Kannattaako 39-vuotiaana enää edes yrittää lasta?
Onko niin epätodennäköistä ja niin paljon kohonneita riskejä että jättäisitte sikseen? Luomuna yritetty useamman vuoden, vikat hetket lähteä julkisille hoitoihin mutta arveluttaa, kannattaako ollenkaan.
Kommentit (139)
Ystäväni sai 39 vuotiaana esikoisensa hedelmöityshoitojen avulla, terve lapsi. Nyt kaksi vuotta myöhemmin aikoivat yrittää hoitojen avulla toista.
Mikä sitten kannattaa kenenkin mielestä ja mikä ei. On se mahdollista, mutta toisaalta myös hyvin raskas prosessi. Itse en olisi lähtenyt, sillä olin alle 30v kun yritimme luomuna todella kauan, ja se oli minulle ihan äärettömän raskasta elää siinä "yrityskierteessä" joka kuukausi kiertopäiviä laskeskellen jatkuvassa toiveikkaassa jännityksessä joka aina päättyi musertavaan pettymykseen. Tuolloin jo päätimme, että jos lasta ei luomuna kolmessa vuodessa kuulu, yritys loppuu siihen koska minulle henkilökohtaisesti lapsettomuus olisi ollut helpompi hyväksyä ja keskittyä muihin asioihin elämässä kuin lisätä yritykseen panoksia ja jäädä jumiin siihen kamalaan tunteiden vuoristoratakierteeseen jonka ympärillä elämä pyöri.
"Kannattaako" riippuu ihan siis siitä, mikä siellä omassa puntarissa painaa eniten. Siksi ei kuitenkaan kannata jättää yrittämättä, että se olisi jotenkin mahdotonta.
Eiköhän kannata yrittää niin pitkään, kuin on vielä kuukautiset. Kuitenkin sen merkki, että on hedelmällinen. Sen jälkeen alkaa olemaan haastavaa.
Lapset eivät sitten ole nykyaikana mikään vanhuuden turva.
No Kotkassa oli tapaus jossa lääkärin toteamana PARISTA , ei ole mahdolista ja ei varmasti ole mahdollista harraSTIVAT JA TULI ILTATÄHTÖNEN!
Aina kannattaa yrittää. Ei siitä haittaakaan ole. Ja yrittämättä nyt ainakaan ei mitään koskaan saa.
Jos ei jostain syystä iso pelko, että tulee vanhenemaan/rapistumaan/menettämään voimansa poikkeuksellisen varhain, niin miksi ihmeessä olisi jotenkin myöhäistä?
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät sitten ole nykyaikana mikään vanhuuden turva.
Ei ne ole koskaan olleet. Aina on ollut yksinäisiä vanhuksia.
Suurempi riski saada viallinen lapsi mitä vanhempana yrittää.
Kuka nyt tällaiseen maailmaan haluaa lisää lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lapsesi on parhaassa (pahimmassa) teini-iässä kun olet itse jo eläkkeen kynnyksellä. Jotkut varmaan jaksaa, vaikeahan sitä on ennustaa missä kunnossa on silloin ?
Tuota noin. 39-vuotias pääsee tämänhetkisen tiedon mukaan vanhuuseläkkeelle hiukan ennen 70-vuotispäiväänsä. Jos aloittajalla nyt tärppäisi niin hänen lapsensa olisi silloin kolmikymppinen. Että jos tässä oletetaan että työelämässäkin on tarkoitus siihen asti jatkaa niin mikä ongelma se teini sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Suurempi riski saada viallinen lapsi mitä vanhempana yrittää.
Elämä on kokonaisuudessaan yksi suuri riski. Mitään ei voi tehdä ilman, että siihen sisältyy riskejä.
46 vuotiaana pyöräytin tämän yliopisto-opiskelijani ;-)
Oletko valmis hoitamaan sairasta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis hoitamaan sairasta lasta?
Jokainen vanhempi joutuu jossain vaiheessa hoitamaan sairasta lasta, mikäli on lapsensa elämässä mukana. Riippumatta siitä, missä iässä lapsen saa.
Vanhemmat mieluummin rauhallisempina ja iäkkäämpinä kuin keskenkasvuisina ja levottomina kuten minulla oli; viina virtasi ja balalaikka soi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kannata yrittää niin pitkään, kuin on vielä kuukautiset. Kuitenkin sen merkki, että on hedelmällinen. Sen jälkeen alkaa olemaan haastavaa.
No ei se ihan noin mene. Siis on hedelmällinen kun on menkat. Niitä munarakkuloita voi jo olla niin vähän, että raskaus ei ole mahdollista tai on epätodennäköistä . Näin kävi ystävälleni, toivoi neljättä lasta reilu 30 v mut ei enää gynen mukaan saa, eikä saanutkaan. Menkat edelleen hän on 44 v nyt.
Laaja kansainvälinen tutkimus: Vanhempien korkea ikä lisää lapsen autismin riskiä
Äidin ja isän korkea ikä lisää lapsen autismin riskiä, kertoo ruotsalaisen Karolinska Institutetin johdolla tehty tutkimus, joka on alallaan laajin tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Juuei ole. Myös tahattomasti lapsettomilla on lähes aina kuukautiset ihan normaalisti. Hedelmällisyys ei ole verenvuodosta kiinni, vaan siitä, onko hedelmällisiä munasoluja ja edellytykset niiden kiinnittymiselle ja kehittymiselle hedelmöittymisen jälkeen.
Ei!