Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sammakkohotelli, onko kellään kokemusta?

Vierailija
09.05.2023 |

Onko kukaan tehnyt tontilleen sammakko- tai konnahotellia?

Tässä ohjevideo.

Kokemuksia olisi kiva kuulla. Australiassa kuulemma tehdään yleisesti sammakonpönttöjä sikäläisille puusammakoille. Löytyy netistä "frog hotel"

Sammakot pitävät hyttyskantaa kurissa ja pysyttelevät kuivina päivinä kodissaan, niin tuommoinen voisi olla kiva.

Kommentit (572)

Vierailija
41/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, aika hieno...täytyis löytää enää puusammakoita :)

B

Tuo maahan kaivettu sammakko- ja konnahotelli toimii sammakolle, viitasammakolle ja rupikonnalle hyvin Suomessakin.

Sammakot voivat siinä ehkä myös talvehtia. Viitasammakoille tarvittaisiin niitä vedenalaisia pönttöjä talvehtimiseen. Ne on siis vielä keksimättä.

Hmm, juuri niille olisi tarvetta. Ootko ajatellut ottaa haasteen vastaan ja kehittää viitasammakkopöntön? Voin ottaa testiin :)

B

Niin sitä pitäisi joidenkin tutkia vaikka syyslämpöisillä vesillä minkälaisia vedenalaisia paikkoja viitasammakot suosii.

Niin eikö silloin täydy jo tieteenkin nimissä asiaa tutkia? Sukeltajia pitää tietysti olla kaksi jotta he voivat harjoitella kädestä pitämistä. Voi tulla huono näkyvyys matalissa vesissä, joten välinaru ei riitä. Voi olla että täytyy pitää sormetkin lomittain ja harjoitella vuorohengitystä. Sydänhierontaa myös.

t Mies

Hah hah, no niinpä :) syyslämpöisillä? En käsitä, sulla on joku ihan omanlainen lämmönsäätelyjärjestelmä. Se on totta, että sukeltajia täytyy olla kaksi, mutta että käsi kädessä sukeltaminen sormet lomittain ja vuorohengitystä. Sydänhierontaakin? Mun isä harrasti sukellusta ja väitän, että sä oot käynyt kyllä ihan erilaisia kursseja. Ei sillä, tämä kuulostaa kieltämättä ihan mielenkiintoiselta uudistukselta...

B

Tärkeää että harjoittelu tapahtuu mahdollisimman suotuisissa oloissa, eli siis aurinkoisella säällä ja lämpöisessä ja mahdollisimman vähillä varusteilla ja vaatteilla. Siitä sitten pikkuhiljaa totutellaan hämärämpiin olosuhteisiin kylmyyteen ja paksuihin varusteihin sillain ettei missään vaiheessa pulssi enää nouse eikä hengitys kiihdy.

Hengitysharjoitukset on siis erittäin tärkeät.

Vai onko tämä nyt sitten ristiriidassa aiemmin esittämäni maksimaalisen altistuksen periaatteen kanssa - se koski tosin jännitystärinää, ehkä.

t Mies

Okei, eli siis trooppisissa lämpimissä vesissä tai kesähelteellä aletaan jo hengitysharjoitukset vähissä vaatteissa ja siitä siedätytään kohti 'syyslämpöisiä'. Joku tässä nyt hieman viittaa koko ajan siihen maksimaaliseen altistukseen kautta rin..rantain? En tiedä, en taida ostaa heti tuota teoriaa, että kyseisillä harjoitusmenetelmillä saavutetaan täydellinen hengitys- ja sykekontrolli. Au contraire, väittäisin. Voi jopa lisätä tärinäoirettakin?

B

Ei kai täydellistä hengitys- ja sykekontrollia oikein voi pitää tavoitteena. Voisiko semmoinen olla sopiva että jonkinlaisella mukavuustasolla olisi hyvä olla.

Eli nyt siis sopinee jatkaa kädestä pitämistä, ja tänään on myös halattu.

Jos sitä jatkettaisi nyt yö ja seurataan huomenna kehitystä?

Hyvää yötä B, nukutaan käsi kädessä halaten, ukkonen saa jyristä itsekseen nurkasta

t Mies

Huomenta! Toivon, että nukut vielä tai jos et, ainakin uni ollut hyvää ja syvää. Heräsin siihen, et sormenpäitä pisteli, kun olin ilmeisesti halaillut itseäni jo pidempään. En oikein tiedä, pitäisikö asiaintilaa säälittävänä vai hyvänä, mutta päätin ajatella, että olipa hyvä yö halauksessa :)

Mukavuustaso on hyvä tavoite. Seurataan kehitystä. Toivottavasti tänään välillä myös hyvä mieli, vaikka pohjavire ymmärrettävästi alakuloinen. Viisaammat neuvovat, että aivoja pitäisi kylvettää päivittäin muistoilla, joista tavoittaa ne oikein erityisen hyvät fiilikset ja pyrkiä kokemaan ne uudelleen. Se on kai sitä find a happy place -ideologiaa.

B

Mulla on parempi mieli. En ollut oikein tiedostanut syytä ennenkuin eilen kerroin siitä. Palataan illalla. Suukot sun sormenpäillesi.

t Mies

Vierailija
42/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt, sammakot on kyiden ruokaa enkä kaipaa käärmeitä tontilleni.

Kyy on hyötyeläin myyräkannan kurissa pitämiseksi. Että jos punkkeja, punkkivälitteisiä sairauksia tai myyrien kantamia sairauksia haluaa kartella, toivottaisin kyyt tontille tervetulleiksi. Tietty jos lapsia tai lemmikkejä, sitten pitäisi kyille varata vähän omaa tilaa kohtaamisten välttämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, aika hieno...täytyis löytää enää puusammakoita :)

B

Tuo maahan kaivettu sammakko- ja konnahotelli toimii sammakolle, viitasammakolle ja rupikonnalle hyvin Suomessakin.

Sammakot voivat siinä ehkä myös talvehtia. Viitasammakoille tarvittaisiin niitä vedenalaisia pönttöjä talvehtimiseen. Ne on siis vielä keksimättä.

Hmm, juuri niille olisi tarvetta. Ootko ajatellut ottaa haasteen vastaan ja kehittää viitasammakkopöntön? Voin ottaa testiin :)

B

Niin sitä pitäisi joidenkin tutkia vaikka syyslämpöisillä vesillä minkälaisia vedenalaisia paikkoja viitasammakot suosii.

Niin eikö silloin täydy jo tieteenkin nimissä asiaa tutkia? Sukeltajia pitää tietysti olla kaksi jotta he voivat harjoitella kädestä pitämistä. Voi tulla huono näkyvyys matalissa vesissä, joten välinaru ei riitä. Voi olla että täytyy pitää sormetkin lomittain ja harjoitella vuorohengitystä. Sydänhierontaa myös.

t Mies

Hah hah, no niinpä :) syyslämpöisillä? En käsitä, sulla on joku ihan omanlainen lämmönsäätelyjärjestelmä. Se on totta, että sukeltajia täytyy olla kaksi, mutta että käsi kädessä sukeltaminen sormet lomittain ja vuorohengitystä. Sydänhierontaakin? Mun isä harrasti sukellusta ja väitän, että sä oot käynyt kyllä ihan erilaisia kursseja. Ei sillä, tämä kuulostaa kieltämättä ihan mielenkiintoiselta uudistukselta...

B

Tärkeää että harjoittelu tapahtuu mahdollisimman suotuisissa oloissa, eli siis aurinkoisella säällä ja lämpöisessä ja mahdollisimman vähillä varusteilla ja vaatteilla. Siitä sitten pikkuhiljaa totutellaan hämärämpiin olosuhteisiin kylmyyteen ja paksuihin varusteihin sillain ettei missään vaiheessa pulssi enää nouse eikä hengitys kiihdy.

Hengitysharjoitukset on siis erittäin tärkeät.

Vai onko tämä nyt sitten ristiriidassa aiemmin esittämäni maksimaalisen altistuksen periaatteen kanssa - se koski tosin jännitystärinää, ehkä.

t Mies

Okei, eli siis trooppisissa lämpimissä vesissä tai kesähelteellä aletaan jo hengitysharjoitukset vähissä vaatteissa ja siitä siedätytään kohti 'syyslämpöisiä'. Joku tässä nyt hieman viittaa koko ajan siihen maksimaaliseen altistukseen kautta rin..rantain? En tiedä, en taida ostaa heti tuota teoriaa, että kyseisillä harjoitusmenetelmillä saavutetaan täydellinen hengitys- ja sykekontrolli. Au contraire, väittäisin. Voi jopa lisätä tärinäoirettakin?

B

Ei kai täydellistä hengitys- ja sykekontrollia oikein voi pitää tavoitteena. Voisiko semmoinen olla sopiva että jonkinlaisella mukavuustasolla olisi hyvä olla.

Eli nyt siis sopinee jatkaa kädestä pitämistä, ja tänään on myös halattu.

Jos sitä jatkettaisi nyt yö ja seurataan huomenna kehitystä?

Hyvää yötä B, nukutaan käsi kädessä halaten, ukkonen saa jyristä itsekseen nurkasta

t Mies

Huomenta! Toivon, että nukut vielä tai jos et, ainakin uni ollut hyvää ja syvää. Heräsin siihen, et sormenpäitä pisteli, kun olin ilmeisesti halaillut itseäni jo pidempään. En oikein tiedä, pitäisikö asiaintilaa säälittävänä vai hyvänä, mutta päätin ajatella, että olipa hyvä yö halauksessa :)

Mukavuustaso on hyvä tavoite. Seurataan kehitystä. Toivottavasti tänään välillä myös hyvä mieli, vaikka pohjavire ymmärrettävästi alakuloinen. Viisaammat neuvovat, että aivoja pitäisi kylvettää päivittäin muistoilla, joista tavoittaa ne oikein erityisen hyvät fiilikset ja pyrkiä kokemaan ne uudelleen. Se on kai sitä find a happy place -ideologiaa.

B

Mulla on parempi mieli. En ollut oikein tiedostanut syytä ennenkuin eilen kerroin siitä. Palataan illalla. Suukot sun sormenpäillesi.

t Mies

Kiva kuulla, mulla parempi mieli kun sulla parempi mieli :)

Iltaseen. Mulla on sammakkovuoro mut en oo kuin alkuillan.

B

Vierailija
44/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että sillä saisi pöpin maineen melko helpostikin kun alkaisi sammakonpönttöjä pihapuihin kiinnittämään.

Mulle taas tulee ensivaikutelma fiksusta ja empaattisesta ihmisestä.

Vierailija
45/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että sillä saisi pöpin maineen melko helpostikin kun alkaisi sammakonpönttöjä pihapuihin kiinnittämään.

Mulle taas tulee ensivaikutelma fiksusta ja empaattisesta ihmisestä.

Juuri näin, samaa mieltä.

Vierailija
46/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa Mies!

Lusin täällä sammakkovahdissa, löysin ison kiven, jonka päälle kiipesin. Saan tästä hyvin havainnoitua kutuääniä useammasta ilmansuunnasta. Tässä on ihanan upottava rahkasammalmatto ja juuri mun kokoinen kolo, johon käperryin erittäin epätieteellisesti. Aurinko lämmittää vielä ja linnut laulaa, mikä tässä haaveillessa. Väsyttää, keskiviikot on aina rankkoja työpäiviä mulla. Toivottavasti en oikeesti nukahda, koska näitä havaintoja todella kaivataan ja saan kuittia noin loppuelämäni verran kavereilta, jos ne löytää mut nukkumasta :)

B

Ps. Kiitos aamuisista suukoista, välitin kohteisiin.

Vierailija
47/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa Mies!

Lusin täällä sammakkovahdissa, löysin ison kiven, jonka päälle kiipesin. Saan tästä hyvin havainnoitua kutuääniä useammasta ilmansuunnasta. Tässä on ihanan upottava rahkasammalmatto ja juuri mun kokoinen kolo, johon käperryin erittäin epätieteellisesti. Aurinko lämmittää vielä ja linnut laulaa, mikä tässä haaveillessa. Väsyttää, keskiviikot on aina rankkoja työpäiviä mulla. Toivottavasti en oikeesti nukahda, koska näitä havaintoja todella kaivataan ja saan kuittia noin loppuelämäni verran kavereilta, jos ne löytää mut nukkumasta :)

B

B, onhan sulla nyt varmasti lämmin eristävä alusta ettei se kivi hohkaa kylmää?

Mun täytyy nyt miettiä miten tuon varmistaisi.

Jos mä makaisin siinä kivellä selälläni ja sä makaisit sitten mun päällä sammakkoasenossa polvet koukussa, voisit toisella korvalla kuunnella mun sydänääniä ja toisella korvalla sammakoita - ja mä voisin hyräillä sulle tuutulaulua. Silloin sua ei ainakaan se kivi kylmettäisi - kavereiden kuittailusta en osaa varmaa sanoa.

Voisin vaikka viiden minuutin välein rutistaa että heräät nostamaan päätäsi, voisin siinä tuijottaa sua hurmaantuneena joka kerran.

t Mies

Vierailija
48/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa Mies!

B

Jos mä makaisin siinä kivellä selälläni ja sä makaisit sitten mun päällä sammakkoasenossa polvet koukussa, voisit toisella korvalla kuunnella mun sydänääniä ja toisella korvalla sammakoita - ja mä voisin hyräillä sulle tuutulaulua. Silloin sua ei ainakaan se kivi kylmettäisi - kavereiden kuittailusta en osaa varmaa sanoa.

Voisin vaikka viiden minuutin välein rutistaa että heräät nostamaan päätäsi, voisin siinä tuijottaa sua hurmaantuneena joka kerran.

t Mies

Olisit kyllä ehdottomasti paras lämpöalusta, mitä mulla on koskaan ollut. Tuolla toteutuksella haluisin ikuistaa kaverien ilmeet, kun ne kohta tulee. Nauran täällä mykkää naurua kun mietin, mitä ne sanoisi. Luulen, että yhtään sammakkohavaintoa ne ei ainakaan ottaisi tosissaan tutkimusasetelmassa, jossa kaksi ihmistä makaa päällekkäin silmät sydäminä kivellä.

Millä mielellä muutoin, oliko ihan ok päivä?

B

Vierailija
49/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa Mies!

B

t Mies

Olisit kyllä ehdottomasti paras lämpöalusta, mitä mulla on koskaan ollut. Tuolla toteutuksella haluisin ikuistaa kaverien ilmeet, kun ne kohta tulee. Nauran täällä mykkää naurua kun mietin, mitä ne sanoisi. Luulen, että yhtään sammakkohavaintoa ne ei ainakaan ottaisi tosissaan tutkimusasetelmassa, jossa kaksi ihmistä makaa päällekkäin silmät sydäminä kivellä.

B

Mieli on hyvä, tosin turhauttaa hiukan kun veneremontti ei ole käynnissä. Ja muiden kauppojen yhteydessä omistukseeni änkesi vielä moottorivene lisää, joka täytyy laittaa oitis myyntiin etten vaan ala remppaamaan sitäkin.

Polvi hiukan turvoksissa vielä, joten tänäänkin olen enemmäkseen lukenut ja nukkunut. Yöllä aion nukkua kumminkin, huomenna on lähdettävä asioille.

Aamiaiseksi puoli litraa tukevaa tomaattikeittoa (siihen tulee muuten myös hiukan sokeria), äsken meni viimeiset wokkasvikset 600 g sosekeitoksi - nyt ei ole enää muuta kuin pastaa ja perunamuusijauhoa eli perunavelliä joudun syömään iltaruuaksi. Muutama tomaatti lohkoina siihen ja valkosipulirouhetta. Kuuma perunavelli voisi olla ihan hyvää kylmällä kivellä kaksin syötynä. Espoon perinneruokia muuten, vai olisiko ollut perunapuuro?

t Mies

Vierailija
50/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa Mies!

B

t Mies

B

Mieli on hyvä, tosin turhauttaa hiukan kun veneremontti ei ole käynnissä. Ja muiden kauppojen yhteydessä omistukseeni änkesi vielä moottorivene lisää, joka täytyy laittaa oitis myyntiin etten vaan ala remppaamaan sitäkin.

Polvi hiukan turvoksissa vielä, joten tänäänkin olen enemmäkseen lukenut ja nukkunut. Yöllä aion nukkua kumminkin, huomenna on lähdettävä asioille.

Aamiaiseksi puoli litraa tukevaa tomaattikeittoa (siihen tulee muuten myös hiukan sokeria), äsken meni viimeiset wokkasvikset 600 g sosekeitoksi - nyt ei ole enää muuta kuin pastaa ja perunamuusijauhoa eli perunavelliä joudun syömään iltaruuaksi. Muutama tomaatti lohkoina siihen ja valkosipulirouhetta. Kuuma perunavelli voisi olla ihan hyvää kylmällä kivellä kaksin syötynä. Espoon perinneruokia muuten, vai olisiko ollut perunapuuro?

t Mies

Mitä sä siitä veneestä remontoit, jotain ilmeisesti isompaa? Mulla ei oo tuota ongelmaa, että veneitä kertyisi mutta hevosia tuppaa aina toisinaan kertymään. Ulkomaille tosin, ei omiin käsiin. Sama taktiikka, äkkiä myyntiin :)

Kuulostaa hyvältä nuo sun eväät, perunapuuro on itse asiassa tosi hyvää vaikkei sitä itse niin tulekaan tehtyä. Meidän varmaan täytyy joku kerta testata, tuleeko siihen jotain extraa jos sen syö kaksin kylmällä kivellä? Joo,espoolainen herkku käsittääkseni.

B

Vierailija
51/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa Mies!

B

t Mies

B

t Mies

Mitä sä siitä veneestä remontoit, jotain ilmeisesti isompaa? Mulla ei oo tuota ongelmaa, että veneitä kertyisi mutta hevosia tuppaa aina toisinaan kertymään. Ulkomaille tosin, ei omiin käsiin. Sama taktiikka, äkkiä myyntiin :)

Kuulostaa hyvältä nuo sun eväät, perunapuuro on itse asiassa tosi hyvää vaikkei sitä itse niin tulekaan tehtyä. Meidän varmaan täytyy joku kerta testata, tuleeko siihen jotain extraa jos sen syö kaksin kylmällä kivellä? Joo,espoolainen herkku käsittääkseni.

B

Kääntökölin pultti on kulunut, osat on ulkona veneestä, köliä piti vielä leikata osiin purkamista varten. Teräksisen kölilaatikon rakenteita täytyy vahvistaa hitsaamalla ja kasata se uudestaan, ja tehdä parempi mastonjalka. Tuo ei ole mikään hirveän aikaavievä työ, ehkä viikko tehokasta työtä jos on 2 miestä tekemässä, tosin runkoa täytyy vahvistaa sisäpuolelta ja muovitöitä ei voi kylmällä tehdä. Kaverin olen jo tuohon hommaan varannut apumieheksi, kunhan hän ei vaan keksi jotain muuta. Hänelläkin on liikaa veneitä. No, täytyy hyväksyä että se menee sitä tahtia kuin se menee. Oikeastaan hyvä että on ollut koleata, hyvä tekosyy.

Kivellä syödessä perunavellistä pitää tehdä ohuempaa että se lämmittää paremmin, näkkileipää juuston kanssa. Yhteisestä kulhosta pitää syödä, ettei se jäähdy - vaikka sitten olisikin omat lusikat. Leipää ehkä vuorohaukuilla?

Persiljaa pitäisi olla myös koristeena, oikeastaan laitan aina reilusti.

t Mies

Ps. Yritin harjoitella pulputtamista - ei oikein suju vielä

Vierailija
52/572 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä yönä laitan oikean polveni sun polvitaipeeseen lämpöiseen että se kestää huomenna hyvin.

Käsi kädessä, hyvää yötä B.

Suukotan sun sormenpäät vielä varmuuden vuoksi.

t Mies

Vierailija
53/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä yönä laitan oikean polveni sun polvitaipeeseen lämpöiseen että se kestää huomenna hyvin.

t Mies

Ei näköjään hyvän yön toivotukset enää ennättäneetkään eilen, joten hyvää huomenta.

Tuliko polvi yhtään paremmaksi? En tiedä, mitä tuo mielikuva viimeisenä illalla oikein aiheutti mutta menemättä sen tarkemmin yksityiskohtiin, moninkertaiset kiitokset viime yöstä. Oli niin hyvä yö, että nukuin inasen liian kauan ja lähtö töihin ripeä. Yritän keskittyä töihin asianmukaisesti ja tunkea unet takaisin alitajunnan puolelle. Vähän on haastetta. Aurinkoista päivää sinne!

B

Vierailija
54/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, piti vielä kommentoida, että ihailen suuresti sun kokosieluista heittäytymistä tähän sammakkoasiaan. Se, että harjoittelet siellä viitasammakon kutuääniä takaa paikan tiimistä takuuvarmasti. Niillehän soitetaan atrappia, mutta se on aina vähän keinotekoinen se nauhoite eikä ne oikein innostu. Ymmärtäähän sen. Sopisit kyllä aivan erinomaisesti houkuttimeksi. Aito atrappi, ai että. No niin. Yritän taas keskittyä.

B

Vierailija
55/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t Mies

Ei näköjään hyvän yön toivotukset enää ennättäneetkään eilen, joten hyvää huomenta.

Tuliko polvi yhtään paremmaksi? En tiedä, mitä tuo mielikuva viimeisenä illalla oikein aiheutti mutta menemättä sen tarkemmin yksityiskohtiin, moninkertaiset kiitokset viime yöstä. Oli niin hyvä yö, että nukuin inasen liian kauan ja lähtö töihin ripeä. Yritän keskittyä töihin asianmukaisesti ja tunkea unet takaisin alitajunnan puolelle. Vähän on haastetta. Aurinkoista päivää sinne!

B

Sun hyvänyöntoivotus ehti kyllä, tosin se katosi kun olisin yhdennentoista kerran lukenut sen. Nukuin erittäin hyvin ja pitkään.

Täytyy mennä.

t Mies

Vierailija
56/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, täytyykin alkaa panostaa viesteihin, jos niitä luetaan repeatilla ;)

Hilpaisen lenkille. Kuullaan!

B

Vierailija
57/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on tullut kesä, koivuissa lehti puissa. Ihanaa! Kohta kotona. Miten on päivä sujunut?

B

Vierailija
58/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on tullut kesä, koivuissa lehti puissa. Ihanaa! Kohta kotona. Miten on päivä sujunut?

B

Pirteänä liikkeellä, pientä asioiden hoitoa, pyykkäystä ja ruokaostoksillakin kävin. Siinä välissä epäonnista stalkkausyritystä ja lueskelua.

Sammakot eivät lukemani mukaan veden alla talvehtiessaan olekaan kovin syvässä horroksessa vaan saattavat vaikka uiskennella välillä. Viitasammakoiden suhtautumisesta syyslämpimiin vesiin en ole vielä löytänyt informaatiota. Valon tai ajan mukaan eivät ilmeisesti toimi, joten epäilen että he hakeutuvat pohjavesiin pintaveden jäähdyttyä neljään asteeseen ja täyskierron tapahtuessa. Keväällä sitten sama, pintavedethän on juuri nousseet 5-6 asteeseen.

Vaan mistä se pohjalla istuskeleva sammakko saa tietää että pintavedet ovat lämmenneet?

Lämpömittarit sammakkolampeen eri syvyyksille, samaan poijuun pinnalle mikrofoni kuuntelemaan milloin pulputus alkaa.

Nyt mua ei saa kumminkaan provosoida rakentamaan tuota. Kai semmoisen on joku jo rakentanut?

Lepakot - kerran laskeutui syyskesän aamupäivänä lepakko veneelle 70 km Gotska Sandöstä itään. Hän sai kyydin Saarenmaalle, kissanruokaa eteensä matkan ajaksi ja suojan kissalta.

Talvehtivien lepakoiden täytynee talvehtia semmoisissa paikoissa joihin ei ihminen pääse, eikös niitä perunakellareiden tuuletusputkista löydy? Arvaan että viemäreiden tuuletusputket olisi suosittuja.

Nyt tämä taisi mennä mansplainiksi - taidat tietää näistä paremmin?

Rannoilla lepakoita näkyy usein kun on vapaampi horisontti, kirkasta taivasta vastaan. Yritän ponnistella ja olla hankkimatta lepakkodetektoria...

Vierailija
59/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siperialaisten puusammakoiden vedenalaishorroksesta:

https://www.nature.com/articles/s41598-018-31974-6

Esiintymisalue on osittain päällekkäinen viitasammakon kanssa, joten voisi olettaa että sopeutuminen olisi vastaavaa.

Vierailija
60/572 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatustenlukija! Juuri tänään puhuttiin, että ääntä tallentamalla hoituisi tämäkin juttu huomattavasti järkevämmin kuin havainnoijia käyttämällä. Provosoidu vaan rakennushommiin. Niin, ja hyviä kysymyksiä vailla vastauksia. Alahan tutkia!

Lepakko sai luksusluokan risteilyn, aika ihana :) onko sulla laivakissa aina matkassa?

Tuuletusputket ei ole pöllömpi idea, mutta mikä selittää, että lepakot on usein kuraisia keväisin? Epäillään, että ne voi talvehtia myös kiviröykkiöissä ja maakuopissa mutku ei kukaan oikein tiedä. Aiemmin ajateltiin, että ne ei kykene olemaan niissä. Luolissa ja rakennuksissa niitä ei löydy tarpeeksi suhteessa kantaan. Mansplainaa vaan, kaikki ideat tervetulleita. Vaikka mä oon vaan siis vapaaehtoisorja, jota biologiystävät törkeästi hyväksikäyttävät, en mä näistä mitään oikeasti tiedä. Opin matkan varrella.

Liito-oravatkin käyttää ultraääniä, joten detektoristahan on pelkkää iloa.

Hyvää yötä! Nukutaan vähintään yhtä hyvä yö kuin edellinen :)

B

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme