Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkkeitä ei voisi leikata?

Vierailija
10.05.2023 |

Eläkemenot 33mrd/vuosi, työttömyysturva noin 5 mrd.

Eläkkeen ylärajaksi voisi asettaa 1800€/kk. Sen enempää kukaan eläkeläinen ei elämiseen tarvitse. Joku saa kokoaikatyöstä saman ja elää sillä. Eläkeläisillä ei ole elätettäviä, eikä asuntolainaa. Pärjää vähällä.

Tuota suuremmat eläkkeet eivät ole todellakaan ansaitut. Eläkemaksuja ovat toki maksaneet, mutta ei kukaan maksa omaa eläkettään, vaan he ovat maksaneet silloin eläkkeellä olevien eläkkeet.

Nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksavat töissä olevat. Sukupolvi, joka joutuu usein tyytymään matalapalkkaisiin pätkätöihin. On väärin, että pienistä palkoista kerätään 25% eläkemaksuja nykyisten eläkeläisten ökyeläkkeisiin.

En tarkoita että kaikki saisivat liikaa eläkettä, mutta ei kenenkään tarvitse saada enempää kuin on joidenkin palkka työstä.

Kommentit (234)

Vierailija
61/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi päitä ei voi leikata?

Ihan hyvin voisi.

Eiköhän eläkeläiset kohta ala harveta muutenkin, kun sotesektorilta leikataan pari miljardia. Ei tässä maassa sairaanhoitoa käytä juuri muut kuin eläkeläiset.

Päivystyksessä vaan jonottaa kumihuulia kun tekokynsi on lohjennut.

Vierailija
62/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai eläkkeisiin tulee saada yläräaja. Hommahan on lähtenyt lapasesta. Kaikkialla muualla maailmassa on selvä raja eläkkeissä. Työttömyyskorvaus on 500 euroa kk. Voisi olla sitä mukaileva. Yhtälailla on katsottu että se 500 euroa riittää aikuiselle suomen hintatsolla korvauksena ansion menetyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jonkunlainen eläkekatto pitäisi olla, ihan älytöntä maksaa jättieläkkeitä

Vielä  älyttömämpää on maksaa työhaluttomalle  (varsinkin nuorille työikäisille) rahaa tyhjästä, niiltä kaikki tuet pois kunnes työ alkaa kiinnostaa. Suomessa näitä lorvailijoita muitten rahoilla elelijöitä ihan liikaa. Ei yhtään halpatyövoimaa lisää enenkuin suomalaiset (varsinkin nuoret) on työllistetty.

Vierailija
64/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäs siinä sitten jos jokaisella olisi sitten tuo 1800€. Kyllä mulle sopisi. Tällä hetkellä saan 1450€ eläkettä / kk.

Minäkinnhaluan 1800 e, nyt saan n 1200 e.

Kyllä kelpaa mulle.

Vierailija
65/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä on jo leikattu ja leikataan kaiken aikaa. Indeksi on puolitettu.

Höpsis. Eläkkeet ovat osittain sidotut elinkustannus-indeksiin, eli samaan kuin muutkin etuudet.

Niin juuri, OSITTAIN. Koska indeksin vaikutus eläkkeisiin on puolitettu.

Eläkeläiset saivat viime vuonna kivan indeksikorotuksen, äitinikin sai 150 euron korotuksen kuukausieläkkeeseensä. Ihan kiva korotus mielestäni henkilölle, joka on ollut oikein hyvällä eläkkeellä jo 20 vuotta. On nyt nostanut eläkettä n. 600 000 euroa, ja tällä vauhdilla miljoona menee varmaan rikki ennen kuin aika jättää. Ihan mahtava diili hänelle ja monelle muulle hänen kaltaiselleen entiselle opettajalle.

Tässäkin olietua vain niille, joilla on hyvä eläke.

T. 1000 e ja eipä paljon korotus ilahduttanut,,oli kaukana 150 eurosta😈

Vierailija
66/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että:

Eläkkeitä ei makseta VALTION RAHOISTA

Ne maksetaan työeläkerahastoista, työntekijöiden itse säästämistä maksuista.

Vierailija
67/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan työeläkkeen ja eläkemaksun poistamista kokonaan. Nyt valtio rosvoaa minulta palkasta 500 € eläkemaksua joka kuukausi .

Arvaa, paljonko joutuisit maksamaan veroja, kun kaikki olisivat toimeentuloluukulla.

Suo siellä, vetelä täällä, jos ymmärrät, mitä tarkoitan.

Vierailija
68/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Sittenhän tässä voi työnteon lopettaakin, koska eläkettä on kertynyt nyt 1960€/kk. Kyllä minä säästöilläni eläkeikääni saakka pärjäisin, vaikka ikää on vasta 52 vuotta. 

Miten tämä mielestänne hyödyttäisi kansantaloutta ja köyhien asemaa? Etenkin jos muutan etelään, enkä kuluta suomalaisia palveluita?

Joku työtön voi ottaa paikkasi. Kyl minä ainakin jäisin jo pois töistä jos olisin tuossa tilanteessa. Ei niillä rahoilla enää 70 vuotiaana mitään tee kun hoivakoti ottaa lopulta kaiken jos ei ennen sitä pääse multiin.

Vierailija
69/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä on jo leikattu ja leikataan kaiken aikaa. Indeksi on puolitettu.

Höpsis. Eläkkeet ovat osittain sidotut elinkustannus-indeksiin, eli samaan kuin muutkin etuudet.

Höpsis itsellesi. Elinkustannusindeksi on puolitettu eläkkeissä.

Vierailija
70/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sitä noin matalalle kuin 1800 laittaisi, kun ajattelee pääkaupunkiseudunkin elämiskustannuksia. Eläkkeitä verotetaan ankarammin kuin palkkaa. Laittaisin bruttokattorajan johonkin kolmeen tai neljään tonniin+ indeksikorotus vuosittain. Tuollaista eläkettä saa yleensä suurituloisena töitä tehnyt, jolla on koko elämänsä ajan varmaan ollut mahdollisuus suurimman osan työuraansa siitä palkasta kasata muutakin omaisuutta, noin karkeasti sanoen. Tuskin heille nälkä tulee.....En ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa heille vielä jättieläkkeitä tyyliä kymppitonni kuussa. Eläkkeen alkuperäinen tarkoitushan oli auttaa vanhaa tai työkyvytöntä pysymään hengissä, jos ei enää pysty töihin. 

Eläkekattoa kannatan kyllä! https://www.etk.fi/tyo-ja-elakkeet-ulkomailla/kansainvalista-vertailuti…

Vierailija
71/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan eläkettä muutaman kympin yli 1900 euroa kuukaudessa ja siitä on melkein 200 euroa hankittu sillä, että tein melkein kaksi vuotta enemmän töitä kuin mitä minulle laskettu alin eläkeikä edellytti. Olen eläkkeeni itse ansainnut ja maksanut sen edestä työnantajieni kanssa eläkemaksuja tyeläkeyhtiöön koko työelämässä oloni ajan ja lanttiakaan en aio siitä pois antaa vaikka Suomen hallitus polvillaan rukoilisi. Eläkekattoa on ylipäätään vähän vaikea perustella ja toteuttaa koska kaikista työeläkkeistä maksetaan kuitenkin samalla prosentilla työeläkemaksuja. Suomen velkaantuminen ei ole seurausta työeläkkeistä, mutta sillä on kyllä vaikutuksensa asiaan, että Suomessa asuu ja elää ihan liian paljon ihmisiä joiden koko elämän yhteiskunta kustantaa enkä nyt tarkoita tällä ihmisiä, jotka eivät sairautensa tai vammansa takia pysty itse osallistumaan elantonsa hankkimiseen.

Vierailija
72/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaanhan niitä leikata. Saa sitten enemmän asumistukea.

Kyse on sellaisista eläkkeistä, joilla tulot ja muutenkin varallisuus niin hyvät, että eivät minnekään tukiluukulle joudu vaikka leiksttaisiin kunnolla.

Ja siinä samassa tuli ilmiselvä vastaus, nuo kaikki ökyeläkeläiset on kokoomuksen tai RKP n kannattajia. Korppi ei korpin silmää noki.

Mieti: sellaiset 5000 e/kk eläkettä kuukaudessa saava on maksanut jopa 1000 e/kk eläkevakuutusmaksuja. Paljonko sinä maksat?

Minä maksan tonnin kuussa eläkemaksuja. Jos jaksan samaa tahtia vielä 20 vuotta, saan eläkettä 2000 euroa kuussa.

"Yksityisalojen eläkemaksusta työntekijän osuus on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 5362-vuotiailla 8,65 prosenttia. Työnantajan maksuosuus on keskimäärin 16,95 prosenttia."

Vierailija
73/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jonkunlainen eläkekatto pitäisi olla, ihan älytöntä maksaa jättieläkkeitä

Tällöin tarvitaan myös katto sille, minkä verran palkasta maksetaan eläkevakuutus maksuja.

Vierailija
74/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eläkeläiset on iso äänestäjäryhmä. Kukaan ei uskalla.

Vierailija
75/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ eläkkeet EIVÄT tule valtion budjetista. Eli oot ihaopihala.

Jos eläkkeitä pienennettäisiin, eläkeläiset tulisivat sinun kanssasi samalle sossun luukulle ;-) Luuletko että saisit enemmän?

Vierailija
76/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en sitä noin matalalle kuin 1800 laittaisi, kun ajattelee pääkaupunkiseudunkin elämiskustannuksia. Eläkkeitä verotetaan ankarammin kuin palkkaa. Laittaisin bruttokattorajan johonkin kolmeen tai neljään tonniin+ indeksikorotus vuosittain. Tuollaista eläkettä saa yleensä suurituloisena töitä tehnyt, jolla on koko elämänsä ajan varmaan ollut mahdollisuus suurimman osan työuraansa siitä palkasta kasata muutakin omaisuutta, noin karkeasti sanoen. Tuskin heille nälkä tulee.....En ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa heille vielä jättieläkkeitä tyyliä kymppitonni kuussa. Eläkkeen alkuperäinen tarkoitushan oli auttaa vanhaa tai työkyvytöntä pysymään hengissä, jos ei enää pysty töihin. 

Eläkekattoa kannatan kyllä! https://www.etk.fi/tyo-ja-elakkeet-ulkomailla/kansainvalista-vertailuti…

Yhteiskunta ei maksa työeläkkeitä, vaan eläkevakuutusyhtiöt.

Vierailija
77/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas unohtui kirkkaasti se, että ne suurituloisten ovat myös maksaneet eläkevakuutus maksuja enemmän kuin pienituloisimmat, joten heidän kuuluu saada palkkansa ja maksamiensa maksujen mukainen eläke. Jos eläkkeen määrälle laitetaan katto niin myös tätä vastaavasti eläkevakuutusmaksuille on laitettava katto.

Vierailija
78/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän eläkkeitä on leikattu. Siis meiltä tulevilta eläkeläisiltä ja etukäteen. Kertymistä vähennetään 60-luvun jälkeen syntyneitä 100 e/kk , eläkeikä on nostettu 67 vuoteen ja kaiken hyvän lisäksi maksetaan suhteessa enemmän eläkevakuutusmaksuja kuin aiemmin eläköityneet ovat maksaneet.

Vierailija
79/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia kansan- ja takuueläkkeitä verorahoista.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja 90 000 työtöntä on aktivoitu eli ovat työkokeiluissa, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa tai kursseilla.

Vierailija
80/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäs siinä sitten jos jokaisella olisi sitten tuo 1800€. Kyllä mulle sopisi. Tällä hetkellä saan 1450€ eläkettä / kk.

Mä saan 1200 eur/kk. Lissee, kiitos, etenkin jos asumistukea leikataan. Muutenhan joudun menemään toimeentulotukiluukulle ja se vasta kallista on, kun aina pitää tehdä uusi laillinen hakemuskäsittely, laskenta, päätös ja maksatus sekä kirjanpito-, tilasto- ja arkistotoimet.

Virkailijan palkka juoksee eläkemaksuineen koko ajan.

Ei pienituloisten etuuksista kantsi säästää kun se maksaa ja lisäksi ostovoima heikkenee, mikä hyydyttää heti kotimaan vähittäiskauppaa.

Mutta eihän persut ja Petteri tätä tajua, on liian monimutkainen kokonaisuus heidän alle keskitason aivoilleen, jotka on harjaantuneet logiikan sijasta omahyväisyyden harrasteluun..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän