Mulla menee ihan just järki tähän "työvoimapulaan"
Lähes päivittäin jankataan työvoimapulasta ja miten pitäisi saada ihmiset töihin, työttömien pitäisi lähettää enemmän hakemuksia ja tukia pienentää että menisivät töihin. Samaan aikaan todellisuus on sitä, että niitä hemmetin töitä ei saa!
Asun keskisuuressa kaupungissa ja olen nyt usean kuukauden hakenut töitä alalta mistä on vuosien kokemus, ja myös muiltakin aloilta että saisi edes jotain. Ja joka paikasta vastaus on, että saivat satoja hakemuksia eikä valinta kohdistunut minuun. Hain sitten vielä rekrykoulutukseen, jos edes sitä kautta aukeaisi ura, niin mitä vielä! Siellä oli ihan tajuttoman kovia ammattilaisia kilpailemassa niistäkin paikoista ja taas oli loputon määrä hakijoita joista valitaan kourallinen. Ihmiset siis ihan oikeasti kyllä hakevat niitä töitä, joten ei tämä tilanne muutu miksikään tukia leikkaamalla tai hakemusten määrää lisäämällä. Missä ihmeessä se työvoimapula oikein luuraa, jos se kerta on Suomen suurin ongelma tällä hetkellä?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin terve ja työkyinen 45 vuotias nainen Helsingistä. Kielitaito 2 muuta kieltä suomen lisäksi. Ulkomailla työskentelin taloushallinnon parissa 10 vuotta kansainvälisessä yrityksessä. Koulutusta ei ole lukion jälkeen mutta työkokemusta 20 eri työpaikasta. En pääse mihinkään haastatteluun enkä kouluihin. Olen yh joten en voi mennä tarvittaessa kutsuttavana töihin, en voi odotella rahoja 2 kuukautta kuten tutuille on käynyt. Nyt saan tt tukea, asumistukea ja työmarkkinatukea. Etsin kokopäivätyötä. Missä ne työpaikat ovat? Onko ulkomailta tulevilla aina jokin koulutus tehtäviinsä?
Aidosti toivoisin ehdotuksia mitä tekisin, mihin hakisin? Korkeakouluopintoihin ei ole varaa tai pääsyä. Kaupankassaksi en ole päässyt mihinkään haastatteluun, toimistotöistä en edes haaveile. Ilmeisesti olen työtön seuraavat 20 v,sitten eläkkeelle.
Tyhymä 🤦
Hommaa se ammatillinen koulutus tuolle taloushallinnon alalle. Siinä se. Miksi sä et itse tajua näin yksinkertaista asiaa?
Mä ihmettelen sitä, miten EK kuvittelee työpaikkojen lisääntyvän, kun työttömyyskorvausta leikataan. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Porukkaa potkitaan kilometritehtaalle kiihtyvällä vauhdilla, ainoastaan sote-ala työllistää:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/7227e55b-5fb0-4d7d-b694-9f385d66a975
Paikkoja on auki, koska ihmisiä on alkujaan liian vähän ja hekin lähtevät.
Minäkin menen sinne mistä tulin.
Yritykset ja yrittäjät haluavat pitää yllä kilpailutilanteen työpaikoista, siten saadaan työntekijän "hinta" kilpailua kohdalleen. Ja niin pitkään kun +50v eivät pääse edes haastatteluun niin täällä ei ole mitään työvoimapullaa, ehkä poikkeuksena pääkaupunkiseutu ja muutamat ammattiryhmät kärsivät työvoimapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pulaa. Kyse on vain vihervassujan ja Petterin valheista, että saadaan maa täyteen kult tuu ri lä het ti läi tä...
Klaus-setä taputtaa kiitokseksi käsiään...Trollit pois palstalta.
Vihervasemmistoa ei ole olemassakaan, ja Klausista ja wefistä puhuu vain russakkatrollit.Se on kokoomus, joka haluaa tänne halpatyövoimaa, ja persut tekee mitä kokoomus haluaa.
Kyllä WEF on olemassa ja ajaa tietynlaista tulevaisuutta. Siinä vasta orjia ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa sinne studioon toimittajille kysymys, mistä se luku 200.000 tuli? TE ilmoittaa, että vapaita työpaikkoja on 31.500. Muilla sivuilla on ne samat työpaikat. Ei niitä eri sivujen paikkoja voi laskea yhteen.
Se 200 000 on kuukauden aikana auki olleet työpaikat.
Eli paikat joissa kierrätetään työssä jo olevia.
15 vuotta työkokemusta ja voin sanoa, että hakemuksia on lähetelty! Yhteen haastatteluun pääsin. Ja hei, sitten on näitä omituisia työpaikkoja, jotka on koko ajan auki, eikö niille kukaan kelpaa sinne töihin? Joku paikka on auki aina vaan tai poistuu välillä vähäksi aikaa (sinne palkataan joku?) ja ei kun kohta taas firma kaipaa samaan työhön tekijää. Useimmiten sieltä ei kuulu mitään, kun sinne laittaa hakemuksen. Ei voi tajuta, mitä ne hakee. Sitten on toinen firma, johon mieheni haki, ja pääsi (valitettavasti) töihin: työnantaja vedättää ja viilaa ja kusettaa palkoista, työvaatteita ei kustanneta, housut on rikki perseestä niin että kalsarit vilkkuu, firmalla kaikki laskut joka paikkaan maksamatta, aivan uskomattomat työolot ja ylityöt jätetään maksamatta. Ja kun työntekijät lähtee pois, niin valitetaan ettei kunnon työntekijöitä saada ja on työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin terve ja työkyinen 45 vuotias nainen Helsingistä. Kielitaito 2 muuta kieltä suomen lisäksi. Ulkomailla työskentelin taloushallinnon parissa 10 vuotta kansainvälisessä yrityksessä. Koulutusta ei ole lukion jälkeen mutta työkokemusta 20 eri työpaikasta. En pääse mihinkään haastatteluun enkä kouluihin. Olen yh joten en voi mennä tarvittaessa kutsuttavana töihin, en voi odotella rahoja 2 kuukautta kuten tutuille on käynyt. Nyt saan tt tukea, asumistukea ja työmarkkinatukea. Etsin kokopäivätyötä. Missä ne työpaikat ovat? Onko ulkomailta tulevilla aina jokin koulutus tehtäviinsä?
Aidosti toivoisin ehdotuksia mitä tekisin, mihin hakisin? Korkeakouluopintoihin ei ole varaa tai pääsyä. Kaupankassaksi en ole päässyt mihinkään haastatteluun, toimistotöistä en edes haaveile. Ilmeisesti olen työtön seuraavat 20 v,sitten eläkkeelle.
Tyhymä 🤦
Hommaa se ammatillinen koulutus tuolle taloushallinnon alalle. Siinä se. Miksi sä et itse tajua näin yksinkertaista asiaa?
Ja voit jopa saada sen työkkärin maksamana, koska sinulla ei ole mitään tutkintoa. Itse sain IT-alan koulutuksen. Ja pääsin heti alan töihin.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta työkokemusta ja voin sanoa, että hakemuksia on lähetelty! Yhteen haastatteluun pääsin. Ja hei, sitten on näitä omituisia työpaikkoja, jotka on koko ajan auki, eikö niille kukaan kelpaa sinne töihin? Joku paikka on auki aina vaan tai poistuu välillä vähäksi aikaa (sinne palkataan joku?) ja ei kun kohta taas firma kaipaa samaan työhön tekijää. Useimmiten sieltä ei kuulu mitään, kun sinne laittaa hakemuksen. Ei voi tajuta, mitä ne hakee. Sitten on toinen firma, johon mieheni haki, ja pääsi (valitettavasti) töihin: työnantaja vedättää ja viilaa ja kusettaa palkoista, työvaatteita ei kustanneta, housut on rikki perseestä niin että kalsarit vilkkuu, firmalla kaikki laskut joka paikkaan maksamatta, aivan uskomattomat työolot ja ylityöt jätetään maksamatta. Ja kun työntekijät lähtee pois, niin valitetaan ettei kunnon työntekijöitä saada ja on työvoimapula.
Olen hakenut muutamaan tuollaiseen "ikuisuuspaikkaan". En ole ikinä saanut niistä hakemuksiini mitään vastauksia. Sitten vähän ajan päästä on sama ilmoitus auki taas.
Mikäköhän huijaus tuo on, olisi kiva tietää. Ei voi olla hirveä pula tekijöistä, kun minua ei ainakaan kertaakaan kutsuttu haastatteluun tällaiseen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on pula joidenkin tiettyjen alojen erityisosaajista, niin se on mielestäni täysin eri asia kuin työvoimapula. Työvoimapulahan on sitä, että ei ole mitään väestöä mistä saada työvoimaa. Nyt meillä lojuu satojatuhansia ihmisiä kotona, kun töitä ei vain löydy.
Näin juuri, on pulaa tiettyjen alojen työvoimasta. Tämä termi olisi lähempänä totuutta. Mutta kun poliitikot eivät viitsi edes sen vertaa, että käyttäisivät oikeita sanoja puhuessaan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut muutamaan tuollaiseen "ikuisuuspaikkaan". En ole ikinä saanut niistä hakemuksiini mitään vastauksia. Sitten vähän ajan päästä on sama ilmoitus auki taas.
Mikäköhän huijaus tuo on, olisi kiva tietää. Ei voi olla hirveä pula tekijöistä, kun minua ei ainakaan kertaakaan kutsuttu haastatteluun tällaiseen paikkaan.
Ainakin...
1)
Paikkaan ollaan hakevinaan työntekijää, että ei menetetä rahoitusta firman talouspuolelta. Ei tarvi sitten myöhemmin tapella takaisin sitä rahoitusta, jos oikeasti tuleekin tarve työntekijälle.
2)
Se on mainos. Firma luo kuvaa kasvusta ja siitä, että menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Petteri puhuu tukien leikkaamisesta, niin esin Petterin pitäisi osoittaa ihan käytännössä että missä ihmeessä ne työt oikein ovat.
Etkö sinä tiedä. Täällä Helsingin ulkopuolella on puutetta psykoterapeuteista, psykologeista, lääkäreistä, puheterapeuteista, toimintaterapeuteista, maataloustyöntekijöistä, kaivinkoneenkuljettajista, lapiomiehistä, teurastajista, lihanleikkaajista, kaikkien alojen sijaisista, ammattitaitoisista sähkö- ja putkimiehistä, hitsaajista, hoitajista, jne.
Osa noista vaatii jotain ammattipätevyyttä tai koulutusta. Osa aloista hoituu ilman koulutusta tai oppi annetaan työpaikalla. Eli tekevälle on töitä kyllä. Tekijöitä puuttuu. Mitään huseeraajaa ei mikään työnantaja tarvitse, vaan motivoitunutta, luotettavaa ja ahkeraa tekijää.
Esimerkiksi tuo puute kaivinkoneenkuljettajista näkyy niin, että tuttu eläkeläinen pyydettiin 80-vuotiaana auttamaan työmaalle, kun eivät löytäneet ketään muuta kaivinkoneenkuljettajaa. Toinen tuttu joutui myymään kaivurit pois, kun niille ei ollut kuljettajia. Kolmas tuttu harjoittelee työpaikallaan kaivurin käyttöä, koska valmista ammattilaista ei ole. Tätä on työvoimapula, ja se on todellista.
Olen 34v maisteri, muutin maalle ja kolme päivää myöhemmin olin töissä uudessa työpaikassa, vaikka edellisestä olin vielä vuosilomalla irtisanouduttuani. Töitä on, jopa koulutusta vastaavaa ja samalla palkalla kuin kaupungissa. Meille on vain opetettu, että työt ovat kasvukeskuksissa ja maallemuuttajaa pidetään luuserina, joka pyrkii asumaan niin, ettei voi ottaa töitä vastaan. Tosielämässä on päinvastoin.
Naapurin 15v tekee koulun ohessa töitä eli istuttaa uutta metsää. Työttömille tuollainen määräaikainen työ itsesovitelluilla työajoilla on aivan mahdoton ajatus, eikös?
Hyvä huomio. Nimenomaan kasvukeskuksien ulkopuolella on pulaa työvoimasta, niin osaavasta kuin osaamattomasta. Itsekin olen maisteri, ja teen kahta työtä, toinen työ on omalta alalta ja toinen muuta. Poikani on tämän vuoden abi ja on tehnyt kirjoitusten jälkeen täysipäiväisesti töitä, ja tekee armeijan alkuun asti.
Työvoimapula on siivoojissa, puhelinmyyjissä, hoitajissa ilmeisesti koska niitä ulkomailta yritetänä raahata tänne. Kaikissa matalapalkkaisissa töissä on pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on pula joidenkin tiettyjen alojen erityisosaajista, niin se on mielestäni täysin eri asia kuin työvoimapula. Työvoimapulahan on sitä, että ei ole mitään väestöä mistä saada työvoimaa. Nyt meillä lojuu satojatuhansia ihmisiä kotona, kun töitä ei vain löydy.
Näin juuri, on pulaa tiettyjen alojen työvoimasta. Tämä termi olisi lähempänä totuutta. Mutta kun poliitikot eivät viitsi edes sen vertaa, että käyttäisivät oikeita sanoja puhuessaan asioista.
Niitä aloja on kyllä ihan hirmuisen paljon.
Suomessa on enemmän kuin tarpeeksi osaajia, mutta Suomi ei halua kouluttaa omia kansalaisiaan.
Kummallista rasismia omia kansalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on enemmän kuin tarpeeksi osaajia, mutta Suomi ei halua kouluttaa omia kansalaisiaan.
Kummallista rasismia omia kansalaisia kohtaan.
Suomalaisten äo on maittain vertaillessa korkea, joten osaajia löytyy varmasti, jos vain saisi koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työvoimapulaa ole. Ongelma on vain siinä, että nykyään ihmiset ovat liikaa "yhden homman ihmisiä", eli haluavat vain sitä omaa tarkkaan määriteltyä alaansa, mitä suostuvat tekemään. Jos oikeasti töitä haluaa ja on valmis tekemään, niin niitä löytyy. Ei ehkä omalta alalta, jos siellä ei tekijäpulaa ole, mutta töitä ihan takuuvarmasti saa. Työttömänä ei tarvitse olla. Vanha sanontakin kuuluu "kyllä tekevälle töitä löytyy" ja pitää täysin paikkansa. Nirsoille ei löydy.
Kyllä, aina voin palata repimään pahvint0lloja kengänpohjista. Viis niistä korkeakoulututkinnoista. Nirso ihminen yritti nostaa elintasoaan. Risuja keräämään siitä. Huoh. "Jostakin täytyy aloittaa, ei saa olla nirso". Ja sitten oletkin jo 45-vuotias ja "parhaan työikäsi" elänyt.
Tätä minä juuri tarkoitin. Enemmin ollaan työttömänä kuin "alistutaan" tekemään mitään muuta työtä kuin sitä yhtä tiettyä. Sitten itketään kun ei ole töitä. Huoh tosiaankin.
Jos ammattini on banaanikoordinaattori ja tienaan sillä 2800 € kuussa, niin olen nirso jos haluan työttömänä tehdä vain banaanikoordinaattorin työtä, kyllä.
JOS työmarkkina tarjoaa minulle mahdollisuuden tehdä omenakoordinaattorin tai viinimarjakoordinaattorin työtä, ja palkkataso on suunnilleen sama, niin okei, miksipä ei, sehän on rikkautta kokeilla erilaista Sen Oikean puuttuessa.
Mutta yleensä työmarkkinat ei "salli" tällaista, vaan omenakoordinaattoriksi halutaan omenakoordinaattori.
Ja en tosiaankaan lähtökohtaisesti halua mennä tekemään työtä, jota tein 10e/tunti lukiopohjalta. Ei se ole nirsoutta. Miksi ihmeessä yhteiskunta tuhlasi sitten edes rahaa koulutukseeni. Olen aikuinen ihminen, en joku elämän suuntaa etsivä teini. Miksi puhutte kuin teineille, joilla on aikaa vähän "kokeilla ja seikkailla".
On se nirsoutta, jos selviät hengissä sillä tarjotulla 10e/h työllä.
Olen eri vastaaja, mutta minä mieluummin "selviän hengissä" jollain muulla tavalla kuin 8 tunnin työpäivillä, joista saisin vain 10 euroa tunti.
Mutta ymmärrän, että te jotkut tosiaan haluatte yhteiskunnan, jossa työnantajat saavat maksaa surkeaa palkkaa sillä perusteella, että työntekijät kuitenkin "selviävät hengissä".
Yliopistokoulutettu minäkin. Nyt hanttihommissa 13 e/h. Ei teille ole luvattu mitään valkokaulusstatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhymä 🤦
En voi, koska olen matemaattisesti tyhmä. Palkanlaskijoista on kyllä huutava pula tällä hetkellä, mutta ettte varmaan halua minua palkkojenne laskijaksi. Voisi tulla aika paljon viivästyksiä ja korjauksia.
T. korkeakoulutettu
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla ei ainakaan ole työvoimapulaa. Puoli vuotta olen hakenut pätevänä opettajana töitä, mutta mitään en ole saanut. Joka kuukausi olen lähettänyt useita hakemuksia. Olen positiivinen ja iloinen tyyppi, ahkera ja luotettava työntekijä. Edellisessä työpaikassa sain palkankorotuksen ja pomo kehui maasta taivaaseen.
Ei ole rikosrekisteriä, ei mielenterveysongelmia, en käytä mitään päihteitä, yliopistosta erinomaiset arvosanat. (En tietysti kirjoita näitä hakemukseen, mutta se on fakta).
Nuorten kanssa tulen hyvin toimeen. Itselläni on lapsia ja opetusalan työkokemusta 5 vuotta. En kelpaa. Miksi en kelpaa?
Pääset päiväkotiin töihin ihan vaan soittamalla maanantaina..
Jännä, ettei näissä tällaisissa aloituksissa koskaan vahingossakaan kerrota sitä alaa millä itse on....