kannattaako liittyä työttömyyskassaan tai ammattiliittoon?
Jos osa-aikatyössä on vain 16 viikkotuntia. Sehän alittaa sen 18 tunnin työssäoloehdon. Mitä mieltä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lesta työnantajalla töissä ja todellakin kuulun liittoon, oikeudellisen avun takia liittoon kuulutaan. Ja ainoastaan epärehellinen työnantaja on liittoja vastaan.
Yleiseltä työttömyyskassalta saa myös lisäpalveluna lakiavun. Kannattaa tutustua nyt muuhunkin kuin liittojen propagandaan.
Olen tavannut työpaikoilla ihmisiä, jotka kuuluvat yksityiseen työttömyyskassaan ja luulevat kuuluvansa liittoon. Ongelmien tullessa ovat sieltä pyytäneet apua ja saaneet vastauksen, että eivät voi auttaa. Lakiapuun tarvitsee turvautua aika harvoin. Liitot auttavat jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan liittoon. Kannattaa kuulua YTK:hon.
ytk:n takapiruna on työnantajat itse, tuskin niitä kiinnostaa paljon työntekijöiden edut, sehän olisi heille itselleen vahingoksi...
Miten niin? Työnantajalle kaikkein tärkein voimavara on motivoitunut ja hyvää jälkeä tekevä työntekijä. Meillä on käytössä kaikki mahdolliset edut työntekijöille: terveysvakuutus, e-passi, työsuhdepolkupyörät jne.
Tämä! Meillä ainakin suurimmat ongelmat aiheutti ay-jyrä, joka onneksi vaihtoi työtä. Nyt pystytään taas järkevästi sopimaan asiat.
Jos ei ammattiliittoja olisi, niin Suomessa tehtäisi edelleen 16-tuntisiä työpäiviä 6 päivänä viikossa. Nykyinen 8 tunnin työpäivä ja 5-päiväinen työviikko ovat ay-liikkeen työn tulosta. Työnantaja ei niitä ole tarjonnut, vaan ne on pitänyt taistella.
Ei tehtäisi. Nuo ovat ihan laissa säädettyjä asioita.
Ilman ammattiliittoja niitä ei olisi laissa säädetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ytk:n takapiruna on työnantajat itse, tuskin niitä kiinnostaa paljon työntekijöiden edut, sehän olisi heille itselleen vahingoksi...
Miten niin? Työnantajalle kaikkein tärkein voimavara on motivoitunut ja hyvää jälkeä tekevä työntekijä. Meillä on käytössä kaikki mahdolliset edut työntekijöille: terveysvakuutus, e-passi, työsuhdepolkupyörät jne.
Tämä! Meillä ainakin suurimmat ongelmat aiheutti ay-jyrä, joka onneksi vaihtoi työtä. Nyt pystytään taas järkevästi sopimaan asiat.
Jos ei ammattiliittoja olisi, niin Suomessa tehtäisi edelleen 16-tuntisiä työpäiviä 6 päivänä viikossa. Nykyinen 8 tunnin työpäivä ja 5-päiväinen työviikko ovat ay-liikkeen työn tulosta. Työnantaja ei niitä ole tarjonnut, vaan ne on pitänyt taistella.
Koita nyt lapsukainen ymmärtää, että ne ovat ammattiliittojen ja vasemmiston taistelemia etuuksia, jotka on lakiin saatu vain ja ainoastaan työväenliikkeen joukkovoiman ansiosta. Työnantajat ja oikeisto ei tietenkään olisi ilman työväenliikkeen taistelua siihen suostuneet.
Meillä on liiton maksu pari prosenttia palkasta. Saisihan sillä summalla pari kertaa woltattua, mutta mieluummin otan mielenrauhan ja jätän tilaamatta. Etenkin nyt kun on epävakaat ajat ja firmoja kaatuilee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valtiolla lois&ena töissä, kun noin hyvät edut. MInäkin maksan sinun palkkasi.
No et todellakaan maksa, mutta minä maksan työntekijöitteni palkat ja edut. Teollisuuden pk-yritys.
Jos kerran olet pienyrittäjä joka maksaa duunareille kunnon palkkaa ja hoitaa asiallisesti heidän etunsa, niin miksi vastustat liittoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valtiolla lois&ena töissä, kun noin hyvät edut. MInäkin maksan sinun palkkasi.
No et todellakaan maksa, mutta minä maksan työntekijöitteni palkat ja edut. Teollisuuden pk-yritys.
Jos kerran olet pienyrittäjä joka maksaa duunareille kunnon palkkaa ja hoitaa asiallisesti heidän etunsa, niin miksi vastustat liittoja?
Liittoja vastustavat vain ketkut yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lesta työnantajalla töissä ja todellakin kuulun liittoon, oikeudellisen avun takia liittoon kuulutaan. Ja ainoastaan epärehellinen työnantaja on liittoja vastaan.
Yleiseltä työttömyyskassalta saa myös lisäpalveluna lakiavun. Kannattaa tutustua nyt muuhunkin kuin liittojen propagandaan.
Olen tavannut työpaikoilla ihmisiä, jotka kuuluvat yksityiseen työttömyyskassaan ja luulevat kuuluvansa liittoon. Ongelmien tullessa ovat sieltä pyytäneet apua ja saaneet vastauksen, että eivät voi auttaa. Lakiapuun tarvitsee turvautua aika harvoin. Liitot auttavat jo aikaisemmin.
Nimenomaan juuri näin. Monesti riittää kun liitto ottaa yhteyttä. YTK:ssa ei ole kukaan auttamassa, vaan ainoa mahdollisuus on lakiapu ja oikeustoimet.
Myös luottamushenkilöt ovat työpaikoilla juuri liittojen toimesta.
Olen kuulunut ammattiliittoon jo vuosia. Varaluottamusmiehenä jo 10V. Ilman liitoja ei työtekijöillä olisi mitään etuja ja palaisimme takasin ns torppariaikaan. TA on aina jollain tavalla napit vastakkain. Yrittävät tehdä sopimuksia työntekijöiden kanssa yksityisesti ja kaikenlaista painostusta. Itselläni on korkea työmoraali ja olen myös työnantajan mielestä arvostettu ammattimies (heko lisät kertovat siitä). Vapaamatkustajat ovat suoraan sanottuna luihuja. Nauttivat neuvottelutuloksista mitkä saadaan TES neuvotteluissa, mutta nuoleskelevat työnantajaa. Muutamaa tuossa katsellut ja eivät todellakaan ole parhaita työntekijöitä. Tämä on myös työnantajan tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman ammattiliittoja niitä ei olisi laissa säädetty.
Ammattiliitot eivät säädä lakeja, vaan kansalaisten valitsema eduskunta, joten olet yksiselitteisesti väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt lapsukainen ymmärtää, että ne ovat ammattiliittojen ja vasemmiston taistelemia etuuksia, jotka on lakiin saatu vain ja ainoastaan työväenliikkeen joukkovoiman ansiosta. Työnantajat ja oikeisto ei tietenkään olisi ilman työväenliikkeen taistelua siihen suostuneet.
Koita nyt idiootti ymmärtää, että Suomessa on ollut porvarihallitus kuusi kertaa sotien jälkeen, joten on aivan se ja sama mihin he olisivat suostuneet tai olleet suostumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän ole, vaan reilu 200-päisen teollisuusyrityksen johtoryhmässä ja hallituksessa. Vastustan luonnollisesti kaikkia kommunismin etäpesäkkeitä jotka syövän lailla yrittävät nujertaa ja rapauttaa tätä yhteiskuntaa ja sen mekanismeja.
Vierailija kirjoitti:
Myös luottamushenkilöt ovat työpaikoilla juuri liittojen toimesta.
Ja 90 % heistä ovat turhimpia ihmisiä mitä maa päällään kantaa, eikä niitä syöpäläisiä voi edes irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulunut ammattiliittoon jo vuosia. Varaluottamusmiehenä jo 10V. Ilman liitoja ei työtekijöillä olisi mitään etuja ja palaisimme takasin ns torppariaikaan. TA on aina jollain tavalla napit vastakkain. Yrittävät tehdä sopimuksia työntekijöiden kanssa yksityisesti ja kaikenlaista painostusta. Itselläni on korkea työmoraali ja olen myös työnantajan mielestä arvostettu ammattimies (heko lisät kertovat siitä). Vapaamatkustajat ovat suoraan sanottuna luihuja. Nauttivat neuvottelutuloksista mitkä saadaan TES neuvotteluissa, mutta nuoleskelevat työnantajaa. Muutamaa tuossa katsellut ja eivät todellakaan ole parhaita työntekijöitä. Tämä on myös työnantajan tiedossa.
Kivasti on komukkapropaganda uponnut sinuun. Kerrotko vielä sen, että miksi Suomessa ne yritykset, joiden järjestäytymisaste on kaikkein alhaisin, ovat myös ne yritykset joissa on kaikkein vapaimmat työajat ja parhaat palkat sekä edut?
Puhun siis luonnollisesti teknologiayrityksistä, joissa liittoon ei tyypillisesti kuulu oikeastaan kukaan.
Olen elämässäni ollut duunari, konttoritoimihenkilö, pomo, luottamusmies.
Joka ikinen kerta kun liittoa olisi tarvittu, vastaus sieltä on ollut tyyliin "juu nää on vaikeita asioita yritähän pärjäillä siellä jookos?"
Eli yhtä tyhjän kanssa.
Kassaan voi kuulua ilman liiton jäsenyyttäkin.
Vierailija kirjoitti:
Noilla tunneilla ei kumpaankaan. Liitto nyt muutenkin aika turha, jos on kyvykäs työntekijä.
Jos on samaan aikaan ilmoittautunut työnhakijaksi, saattaa noilla tunneilla saada liiton jäsenmaksusta työttömyysalennuksen. Riippuu liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivasti on komukkapropaganda uponnut sinuun. Kerrotko vielä sen, että miksi Suomessa ne yritykset, joiden järjestäytymisaste on kaikkein alhaisin, ovat myös ne yritykset joissa on kaikkein vapaimmat työajat ja parhaat palkat sekä edut?
Puhun siis luonnollisesti teknologiayrityksistä, joissa liittoon ei tyypillisesti kuulu oikeastaan kukaan.
Ai, mä kun luulin että tarkoitin puhelinmyyntifirmoja. Nekin ovat järjestäytymättömiä valtaosa ja varmasti jos miljoonalla myyt vitaeprota niin saat 50 tonnia vuoteen.
Liittoa ei tarvita, jos työntekijä on sen verran kova luu että työnantaja oikeasti haluaa hänet töihin.
Jos työntekijä on taas välttämätön paha, korvattavissa oleva ratas, niin silloin liittoa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos pelkkä työttömyyskassa riittää, niin sitten YTK:hon.
Mutta liitosta saa lisäksi mm. koulutuksia, jäsenetuja ja työsuhdejuristin palveluja, joista on ollut paljon apua. Työttömyyskassaa en ole vielä koskaan tarvinnut.
Miksi juuri YTK? Oman alan kassa saattaa tulla huomattavasti edullisemmaksi, kun osassa jäsenmaksu on alle 50e per vuosi. Itse kuulun liittoon, mutta vaihdoin kassan edullisempaan, entisen alani työttömyyskassaan ja säästän siten joku 20e vuodessa.
Liittoon tietysti. Saa apua ja on työttömyyskassa.