Voiko mies ja nainen olla ystäviä?
Ikuisuuskysymys. Olen nainen ja minulla on joitakin miespuolisia ystäviä ja kavereita (ylipäätänsä minulla ei ole montaa ystävää) ja välitän heistä ystävätasolla ihan yhtä lailla kuin naispuolisistakin ystävistäni.
Kuitenkin tiedostan ystävyyden eron. Olen itse parisuhteessa ja vaikka puolisoni ei ole mustasukkainen, joudun aina hieman perustelemaan miespuolisen ystävän kanssa vietettyä aikaa. Lähtökohtaisesti kaikki muut ihmiset tuntuvat ajattelevan miespuolisen ystävän kanssa vietetyn ajan tarkoittavan salasuhdetta.
Kaikkein ikävintä on, kun miespuolinen ystävä alkaa seurustella. Ystävyys jää lähes poikkeuksetta tauolle. Uusi kumppani ei anna lupaa nähdä naispuolisia kavereita tai ainakin näkeminen on niin hankalien järjestelyiden takana, että tapaamiset ja yhteydenpito jää. Nykymaailmassa suhteet eivät ole kuitenkaan ikuisia, joten pääsen tapaamaan miespuolisia ystäviä sitten, kun he taas eroavat. Tämä tuntuu hullulta!
Miten olette saaneet ystävyyssuhteet toimimaan vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa? Entä homot, lesbot ja bi:t? Onko jokainen kaveri uhka queer-liitossa?
Oletko itse estänyt puolisoasi tapaamasta ystäviään?
Kommentit (284)
Ap Oletko kuullut avoimesta ystäväsuhteesta, jossa kaikki herkut sallitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta panemiseksihan se jossain vaiheessa menee.
Näin menopaussin ohittaneena naisena odotan mielenkiinnolla, milloin tuo tapahtuu (ne miespuoliset ystävät ovat samaa ikäluokkaa kanssani).
Elämän alku- ja loppuvuodet menee panematta!
Näin viime yönä unta mun uudesta miespuolisesta ystävästä Tarkoittaako tämä sitä, että en voi jatkaa ystävyyttä? Esittelin unessa hänelle ottamiani valokuvia, ei siis ollut mikään "sellainen" uni. Olin kyllä tyyppiin ihastunut kun tavattiin ekan kerran viime vuonna, mutta sittemmin olen ymmärtänyt että tuntui ehkä vaan heti siltä kuin oltaisiin tunnettu aina. Eilen siis nähtiin taas pitkästä aikaa, ja juteltiin hetki, ja heti tämä tyyppi tuli sitten uneeni. Tuntuu pahalta päästää tällainen lämmin yhteys menemään vain siksi että olen parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella oudolta ajatukselta, että ystävyys pitäisi rajata sukupuolen mukaan. Yksi läheisimmistä ystävistäni on mies ja toisaalta taas miesystäväni läheisin ystävä on nainen. Ovat olleet ystäviä kolmannesta luokasta lähtien.
Ja varsinkin nää miesosapuolet panisivat aivan varmasti jos saumaa annettaisiin. Tai ehkä jopa ovatkin jo panneet :)
.. siis keskenään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi olla viehättävän naisen ystävä, koska tuossa tilanteessa mies yrittää ja odottaa vain, että nainen ihastuisi mieheen. Se on ainoa syy, miksi mies viettää aikaa viehättävän naisen kanssa. Jos se onnistuu ja nainen ihastuu, on se lottovoiton arvoinen asia. Mikäli se epäonnistuu ja nainen ei ihastu, on fiilikset sellaiset kuin olisi menossa elinkautiseen vankeuteen.
Sinulle ei koskaan tule mieleen, että sillä miehellä voi olla puolisona vielä viehättävämpi nainen ja hyvä seksielämä hänen kanssaan? Sinun maailmassasi miehet ovat aina seksiä saamattomia reppanoita kuten itse olet?
Mies ihastuu jokaiseen hyvännäköiseen naiseen, jos viettää tarpeeksi pitkään aikaa naisen kanssa. Jos miehellä on viehättävä nainen kotona, niin silloin ei ole mitään syytä viettää aikaa muiden naisten kanssa aikaa.
Eli jos miehellä on viehättävä nainen kotona, niin hän hylkää ystävät?
Älä ihan oikeasti tule aikuiselle naiselle manspleinaamaan, miten normaalit miehet ja naiset elävät ja toimivat.
Ei vaan toimii toisinpäin. Mikäli mies lähestyy viehättävää naista, on mies ihastunut naiseen. Jos miehillä on jo viehättävä nainen vaimona, ei häntä kiinnosta muiden naisten ystävyys. Oma vaimo on samalla kumppani ja ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Aiheesta on tehty tutkimuksiakin, joissa todettu, että ei voi. Seuraava kysymysEn toki osaa lukea miespuolisten ystävieni ajatuksia, mutta koen, etteivät he näe minua potentiaalisena seksi- tai seurustelukumppanina. Jos väitteesi pitää paikkansa, niin miksi yksikään näistä ystävistäni ei ole koskaan vihjannut mitään tunteistaan kaikkien ystävyysvuosiemme aikana?
Koska miehet ovat kiinnostuneita vain viehättävistä naisista.
Eli mies ja nainen voivat sittenkin olla vain ystäviä? Vaikka juuri täällä vakuutettiin viisivuotiaan ehdottomuudella että ei koskaan ikinä milloinkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi olla viehättävän naisen ystävä, koska tuossa tilanteessa mies yrittää ja odottaa vain, että nainen ihastuisi mieheen. Se on ainoa syy, miksi mies viettää aikaa viehättävän naisen kanssa. Jos se onnistuu ja nainen ihastuu, on se lottovoiton arvoinen asia. Mikäli se epäonnistuu ja nainen ei ihastu, on fiilikset sellaiset kuin olisi menossa elinkautiseen vankeuteen.
Sinulle ei koskaan tule mieleen, että sillä miehellä voi olla puolisona vielä viehättävämpi nainen ja hyvä seksielämä hänen kanssaan? Sinun maailmassasi miehet ovat aina seksiä saamattomia reppanoita kuten itse olet?
Mies ihastuu jokaiseen hyvännäköiseen naiseen, jos viettää tarpeeksi pitkään aikaa naisen kanssa. Jos miehellä on viehättävä nainen kotona, niin silloin ei ole mitään syytä viettää aikaa muiden naisten kanssa aikaa.
Älä ihan oikeasti tule aikuiselle naiselle manspleinaamaan, miten normaalit miehet ja naiset elävät ja toimivat.
Ei vaan toimii toisinpäin. Mikäli mies lähestyy viehättävää naista, on mies ihastunut naiseen. Jos miehillä on jo viehättävä nainen vaimona, ei häntä kiinnosta muiden naisten ystävyys. Oma vaimo on samalla kumppani ja ystävä.
Ja kuitenkin tuota tapahtuu kaiken aikaa. Ja niinpäin, että mies ja nainen ovat jo ystäviä, kun mies rakastuu kauniiseen naiseen. Usko jo ihan oikeasti: et voi puhua normaaleiden miesten puolesta, kun sinulla ei ole sen paremmin naista kuin ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Aiheesta on tehty tutkimuksiakin, joissa todettu, että ei voi. Seuraava kysymysEn toki osaa lukea miespuolisten ystävieni ajatuksia, mutta koen, etteivät he näe minua potentiaalisena seksi- tai seurustelukumppanina. Jos väitteesi pitää paikkansa, niin miksi yksikään näistä ystävistäni ei ole koskaan vihjannut mitään tunteistaan kaikkien ystävyysvuosiemme aikana?
Eli mies ja nainen voivat sittenkin olla vain ystäviä? Vaikka juuri täällä vakuutettiin viisivuotiaan ehdottomuudella että ei koskaan ikinä milloinkaan?
Siis tietty voivat olla, jos nainen ei ole miehen mielestä hyvännäköinen. Silloin mitään romanttista/seksuaalista jännitettä ei synny.
Mies on kuin mehiläistyöläinen ja nainen kuin mehiläiskuningatar. Duunarin ainoa elämässäolemisen oikeutus on panna kuningatar paksuksi. Naisista kun ei tiedä kuka on kuningatar, paras on panna kaikkia. Miehen elämä on tosi yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Hah, touchè. Tosin minulla on aina ollut vientiä miesten saralla ja olen tätä nykyä naimisissa. Eli selvästi ainakin osa miehistä pitää minua viehättävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Mies jää odottamaan vähäksi aikaa, jos viehättävä nainen ihastuisi häneen. Jos näin ei tapahdu, mies katoaa naisen elämästä jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista jos mies on homo tai nainen on miehen mielestä muutoin aivan totaalisen ei-pantavan näköinen.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Mies jää odottamaan vähäksi aikaa, jos viehättävä nainen ihastuisi häneen. Jos näin ei tapahdu, mies katoaa naisen elämästä jossain vaiheessa.
Kuka mies? Olen ollut nuorena viehättävä nainen, minulla on ollut miespuolisia ystäviä, yksi erityisen läheinen ystävä. En ihastunut häneen, ystävyytemme loppui vasta kun hän kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkin tuota tapahtuu kaiken aikaa. Ja niinpäin, että mies ja nainen ovat jo ystäviä, kun mies rakastuu kauniiseen naiseen. Usko jo ihan oikeasti: et voi puhua normaaleiden miesten puolesta, kun sinulla ei ole sen paremmin naista kuin ystäviä.
Olen joutunut nuorempana kaksi kertaa ghoustaamaan roikkumaan jääneen naiskaverin.
Totta kai voi, mutta silloin pitää varmaan olla poikkeuksellisen avoin ystävyydestä omalle kumppanille, siis sillä tavalla, ettei toiselle tule sellainen olo, että se toista sukupuolta oleva ystävä on tärkeämpi kuin oma kumppani. Koska kuka tahtoisi seurustella ihmisen kanssa, jolle ei ole tärkein?
Siksi esim. jos ystäväsi aloittaa seurustelun, on ehkä hyvä alkuun ottaa vähän etäisyyttä tai vähintään ottaa se uusi kumppani tapaamisiin aina mukaan (mikäli hän itse niin tahtoo), jotta voisitte tutustua toisiinne. Yleensähän näin käy seurustelua aloittaessa, myös samaa sukupuolta olevat kaverit jää vähän vähemmälle, tai jos heitä tavataan niin otetaan mukaan uusi seurustelukumppani. Tämä on yleensä ihan ihan itsestään selvää eikä siitä kukaan pahoita mieltään.
Enkä nyt tarkoita, ettei IKINÄ saa tavata tai jutella kahden kesken sen kaverinsa kanssa, mutta alkuun kuitenkin uuden kumppanin tunteita kunnioittaen, jotta hän ymmärtää, että sinä et ole tärkeämpi kuin hän. Koska JO oletkin tärkeämpi, niin silloin ystävyys ehkä ei ole kaverisi puolelta pelkkää ystävyyttä ja silloin hänen parisuhteensa kannalta on parempi, että hän ei tapaa sinua vähään aikaan tai etsii sellaisen kumppanin, joka on sinua tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei.
Kuka mies? Olen ollut nuorena viehättävä nainen, minulla on ollut miespuolisia ystäviä, yksi erityisen läheinen ystävä. En ihastunut häneen, ystävyytemme loppui vasta kun hän kuoli.
Ei nainen ihastukaan mieskaveriin, mutta mies ihastuu lähes aina viehättävään naiskaveriin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset siis ihan oikeasti OIKEASTI uskovat että kaverimiehet ovat ihan vain kavereita ilman mitään taka-ajatuksia. =D
Ilmeisesti samat naiset joille todellisuus on harson takana, eivätkä esim. voineet uskoa että Siltsu on homo.
Testatkaapa ja antakaa kaverimiehelle pieniä mahdollisuuksia, niin näette että kyllä se mahdollisuuteen tarttuu jos uskoo teidän olevan tosissanne eikä pelkää kiinnijäämistä mahdolliselle puolisolle.
Kuule, voi niissä kaverisuhteissa olla yksipuolista haikailua toiseenkin suuntaan. Ei se aina ole mies, joka on linjattu friendzonelle vaikka toivoisi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi, mutta silloin pitää varmaan olla poikkeuksellisen avoin ystävyydestä omalle kumppanille, siis sillä tavalla, ettei toiselle tule sellainen olo, että se toista sukupuolta oleva ystävä on tärkeämpi kuin oma kumppani. Koska kuka tahtoisi seurustella ihmisen kanssa, jolle ei ole tärkein?
Siksi esim. jos ystäväsi aloittaa seurustelun, on ehkä hyvä alkuun ottaa vähän etäisyyttä tai vähintään ottaa se uusi kumppani tapaamisiin aina mukaan (mikäli hän itse niin tahtoo), jotta voisitte tutustua toisiinne. Yleensähän näin käy seurustelua aloittaessa, myös samaa sukupuolta olevat kaverit jää vähän vähemmälle, tai jos heitä tavataan niin otetaan mukaan uusi seurustelukumppani. Tämä on yleensä ihan ihan itsestään selvää eikä siitä kukaan pahoita mieltään.
Enkä nyt tarkoita, ettei IKINÄ saa tavata tai jutella kahden kesken sen kaverinsa kanssa, mutta alkuun kuitenkin uuden kumppanin tunteita kunnioittaen, jotta hän ymmärtää, että sinä et ole tärkeämpi kuin hän. Koska JO oletkin tärkeämpi, niin silloin ystävyys ehkä ei ole kaverisi puolelta pelkkää ystävyyttä ja silloin hänen parisuhteensa kannalta on parempi, että hän ei tapaa sinua vähään aikaan tai etsii sellaisen kumppanin, joka on sinua tärkeämpi.
Minä taas en haluaisi seurustella ihmisen kanssa, jolle kuka tahansa juuri tavattu uusi seurustelukumppani menee vuosien ystävyyden edelle. Minusta sellaisella ihmisellä ei ole terve arvopohja.
mulla on miehenä ainaki ollut aina niin hyvät hermot että vehe, vaikka iso onkin,
on pysynyt housuissa ja löytyy tosiaan pari kaikkien mielestä upeampaa ystävästä.
Ei mitään ongelmaa ole ollut kenenkään tasolta.