Mikä minussa on vialla?
Olen parikymppinen nainen ja lapsuudessa ollut todella ujo. Mulla oli vaan 3 kaveria silloin. Yläasteella erkaannuttiin, löysin päihteet ja samalla hengasin todella tiiviissä kaveriporukassa. Silloin oli olo että minusta oikeasti pidetään.
Amiksessa en koskaan päässyt oikein luokan "sisälle", en tiedä miksi kun en silloin enää ollut ujo, päinvastoin olen todella sosiaalinen, rempseä ja ulospäinsuuntautunut.
Amiksen aikoihin mulla oli myös tiivis kaveriporukka, jossa kaverit vaan yhtäkkiä esti mut jokapuolella ja kysyttäessä syytä vastaus oli "ei me tykätä susta." Yritin kysyä mikä mussa on vialla, mutten saanut siihen vastausta. Olin ihan yksin.
Muutin toiselle paikkakunnalle tavallaan aloittamaan puhtaalta pöydältä ja löysinkin yhden kaverin. Hengattiin kaverin ja hänen kavereitten kanssa usein, mutta yhtäkkiä kaveri ottikin etäisyyttä. Ei pyytänyt mua enää ulos yms ja kun kysyin syytä tähän sain taas vastauksen "ei mun kaverit tykkää susta."
Mun itsetunto on ihan pohjalla, mulla on ahdistusta ja saan usein paniikkikohtauksia kun mietin näitä. En koe olevani silleen rasittavalla tavalla sosiaalinen ja puhelias, vaan ystävällinen ja teen kaikkeni toisten eteen.
Olen vaan ihan hiton kyllästynyt olemaan yksin enkä tiedä mikä mussa on vikana.
Kommentit (31)
Aiemmin tullut hyviä ohjeita tutustua itseensä ja ottaa selvää omista mielenkiinnon kohteista. Kannattaa. Ethän ole sortunut ihmisten kanssa yliyrittämiseen? Sellainen liika miellyttämishalu, vähän karusti sanoen sosiaalinen epätoivoisuus loistaa ikävästi ihmisestä ja saa aikaan torjuntaa. Näin käy myös parisuhde rintamalla. Suhtaudutko elämässä asioihin yleensä enemmän positiivisesti vai negatiivisesti. Positiiviset ihmisestä vetävät yleensä enemmän puoleensa. Itseään pystyy kehittämään. Aitous on kuitenkin se ydin. Ei auta esittää positiivista jos ei sitä ole. Samoin vähän huumorin kans, ei voi olla väkisin hauska. Sosiaalinen zompailu ei oo helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan jotenkin erilainen ja muiden mielestä "outo".
Oo kuitenkin oma itsesi, jos alat feikkaamaan niin joudut aina feikkaamaan ja kulutat itses loppuun.
Joskus tosta "erilaisuudesta" tulee sulle voimavara.Sanot, että sulla on ahdistusta ja paniikkikohtauksia, saatko apua ja hoitoa niihin?
Aikuisempana tuo helpottuu vaikka se nyt ei lohdutakaan.No ei siitä mitään takeita ole, että aikuisempana tilanne olisi sen parempi. Ja tuohon "outouteen" tartun sen verran, että kannattaa miettiä oletko "outo" nimenomaan silloin kun olet päihtynyt ja/tai ihmisten ilmoilla koska yrität olla jotain muuta (puheliaampi, rennompi) kuin todellisuudessa olet?
Se todennäköisesti on nimenomaan niin, että omana itsenäsi et ole yhtään outo vaan nimenomaan silloin kun yrität olla normaali tai samanlainen kuin muut.
Lisäksi jos näet samoja ihmisiä sekä selvinpäin että päihtyneenä niin persoonasi voi hyvinkin olla kuin kahdella eri ihmisellä, jos humalassa muutut kovinkin estottomaksi ja puheliaaksi ja sitten selvinpäin oletkin hiljainen ja jännität muita.
Ja lopuksi lohdutan, että todennäköisesti väistit vain luodin kun et enää kelpaakaan noille ex-kavereillesi. Yksinäisyys on kyllä sekin ihan peestä, mutta silti parempi vaihtoehto kuin tuollaiset vääränlaiset kaverit. Sama juttu siis kuin siinä, että yksinolo voittaa huonon parisuhteen.
Tämä totta, kaikki ei todellakaan ole ystävyyden arvoisia. Koetko, että ajatus-, tai arvomaailmasi poikkeaa enimmistöstä? Jos näin niin omankaltaisten seuraa on hankalampi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan jotenkin erilainen ja muiden mielestä "outo".
Oo kuitenkin oma itsesi, jos alat feikkaamaan niin joudut aina feikkaamaan ja kulutat itses loppuun.
Joskus tosta "erilaisuudesta" tulee sulle voimavara.Sanot, että sulla on ahdistusta ja paniikkikohtauksia, saatko apua ja hoitoa niihin?
Aikuisempana tuo helpottuu vaikka se nyt ei lohdutakaan.
On hoitokontaktit ja lääkitys myös käytössä. Traumoista sen verran etten koe niitä ainakaan lapsuudesta tulleen, lähinnä kun myöhemmin kaverit ovat hylänneet, kai siitä on jotain voinut jäädä.
En myöskään pukeudu tai käyttäydy mitenkään massasta poikkeavasti, pidän itseäni tosi tavallisena. Luonteeltani olen vaan sellainen avoin kaikesta-suoraan syvään päätyyn tyyppinen. Huomaan silti nopeasti jos toinen ei tahdo puhua jostain aiheesta, silloin vaihdetaan aihetta. Tuntemattomille ja tutuille en silti avaudu mistään, keskustelut ovat yleensä hyvinkin pinnallisia mitä kuuluu-höpinöitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ADHD
Add tutkimuksia odotellaan. En koe humalassa olevani mitenkään erilainen, ehkä se turha itsensä syyllistäminen ja tietyt lukot poistuvat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehenä tulee mieleen
sellainenkin vaihtoehto, että oletko kenties erityisen hyvännäköinen ja sen takia sinua ei oteta porukkaan, koska muut kokevat että viet kaiken huomion? Tätä asiaa naiset eivät ikinä myöntäisi sinulle, tai edes ottaisi puheeksi anonyymillä palstalla, koska se on niin kielletty aihe.
Olen usein kuullut olevani kaunis ja saan paljon kehuja. Kehun myös muita kuitenkaan nuolematta kenenkää peppua. Tämä oli sinänsä hyvä pointti, mutta ihmiset jotka eivät minusta pidä ovat sekä miehiä että naisia.
Itse olen bi ja kallellaan enemmän naisiin päin. Ehkä se pelottaa joitain? En tiedä, mutta kiitos kommentoineille. Sain paljon hyviä vinkkejä ja otan niistä koppia!
Vierailija kirjoitti:
Jos oletkin oikeasti ujo ja vain esität rempseää ja se menee jotenkin yli?
Ole oma itsesi, älä yritä olla jotain muuta. Tarkista myös arvosi. Kuuluuko siihen ryyppääminen ja tavallisen, normaalin elämän vähättely? Oletko mukava ihminen?
On vaikea sanoa mitään varmaa noiden tietojen perusteella.
Mene johonkin itsellesi mieleiseen harrastukseen. Ehkä sieltä aikaa myöten löytyy hyviä kavereita.
No hei, oon ammari, tottakai ryyppääminen ja tavallisen elämän vähättely kuuluu mun agendaan, daa.
Ap
Vai että "vain 3 kaveria"?
Voi hyvää päivää. Monella ei ole yhtäkään tai vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hylätyksi tulemisen traumaa taustalla? Jumalan rakkaus parantaa. Jeesus rakastaa sinua ja hyväksyy sinut sellaisena kuin olet.
tuleuskoon. fiJeesus ei rakasta sinua jos et toimi niin kuin Hän haluaa!
eroakirkosta.fi
No ei kyllä äitikään tykkää, jos lapsi kapinoi, mutta äiti rakastaa aina.
Niiiin tiesithän että jeesus heittää sinut ikuiseen helvettiin kärsimään, jos et tee just niinkuin se käskee? Melkoista rakkautta!
Älä muuta sano. Hän tuli varoittamaan tuomion ja helvetin olemassaolosta ja antamaan mahdollisuuden välttää sellainen kohtalo. Kuoli puolestamme, jotta uskomalla ja turvaamalla häneen välttäisimme sen helvetin.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä tulee mieleen sellainenkin vaihtoehto, että oletko kenties erityisen hyvännäköinen ja sen takia sinua ei oteta porukkaan, koska muut kokevat että viet kaiken huomion? Tätä asiaa naiset eivät ikinä myöntäisi sinulle, tai edes ottaisi puheeksi anonyymillä palstalla, koska se on niin kielletty aihe.
Tähän lisäisin, että kateus muillekin asioille kuin pelkästään ulkonäölle, voi aiheuttaa sen, ettei oteta porukkaan.
Jos siis ei ole kovin kaunis, niin silloin syy voi olla joku muu kateus henkilöä kohtaan. Muun muassa varakkaan perheen vesoja kadehditaan. Tai menestyneitä. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä tulee mieleen sellainenkin vaihtoehto, että oletko kenties erityisen hyvännäköinen ja sen takia sinua ei oteta porukkaan, koska muut kokevat että viet kaiken huomion? Tätä asiaa naiset eivät ikinä myöntäisi sinulle, tai edes ottaisi puheeksi anonyymillä palstalla, koska se on niin kielletty aihe.
Tähän lisäisin, että kateus muillekin asioille kuin pelkästään ulkonäölle, voi aiheuttaa sen, ettei oteta porukkaan.
Jos siis ei ole kovin kaunis, niin silloin syy voi olla joku muu kateus henkilöä kohtaan. Muun muassa varakkaan perheen vesoja kadehditaan. Tai menestyneitä. Jne.
En ole varakkaasta perheestä ja ihan perus duunarina tässä ollaan. Koulussa olin jokaisessa aineessa keskiverto, enkä omaa mitään "erityistaitojakaan." :/
Ap