Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsen pitäisi tietää kuukautisista?

Vierailija
10.05.2023 |

Minkä ajattelisitte olevan se ikä, että lapsen pitäisi jo ehdottomasti tietää kuukautisista? Että mitkä ne on, miksi ne on ja mitä niissä tapahtuu.

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 9-10v., kun monilla alkaa asia olla hyvinkin ajankohtainen.

Vierailija
2/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

78-vuotiaana, niin ehtii tottua ajatukseen rauhassa ennen kuin omat kuukautiset alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.

Vierailija
4/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

78-vuotiaana, niin ehtii tottua ajatukseen rauhassa ennen kuin omat kuukautiset alkaa.

Voihan palsta, kun ei hyväksy pidempää ajatusviivaa :DD tarkoitin toki 7 VIIVA 8. Kai tuollaiset mummot jo tietää omastakin kokemuksesta.

Vierailija
5/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.

Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaana. Voi olla vähän suurempi järkytys se, kun pimpistä vuotaa verta, eikä edes tiedä miksi

Vierailija
6/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään 8-10v kanssa on otettava puheeksi, jos ei sitä ennen ole asia tullut esille.

Vierailija
7/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina puhunut lapsille avoimesti kuukautisista, tuetenkin ikätasoon sopeuttaen.

Vierailija
8/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ennen teini-ikää viimeistään. Riippuu siitä miten varhain alkaa kehittymään.

Vierailija
9/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksänvuotiaan on tiedettävä, koska menkat voivat alkaa jo tuolloin. Lapsi luulee silloin kuolevansa ja järkyttyy huomattavasti enemmän.

Yleensä olisi järkevää kertoa asioista mahdollisimman varhain. Kuukautisista voi kertoa jo kaksivuotiaalle. Sen ikäisen tasoisesti tietysti.

Vierailija
10/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 7-8v. olisi jo ihan hyvä tietää. Varsinkin jos on kaverina esimerkiksi pari vuotta vanhempia joilla kn jo kuukautiset alkaneet. Ihan jo siksikin, että lapsi saa alusta alkaen asiallista ja oikeaa tietoa, eikä lapselle synny mitään kavereilta kuultuja huhupuheita kuukautisista.

Vierailija
11/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Paljon enemmän lapsi järkyttyy asian salailusta. Voi ajatella että hänessä on jotain vikaa kun alkaa vuotaa.

Vierailija
12/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiesin kuukautisista 8-vuotiaana eikä se lapsuus siihen loppunut.

Vierailija
13/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana. 

Vierailija
14/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaana. Voi olla vähän suurempi järkytys se, kun pimpistä vuotaa verta, eikä edes tiedä miksi

Itse ainakin kuulin asioista vasta 5.luokalla lukemalla koulukirjasta ja lamaannuin järkytyksestä. Olin kuitenkin siis jo 5.luokalla, joten voin kuvitella tätä nuorempien suuren järkytyksen.

Vierailija
15/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan palsta, kun ei hyväksy pidempää ajatusviivaa :DD tarkoitin toki 7 VIIVA 8. Kai tuollaiset mummot jo tietää omastakin kokemuksesta.

Heh, miinusmerkki taitaa olla vielä niin yleinen ettei muuta hoksata implementoida.

Vierailija
16/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen jo 4 vuotiaalle vastannut kysyttäessä wc-käynnillä, että minulla on kuukautissuoja alushousuissa, johon tulee naisilla ja isommilla tytöillä punaista kuukautisvuotoa välillä ja se ei ole vaarallista.

Vierailija
17/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ikinä kotona puhuttu kuukautisista ja suojat sain hommata ihan itse. Kun sain tyttären, päätin etten ikinä tee hänelle mitään vastaavaa! Nyt leikki-ikäinen lapsi on nähnyt siteitä ja tamponejani kylppärissä ja olen kertonut hänelle ikään sopivalla tavalla mitä ne ovat. Ja aion puhua asiasta avoimesti koko ajan, ei se ole salaisuus mikä lätkäistään vasten kasvoja kun veri on jo housuissa.

Vierailija
18/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään haittaa tietää se ihan pikkulapsesta asti. Eipähän sitten säikähdä kun itsellä alkaa. Ettekö te tiedä, että kuukautiset alkaa joillain jo ekaluokalla, jopa ennen? Ne ovat aikaistuneet hyvän ruuan ja keinovalon myötä. Olette auttamatta myöhässä, jos jonnekin 12 vuoteen odottelette.

Mä kerroin lapsilleni nuo asiat heti kun he oppivat puhumaan. Ikäkauden tasoisesti tietenkin.

Vierailija
19/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tytön, jolla kuukautiset alkoivat 9-vuotiaana, täytti samana vuonna 10.

Vierailija
20/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana. 

Eihän poikien nyt tarvitse tietää näistä asioista mitään. Muutenkin murrosikä muutoksineen on pojille niin paljon helpompi, eikä tässä oikeastaan edes tarvetta millekään nöyryyttäville ja traumatisoiville keskusteluille. Pojat eivät tarvitse kuukautissuojia tai rintaliivejä murrosikäisenä. Olisin kyllä itsekin syntynyt mielummin mieheksi, jos olisin saanut valita, mutta eipä sitä kysytty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi