En oikein tajua näitä säästövinkkejä "älä osta kahvikuppia"
Siis ymmärrän ajatuksen, että jättämällä pieniä ostoksia tekemättä säästää ajan kuluessa isonkin summan. Mutta Alepa kahvi maksaa vain 1e, joten vaikka sellaisen "jättäisi juomatta" lähes joka päivä vuodesta, ei säästäisi kuin n.300 euroa, jolla saisi esimerkiksi yhden lentolipun jonnekin (ei kuitenkaan muita kuluja). Ja sitten pitäisi olla ilman kahvinautintoa koko vuosi tai muistaa termari joka jumalan päivä.
Minulla ainakin on tapana juoda kahvi noin kolmena päivänä kouluviikosta, joten jättämällä sen pois säästäisin noin 120 euroa vuodessa.
Toki jos olisi kyse starbucksista, niin luku olisi helposti seitsenkertainen. Onko sellaisia ihmisiä sitten paljonkin jotka kuluttavat starbucksiin ihan jatkuvasti...? Jos on tuollaisia kulutustottumuksia niin saattaa kulua moneen muuhunkin asiaan rahaa, mistä voisi helposti nipistää.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia pahvimukista! Hyi! Kaupassa, ärrällä, hyi!
Kahvi on nautinto, kunnollisesta kupista, kahvilassa tai kotona eikä kämäsessä kaupassa
Kahvi koulupäivän keskellä on siihen tarkoitukseen, että lämpiää ja herää sen verran, että pystyy taas keskittymään opetukseen. Mielestäni ihan hyvä panostus. Ap
Osta pieni termospullo ja keitä kahvit siihen kotona. Niin mä teen ja juon kahvit töissä lounastauolla. t. nälkäpalkalla kituuttava siivooja
Mä en kaikkina päivinä tarvitse kahvia koulussa ollenkaan, yleensä juon vaan kotona alle. vain silloin kun tekee erityisesti mieli niin ostan tai jos väsyttää todella paljon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua harmittaisi laittaa rahaa noutokahviin kun samalla ei voisi pitää sellaisia hiuksia kuin haluaa. En ole edes mikään ulkonäkökeskeinen, mutta yhtä huonot sumpit keittää helposti kotona.
Jos niihin kahveihin menee nyt 12 euroa kuussa, sijoittamalla ja 8 % vuosituotolla sinulla olisi 40 vuoden päästä eläkeläisenä 39 000 euroa. Jos kahvia menisi joka päivä, sijoituksia olisi 97 000 euroa.
Varmaan lähes jokaisella kuluu rahaa johonkin vähän turhaan. Pidän vain järkevänä, että tarkastelee pieniä puroja silloin, kun muutenkin on jo vaikeuksia.
Meneehän noihin sijoituksiin parikin tuhatta kuukaudessa, ja joskus enempikin. Ei tarvitse hiluja säästää, vaan voi ostaa vaikka kympin maksavan maukkaan kahvin.
Olin minäkin opiskeluaikana niin köyhä, että kun koulupäivän eväät oli syöty, niin nälkäisenä sai kotiin mennä päivän päätteeksi. Ei puhettakaan, että olisi linja-autoaseman nakkikioskilla pystynyt mitään ostamaan, vaikka ruoan tuoksu tuli nenään.
Vierailija kirjoitti:
Pienistä pisaroista muodostuu iso meri. On ihan todettu, että moni laittaa euron sinne, toisen tänne ja saa ison summan yhteensä menemään sillä tavalla vuoden aikana. Joku köyhempi arvostaa sitä 300 euron säästöäkin vuodessa. Ap ei, joten anna palaa.
Voi olla, että ap säästää muuusaa asiassa, joka on melkein kaikille muille itsestään selvyys tai must have. Ap
Vierailija kirjoitti:
300 eurolla saa jo hyvän talvitakin ja talvisaappaat. Mieluummin mä ne ostaisin, kuin Alepan kahvia.
No joo, huvittava vertaus.
Jos oikeesti haluaa säästää niin se on tehtävä täydellinen elämänmuutos. Ei ostella mitään muuta kuin tarpeellista ja välttämätöntä ja nekin mieluiten alennusmyynneistä tai kirpputoreilta. Ei kahvikuppi silloin tällöin kahvilassa tuo suurta säästöä. Sen sijaan joka viikkoinen ravintolassa syöminen nakertaa taloutta. Ja ehkä pahinta ovat heräteostot jotka tapahtuvat tunteen vallassa
Itse kuitenkin sekä säästän että kulutan. Sopii omaan arvomaailmaani. Ja haluan kannattaa paikallisia yrityksiä enkä kahveistani tingi. Mielestäni isoin säästö muodostuu ruokahankinnoista, ja siinä että kokkaan itse kotona edullisista raaka-aineista. Ravintoloissa käyn 5-6 kertaa vuodessa.
Kahvimukillinen on turhimpia ostoksia,kaupasta saa paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on säästövinkkejä ihmisille joilla on tulotaso kohdillaan, mutta taloudenhoito retuperällä. Ei pienituloiset noutokahveja ryystä. Jostain syystä näitä vaan sitkeästi tuputetaan neuvoksi myös tulottomille/pienituloisille.
Se yksi julkkisköyhä käytti tt-tuesta sekä ärräkahveihin että 200€/kk penskan musiikkiharrastukseen.
Koska emme tiedä mihin joku rahansa laittaa, niin on minusta turha antaa vinkkejä tuohon tyyliin "älä tee näin ja säästät x euroa vuodessa". Ihmistä tulisi ennemmin kannustaa pitämään kulukirjaa. Kun olet kolme kuukautta kirjannut jokaisen menosi ylös, niin käyt jokaisen kulun läpi voiko luopua, voiko vähentää, voiko saman lopputuloksen saada halvemmallakin vai pitääkö vain hyväksyä.
Yksi viisas sijoitusneuvoja antoi minulle erittäin hyvän sijoitusvinkin ja jota harva tajuaa. Myös itseensä ja omaan hyvinvointiinsa pitää sijoittaa. Jos se on euron kahvikuppi kolme kertaa viikossa ja joka saa mielen hyväksi , niin miksi ihmeessä jättää se väliin? Elämässä on myös aineettomia arvoja, joiden merkitys voi olla suurempaa kuin vuoden aikana säästetty raha.
Arjen säästövinkit on laadittu köyhiä varten, eikä niitä varten, joilla on varaa miettimättä laittaa euroja sinne tänne.
Moni maksaa euron tai kaksikin tuosta vain "irtokahvista" eli kupillisesta kahvia, mutta samaan aikaan juokseen jonkun nyt 4e paketti juhlamokkaa tarjouksen perässä tai ostoo jotain toista kahvimerkkiä, kun sitä saa jonkun 50 senttiä halvemmalla.
Tämä tapahtuu muidenkin tuotteiden, kuin vain kahvin kohdalla, ihmisillä on taipumus toimia epäloogisesti ostosten kanssa ja siksi valtaosalla onkin siitä aina pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvissa säästäminen on niin lillukanvarsia ...
En sanoisi lillukanvarsiksi. Kahvilassa tulee helposti otettua muutakin kuin pelkkä kahvi. Ja siinä kun istuu ja rentoutuu niin sitähän saa uutta virtaa (heräte)ostosten tekemiseen.
Omalla kohdalla säästö oli 500 €/kk kun lopetin kahviloissa käymisen. Se kun johti siihen että sitä vietti vähemmän aikaa kauppakeskuksissa ja kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvimukillinen on turhimpia ostoksia,kaupasta saa paketteja.
Reissussa kahvipaketti on tosi kuiva juotava :)
Ei taida kyllä opiskelijoilla olla pikkurahasta puutetta, kun katson niiden touhuja. Meillä on kampuksen vieressä opiskelijoiden suosima kuppila, missä ne ryyppää joka päivä aamuun asti. Mä ajan siitä ohi arkisin joka aamuyö n. 4.00 aikaan ja aina siellä on tupa ja terassi opiskelijoiden kansoittama. Ei mulla vaan ole varaa kuppiloissa istua kaljaa ryystämässä ja röökiä vetämässä, vaikka käyn töissä. Että se euron kahvi nyt ei tosiaan ole yhtään mitään.
300 eurolla maksaa lapselle esimerkiksi harrastuksen tai talvivaatteet tai vaikka leirikoulua.
Ja kun noita erilaisia kolmesatasia on muitakin, yhtäkkiä onkin kyse tonneista vuositasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvissa säästäminen on niin lillukanvarsia ...
Riippuu toki tulotasostakin. Jotkut keräilevät pulloja.
Kaverini työttömänä ollessaan keräsi tölkkejä/pulloja lähes 3 tonnin edestä.
Nämä vinkit onkin tarkoitettu sellaisille kuin insinööri Teija, palkka 3600 euroa, jolla rahat ei riitä edes peruselämiseen saati lasten viemiseen huvipuistoon kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Arjen säästövinkit on laadittu köyhiä varten, eikä niitä varten, joilla on varaa miettimättä laittaa euroja sinne tänne.
Köyhäkin voi menonsa arvioida, että onko niissä muutettavaa. Jokainen kulutettu euro voidaan arvioida saako saman tuloksen halvemmalla.
Minä olen nykyään erinomaisen nuuka arjessani, ja oikeasti pienistä puroista tulee isot virrat. Joten jätä se euron kahvikuppi vaan ostamatta, etkä luultavasti tarvitse sitä kalliimpaa juustoakaan, osta kilohinnaltaan halvinta...Yllättävistä asioista, joita ei tule edes miettineeksi, saa säästettyä tonnin vuodessa.
Minä revin viime vuoden kesäkuusta tämän vuoden huhtikuuhun säästötilini saldon 1800->7000 euroa. Yksinkertaisesti olemalla nuuka enkä ostanut kuin pakollista ruokaa. Kannuun jääneet kahvinloputkin jätin kaatamatta viemäriin ja lämmitin jämät mikrossa. Kiersin kirpparitkin kaukaa ja totesin että mitään en tarvitse. Huolimatta nousseesta sähkölaskusta ja hinnoista. No nyt oli sitten jo pakko käydä tukka leikkuuttamassa ja ostaa parit kesäkengät. 11 v. vanhasta sohvasta kun hajosi jousia pari kappaletta alta, kirjoitin nätin ja kehuvan kirjeen kotimaiselle tehtaalle ja sain postissa uudet jouset, vaikka ei kuulunut palveluun! Ei kun vasara ja pihdit kouraan ja vaihtamaan. Eipä tarvinnut uutta sohvaa lähteä ostamaan.
Aion jatkaa vielä nuukailua, niin kauan kuin ei ole välttämätön pakko ostaa jotain. Alkaa olla sen verran ikää, että pitää varautua tulevaan surkeaan eläkkeeseensä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vinkit onkin tarkoitettu sellaisille kuin insinööri Teija, palkka 3600 euroa, jolla rahat ei riitä edes peruselämiseen saati lasten viemiseen huvipuistoon kerran vuodessa.
Tuossakaan tapauksessa emme tiedä vaikka Teija olisi ostanut uuden asunnon ja siihen menisi liian suuri osuus Teijan kuukausimenoista. Itsellä saman suuruinen palkka kuin Teijalla ja vaikka työpaikan lähellä olisikin ihan kivan oloisia asuntoja, niin ymmärrän ettei minulla olisi varaa ostaa vajaan puolen miljoonan asuntoa. Ei siinä kohtaa tarvitsisi miettiä voinko säästää jättämällä noutokahvit juomatta, kun asumisenmenot haukkaisi 80-85% nettotuloista.
Pienistä pisaroista muodostuu iso meri. On ihan todettu, että moni laittaa euron sinne, toisen tänne ja saa ison summan yhteensä menemään sillä tavalla vuoden aikana. Joku köyhempi arvostaa sitä 300 euron säästöäkin vuodessa. Ap ei, joten anna palaa.