Lapsi lahjasoluilla -mies uhkaa häipyä
Olen todella surullinen...meillä on mieheni kanssa yksi poika IVF -hoidoilla. 3 alkiota oli pakkasessa ja mikään niistä ei nyt kiinnittynyt. Mies tietää myös että olen ihan hirveästi toivonut pojalle sisarusta. Olen nyt pohtinut ääneen lahjamunasolu- ja lahja-alkiovaihtoehtoa. Mies on sitä vastaan, ja ei siinä mitään, mutta mikä oli viimeinen tikki, hän täräytti eilen että "jos hankit vauvan noin niin en ole ****:iin (yhteiseen poikaamme, asumme avoliitossa) enää ikinä missään yhteydessä!!!!
Tuo oli sellainen kommentti että olen alkanut harkita eroa ihan vaan jo tuon kommentin takia, puhumatta nyt mistään lahjasoluista tai alkioista! Millainen ihminen sanoo noin??? Miehelläni ja pojalla on läheiset välit. Ihan sairasta!
Olen aina sitä mieltä että asioista voi, saa ja pitää keskustella, ja saa olla eri mieltä. Mutta toi eilinen kommentti. Mitä te tekisitte? ja p.s. en kaipaisi mitään v**tuilua nyt keltään, hormonihoidot lapsettomuushoitoineen ovat olleet jo tarpeeksi raskaita mielelleni.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan perus miesten logiikkaa AP. Miehet jostain syystä hylkäävät omat lapsensakin jos nainen haluaa eron tai tässä tapauksessa toisen lapsen lahjasoluilla. Kun se ei ole miehen "oma" lapsi miehen kehittymättömässä mielessä. Tollasia pikku kakaroita ne suurimmaksi on. Otan osaa että olet mennyt lisääntymään tuollaisen lapsen kanssa.
Eiköhän tässä tapauksessa lahjasolut olisi lahjamunasoluja, ei siittiöitä. Ellei sitten myös miehessä vikaa.
On kyllä typerä mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt herranjumala ymmärtää, että sillä vanhempien riidan aiheella ei ole mitään väliä. Yhtä hyvin se riidan aihe olisi voinut olla vaikka lapsen laittaminen yksityiskouluun tai vaikka alan vaihto.
Pointti on, että mies uhkasi jättää oman lapsensa, joka ei tietääkseni ole millään tavalla syyllinen tilanteeseen.
Uusi vauva perheeseen ei ole mikä tahansa riidan aihe.
Eli sinusta on ok, että mies uhkaa jättää jo olemassa olevan lapsensa jos vaikka nainen tulee raskaaksi ja kieltäytyy tekemästä aborttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan perus miesten logiikkaa AP. Miehet jostain syystä hylkäävät omat lapsensakin jos nainen haluaa eron tai tässä tapauksessa toisen lapsen lahjasoluilla. Kun se ei ole miehen "oma" lapsi miehen kehittymättömässä mielessä. Tollasia pikku kakaroita ne suurimmaksi on. Otan osaa että olet mennyt lisääntymään tuollaisen lapsen kanssa.
Eiköhän tässä tapauksessa lahjasolut olisi lahjamunasoluja, ei siittiöitä. Ellei sitten myös miehessä vikaa.
Mies ei halua lasta tuntemattoman luovuttajan kanssa eli ei ole siittiöitäkään.
Mihin ne siittiöt olisi hävinneet? Miehen siittiöillä hedelmöitetty kuitenkin onnistuneesti monta munasolua ja alkioita riittänyt pakkaseen. Ap puhui munasoluista, ei usko että enää tulisi munasoluja. Siittiöitä tulee koko loppuiän, yksittäisetkin riittävät.
Ymmärtäisin jos mies uhkaisi ettei ole enää sinun kanssasi tekemisissä, mutta mitä pojalla on tämän asian kanssa tekemistä? Ei päätä eikä häntää. Luulisi että sitä voimakkaammin pitää kiinni biologisesta lapsestaan.
ap kirjoitti:
Ei täällä Helsingissä syödä näkkileipää ollenkaan toisin kuin siellä Kuopion Petosella. Mä tilaan Woltilla tuoretta tavaraa.
Mitä tulee tuohon "kaunisteluun", niin en ole missään vaiheessa kai sanonut miehestäni mitään ikävää, psl tuon hänen melko järkyttävän kommentin. Päinvastoin, mies on hyvä ja osallistuva isä, elää terveesti, treenaa kuten minäkin, yhdessä perheenä tehdään juttuja ja harrastetaan...
...siksi tällainen onkin ikävää.
Miksi sinulla siis on sitä pölyistä näkkileipää, jos et sitä syö? Säilöt ikuisuuksiin samoin kuin niitä pakastealkioita?
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että en enää nyt 56v jaksaisi mitään teiniä kotona. Olen ihan naatti, väsynyt ilmankin.
Lapset pitää hankkia nuorena. Ainakin alle nelikymppisenä jos suinkin mahdollista.
No ei se nyt noin mene kaikilla. Jos itse tuntee olevansa väsynyt 56v, niin ei kaikki kuitenkaan tunne samoin. Itse sain esikoiseni 37v ja ihan hyvin jaksoin. Omalla kohdallani en olisi ollut ollenkaan valmis äidiksi nuorempana, nyt osasin nauttia joka sekunnista, kun tiesin miten ainutlaatuisia ne hetket oli ja miten nopeasti ne menee ohi. En kuitenkaan elättele harhaluuloa että kaikila olisi samoin. Kyllä täytyy itseään ja omia tuntemuksiaan kuulostella huolella.
Mutta ap:lle sanoisin että ei se sisarus ole välttämättä se onnen tae, ei kaikilla sisaruksilla ole hyvä suhde. Että se pelkästään ei ole hyvä syy hankkia lasta. Tuo, mitä kerrot miehen sanoneen ja tilanteestanne muuten, ei anna kovin hyvää kuvaa suhteestanne. Miksi olet kustantanut hoidot yksin? Onko lapsi ollut enemmän sinun haaveesi ja projektisi, eikä mies edes oikeasti olisi halunnut lasta? Siihen viittaa tuo, että riidassa uhkaa tuollaisella. Ei kovin syvällinen suhde voi olla omaan lapseen, jos edes tulee mieleen tuollainen "uhkaus". En suostuisi tuollaisen emotionaaliseen kiristykseen, vaan sanoisin tiukasti että miehen suhde omaan lapseensa on miehen omalla vastuulla, ei minun.
En myöskään jäisi huonoon suhteeseen. Kyllä suhteessa täytyy olla arvostusta ja kunnioitusta molemmin puolin, hyvässä suhteessa ei ole oloa että toinen ei arvosta (ap kertoo että miehen mielestä ap on lellitty jne.). Mutta toinen asia on tuo lapsen hankkiminen lahajsoluilla, kun ikää on 43. Niinkuin aluksi sanoin, jokaisen täytyy ne omat tuntemukset miettiä tarkkaan. Itse en enää tuossa vaiheessa haaveilisi toisesta lapsesta, vaan keskittyisin sen jo olemassa olevan lapsen kanssa elelyyn. Esim matkustelu on paljon helpompaa yhden lapsen kanssa. Mutta pääsasia on tuo, että tuollaisen emotionaaliseen kiristykseen ei saa suostua, mies on itse vastuussa suhteestaan omaan lapseensa. Vaikuttaa kuitenkin selvältä, että mikäli ap päätyy yrittämään toista lasta lahjasoluilla, he eroavat miehen kanssa. Ja enpä tiedä muutenkaan, mikäli suhteessa ei tosiaan ole sitä kunnioitusta ja toisen arvostamista, että kannattaako jatkaa vaikka ei sitä toista lasta yrittäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt herranjumala ymmärtää, että sillä vanhempien riidan aiheella ei ole mitään väliä. Yhtä hyvin se riidan aihe olisi voinut olla vaikka lapsen laittaminen yksityiskouluun tai vaikka alan vaihto.
Pointti on, että mies uhkasi jättää oman lapsensa, joka ei tietääkseni ole millään tavalla syyllinen tilanteeseen.
Ei tietenkään uhannut. Koko tarina on sepitettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo 43 niin unohda vauvahaaveet. En yhtään ihmettele jos miehesi ei halua enää lasta. Ei se kuusivuotias ole enää kiinnostunut sisaruksesta kun se vihdoin syntyisi. Todennäköisyys sille että heistä tulisi läheisiä on pieni. Sinä taidat haluta sen lapsen ihan itsesi takia.
Heillä on kuitenkin yli 10 vuotta lapsuusaikaa yhdessä samassa taloudessa, joten tottakai heistä tulee läheiset, kun samaa perhettä ollaan ja yhdessä tehdään asioita. Säälin ihmisiä, joille sisarusten tulee olla samanikäiset tai muuten ei edes haluta tulla toimeen.
Onkohan tällä provoilijamiehellä mitään parempaa tekemistä kuin täyttää palsta tällä naisvihapaskallaan? Varmaan paikkaa jotain sisäistä tyhjyyttään täällä.
Vierailija kirjoitti:
ap kirjoitti:
No ainakin kun katsoo miten syntyvyys suomessa on romahtanut niin aika paljon naiset taipuu miesten tahtoon, jotka haluaa lapsia "sitten joskus" (seksi sen sijaan silti kelpaa).
Totta kai myös itse haluan lapsen eli siinä mielessä itsekäs motiivi myös. Mutta veikkaan vaan että tämän kaltaisia tilanteita on todella paljon...
Sä olet nyt 43 ja harkitset lapsen hankintaa lahjamunasoluilla. Siihen menee vuosi tai pari, kun lapsi on pihalla. Tämä tarkoittaa, että sinä ja miehesi olette eläkeläisiä, kun se lapsi muuttaa pois kotoa. Onko miehesi edes samanikäinen kanssasi ja vielä vanhempi? Ehkä miehesi haluaa tehdä elämässään vanhoilla päivillä jotain muutakin kuin tapella teinin kanssa kotiintuloajoista.
Eläkeikä on 67, joten eiköhän lapsi yleensä muuta jo noin 20-vuotiaana pois kotoa eli ei eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo 43 niin unohda vauvahaaveet. En yhtään ihmettele jos miehesi ei halua enää lasta. Ei se kuusivuotias ole enää kiinnostunut sisaruksesta kun se vihdoin syntyisi. Todennäköisyys sille että heistä tulisi läheisiä on pieni. Sinä taidat haluta sen lapsen ihan itsesi takia.
Heillä on kuitenkin yli 10 vuotta lapsuusaikaa yhdessä samassa taloudessa, joten tottakai heistä tulee läheiset, kun samaa perhettä ollaan ja yhdessä tehdään asioita. Säälin ihmisiä, joille sisarusten tulee olla samanikäiset tai muuten ei edes haluta tulla toimeen.
Yhteinen lapsuusaika ei takaa yhtään mitään. Lisäksi jos ikäeroa on vaikka se 8 vuotta ei siinä ole montaa vuotta ennen teini-ikää, jolloin sisarukset eivät kiinnosta ollenkaan. Ei kukaan teini-ikäinen ole kiinnostunut toisen prinsessa- tai supersankarileikeistä. Minulla ja pikkusiskollani on 8 vuotta ikäeroa emmekä me olleet koskaan läheisiä. Olimme kyllä isosiskoni kanssa kuin paita ja perse. Kun pikkusiskomme oli vauva olimme kiinnostuneita hoitamaan häntä mutta taaperoksi kasvettuaan hän oli mielestämme vain riesa ja vaiva. Minun omilla lapsilla on noin kolme vuotta ikäeroa ja he olivat myös kun paita ja perse kunnes vanhemmalla alkoi teini-ikä. Nyt välit ovat viileät eikä yhteisestä tekimisestä ole tietoakaan. Kun molempien teini-ikä on ohi, omasta kokemuksesta voin sanoa, että välit palaavat. Mutta vain jos ne ovat olleet alunperin hyvät.
Meillä myös 1 hoidoilla saatu lapsi omilla soluilla ja olemme yrittäneet sisarusta huonolla menestyksellä. Miehesi ei varmasti kirjaimellisesti tarkoittanut sitä, mitä sanoi. Järkyttyneenä voi äkkipikaistuksissa sanoa jotain, mitä ei tarkoita. Miehesi ei selvästi missään nimessä halua lahjasolulasta, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää.
Jatkan vielä, että ap:n parisuhde ja lapsen hankinta ovat oikeastaan vain ja ainoastaan hänen + miehensä asioita.
Olihan tuo tpsi typerästi sanottu, mutta ehkä sä et ottanut vastaan eitä ilman tota? Otitko itseasiassa nytkään?
Painostitko miestä? On ok olla itsekäs ja haluta yhteinen lapsi. Mutta jos toiselle yritetään tyrkyttää jonkun toisen lasta, pinna saattaa katketa.
Mies ei halua lasta tuntemattoman luovuttajan kanssa eli ei ole siittiöitäkään.