Voiko mies ja nainen olla ystäviä?
Ikuisuuskysymys. Olen nainen ja minulla on joitakin miespuolisia ystäviä ja kavereita (ylipäätänsä minulla ei ole montaa ystävää) ja välitän heistä ystävätasolla ihan yhtä lailla kuin naispuolisistakin ystävistäni.
Kuitenkin tiedostan ystävyyden eron. Olen itse parisuhteessa ja vaikka puolisoni ei ole mustasukkainen, joudun aina hieman perustelemaan miespuolisen ystävän kanssa vietettyä aikaa. Lähtökohtaisesti kaikki muut ihmiset tuntuvat ajattelevan miespuolisen ystävän kanssa vietetyn ajan tarkoittavan salasuhdetta.
Kaikkein ikävintä on, kun miespuolinen ystävä alkaa seurustella. Ystävyys jää lähes poikkeuksetta tauolle. Uusi kumppani ei anna lupaa nähdä naispuolisia kavereita tai ainakin näkeminen on niin hankalien järjestelyiden takana, että tapaamiset ja yhteydenpito jää. Nykymaailmassa suhteet eivät ole kuitenkaan ikuisia, joten pääsen tapaamaan miespuolisia ystäviä sitten, kun he taas eroavat. Tämä tuntuu hullulta!
Miten olette saaneet ystävyyssuhteet toimimaan vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa? Entä homot, lesbot ja bi:t? Onko jokainen kaveri uhka queer-liitossa?
Oletko itse estänyt puolisoasi tapaamasta ystäviään?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Voiko mies ja mies olla vain ystäviä?
Ei voi. Menee niin helposti seksin harrastamiseksi ja tulee tunteita ynnä muuta sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ystävä se sellainen on joka hylkää sinut kun löytää seurustelukumppanin? Ei kuulosta kovin tärkeältä ystävyydeltä.
Minä vastasin tuossa edellä kertoen, että läheisin miespuolinen ystäväni on jo kuollut. Kyllä minä ymmärsin häntäkin, kun hän alkoi aikoinaan seurustella naisen kanssa, joka ei hyväksynyt ystävyyttämme. Pidimme kyllä tiiviisti yhteyttä sähköpostilla (silloin ei vielä ollut WhatsAppia eikä Messengeriä), mutta emme tavanneet. Hän oli korviaan myöten rakastunut kyseiseen naiseen, joten hyväksyi tämän ehdot. Se suhde kesti on/off suhteena aikansa ja minä olin se, jolle kyseinen mies purki sydäntään huonoina hetkinä.
Onhan siinä aina olemassa tuo kahden eri biologisen sukupuolen tuoma jännite mukana, mahdollisuus.
Mutta aivan hyvin se voi olla niin pientä ja lisäksi ehkä aikoinaan jo vaimennettua, ajatusten ja elämän kuljettua toiseen suuntaan riittävästi, että hyvä ja syvä ystävyys onnistuu.
Ja ihmettelen näitä, jotka niin kategorisesti sanovat, että "ei". Kummaa porukkaa.
Ihmisellä ei ole aikaa kaikkeen. Yleensä aika käytetään niihin tärkeimpiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko mies ja mies olla vain ystäviä?
Ei voi. Menee niin helposti seksin harrastamiseksi ja tulee tunteita ynnä muuta sontaa.
Ja kuitenkin tällä palstalla varoitetaan miehiä joutumasta "Friend Zonelle", koska sieltä ei pääse koskaan pois :-D
Itse en voisi kuvitellakaan seksiä ystävieni kanssa. Se on ajatuksena samantasoinen kuin seksin harrastaminen oman veljen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pimeä ajatus ettei voisi. Mulla on paljon miespuolisia ystäviä, ja jos mieheni alkaisi asiasta jotain nassuttaa niin olisi nopeasti ex.
Onko miehelläsi naispuolisia ystäviä?
Tottakai voi. Miksei voisi?
Mä olen itse bi, tuolla logiikalla että heteromiehet ja -naiset ei voisi olla ystäviä, mulla ei voi olla ystävä ollenkaan. Ei mitään järkeä.
Ja siis kyllä, minulla ja puolisollani on kummallakin ihan kaikensukupuolisia ihmisiä ystävinä. Ja kyllä, ketä vain heistä saa halutessaan nähdä kahden kesken.
Olen kantapään kautta oppinut, ettei kannata ottaa riskiä ja luottaa siihen, että mies tyytyy vain kaverina olemiseen.
Draamaa vain seuraa niistä.
Valtaosa mun parhaista ystävistä on miehiä, aviomieheni ei korvaansa lotkauta asialle.
Musta on järkyttävää, miten parisuhteissa kielletään toisilta terveet ihmissuhteet sukupuolen perusteella.
Parisuhde perustuu mulla sille, että saan olla just sellanen ku oon. Saman suon aviomiehelleni. Enhän mä vois jumalauta edes olla bändissä ainoana naisena, jos ajattelu ois noin rajottunutta.
Ei me oltais keskenämme naimisissa, jos haluttais niiden ystävien kanssa vehdata.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pimeä ajatus ettei voisi. Mulla on paljon miespuolisia ystäviä, ja jos mieheni alkaisi asiasta jotain nassuttaa niin olisi nopeasti ex.
Miten ystäviesi puolisot suhtautuvat tähän?
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kyllä, minulla ja puolisollani on kummallakin ihan kaikensukupuolisia ihmisiä ystävinä. Ja kyllä, ketä vain heistä saa halutessaan nähdä kahden kesken.
Entäs kaikki yhdessä ?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ja kyselet voiko olla?
Se kysyi onko se mieheltä taktiikka päästä pöksyihin,on tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tyttöystävä ei anna minun nähdä naiskaveria, vaikka meillä ei ollut ollut seksiä yli vuoteen siinä vaiheessa, kun nyksäni tapasin.
Ihan ymmärrettävää kumppaniltasi. Koska sinulla ja ystävälläsi on kuitenkin ollut seksiä, on aina mahdollisuus että lipsahdatte takaisin niihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista jos mies on homo tai nainen on miehen mielestä muutoin aivan totaalisen ei-pantavan näköinen.
Naiset alapeukuttaa kun luulee että onnistuu ilman noita,mies ei ala sellaiseen ajanhukkaan.
Olen nelikymppinen avioliitossa elävä nainen ja paras ystäväni lapsuudesta asti on parisuhteessa elävä mies. Meidän välillämme ei ole koskaan ollut seksiä ja asia on molemmille ihan selvä ettei koskaan tule olemaankaan. Lisäksi minulla on sekä nais- että miespuolinen ystävä joiden kanssa minulla on joskus seksiä jos sattuu siltä tuntumaan.
Puolisollani on samoin ystäviä molemmista sukupuolista enkä rajaa mitenkään miten aikaansa heidän kanssaan viettää. Meille parisuhde ja toiseen sitoutuminen tulee pikkuisen perustavanlaatuisemmista asioista kuin itseltään tai rakkaaltaan muiden ihmissuhteiden kieltämisestä.
Tiivistetysti. Eri sukupuolta oleva ystävä ei ole ongelma eikä tarkoita automaattisesti seksuaalista jännitettä. Ja joillekin ei ole ongelma vaikka tarkoittaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat heteroita niin eivät.
Entä jos toinen tai molemmat on bi-seksuaaleja. Silloin ei voi olla yhtään ystävää?
Vierailija kirjoitti:
Naiset siis ihan oikeasti OIKEASTI uskovat että kaverimiehet ovat ihan vain kavereita ilman mitään taka-ajatuksia. =D
Ilmeisesti samat naiset joille todellisuus on harson takana, eivätkä esim. voineet uskoa että Siltsu on homo.
Testatkaapa ja antakaa kaverimiehelle pieniä mahdollisuuksia, niin näette että kyllä se mahdollisuuteen tarttuu jos uskoo teidän olevan tosissanne eikä pelkää kiinnijäämistä mahdolliselle puolisolle.
Ja tässähän se totuus tuli. Se on juuri näin. Yksikään heteromies ei ole vain ystävä vailla takaa-ajatuksia. Mies panee kunhan tilaisuus koittaa. Aivan varmasti.
Totuus vain on niin kamala että se kielletään tyrmistyen.