kannattaako liittyä työttömyyskassaan tai ammattiliittoon?
Jos osa-aikatyössä on vain 16 viikkotuntia. Sehän alittaa sen 18 tunnin työssäoloehdon. Mitä mieltä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulunut ammattiliittoon jo vuosia. Varaluottamusmiehenä jo 10V. Ilman liitoja ei työtekijöillä olisi mitään etuja ja palaisimme takasin ns torppariaikaan. TA on aina jollain tavalla napit vastakkain. Yrittävät tehdä sopimuksia työntekijöiden kanssa yksityisesti ja kaikenlaista painostusta. Itselläni on korkea työmoraali ja olen myös työnantajan mielestä arvostettu ammattimies (heko lisät kertovat siitä). Vapaamatkustajat ovat suoraan sanottuna luihuja. Nauttivat neuvottelutuloksista mitkä saadaan TES neuvotteluissa, mutta nuoleskelevat työnantajaa. Muutamaa tuossa katsellut ja eivät todellakaan ole parhaita työntekijöitä. Tämä on myös työnantajan tiedossa.
Kivasti on komukkapropaganda uponnut sinuun. Kerrotko vielä sen, että miksi Suomessa ne yritykset, joiden järjestäytymisaste on kaikkein alhaisin, ovat myös ne yritykset joissa on kaikkein vapaimmat työajat ja parhaat palkat sekä edut?
Puhun siis luonnollisesti teknologiayrityksistä, joissa liittoon ei tyypillisesti kuulu oikeastaan kukaan.
Ai, mä kun luulin että tarkoitin puhelinmyyntifirmoja. Nekin ovat järjestäytymättömiä valtaosa ja varmasti jos miljoonalla myyt vitaeprota niin saat 50 tonnia vuoteen.
Liittoa ei tarvita, jos työntekijä on sen verran kova luu että työnantaja oikeasti haluaa hänet töihin.
Jos työntekijä on taas välttämätön paha, korvattavissa oleva ratas, niin silloin liittoa tarvitaan.
Miksi? Miksei sitä järjestäytymistä voi tehdä yritystasolla, sen sijaan että yritetään väkisin runnoa kymmenien tai satojen tuhansien työntekijöiden megakorporaatioiden ja muutaman kymmenen työntekijän pikkupajojen tarpeet ja olosuhteet samaan nippuun?
kai liitosta on hyötyä muutenkin.
Jos sulla on 100% varmuudella tieto, että sulla ei mene työnantajan kanssa sukset ristiin koskaan ikinä milloinkaan niin sitten kassa on ihan hyvä...
Itse olen tarvinnut liiton lakimiehen apua mm. kun yritysoston kautta tuli uudet työsopimukset ja samoin uusien palkanlaskenta tapojen tullessa käyttöön. Kummassakin tapauksessa lakimies olisi maksanut pitkä pennin tai sitten olisin vaan laittanut nimen pahviin ja ottanut ns. "pataan" vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla varaa maksaa siitä?
tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan liittoon. Kannattaa kuulua YTK:hon.
Ei kun päinvastoin. YTK:sta et saa muuta kuin ansiosidonnaisen. Työpaikan riita-asioissa, työsopimusasioissa yms sieltä ei saa mitään apua.
Itse liityin ytk kun katsoin aikani sitä ammattiliittojen hampaatonta toimintaa aina surkeita palkankorotuksia naisalalle surkean palkan lisäksi.Ajattelin että sen verran osaan puoleni pitää ja ainahan voi lähteä pois.Liitto ottaa joka tilistä osansa mutta ytk vain kerran vuodessa 100 euroa ja ansiosidonnainen on molemmilla sama.
Aikuinen ihminen osaa neuvotella itse työehtonsa. Ja hyvä työntekijä saa paremmat kuin liiton neuvottelemat ovat.
Liiton väki on yleensä sellaista, joka tietää olevansa työnantajalle taakaksi. Laiskoja tekemään hommia ja kovia saikuttelemaan yms. Heidän pitää sitten alituiseen uhkailla työnantajaa liiton lakimiesarmeijalla.
Lähemmäs kuusikymppisenä harkitsen eroamista työttömyyskassasta. Ei taida olla mitään hyötyä siitä enää kun on monisairas työtön. Ansiosidonnainen loppuu kohta ja tuskin tulen sitä enää koskaan saamaan. Työn saanti ihan mahdotonta.
Mä olen opiskelu ajoista kuulunut liittoon mutta erosin reilu kk sitten. Teen tällä hetkellä 14h viikossa vkl koska pienet lapset. Eli työssöoloehto ei täyty. Enpä mitään muutakaan koskaan koe saaneeni liitosta. Mutta viimeinen pisara oli keikkailukiellon julistaminen. Samalla kun liiton pomo vetää 12 900€ kk palkkaa. Niin mun olis pitänyt jättää keikat tekemättä ja ruokkimatta lapset.
Ytk ilman muuta on paras, ei liittoa enään ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittoon kannattaa liittyä aina. Sieltä saat apua työsuhteen ongelmatilanteisiin.
Siis mitä? Olen kuulunut jo neljään eri ammattiliittoon ja aina vaihtanut liittoa heti kun työn mukaan on päässyt vaihtamaan, ja nyt eronnut siitä viimeisestäkin, koska yksikään ammattiliitto ei koskaan ole ajanut asiaani kun olen apua tarvinnut, esim. palkkarästien karhuamiseksi vuokratyönantajalta jne.
YT-neuvottelujen jälkeen työnantajalla on irtisanottujen lakipykälien mukainen takaisinottovelvollisuus jota eivät noudata, koska työnantajien ei tarvitse, koska ammattiliitot eivät auta työntekijää tässäkään asiassa.
Tyypillisesti liitot vetkuttelevat ja vetkuttelevat asian hoidon kanssa, ja sitten kahden vuoden määräajan kuluttua toteavat lakonisesti, vaatimusmääräajan mentyä umpeen, "ettei enää voi tehdä mitään, sori vaan".
Aina yhä uudelleen työnantajat kusettavat määräaikaisia tai vuokratyöntekijöitä, ei makseta TES:n lisiä, ylityökorvauksia jne. Työnantajat saavat rällästää miten haluavat, koska ammattiliitot eivät auta työntekijää.
Ammattiliitoilla on aina joku tekosyy valmiina, etteivät auta, liittojen juristit osaavat vedellä hihoistaan niitä tekosyitä, ettei liiton "tarvitse" auttaa hädässä olevaa maksavaa jäsentä. Nämä em. tekosyyt ovat kovassa ristiriidassa liittojen jäsenhankintamainonnan kanssa.
Siinä vasta muutama esimerkki, on täysin turha maksaa liittojen jäsenmaksuja, jotta liiton omat työntekijät pääsevät lomailemaan liittojen luksusmökeille jäsenten rahoilla. Ammattiliitoissa on jokaisella "edunvalvojalla" oma assistentti. Taitaa kohta olla jo joka assistentillakin oma assistentti, niin on entistä paremmin aikaa lusmuilla liiton töissä, jäsenten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen osaa neuvotella itse työehtonsa. Ja hyvä työntekijä saa paremmat kuin liiton neuvottelemat ovat.
Liiton väki on yleensä sellaista, joka tietää olevansa työnantajalle taakaksi. Laiskoja tekemään hommia ja kovia saikuttelemaan yms. Heidän pitää sitten alituiseen uhkailla työnantajaa liiton lakimiesarmeijalla.
Tule ulos sieltä mielikuvamaailmastasi. Mitä matalampi palkkataso alalla, sitä mahdotonta on työnhakijan neuvotella työehdoista, kun ovella on jonossa kymmeniä muita työttömiä työnhakijoita, tyypillisesti työnantajat eivät edes noudata TES:ejä. Isoilla firmoilla on tiukat ehdot työsuhteisiin, tyypillisesti palkkaus tarkoittaa TES:n minimiä, eri lisät jätetään maksamatta, työnantajat katsovat lomakorvausten kuuluvan peruspalkkaan jne. jne.
Massatyöttömyyden riivaaamilla aloilla, eli lähes kaikki ammattiryhmät insinöörejä myöten, ei työntekijöillä ole yhtään mitään mahdollisuuksia neuvotella työehdoista, työnantajat määräävät itse mitä maksavat, jos ei siihen ole tyytyväinen niin voi painua takaisin työttömyyskortistoon. Seuraavalla työnantajalla samat kovat vaatimukset, voidaan puhua työnantajien kartellista tässä, erityisesti matalapalkka-aloilla.
Uusi hallitus on vesittämässä TES:sit, mitkä tähän asti ovat antaneet työntekijöille edes minimisuojaa. "Paikallinen sopiminen" on aina tarkoittanut TES:ejä huonompia työehtoja.
JHL jäsenenä en 40v. vuoden aikana yhtään päivää mistään mitään. Yhtä kusetusta kaikki. Olin vakitöissä, joten maksoin kaikki nuo vuodet loppujen lopuksi ihan turhaan. Sain 30v. kunniamerkin ja kahvituksen. Ja mitä siitä sain? Oikein Oulun Kaupungin talolla kutsu ja ruokailu?? Jokaiselle yhdelle henkilölle yksi sormipala jotain suolaista (nekin oli laskettu) ja kahvin kanssa täytekakkua sentti kertaa sentti.
Jäin eläkkeelle, niin vieläkin soittivat, että haluanko jatkaa jäsenyyttä? Sanoin, että saan halvemmalla tuon vuosikalenterin lähikaupasta.
Kaksi eri tyyppistä paskan jauhaajaa JHL ja Oulun Kaupunki.
Oli se vaan niin jännä, kun JHL antoi muka kultakellon 30v. ansiolahjaksi ja ne myöhemmin myytiin kirppiksellä 5e. Arvioitin kellon ja se ei ollut aitoa nähdytkään. Tusina tavaraa!
Uskallan sanoa nimeni Pirjo
Kuulun ammattiliittoon josta maksan n.30-40€/kk jäsenmaksua, tuntuu etten ole saanut OIKEASTI apua/vastauksia juuri mihinkään, välillä sitä miettii mitä h*lvettiä sitä tossa liitossa roikkuu tolla hinnalla kun YTK olisi huomattavasti halvempi. Se vain on joku pelko jos vaikka jossain tuleekin jotain lakipykälä asioita töissä vastaan...
Se että "menee vähennyksiin" ei auta mitään. Se on 100% kuitenkin pois sinun käytettävissä olevasta rahasta.