Minkä verran syöt punaista lihaa viikossa tällä hetkellä?
Minä syön päivässä yhden siivun metwurstia tai kinkkua tms, ja ehkä pari kertaa viikossa lihapullan tai jauhelihakeiton.
Mutta vaikka menee uusiin rajoihin, ihmettelen vähäistä määrää suosituksissa.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi ymmärtää miten joku edes kykenee syömään yli puoli kiloa punaista lihaa viikossa... Taitaa olla aika yksipuolista ravinto. Nauta ei edes ole hyvää.
Seuraavalla kerralla jätä mediumiksi äläkä paista pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka vastasitte ei yhtään tai hyvin vähän, antaisitteko päivän ruoista esimerkin, jotta saadaan hyvinä vinkkejä? Pähkinät eivät käy, allergikko perheessä ja lähinnä ruokien lisäksi, mitä leivän päälle jne.
Mä en syö ollenkaan punaista lihaa, korkeintaan kerran pari vuodessa hirven paistia. Esim eilisen ateriani olivat
- aamiaiseksi maustamatonta jugurttia ja crunchymysliä, kahvia ja ruisleipäviipale margariinilla ja juustolla
- lounas lauantailta jäänyt pala tonnikala-katkarapu-simpukka -pizzaa ja salaattia (kurkku, tomaatti, retiisi, paprika, salaatti)
- iltapäivällä kahvi, tomaatti-mozzarella croissant ja päärynä
- päivälliseksi riisiä ja butterchickeniä, sekä samaa salaattia kuin lounaalla
- illalla vielä pari siivua paahdettua moniviljaleipää juustolla ja margariinilla
Tänään
- aamiaiseksi pari siivua paahdettua ruisleipää, keitetyllä kananmunalla ja kylmäsavulohella
- välipalaksi banaani
- lounas perunamuusia, kasvispihvejä ja pippurikastiketta
- päivälliseksi tofu-nuudeli wokkia, jossa oli porrkanasuikaleita, parsakaalia ja sipulia joukossa ja lisäksi kurkkua
- illalla varmaan vielä taas pari palaa leipää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi ymmärtää miten joku edes kykenee syömään yli puoli kiloa punaista lihaa viikossa... Taitaa olla aika yksipuolista ravinto. Nauta ei edes ole hyvää.
Seuraavalla kerralla jätä mediumiksi äläkä paista pilalle.
Medium-rarena syön jos syön. Ei vaan ole hyvää. Tai ainakin moni muu ruoka on parempaa.
Harvoin kanaa ja kalaa, koska ne sopivat laihduttajalle paremmin.
Meillä on liki aina jääkaapissa lohta suolaantumassa. On edullisempaa leivänpäällystä kuin vähänkään laadukkaammat kinkkuleikkeleet. Ja parempaa. Tällä hetkellä tosin siikaa kun teki mieli vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Paljon valehtelijoita tässäkin ketjussa. Suurin osa niistä jotka väittävät etteivät syö punaista lihaa, valehtelee. Alapeukkua tälle tulee, mutta ninä kerroin totuuden. Muutenkin taitaa olla niin, että jotkut vastaavat useamnan kerran, mutta hiukan eri tavalla.
Joku av palstan aihe on aika pieni otanta väestöstä huomauttaisin. Miksi sellaisesta valehtelisi anonyymisti? Miksi se haittaa sinua jos jotkut eivät syö punaista lihaa hirveästi? Itse söisin mielelläni enemmänkin lihaa mutta se on aika kallista. Joten tonnikalaa ja kanaa menee enemmän, sekä kananmunia. Valmisruuassa suosikkini on härkäruukku ja salamipitsa silti.
Kebabranskalaiset ovat myös herkkua.
Välillä en syö yhtään muutamaan viikkoon, sitten välillä voin syödä kilon paistin viikossa. Enemmän mulla menee vaaleaa lihaa ja kalaa.
En syö lainkaan, kuten en muutakaan lihaa tai kalaa.
Minä syön 14 lämmintä ateriaa viikossa. Näistä keskimäärin 3-4 Sisältää kalaa, 2 punaista lihaa ja 2 kanaa. Loput (eli n.50%) puhtaasti kasvisruokia. Pientä vaihtelua tietenkin voi olla viikoissa, mutta keskimääräisesti näin. Liharuuat ovat yleensä keittoa tai esim. spagettia bolognese-kastikkeella. En ole koskaan punninnut, mutta arvioisin punaisen lihan määrän annoksissani olevan 100-150g. Makkaroita en syö koskaan. En vain pidä niistä. Leikkelettä leivän päällä ehkä kerran-pari viikossa siivun tai kaksi.
Pihvit ja sen sellaiset ovat enemmänkin harvinaista juhlaruokaa. Itselleni tuo nykyinen suositus ei siis tuota mitään hankaluuksia, koska olen noudattanut tuota linjaa vahingossa jo tähänkin asti. Nykyisenlaisella ruokavaliolla voin hyvin ja myös veriarvot ym. ovat kunnossa.
En syö punaista lihaa muuten kuin tartarina.
Syön lihaa ruskean eri sävyihin paistettuna.
Niin paljon kun maistuu, mutta kotona hintakatto on 25,- kg
Punaista lihaa aika vähän, kanaa menee kyllä paljon. Naudan jauhelihaa menee kolmelle aikuiselle 800-1200g per viikko. En syö lainkaan makkaraa tai sianlihaa muutenkaan. Kalaa kerran viikossa. Kasviksia ja juureksia ja riisiä lisukkeena.
Katsoin K-Ruoka -sovelluksesta keskikulutukseni. Punaista lihaa menee viikossa 450g. Kanaa syömme useamman kerran viikossa, samoin kalaa. Kasviksia menee 333g päivässä; saisi mennä enemmän, mutta vatsani ei kestä suurta osaa kasvikunnan tuotteista (sappihappojen imeytymishäiriö). Aion jatkaa samaan malliin jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka vastasitte ei yhtään tai hyvin vähän, antaisitteko päivän ruoista esimerkin, jotta saadaan hyvinä vinkkejä? Pähkinät eivät käy, allergikko perheessä ja lähinnä ruokien lisäksi, mitä leivän päälle jne.
Mä en syö ollenkaan punaista lihaa, korkeintaan kerran pari vuodessa hirven paistia. Esim eilisen ateriani olivat
- aamiaiseksi maustamatonta jugurttia ja crunchymysliä, kahvia ja ruisleipäviipale margariinilla ja juustolla
- lounas lauantailta jäänyt pala tonnikala-katkarapu-simpukka -pizzaa ja salaattia (kurkku, tomaatti, retiisi, paprika, salaatti)
- iltapäivällä kahvi, tomaatti-mozzarella croissant ja päärynä
- päivälliseksi riisiä ja butterchickeniä, sekä samaa salaattia kuin lounaalla
- illalla vielä pari siivua paahdettua moniviljaleipää juustolla ja margariinillaTänään
- aamiaiseksi pari siivua paahdettua ruisleipää, keitetyllä kananmunalla ja kylmäsavulohella
- välipalaksi banaani
- lounas perunamuusia, kasvispihvejä ja pippurikastiketta
- päivälliseksi tofu-nuudeli wokkia, jossa oli porrkanasuikaleita, parsakaalia ja sipulia joukossa ja lisäksi kurkkua
- illalla varmaan vielä taas pari palaa leipää
Say hello to diabetes!
En syö lainkaan punaista lihaa, en myöskään kanaa. Kalaa ja munia sekä maitotuotteita syön kohtuullisesti. Olen pysynyt näin terveenä jo yli 30 vuotta, sitä ennen söin myös punaista lihaa.