Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hankala hahmottaa, että vanhat ihmiset ovat olleet nuoria?

Vierailija
08.05.2023 |

Siis joo, totta kai tiedän, että vanhat ihmiset ovat olleet nuoria.
Mutta kun näen vanhoja ihmisiä, niin jotenkin kuvittelen heidät omaksi lajikseen, eli että he ovat ikuisesti olleet tuossa olotilassa, tuon ikäisiä.

Hankala esim. kuvitella, että nykyiset kuusikymppiset olivat vuosituhannen vaihteessa nelikymppisiä ja niin pois päin.
Ei auta, vaikka näkee heistä vanhoja valokuvia yms.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin kakara sä ite oot ap?

Vierailija
2/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai hankala kuvitella, että kasikymppiset olivat vuosituhannen vaihteessa vasta kuusikymppisiä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muiden, eikä muilla🤦

Vierailija
4/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alle 20-vuotiaana ihme harha. Kun uutisoitiin auto-onnettomuuksissa kuolleista ihmisistä lehdissä, niin en niinkuin käsittänyt, että he olivat normaaleja ihmisiä. Jotenkin mieleni sulki sen tosiasian, että he olivat aivan kuten minä tai perheeni, jotka asuivat ihan normaalisti jossain kodissaan, kävivät töissä jne.

Jotenkin en osannut yhtään kuvitella heitä. Auto-onnettomuuksissa kuolleet olivat ikäänkuin "toinen laji".

Vierailija
5/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon jo 40 + ikäinen 

:D

ap

Vierailija
6/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli alle 20-vuotiaana ihme harha. Kun uutisoitiin auto-onnettomuuksissa kuolleista ihmisistä lehdissä, niin en niinkuin käsittänyt, että he olivat normaaleja ihmisiä. Jotenkin mieleni sulki sen tosiasian, että he olivat aivan kuten minä tai perheeni, jotka asuivat ihan normaalisti jossain kodissaan, kävivät töissä jne.

Jotenkin en osannut yhtään kuvitella heitä. Auto-onnettomuuksissa kuolleet olivat ikäänkuin "toinen laji".

Eihän sitä ikinä ajattele että se vois omalle kohdalle osua. Mut joskus osuu. Olihan se outo tunne kun edesmenneestä tutun sukulaisesta luki lehdestä sen pikku-uutisen putoamisonnettomuudesta.

Vierailija
7/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meidän suvussa. Molemmista iso

vanhemmista, oli paljon kuvia, lapsuudesta, nuoruudesta, ylioppilas ja matkakuvia.

Niihin aikoihinkin jo toisinaan matkusteltiin ulkomailla, tosin harvoin.

Kun on valokuvia, ne ovat ikkuna isovanhempien elämään.

Valokuvat ovat mustavalkoisia.

Vierailija
8/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä tarkoitat. Kun äitini muisteli jotain asioita nuoruudestaan, kuuntelin kyllä ihan kiinnostuneena, mutta ajattelin, että maailma olisi ollut jotenkin oleellisella tavalla erilainen, ja siis nuoruus ja nuoret myös. Nyt vanhempana sen näkee, ettei se nyt ihan niin ole. Ihminen on pohjimmiltaan sama aina.

Vierailija
9/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, kyllä se nyt kuusikymppinenkin ihmettelee ajan kulua. Että vuodesta 2000:ko on jo yli 20 vuotta, ja että tosiaan on itsekin siinä ajassa vanhentunut peräti sen 20 vuotta. Ja sitten ihmettelee, kun nuoremmat ihmiset ei suhtaudukaan niin kin tavalliseen ihmiseen, vaan ikäänkuin eri ihmislajin edustajaan nimeltä "vanhemmat ihmiset", itse tuntee olevansa se sama ihminen kuin vaikka 90-luvulla, Outoa on tämä elämä. :)

Vierailija
10/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta ole yhtään hankalaa. Pystyn hyvin ajattelemaan ilman valokuviakin. Myös nuoret pystyn näkemään selkeästi vanhoina, sitten kun tatuoinnit roikkuu ryppyisessä ihossa ja täyteaineet on poistettu. 🤪

Vierailija
11/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaa monet jo nelikymppisinä ja vanhuuden muutos joillakin jo kovin ilmeinen lähemmäs kasikymppisinä.

Vierailija
12/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin kun äitini oli 50 vuotias, näytti vielä silloin ikäistään paljon nuoremmalta. Nyt on 75 ja ihan oikeasti mummon näköinen. Mun aivot ei käsitä sitä, että missä vaiheessa ulkonäkö muuttui niin radikaalisti ja samalla kauhistuttaa, että itsellekin käy niin.

Vierailija
13/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon jo 40 + ikäinen 

ap

Pystytkö, AP, hahmottamaan että parikymmentä vuotta sitten olet itse ollut nuori? Ja nyt reilusti keski-ikäinen.

Vierailija
14/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon jo 40 + ikäinen 

ap

Pystytkö, AP, hahmottamaan että parikymmentä vuotta sitten olet itse ollut nuori? Ja nyt reilusti keski-ikäinen.

Totta kai.

Sisäisesti olo tuntuu reilu 20+ ikäiseltä. Olen se sama ihminen. Ainoastaan kun katson peiliin, säikähdän rupsahtanutta naamaani :D

ap

Vierailija
15/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän mitä tarkoitat. Kun äitini muisteli jotain asioita nuoruudestaan, kuuntelin kyllä ihan kiinnostuneena, mutta ajattelin, että maailma olisi ollut jotenkin oleellisella tavalla erilainen, ja siis nuoruus ja nuoret myös. Nyt vanhempana sen näkee, ettei se nyt ihan niin ole. Ihminen on pohjimmiltaan sama aina.

Sama. Jotenkin kuvittelin, että kaikki oli erilaisia, ihmisetkin jotenkin. Mutta ihan samanlaisia he ovat olleet. 

Vierailija
16/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
17/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo vanhemeninen ihme, kun sen tajuaa oikeasti. Itse tajusin vasta 45v, voin kuolla milloin tahansa.

Vierailija
18/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään niin paljon. Ennen ehkä. Mutta riippuu henkilön luonteesta onko vanhakantainen, ahdasmielinen vai kiva, avarakatseinen. Jotkut nuoret vaikuttavat uudelleen syntyneiltä jonkun isovanhemmilta, aika vanhakantaisia. Joillakin vanhustyyli pukeutumisessa ja voi olla pappaparta tai mummolasit.

Vierailija
19/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käy niinkin, että näkee vaikka omanikäisensä henkilön yhtäkkiä sellaisena kuin hän olisi ollut lapsena, tai vanhuksena. Se eri-ikäinen hän jotenkin puskee läpi sieltä.

Vierailija
20/23 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme