Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kannattaako liittyä työttömyyskassaan tai ammattiliittoon?

Vierailija
10.05.2023 |

Jos osa-aikatyössä on vain 16 viikkotuntia. Sehän alittaa sen 18 tunnin työssäoloehdon. Mitä mieltä?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan liittoon. Kannattaa kuulua YTK:hon.

ytk:n takapiruna on työnantajat itse, tuskin niitä kiinnostaa paljon työntekijöiden edut, sehän olisi heille itselleen vahingoksi...

Miten niin? Työnantajalle kaikkein tärkein voimavara on motivoitunut ja hyvää jälkeä tekevä työntekijä. Meillä on käytössä kaikki mahdolliset edut työntekijöille: terveysvakuutus, e-passi, työsuhdepolkupyörät jne.

Tämä! Meillä ainakin suurimmat ongelmat aiheutti ay-jyrä, joka onneksi vaihtoi työtä. Nyt pystytään taas järkevästi sopimaan asiat.

Jos ei ammattiliittoja olisi, niin Suomessa tehtäisi edelleen 16-tuntisiä työpäiviä 6 päivänä viikossa. Nykyinen 8 tunnin työpäivä ja 5-päiväinen työviikko ovat ay-liikkeen työn tulosta. Työnantaja ei niitä ole tarjonnut, vaan ne on pitänyt taistella. [/quote

Höpö höpö. Suomessa on työlait, joista päättää eduskunta.

Ei ole aina ollut työlakeja. Kahdeksan tunnin työpäivä oli 1900-luvun alussa työväenliikkeen keskeisin tavoite. Työlaki saatiin vuonna 1917, jolloin työviikon pituudeksi tuli 48 tuntia. 

Vierailija
42/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JHL ainakin on ollut todella hyvä. Olen saanut oikeudellista apua sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä-älyiset luulee että nykyiset työehdot on suurinpiirtein tullut sormia napsauttamalla mutta totuus on että ilman liittojen taistelua duunarit painaisi edelleen 6päiväistä viikkoa mutta turha tätä on työnantajien hanurin lipojille sanoa.

Vierailija
44/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lesta työnantajalla töissä ja todellakin kuulun liittoon, oikeudellisen avun takia liittoon kuulutaan. Ja ainoastaan epärehellinen työnantaja on liittoja vastaan.

Vierailija
45/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliittoon kannattaa liittyä aina. Sieltä saat apua työsuhteen ongelmatilanteisiin.

Aika usein ne ongelmat on sellaisia, ettei niille liittokaan mitään voi. Jos esimerkiksi on määräaikaisessa työssä, ei oikein voi mistään mihinkään valittaa koska työsuhdetta ei silloin jatketa.

Ja vastaavasti oikeat vääryydet pystyt ihan itse hoitamaan lakimiehen avulla.

En koe että työnantajien kanssa kannattaisi alkaa riitelemään. Ehkä jossain hoitoalalla, jossa uuden työpaikan löytää helposti. Omalla alallani tieto vaikeilevasta työntekijästä leviää helposti, ja uuden työpaikan löytyminen voi olla vaikeaa. Ja vanhaan nyt ei tietenkään siinä vaiheessa enää voi jäädä kun on työnantajan kanssa napit vastakkain. Siinä vaiheessa ilmapiiri on jo pilalla. Olen kokenut järkevimmäksi etsiä uuden työn siinä vaiheessa kun meno ei tunnu reilulta. Palkkasaatavatkin kai pystyy hakemaan palkkaturvan kautta? Ei kyllä ole siitä kokemusta.

Kun maksat liiton maksun, iso osa menee vähennyksiin. Sen sijaan vuoden maksulla et maksa edes 2 h lakimiehen palkkiota. Etenkin jos menette oikeuteen, on summa 5 numeroinen, hävitessä summa voi triplautua.

Ymmärrätkö, miten tuo vähennys toimii? Vähennyksen määrä on käytännössä oma veroprosentti ja kaiken lopun maksat itse. Jos kerran vuodessa riitelee työnantajan kanssa, niin aika huolissani olisin. Itse en ole koko 20 vuoden työuran aikana tarvinnut lakiapua, joten säästöön jäänyt summa on iso.

minä en ainakaan ymmärrä, niin voitko selittää. Olen ollut siinä luulossa että jäsenmaksu vähennetään sellaisenaan maksettavista veroista. Miten se sitten menee? Ei oikein auennut tuosta selityksestäsi myöskään.

Vierailija
46/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoitan: YTK:ssa on ammattitaidottomia työsuhdejuristeja.

Vierailija
47/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ytk:n takapiruna on työnantajat itse, tuskin niitä kiinnostaa paljon työntekijöiden edut, sehän olisi heille itselleen vahingoksi...

Miten niin? Työnantajalle kaikkein tärkein voimavara on motivoitunut ja hyvää jälkeä tekevä työntekijä. Meillä on käytössä kaikki mahdolliset edut työntekijöille: terveysvakuutus, e-passi, työsuhdepolkupyörät jne.

Tämä! Meillä ainakin suurimmat ongelmat aiheutti ay-jyrä, joka onneksi vaihtoi työtä. Nyt pystytään taas järkevästi sopimaan asiat.

Jos ei ammattiliittoja olisi, niin Suomessa tehtäisi edelleen 16-tuntisiä työpäiviä 6 päivänä viikossa. Nykyinen 8 tunnin työpäivä ja 5-päiväinen työviikko ovat ay-liikkeen työn tulosta. Työnantaja ei niitä ole tarjonnut, vaan ne on pitänyt taistella. [/quote

Höpö höpö. Suomessa on työlait, joista päättää eduskunta.

Ei ole aina ollut työlakeja. Kahdeksan tunnin työpäivä oli 1900-luvun alussa työväenliikkeen keskeisin tavoite. Työlaki saatiin vuonna 1917, jolloin työviikon pituudeksi tuli 48 tuntia. 

Ei nyt pelkästä solidaarisuudesta sata vuotta sitten vaikuttaneita henkilöitä kohtaan kuitenkaan huvita liittyä. Ehtiihän siihen liittyä sitten jos alkaa näyttään että työehtoja yritetään heikentää. Siihenhän voi liittyä reaaliajassa netissä.

48/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan koe saavani mitään hyötyä ammattiliiton kuulumisesta. Ja se on paljon kalliimpaa kuin pelkkään työttömyyskassaan kuuluminen

Vierailija
49/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliittoon kannattaa liittyä aina. Sieltä saat apua työsuhteen ongelmatilanteisiin.

Töissäollessa tuli vaihdettua ytk:n, mutta nyt työttömänä kadun sitä. Heti jos pääsen töihin, vaihdan YTK:stä kunnon ammattiliittoon. Niin paljon on jo työntekijöiden palkkoja ja oloja heikennetty, että ytk:sta on erottava ja liityttävä kunnon ammattiliittoon! YTK ei puolusta työntekijöiden etuja millään lailla.

YTK:han ei ole mitenkään verrannollinen ammattiliiton kanssa, koska se on pelkkä työttömyyskassa, joka ei aja lainkaan työntekijän asemaa, vaan pyrkii päinvastoin heikentämään sitä, koska sen on perustanut Kokoomus ainoana tarkoituksenaan heikentää AY-liikkeen asemaa. Duunari siis ampuu itseään jalkaan liittymällä "loimaan liittoon".

Vierailija
50/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä en ainakaan koe saavani mitään hyötyä ammattiliiton kuulumisesta. Ja se on paljon kalliimpaa kuin pelkkään työttömyyskassaan kuuluminen

Oletteko huoppmannut, kuinka näitä Christiinoja Jaanoja ja Tiinoja on ilmestynyt paljon poliittisiin keskusteluihin ja aina niillä on äärioikeistolaiset ja hyvin AY-liikevastaiset mielipiteet?

No eihän ne oikeasti mitään jaanoja ja tiinoja ole, vaan ihan tavan persupenoja ja persujen trollitehtaan työntekijöitä.

Vierailija
51/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eli mieluusti painaisit orjapalkalla 12 tuntista työpäivää ja 6 päiväistä työviikkoa?

Vierailija
52/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman liittoja ei tulisi yleiskorotuksia, ja ilman jäseniä ei ole liittoa.

Moni jäisi ilman palkankorotuksia jos ei tulisi yleiskorotuksia vaikka olisi kuinka hyvä työntekijä. Esimiehen asenne ratkaisee eniten, ei työntekijä työpanos.

Eipäole oaj ainakaan ajanut opettajien etuja

ja yleiskorotukset tulee kyllä ihan kaikille, kuuluu liittoon tai ei.

Vierailija
53/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lesta työnantajalla töissä ja todellakin kuulun liittoon, oikeudellisen avun takia liittoon kuulutaan. Ja ainoastaan epärehellinen työnantaja on liittoja vastaan.

Yleiseltä työttömyyskassalta saa myös lisäpalveluna lakiavun. Kannattaa tutustua nyt muuhunkin kuin liittojen propagandaan.

Vierailija
54/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ne ongelmat on sellaisia, ettei niille liittokaan mitään voi. Jos esimerkiksi on määräaikaisessa työssä, ei oikein voi mistään mihinkään valittaa koska työsuhdetta ei silloin jatketa.

Ja vastaavasti oikeat vääryydet pystyt ihan itse hoitamaan lakimiehen avulla.

En koe että työnantajien kanssa kannattaisi alkaa riitelemään. Ehkä jossain hoitoalalla, jossa uuden työpaikan löytää helposti. Omalla alallani tieto vaikeilevasta työntekijästä leviää helposti, ja uuden työpaikan löytyminen voi olla vaikeaa. Ja vanhaan nyt ei tietenkään siinä vaiheessa enää voi jäädä kun on työnantajan kanssa napit vastakkain. Siinä vaiheessa ilmapiiri on jo pilalla. Olen kokenut järkevimmäksi etsiä uuden työn siinä vaiheessa kun meno ei tunnu reilulta. Palkkasaatavatkin kai pystyy hakemaan palkkaturvan kautta? Ei kyllä ole siitä kokemusta.

Kun maksat liiton maksun, iso osa menee vähennyksiin. Sen sijaan vuoden maksulla et maksa edes 2 h lakimiehen palkkiota. Etenkin jos menette oikeuteen, on summa 5 numeroinen, hävitessä summa voi triplautua.

Ymmärrätkö, miten tuo vähennys toimii? Vähennyksen määrä on käytännössä oma veroprosentti ja kaiken lopun maksat itse. Jos kerran vuodessa riitelee työnantajan kanssa, niin aika huolissani olisin. Itse en ole koko 20 vuoden työuran aikana tarvinnut lakiapua, joten säästöön jäänyt summa on iso.

minä en ainakaan ymmärrä, niin voitko selittää. Olen ollut siinä luulossa että jäsenmaksu vähennetään sellaisenaan maksettavista veroista. Miten se sitten menee? Ei oikein auennut tuosta selityksestäsi myöskään.

Jäsenmaksu vähennetään tuloista eli et maksa veroja jäsenmaksuosuudesta. Hyötysi on siis veroprosenttisi suuruinen eli esim. 400€ jäsenmaksu ja 20 veroprosentti, niin hyöty on 80€ ja itse maksat 320€.

Vierailija
55/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman liittoja ei tulisi yleiskorotuksia, ja ilman jäseniä ei ole liittoa.

Moni jäisi ilman palkankorotuksia jos ei tulisi yleiskorotuksia vaikka olisi kuinka hyvä työntekijä. Esimiehen asenne ratkaisee eniten, ei työntekijä työpanos.

Eipäole oaj ainakaan ajanut opettajien etuja

ja yleiskorotukset tulee kyllä ihan kaikille, kuuluu liittoon tai ei.

Ne yleiskorotukset on OAJ:n neuvottelemia. Jos ei opettajilla olisi ammattiliittoa, ei tulisi senttiäkään yleiskorotuksiakaan. Miten opettajana voi olla tuollaisilla osamäärillä?

Vierailija
56/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleiseltä työttömyyskassalta saa myös lisäpalveluna lakiavun. Kannattaa tutustua nyt muuhunkin kuin liittojen propagandaan.

Maksamalla saa lakiapua ihan mistä vaan. Paljonkos loimaan liitolle pitää maksaa, että he neuvottelevat duunarille paremmat palkat?

Vierailija
57/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ammattiliittoja olisi, niin Suomessa tehtäisi edelleen 16-tuntisiä työpäiviä 6 päivänä viikossa. Nykyinen 8 tunnin työpäivä ja 5-päiväinen työviikko ovat ay-liikkeen työn tulosta. Työnantaja ei niitä ole tarjonnut, vaan ne on pitänyt taistella. 

Ei tehtäisi. Nuo ovat ihan laissa säädettyjä asioita.

Vierailija
58/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko valtiolla lois&ena töissä, kun noin hyvät edut. MInäkin maksan sinun palkkasi.

No et todellakaan maksa, mutta minä maksan työntekijöitteni palkat ja edut. Teollisuuden pk-yritys.

Vierailija
59/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eli mieluusti painaisit orjapalkalla 12 tuntista työpäivää ja 6 päiväistä työviikkoa?

Lainsäädäntö kieltää sen ikävä kyllä, vaikka te kommarit mieluusti tietysti haluaisitte sillä pelotella.

Vierailija
60/98 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla saa lakiapua ihan mistä vaan. Paljonkos loimaan liitolle pitää maksaa, että he neuvottelevat duunarille paremmat palkat?

En tiedä kun olen aina ihan itse palkkani neuvotellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi