Voiko mies ja nainen olla ystäviä?
Ikuisuuskysymys. Olen nainen ja minulla on joitakin miespuolisia ystäviä ja kavereita (ylipäätänsä minulla ei ole montaa ystävää) ja välitän heistä ystävätasolla ihan yhtä lailla kuin naispuolisistakin ystävistäni.
Kuitenkin tiedostan ystävyyden eron. Olen itse parisuhteessa ja vaikka puolisoni ei ole mustasukkainen, joudun aina hieman perustelemaan miespuolisen ystävän kanssa vietettyä aikaa. Lähtökohtaisesti kaikki muut ihmiset tuntuvat ajattelevan miespuolisen ystävän kanssa vietetyn ajan tarkoittavan salasuhdetta.
Kaikkein ikävintä on, kun miespuolinen ystävä alkaa seurustella. Ystävyys jää lähes poikkeuksetta tauolle. Uusi kumppani ei anna lupaa nähdä naispuolisia kavereita tai ainakin näkeminen on niin hankalien järjestelyiden takana, että tapaamiset ja yhteydenpito jää. Nykymaailmassa suhteet eivät ole kuitenkaan ikuisia, joten pääsen tapaamaan miespuolisia ystäviä sitten, kun he taas eroavat. Tämä tuntuu hullulta!
Miten olette saaneet ystävyyssuhteet toimimaan vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa? Entä homot, lesbot ja bi:t? Onko jokainen kaveri uhka queer-liitossa?
Oletko itse estänyt puolisoasi tapaamasta ystäviään?
Kommentit (284)
Voi olla. Itselläkin useita miespuolisia kavereita. Ei ole ikinä ollut mitään "jännitteitä" kaikki heistä tietävät että seurustelen ja olen onnellinen suhteessani. He ovat kavereita aivan syystä. Myös miehelläni on naispuolisia ystäviä mikä on minulle myös ok. En koe oikeudekseni kieltää häneltä naispuolisia ystäviä enkä koe että olisi oikein jos hän kieltäisi minut miespuoliset ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Aiheesta on tehty tutkimuksiakin, joissa todettu, että ei voi. Seuraava kysymysEn toki osaa lukea miespuolisten ystävieni ajatuksia, mutta koen, etteivät he näe minua potentiaalisena seksi- tai seurustelukumppanina. Jos väitteesi pitää paikkansa, niin miksi yksikään näistä ystävistäni ei ole koskaan vihjannut mitään tunteistaan kaikkien ystävyysvuosiemme aikana?
Koska miehet ovat kiinnostuneita vain viehättävistä naisista.
Eli mies ja nainen voivat sittenkin olla vain ystäviä? Vaikka juuri täällä vakuutettiin viisivuotiaan ehdottomuudella että ei koskaan ikinä milloinkaan?
Mies jää odottamaan vähäksi aikaa, jos viehättävä nainen ihastuisi häneen. Jos näin ei tapahdu, mies katoaa naisen elämästä jossain vaiheessa.
Kuka mies? Olen ollut nuorena viehättävä nainen, minulla on ollut miespuolisia ystäviä, yksi erityisen läheinen ystävä. En ihastunut häneen, ystävyytemme loppui vasta kun hän kuoli.
Jos olet oikeasti ollut viehättävä nainen, niin kaikki nämä miehet ovat olleet epätoivoisesti ihastuneet sinuun ja sinä olet luullut virheellisesti heidän haluavan olla vain kavereita. Tällaista tapahtuu todella usein nuorilla.
Eli mies, jonka kanssa olin ystävä vuosikausia ja joka sinä aikana rakastui palavasti naiseen josta tuli hänen naisystävänsä pitkäksi aikaa (erosivat kyllä ennen tämän miehen kuolemaa) olikin koko ajan epätoivoisesti ihastunut minuun? Kaikki ne vuodet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset siis ihan oikeasti OIKEASTI uskovat että kaverimiehet ovat ihan vain kavereita ilman mitään taka-ajatuksia. =D
Ilmeisesti samat naiset joille todellisuus on harson takana, eivätkä esim. voineet uskoa että Siltsu on homo.
Testatkaapa ja antakaa kaverimiehelle pieniä mahdollisuuksia, niin näette että kyllä se mahdollisuuteen tarttuu jos uskoo teidän olevan tosissanne eikä pelkää kiinnijäämistä mahdolliselle puolisolle.
Ja tässähän se totuus tuli. Se on juuri näin. Yksikään heteromies ei ole vain ystävä vailla takaa-ajatuksia. Mies panee kunhan tilaisuus koittaa. Aivan varmasti.
Totuus vain on niin kamala että se kielletään tyrmistyen.
Tässä näkee, miten vaikea tietyn palstalla roikkuvan miesryhmän on sisäistää, että kaikki miehet eivät ole seksuaalisesti turhautuneita ikisinkkuja. Mies, jolla on paljon minua kauniimpi vaimo/naisystävä ja monia kauniita naispuolisia ystäviä, ei tasan roikkuisi jonkun minunlaiseni seurassa vuosia tai vuosikymmeniä ihan vain siltä varalta, että jonain päivänä tulisi piparia. =D Syy ystävyyteen on kyllä jokin ihan muu kuin taka-ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Aiheesta on tehty tutkimuksiakin, joissa todettu, että ei voi. Seuraava kysymysEn toki osaa lukea miespuolisten ystävieni ajatuksia, mutta koen, etteivät he näe minua potentiaalisena seksi- tai seurustelukumppanina. Jos väitteesi pitää paikkansa, niin miksi yksikään näistä ystävistäni ei ole koskaan vihjannut mitään tunteistaan kaikkien ystävyysvuosiemme aikana?
Eli mies ja nainen voivat sittenkin olla vain ystäviä? Vaikka juuri täällä vakuutettiin viisivuotiaan ehdottomuudella että ei koskaan ikinä milloinkaan?
Mies jää odottamaan vähäksi aikaa, jos viehättävä nainen ihastuisi häneen. Jos näin ei tapahdu, mies katoaa naisen elämästä jossain vaiheessa.
Kuka mies? Olen ollut nuorena viehättävä nainen, minulla on ollut miespuolisia ystäviä, yksi erityisen läheinen ystävä. En ihastunut häneen, ystävyytemme loppui vasta kun hän kuoli.
Jos olet oikeasti ollut viehättävä nainen, niin kaikki nämä miehet ovat olleet epätoivoisesti ihastuneet sinuun ja sinä olet luullut virheellisesti heidän haluavan olla vain kavereita. Tällaista tapahtuu todella usein nuorilla.
Eli mies, jonka kanssa olin ystävä vuosikausia ja joka sinä aikana rakastui palavasti naiseen josta tuli hänen naisystävänsä pitkäksi aikaa (erosivat kyllä ennen tämän miehen kuolemaa) olikin koko ajan epätoivoisesti ihastunut minuun? Kaikki ne vuodet?
Mies todennäköisesti teki järkiratkaisun ottamalla toisen naisen, koska ei voinut saada sinua. Mutta salaa toivoi saavasi sinut joskus tai et ole niin viehättävä kun annat ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Mies todennäköisesti teki järkiratkaisun ottamalla toisen naisen, koska ei voinut saada sinua. Mutta salaa toivoi saavasi sinut joskus tai et ole niin viehättävä kun annat ymmärtää.
Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Itselläkin useita miespuolisia kavereita. Ei ole ikinä ollut mitään "jännitteitä" kaikki heistä tietävät että seurustelen ja olen onnellinen suhteessani.
Miespuoliset kaverisi eivät siis pidä sinua hyvännäköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi olla viehättävän naisen ystävä, koska tuossa tilanteessa mies yrittää ja odottaa vain, että nainen ihastuisi mieheen. Se on ainoa syy, miksi mies viettää aikaa viehättävän naisen kanssa. Jos se onnistuu ja nainen ihastuu, on se lottovoiton arvoinen asia. Mikäli se epäonnistuu ja nainen ei ihastu, on fiilikset sellaiset kuin olisi menossa elinkautiseen vankeuteen.
Sinulle ei koskaan tule mieleen, että sillä miehellä voi olla puolisona vielä viehättävämpi nainen ja hyvä seksielämä hänen kanssaan? Sinun maailmassasi miehet ovat aina seksiä saamattomia reppanoita kuten itse olet?
Mies ihastuu jokaiseen hyvännäköiseen naiseen, jos viettää tarpeeksi pitkään aikaa naisen kanssa. Jos miehellä on viehättävä nainen kotona, niin silloin ei ole mitään syytä viettää aikaa muiden naisten kanssa aikaa.
Eli jos miehellä on viehättävä nainen kotona, niin hän hylkää ystävät?
Älä ihan oikeasti tule aikuiselle naiselle manspleinaamaan, miten normaalit miehet ja naiset elävät ja toimivat.
Ei vaan toimii toisinpäin. Mikäli mies lähestyy viehättävää naista, on mies ihastunut naiseen. Jos miehillä on jo viehättävä nainen vaimona, ei häntä kiinnosta muiden naisten ystävyys. Oma vaimo on samalla kumppani ja ystävä.
Ja kuitenkin tuota tapahtuu kaiken aikaa. Ja niinpäin, että mies ja nainen ovat jo ystäviä, kun mies rakastuu kauniiseen naiseen. Usko jo ihan oikeasti: et voi puhua normaaleiden miesten puolesta, kun sinulla ei ole sen paremmin naista kuin ystäviä.
En tiedä yhtään miestä, jolla olisi naispuolinen ystävä. Poislukien työkaveruus. Ei edes ole aikaa naiskavereille kun on niin tärkeämpää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Ei, vaan miespuoliset kaverisi eivät olleet ihastuneita sinuun, koska et ollut heidän mielestään viehättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi olla viehättävän naisen ystävä, koska tuossa tilanteessa mies yrittää ja odottaa vain, että nainen ihastuisi mieheen. Se on ainoa syy, miksi mies viettää aikaa viehättävän naisen kanssa. Jos se onnistuu ja nainen ihastuu, on se lottovoiton arvoinen asia. Mikäli se epäonnistuu ja nainen ei ihastu, on fiilikset sellaiset kuin olisi menossa elinkautiseen vankeuteen.
Sinulle ei koskaan tule mieleen, että sillä miehellä voi olla puolisona vielä viehättävämpi nainen ja hyvä seksielämä hänen kanssaan? Sinun maailmassasi miehet ovat aina seksiä saamattomia reppanoita kuten itse olet?
Mies ihastuu jokaiseen hyvännäköiseen naiseen, jos viettää tarpeeksi pitkään aikaa naisen kanssa. Jos miehellä on viehättävä nainen kotona, niin silloin ei ole mitään syytä viettää aikaa muiden naisten kanssa aikaa.
Eli kaverit voi heittää pellolle, kun elämään löytyy nainen. Hyvä ystävä kyllä olet.
Uusia kavereita löytyy koska vain. Romanttinen suhde on paljon vaikeampi hankkia ja siksi se on paljon tärkeämpi.
En halua miespuolisia ystäviä sinkkuna enkä parisuhteessa ollessani. Parisuhteessa ollessani ystäväpariskunnat ovat mielestäni ok.
En halua koskaan jakaa mitään henkilökohtaisia asioita miesten kanssa. Lapsena ja nuorena minulla oli poikia kavereina ja aina tunsin sen tietyn jännitteen. Myöhemmin kaveruus ja ystävyys ei ole toiminut miesten kanssa, joten olen luopunut siitä kokonaan. Aina oli puolin tai toisin odotuksia muustakin kuin kaveruuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Ei, vaan miespuoliset kaverisi eivät olleet ihastuneita sinuun, koska et ollut heidän mielestään viehättävä.
No sovitaan näin.
Vierailija kirjoitti:
En halua miespuolisia ystäviä sinkkuna enkä parisuhteessa ollessani. Parisuhteessa ollessani ystäväpariskunnat ovat mielestäni ok.
En halua koskaan jakaa mitään henkilökohtaisia asioita miesten kanssa. Lapsena ja nuorena minulla oli poikia kavereina ja aina tunsin sen tietyn jännitteen. Myöhemmin kaveruus ja ystävyys ei ole toiminut miesten kanssa, joten olen luopunut siitä kokonaan. Aina oli puolin tai toisin odotuksia muustakin kuin kaveruuudesta.
Minäkään en halua naispuolisia kavereita. Heistä ei ole mitään iloa ja siinä tuhlaa vain aikaa. Olen ainoastaan sellaisten naisten kaveri, jotka suostuvat antaa pmppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset siis ihan oikeasti OIKEASTI uskovat että kaverimiehet ovat ihan vain kavereita ilman mitään taka-ajatuksia. =D
Ilmeisesti samat naiset joille todellisuus on harson takana, eivätkä esim. voineet uskoa että Siltsu on homo.
Testatkaapa ja antakaa kaverimiehelle pieniä mahdollisuuksia, niin näette että kyllä se mahdollisuuteen tarttuu jos uskoo teidän olevan tosissanne eikä pelkää kiinnijäämistä mahdolliselle puolisolle.
Ja tässähän se totuus tuli. Se on juuri näin. Yksikään heteromies ei ole vain ystävä vailla takaa-ajatuksia. Mies panee kunhan tilaisuus koittaa. Aivan varmasti.
Totuus vain on niin kamala että se kielletään tyrmistyen.
Tässä näkee, miten vaikea tietyn palstalla roikkuvan miesryhmän on sisäistää, että kaikki miehet eivät ole seksuaalisesti turhautuneita ikisinkkuja. Mies, jolla on paljon minua kauniimpi vaimo/naisystävä ja monia kauniita naispuolisia ystäviä, ei tasan roikkuisi jonkun minunlaiseni seurassa vuosia tai vuosikymmeniä ihan vain siltä varalta, että jonain päivänä tulisi piparia. =D Syy ystävyyteen on kyllä jokin ihan muu kuin taka-ajatukset.
Niin, JOS on sinua viehättävämpi. Eli miehet ovat ulkönäkökeskeisiä. Johan täällä todettiin että rumat naiset voidaan pitää vain kavereina. Mutta sitten jos olet sitä vaimoa kauniimpi...nus nus vaan.
M31. Ystäviä on kumpaakin sukupuolta, miehiä jonkin verran enemmän. Ei siinä ole mitään outoa ellei siitä tee outoa. Myönnän että on ollut muutama kerta kun olen ihastunut ystävään, mutta en ole heittänyt sen takia hyvää ystävyyttä kankkulan kaivoon. Yleensä sellaiset tunteet hälvenevät aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein ikävintä on, kun miespuolinen ystävä alkaa seurustella. Ystävyys jää lähes poikkeuksetta tauolle.
Jep! Minun ja bestikseni väliin ei pitänyt voida tulla mikään, mutta niin ne asiat vaan muuttu kun kuvioihin tuli epävarma ja mustasukkainen uusi tyttöystävä.. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tyttöystävä ei anna minun nähdä naiskaveria, vaikka meillä ei ollut ollut seksiä yli vuoteen siinä vaiheessa, kun nyksäni tapasin.
Ihan ymmärrettävää kumppaniltasi. Koska sinulla ja ystävälläsi on kuitenkin ollut seksiä, on aina mahdollisuus että lipsahdatte takaisin niihin hommiin.
Ei seksiin mitenkään "vaan lipsahdeta" :D Aika huono luotto parisuhteessa, jossa kielletään ystävän tapaaminen. Pettäjä voi pettää missä vaan halutessaan, ei toista voi kontrolloida ja omistaa.
Kyllä voivat, mutta seurustellessa on hyvä huomioida ettei herätä seurustelukumppanissa epävarmuutta. Toki jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Usein kaveri ja ystävyyssuhteet jäävät taustalle ainakin seurustelusuhteen alkuhuumassa ja etenkin silloin, jos pariskunta saa lapsia.
Minusta tämä riippuu aika paljon siitä, miten ystävyys on saanut alkunsa. Minun miehelläni on hyvä naispuolinen ystävä. He tutustuivat aikoinaan samassa päiväkodissa ja kävivät kouluakin yhdessä. Aikuisina he päätyivät samaan kaupunkiin asumaan. Nainen on naimisissa ja hänellä on lapsi, ja kyläilemme usein heidän luonaan tai he meillä. Hommassa ei ole koskaan ollut mitään romanttista. On todella söpöä, kun tämä ystävä muistaa millainen mieheni oli lapsena, ja he muistelevat yhdessä jotain ala-asteen sukkadiskoja ja luokkaretkiä. :D