En oikein tajua näitä säästövinkkejä "älä osta kahvikuppia"
Siis ymmärrän ajatuksen, että jättämällä pieniä ostoksia tekemättä säästää ajan kuluessa isonkin summan. Mutta Alepa kahvi maksaa vain 1e, joten vaikka sellaisen "jättäisi juomatta" lähes joka päivä vuodesta, ei säästäisi kuin n.300 euroa, jolla saisi esimerkiksi yhden lentolipun jonnekin (ei kuitenkaan muita kuluja). Ja sitten pitäisi olla ilman kahvinautintoa koko vuosi tai muistaa termari joka jumalan päivä.
Minulla ainakin on tapana juoda kahvi noin kolmena päivänä kouluviikosta, joten jättämällä sen pois säästäisin noin 120 euroa vuodessa.
Toki jos olisi kyse starbucksista, niin luku olisi helposti seitsenkertainen. Onko sellaisia ihmisiä sitten paljonkin jotka kuluttavat starbucksiin ihan jatkuvasti...? Jos on tuollaisia kulutustottumuksia niin saattaa kulua moneen muuhunkin asiaan rahaa, mistä voisi helposti nipistää.
Kommentit (96)
Tuo kuuluu niihin neuvoihin rikkaalta köyhille, jotka itse ostavat monta kertaa viikossa joskun 4-8€ erikoiskahvin ja siksi luulevat että köyhätkin elävät niin, vaikka tuskin ostavat edes kahvipakettia kaupasta.
Vrt. kun neuvovat että lennä johonkin halvempaan kohteeseen kesällä, vaikka köyhällä ei ole varaa lentää yhtään minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi viisas sijoitusneuvoja antoi minulle erittäin hyvän sijoitusvinkin ja jota harva tajuaa. Myös itseensä ja omaan hyvinvointiinsa pitää sijoittaa. Jos se on euron kahvikuppi kolme kertaa viikossa ja joka saa mielen hyväksi , niin miksi ihmeessä jättää se väliin? Elämässä on myös aineettomia arvoja, joiden merkitys voi olla suurempaa kuin vuoden aikana säästetty raha.
Ihan turha on ostaa jostain kaupasta kolmea pahvimukillista pahaa kahvia kun voi sillä rahalla ostaa kahvipaketin ja keittää kotona litrakaupalla kahvia. Saa vieläpä keitettyä juuri sellaista kun haluaa.
Pienistä puroista syntyy suuri joki. Toisin sanoen mitä useammassa asiassa huomaat säästää sitä enemmän säästät.
Vierailija kirjoitti:
Niiden, joiden talous on todella tiukalla pitäisi keskittyä tulojen lisäämiseen. Kun kaikesta on jo säästetty niin enempäänsä ei voi säästää ja säästää.
Tölkkien keräily juu, mutta se ei ole kestävä ratkaisu. Tässä maassa pitäisi olla järjestelmä, joka mahdollistaisi esim kahden työpaikan pitämisen ilman, että verotetaan työnteko kannattamattomaksi.
Tässä maassa todellakin on jo ko järjestelmä.
Joskus naurattaa nämä 0-tuntisoppareiden valittajat. Istutaan kotona ja odotellaan josko tänään firma soittelisi? Voihan sitä tehdä vaikka 3 niitä 0-tuntisopparia ja tehdä vaikka sen kohtuullisen 40 tuntia viikossa. Eikä tehdä 15 tuntisia viikkoja ja itkee että palkat on surkeet niin surkeet, ei näillä elä...
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuuluu niihin neuvoihin rikkaalta köyhille, jotka itse ostavat monta kertaa viikossa joskun 4-8€ erikoiskahvin ja siksi luulevat että köyhätkin elävät niin, vaikka tuskin ostavat edes kahvipakettia kaupasta.
Vrt. kun neuvovat että lennä johonkin halvempaan kohteeseen kesällä, vaikka köyhällä ei ole varaa lentää yhtään minnekään.
Meillä on espressokeitin kotona. Säästää pitkän pennin, kun ei tarvitse ostaa kalliita erikoiskahveja. Tai juoda pahvimukista.
Mikäli jokainen tai edes puolet aikuisista joisi päivittäin vuoden ajan pahvimukista kahvia jossain marketissa niin paljonko tulee pahvimukijätettä? Ekologiasta niin väliä, vai mitä. Pahasta kahvista en maksaisi euroa, edes 10 senttiä en maksaisi ja saisi vielä pahvin makua suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden, joiden talous on todella tiukalla pitäisi keskittyä tulojen lisäämiseen. Kun kaikesta on jo säästetty niin enempäänsä ei voi säästää ja säästää.
Tölkkien keräily juu, mutta se ei ole kestävä ratkaisu. Tässä maassa pitäisi olla järjestelmä, joka mahdollistaisi esim kahden työpaikan pitämisen ilman, että verotetaan työnteko kannattamattomaksi.
Joskus naurattaa nämä 0-tuntisoppareiden valittajat. Istutaan kotona ja odotellaan josko tänään firma soittelisi? Voihan sitä tehdä vaikka 3 niitä 0-tuntisopparia ja tehdä vaikka sen kohtuullisen 40 tuntia viikossa. Eikä tehdä 15 tuntisia viikkoja ja itkee että palkat on surkeet niin surkeet, ei näillä elä...
Jokainen työnantaja odottaa, että työntekijä on saatavilla just silloin, kun tarve on. Minne pitää mennä töihin, kun jokainen vaatii tulemaan paikalle just samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua harmittaisi laittaa rahaa noutokahviin kun samalla ei voisi pitää sellaisia hiuksia kuin haluaa. En ole edes mikään ulkonäkökeskeinen, mutta yhtä huonot sumpit keittää helposti kotona.
Jos niihin kahveihin menee nyt 12 euroa kuussa, sijoittamalla ja 8 % vuosituotolla sinulla olisi 40 vuoden päästä eläkeläisenä 39 000 euroa. Jos kahvia menisi joka päivä, sijoituksia olisi 97 000 euroa.
Varmaan lähes jokaisella kuluu rahaa johonkin vähän turhaan. Pidän vain järkevänä, että tarkastelee pieniä puroja silloin, kun muutenkin on jo vaikeuksia.
Meneehän noihin sijoituksiin parikin tuhatta kuukaudessa, ja joskus enempikin. Ei tarvitse hiluja säästää, vaan voi ostaa vaikka kympin maksavan maukkaan kahvin.
Täh??
Vierailija kirjoitti:
Juju onkin siinä että pienistä puroista syntyy järvi. Ihmiset on sokeita jatkuville menoille. Kannattaa kilpailuttaa puhelin liittymä, netin saa kotiin puhelimesta ei tarvitse erillistä. Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa ja katsoa onko kaikki oikein mitoitettuja. Tuulilasivakuutus on niin kallis autossa että 2v sen vakuutuksen hinnalla ostaa uuden tuulilasin JOS tarvitsee. Matkavakuutuksen tarvitsee vain matkustaessa. Ikivanhaan autoon ei tarvitse kaskoa.
Ruokakaupassa tulee ostettua helposti sellaista kallista jota ei edes tarvitse, kannattaa katsoa kilohintoja. Valmiseinekset on kalliita ja täynnä suolaa. Vaikka hakisi niitä legendaarisia punalaputettuja, jotka on muuten aina sellaisia tuotteita joita kukaan ei muutenkaan ostaisi.
En oo rikas, olen osa-aikatyöläinen, ja siitäkin osittain kuntoutustuella. Mutta niin paljon arvostan asiakaspalvelua, että esim.vakuutuksista maksan mieluummin vähän enemmän, kuten puh.liittymistä myös, jos saan vastineeksi myös hyvän as.palvelukokemuksen.
Kaikessahan voi säästää, mutta kun meillä on vain tämä yksi elämä, niin kyllä mun mielestä siihen kuuluu myös joskus edes, jonkinlainen itsensä hemmottelu. Ja myös se toisten huomioon ottaminen, ja ystävällinen käytös, ne ei edes maksa mitään.
Ihanaa tätä päivää, meille kaikille 😊
-ohis
Jos se piristää, se on silloin hyvä asia. Eri asia kuin tuhlaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saa odottaa. Kerrot vain että nyt en valitettavasti pääse. Ei se ole mailmanloppu koska työnantajalla voi olla kymmeniä soppareita joilta hän tulemista tiedustelee. Päinvastoin antaa työnantajalle hyvän kuvan kun muutkin käyttävät.
Jokainen työnantaja odottaa, että työntekijä on saatavilla just silloin, kun tarve on. Minne pitää mennä töihin, kun jokainen vaatii tulemaan paikalle just samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saa odottaa. Kerrot vain että nyt en valitettavasti pääse. Ei se ole mailmanloppu koska työnantajalla voi olla kymmeniä soppareita joilta hän tulemista tiedustelee. Päinvastoin antaa työnantajalle hyvän kuvan kun muutkin käyttävät.
No nyt menee syteen, tässä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne, jotka tuhlaa ostokahviin, tuhlaa kaikkeen muuhunkin, tekoripset, tekokynnet, aina uutta vaatetta, kosmetiikkaa
Johan on taas logiikka. Rakastan kahvia, mulla ei ole koskaan ollut tekoripsiä tai -kynsiä, vaatteet ostan lähes järjestäen kirpputorilta ja kosmetiikkaan menee niin vähän rahaa, että en pysty edes sanomaan summaa. Onko samalla yleistyksellä teen juojat hirveitä tuhlareita?
Apua, olen kauhea tuhlari kun juon kahvia ja teetä, kotona ja kahviloissa. Ei ole tekoripsiä, eikä kynsiä, meikkejä minulta ei löydy, vaatteita ostan tarpeeseen. Kampaajalla käyn kerran vuodessa. Puoliso jo huomasi ja kysyi, että kuljetko aina noissa samoissa vaatteissa. Kehottaa minua uusien vaatteiden hankintaan, mutta itse kulkee aina samoissa vaatteissa. Kauppaan ja sovituskoppiin hänet saa olemalla ovela ja nopea. Ei tässä mitään, itsestäni on tullut samanlainen 🤭
Pitäisi olla ilman kahvinautintoa koko vuosi - kyse oli yhdestä euron kupillisestä päivittäin! Kyllä kahvia voi juoda vaikka pannullisen päivässä silti, kun sen keittää itse. Eikö sillä seudulla ole kaupoissa ilmaisia pahvimukikahveja? Ei ne tosiaan mikään nautinto ole.
Toisaalta, elämä on valintoja. Joku ostaa kalliimman auton kuin mihin olisi varaa, vaikka ei tarvitse sitä ja joku toinen lentelee lomamatkoille monta kertaa vuodessa. Ja sitten on niitä, joilla on paljon rahaa, kun eivät koskaan käytä sitä mihinkään.
Monelle pienituloiselle se kahvikupillisen hinta päivittäin eli n. 20€/kk olisi jo yhden kauppareissun hinta.
Minua ärsyttää kaikki säästövinkit.
Jokainen varmaan ihan itse tietää, että missä säästää, tai ei säästä. Jos ei tiedä, niin tuskin on kyvykäs hyötymään mistään säästövinkeistä.
Eikä ole jonkun kaupan pannussa hautunut tärpätti mikään nautinto. Meillä töissä on kunnon kahvikone niin ei tarvitse ostella mitään kuraa.