Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkkeitä ei voisi leikata?

Vierailija
10.05.2023 |

Eläkemenot 33mrd/vuosi, työttömyysturva noin 5 mrd.

Eläkkeen ylärajaksi voisi asettaa 1800€/kk. Sen enempää kukaan eläkeläinen ei elämiseen tarvitse. Joku saa kokoaikatyöstä saman ja elää sillä. Eläkeläisillä ei ole elätettäviä, eikä asuntolainaa. Pärjää vähällä.

Tuota suuremmat eläkkeet eivät ole todellakaan ansaitut. Eläkemaksuja ovat toki maksaneet, mutta ei kukaan maksa omaa eläkettään, vaan he ovat maksaneet silloin eläkkeellä olevien eläkkeet.

Nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksavat töissä olevat. Sukupolvi, joka joutuu usein tyytymään matalapalkkaisiin pätkätöihin. On väärin, että pienistä palkoista kerätään 25% eläkemaksuja nykyisten eläkeläisten ökyeläkkeisiin.

En tarkoita että kaikki saisivat liikaa eläkettä, mutta ei kenenkään tarvitse saada enempää kuin on joidenkin palkka työstä.

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät hoitavat lapsia tarhoissa palkkatuella, ehkä he voivat kertoa lapsille sadun pelottavasta hallituksesta joka vie lapsilta ruoat.

Vierailija
82/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa ja 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä politiikasta puhutaan kotona ja teinit on hyvin perillä siitä, että oikeisto hallitus leikkaa heiltä kaiken, kun vanhemman ansiosidonnaiset viedään.

Teineillä on somessa myös näitä kirjoitusjuttuja.

Vierailija
84/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeiden leikkaus vaikuttaisi talouteen negatiivisesti, koska niitä ei makseta budjettitaloudesta. Tuottavat sen sijaan verotuloja, jotka siis leikkausten myötä laskisivat.

Lisäksi tuo ehdottamasi 1.800 e/kk on täysin järjetön. Itse pääsen eläkkeelle 4 vuoden kuluttua ja eläke on noin 3.800 e/kk. Joutuu tosissaan pohtimaan mitä menoja karsii, että eläke riittää.

Vierailija
85/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä politiikasta puhutaan kotona ja teinit on hyvin perillä siitä, että oikeisto hallitus leikkaa heiltä kaiken, kun vanhemman ansiosidonnaiset viedään.

Kokoomuslaiset miehet ei ole lukiolaisten suosiossa ja moni heistä on pian 18.

Vierailija
86/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi palkkoja ei voisi laskea. Enintään 1800€/kk olisi jo tarpeeksi liksaa.

Monen palkka on sen 1800€. Jopa alle sen kokoaikatyöstä.

Mieti: teet töitä 40 vuotta ja joka kuukausi palkastasi otetaan noin 7% pakkovakuutuksena ja sitten joku sanoo, että se osa palkastasi ei kuulu sinulle, se pitää antaa sille työttömälle, joka ei todellakaan aio tehdä töitä 40 vuotta.

Kuka hullu nyt jaksaa 40 vuotta töitä tehdä.

Moni jotka nyt saa eläkettä aloittivat töissä noin 16v.

Vierailija
87/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset miehet ei ole lukiolaisten suosiossa ja moni heistä on pian 18.

Kokoomuslaiset leikkaa nuorilta naisilta kaiken.

Vierailija
88/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden leikkaus vaikuttaisi talouteen negatiivisesti, koska niitä ei makseta budjettitaloudesta. Tuottavat sen sijaan verotuloja, jotka siis leikkausten myötä laskisivat.

Lisäksi tuo ehdottamasi 1.800 e/kk on täysin järjetön. Itse pääsen eläkkeelle 4 vuoden kuluttua ja eläke on noin 3.800 e/kk. Joutuu tosissaan pohtimaan mitä menoja karsii, että eläke riittää.

Eläkkeitä maksettiin nyt työssäkäyvien palkoista viime vuonna 25 miljardia joten he maksavat teidän verot, kun te loisitte eläkkeellä kotona.

Vierailija
89/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tuntemistani eläkeläisistä harva saa yi 2000e kk.  Siitä 20% veroa.  Ovat tehneet noin 35-40 v töitä. Jos on pariskunta maksavat mm. kumpainenkin yleverot erikseen vaikka asuvat esim kaksiossa, jossa joillain ei edes ole tv,tä. Silti maksavat 2x. Autovakuutukset jne ovat samat kuin työssäkäyvillä.

Vierailija
90/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska  työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet. Eläkeläisväestön määrä on kasvanut jo kestämättömän suureksi ja kasvaa eliniän pitenemisen vuoksi räjähdysmäisesti tulevina vuosina kun taas työssäkäyvän väestön määrä vähenee. Eläkejärjestelmä suunniteltiin niin, että eläkkeelle jäämisen jälkeen henkilö eläisi noin viisi vuotta. Tilanne on kestämätön etenkin nuorille, jotka eivät todennäköisesti tule saamaan juuri lainkaan eläkettä. Kyllä vanhempien sukupolvien tulisi tinkiä omista eduistaan kun järjestelmä on täysin kestämättömällä pohjalla. 

P.S. Olen keski-ikäinen ja minulla on arvioituun eläkeikään vielä vähintään 10 vuotta. 

Vierailija
91/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä "hyvinvointiyhdyskunta" sanaan tulee sisältää myös eläkeikäiset.  Muutoin Kansa muuttuu pahoinvointivaltioksi:).

Vierailija
92/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jonkunlainen eläkekatto pitäisi olla, ihan älytöntä maksaa jättieläkkeitä

Jokainen on eläkkeensä TIENANNUT. Ei kaikkien tarvitse saman suuruista eläkettä saada, onhan palkatkin eri kokoisia.  Suurista palkoista on maksettu suuremmat eläkkeet ja päinvastoin. Ei se sen kummallisempaa ole.

Vierailija
93/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tuntemistani eläkeläisistä harva saa yi 2000e kk.  Siitä 20% veroa.  Ovat tehneet noin 35-40 v töitä. Jos on pariskunta maksavat mm. kumpainenkin yleverot erikseen vaikka asuvat esim kaksiossa, jossa joillain ei edes ole tv,tä. Silti maksavat 2x. Autovakuutukset jne ovat samat kuin työssäkäyvillä.

Meillä puoliso on raatanut jo kohta 20 vuotta 2400 bruttopalkalla ja minä teen töitä aina kun saan. Asutaan vuokralla kolmiossa ja auto pakollinen puolison vuorotyön vuoksi ja 2 lasta.

Ei saada edes asuntolainaa.

Mihin aikuiset lapsenne meinaavat joskus tunkea teidän perikunnan asunnot?

Vierailija
94/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 bruttopalkasta menee veroa 20,8 % + työeläkemaksu 7,15% palkasta.

Vierailija
95/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksettiin nyt työssäkäyvien palkoista viime vuonna 25 miljardia joten he maksavat teidän verot, kun te loisitte eläkkeellä kotona.

Jos nyt pysyttäisiin totuudessa. Näinhän eläkejärjestelmä on toiminut koko ajan ja silti rahastot on pikku hiljaa kasvaneet. Sinä maksat tuloistasi niitä eläkemaksuja noin 8% ja työnantaja puolestaan reilu 15%.

Vierailija
96/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt pysyttäisiin totuudessa. Näinhän eläkejärjestelmä on toiminut koko ajan ja silti rahastot on pikku hiljaa kasvaneet. Sinä maksat tuloistasi niitä eläkemaksuja noin 8% ja työnantaja puolestaan reilu 15%.

Eläkkemaksuja palkasta on maksettu seuraavasti: 1963-1983 vain 5 miljardia, 1984-2009 vain 95 miljardia ja 2010-2020 jopa 100 miljardia

Vierailija
97/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkemaksuja palkasta on maksettu seuraavasti: 1963-1983 vain 5 miljardia, 1984-2009 vain 95 miljardia ja 2010-2020 jopa 100 miljardia

Moni 90-vuotias on nostanut eläkettä jo 40 vuotta.

Vierailija
98/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan eläkettä 700 €/kk. Paljonko haluat leikata siitä?

Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä, eli puoliksi eläkkeelle ja puoliksi työtön. Työttömyyspäivärahaan olen oikeutettu, mutta päivärahasta vähennetään eläkkeen määrä, jolloin päiväraha vähenee 0 euroon.

Töiden tekeminen kannattaa aina. Onneksi välillä saan aina välillä töitä, se helpottaa taloutta. Mutta ei tuo eläke mikään suurensuuri ole. Yhtään ei naurata jos siitä aletaan leikkaamaan 😱

Vierailija
99/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläkeläiset tarvitsevat enemmän kuin 1800e kuussa. Vai millä kuvittelet heidän maksavan näitä yli 2000-3000e kustannettavia eläkekoteja ja hoitoja?

Ymmärrän, että jos eläkkeitä leikattaisiin niin, ettei saisi olla vaikka yli 5000e kuussa, mutta tuo 1800e kuulostaa ihan hemmetin typerältä.

Vierailija
100/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osalla eläkeläisistä oli superkarttuma eli eläke muodostui 2 viimeisen työvuoden perusteella ja tekivät ylitöitä ja ovat saaneet jättisuuren eläkkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän