasta, sen myönnän. Mutta ei nuo työnhakusivustot kyllä suoraan sanoen myöskään pullistele loistomahdollisuuksia, joita hakea... Ehkä kuukaudessa saisin vaivoin haettua yhtä kiinnostavaa ja muutamaa "meh" -paikkaa (jos olisin työkkärin asiakas). Meh = ei ihan minun juttu, mutta voisin ajatella soveltuvani.

Eli helmiä voi olla seassa, joo, mutta ei tule vastaan joka viikko. Ei todellakaan ole tullut fiilis, että osaamistani erityisesti kaivattaisiin täällä, vaikka jonkun leivänsyrjän saisikin. Asunkin muista syistä.

Eri Satakunnasta

Vierailija
71/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu kilpailemaan satoja muita hakemuksia vastaan, tarkoitta se sitä, ettei sulla ole mitään sellaista erityisosaamista, joka auttaisi erottumaan massasta. Entäpä jos ulisemisen sijaan kehittäisit sellaista ja alkaisit myymään osaamista yrityksille muutoinkin kuin vastaamalla avoimiin ilmoituksiin?

Eli mitään työvoimapulaa ei sinunkaan mielestäsi ole? Jos olisi, ei silloin joutuisi keksimällä keksimään itselleen ammattia.

Vierailija
72/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työvoimapulaa ole. Ongelma on vain siinä, että nykyään ihmiset ovat liikaa "yhden homman ihmisiä", eli haluavat vain sitä omaa tarkkaan määriteltyä alaansa, mitä suostuvat tekemään. Jos oikeasti töitä haluaa ja on valmis tekemään, niin niitä löytyy. Ei ehkä omalta alalta, jos siellä ei tekijäpulaa ole, mutta töitä ihan takuuvarmasti saa. Työttömänä ei tarvitse olla. Vanha sanontakin kuuluu "kyllä tekevälle töitä löytyy" ja pitää täysin paikkansa. Nirsoille ei löydy. 

Opiskelen kolmatta ammattia. Kahteen aiempaan olen työkyvytön, kuten lähes kaikkeen muuhunkin työhön. Jos en tulevaan ammattiini työllisty niin sitten olen työttömänä. Ikävä kyllä en pysty taikomaan itsestäni työkykyistä vaan työkykyni on hyvin rajoittunutta (vaikea fyysinen vamma). Se ei liity millään tavalla nirsouteen.

Vierailija
73/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kok on taitavalla jaskapuheellaan määritellyt teidän kokemanne asiat valheeksi.

Sitä ovat tehneet muutkin kuin kokoomus, esim viimeiset neljä vuotta. Kaikki ne puolueet ajaa tätä samaa agendaa, lapsellista vain levittää tota yhden puolueen jatkuvaa vihanlietsontaa jos se oma suosikki saa tehdä samaa.

Vierailija
74/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaukset saavat syntyvyyden taas 1800-luvun pula-aikojen tasolle, kuten aiemman Sipilän aikaan. Sitä pitää sitten paikata tuontityövoimalla, joka pettyy, ja palaa Thaimaahan. Jos raskaudsen keskeytys kiellettäisiin, niin joku Jaffa ainakin tekisi uusia veronmaksajia ilman konsensusta toisen osapuolen kanssa. Joten aportin kieltäminen olisi nyt otettava konstiksi huoltosuhteen korjaamiseksi näiden leikkausten ja ulkomaalaisen työvoiman petkuttamisen lisäksi!

Vierailija
75/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien työttömien ilmeisesti oletetaan yhä kiihtyvään tahtiin opiskelevan lähihoitajiksi. Näitä työttömille aikuisille tarkoitettuja lähihoitajan koulutuksia varmasti lisätään entisestään lähitulevaisuudessa. Karu totuus on, että vain sote-alalta löytyy töitä.

Vierailija
76/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työvoimapulaa, jos 45+ ei enää kelpaa työelämään korkeista koulutuksista ja kattavasta työkokemuksesta huolimatta.

Vierailija
77/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa on minimipalkka 25 dollaria. Mä tienaan vuosilisien kanssa vähän päälle 12 e/h.

Sveitsissä on vähimmäispalkka 3500/kk.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006654142.html

Vierailija
78/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kelpaa aloittaa sijaisuuksista ja pätkistä". Olisikin kyse aloittamisesta. Työmarkkinoilla on ihmisiä, jotka ovat tehneet sijaisuuksia vuosikausia. Eikä yhteiskunta edes kannusta pätkätyöhön, kun kaikki on silloin paljon hankalampaa kuin esim täysin työttömänä ollessa.

Vierailija
79/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa on minimipalkka 25 dollaria. Mä tienaan vuosilisien kanssa vähän päälle 12 e/h.

Sveitsissä on vähimmäispalkka 3500/kk.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006654142.html

Ei vaan 3 800 e/kk.

Vierailija
80/145 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä muutaman vajaqin hinku syyllistää opettajia "joille ei vaan määräaikainen silpputyö kelpaa" kuvaa täydellisesti tätä kuviteltua työvoimapulaa.

Suomessa en ole minkäänlaista pulaa pätevistä opettajista joille tarjotaan vakituista työsuhdetta normaaleilla lomilla sekä sellaisella palkkatasolla joka vastaa paikkakunnan kalleutta ja oppilaskunnan mahdollista haastavuutta.

Pula synnytetään ihan varta vasten tarjoamalla vain loputtomasti ketjutettuja pätkiä woltin orjan palkalla ja lomauttamalla opettajat lomien ajaksi ettei kukaan vaan pääse nauttimaan normaalista työsuhteeata ja siihen kuuluvista eduista.

Ja muistakaa miten järjettömät vaatimukset opiskelijan pitää täyttää päästäkseen nauttimaan tällaisesta ökyduunista. Akateemiseen koulutukseen pääsee vain melkoisen hyvillä arvosanoilla ja sen jälkeen opiskellaan auskultointeineen 5+ vuotta opintovelat niskassa.

Ja kaikki tämä vain pääatäkseen hommaan jossa normaalit työsuhteet on tarkoituksella tuhottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan