Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En oikein tajua näitä säästövinkkejä "älä osta kahvikuppia"

Vierailija
07.05.2023 |

Siis ymmärrän ajatuksen, että jättämällä pieniä ostoksia tekemättä säästää ajan kuluessa isonkin summan. Mutta Alepa kahvi maksaa vain 1e, joten vaikka sellaisen "jättäisi juomatta" lähes joka päivä vuodesta, ei säästäisi kuin n.300 euroa, jolla saisi esimerkiksi yhden lentolipun jonnekin (ei kuitenkaan muita kuluja). Ja sitten pitäisi olla ilman kahvinautintoa koko vuosi tai muistaa termari joka jumalan päivä.
Minulla ainakin on tapana juoda kahvi noin kolmena päivänä kouluviikosta, joten jättämällä sen pois säästäisin noin 120 euroa vuodessa.
Toki jos olisi kyse starbucksista, niin luku olisi helposti seitsenkertainen. Onko sellaisia ihmisiä sitten paljonkin jotka kuluttavat starbucksiin ihan jatkuvasti...? Jos on tuollaisia kulutustottumuksia niin saattaa kulua moneen muuhunkin asiaan rahaa, mistä voisi helposti nipistää.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän ihan sikana kun en juo kahvia lainkaan ;-) Juon teetä, ja siinäkin aika lailla itsekerättyjä ja -kuivattuja villiyrttejä ja puutarhan antimia (mm. mansikanperkeet kuivaan teeaineksiksi). Eihän tuo raha NÄY, se kuluu sitten muuhun jokapäiväseen elämään, kuuden hengen perheellä niitä menoeriä on, vaikkei koskaan ostaisi mitään ylimääräistä.

Meillä on tavoitteena se, että lasten ei tarvitse kauheasti tinkiä omista toiveistaan ja tekemisistään. Kun on neljä teiniä talossa, niin kaikenlaista "turhaa" haluttaisiin tehdä. Olen laskenut, että jos menemme koko perhe elokuviin, niin se on noin satasen reissu. Sillä satasella saa jo 1,5 maksullista suoratoistopalvelua koko vuodeksi, ja kahdella elokuvareissulla sitten jo kolme. ePassilla on sitten ostettu sarjalippuja, jos teinit haluavat käydä kavereiden kanssa elokuvissa (niitä ei riitä koko perheelle).

Miehen kanssa on käyty taskan kaksi kertaa viimeisen viiden vuoden aikana elokuvissa, joululahjaksi saaduilla lipuilla ja ilmaisnäytöksessä.

Luin ton lehtiartikkelin, ja siinä oli mun mielestä aika realistinen sävy, nyt ei puhuttu mistään pakollisista tekokynsien huolloista ja kulutusluottojen holtittomasta käytöstä. Itselle kallis tonnin-parin autohuolto tarkoittaa visan (mastecard) vinguttamista, eli luotollahan sekin menee. Saan sen maksettua myös parissa kuukaudessa, mutta ei ole koronan iskettyä pystynyt enää kerryttämään vararahastoa. Aiemmat puskurit kuluivat kun mies joutui korona-aikana ensin tapaturman takia pitkälle sairaslomalle ja sitten tuli lomautukset, ja omat työt muuttuivat sen verran, että tulot putosivat. Nyt olen taas päässyt normityöhön kiinni ja palkka sen mukaisesti noussut, mutta eipä viime talven sähkölaskujen jälkeen jäänyt oikeasti mitään säästöön (no pari tonnia, mutta sillä ei hurrata, on sentään vähän parempi tilanne kuin viime keväänä).

Ja tänään pitäisi täydentää veroehdotusta, jotta saisi ainakin nollapäätöksen, ellen päätyisi jopa vähän saamapuolelle.

Vierailija
62/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juju onkin siinä että pienistä puroista syntyy järvi. Ihmiset on sokeita jatkuville menoille. Kannattaa kilpailuttaa puhelin liittymä, netin saa kotiin puhelimesta ei tarvitse erillistä. Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa ja katsoa onko kaikki oikein mitoitettuja. Tuulilasivakuutus on niin kallis autossa että 2v sen vakuutuksen hinnalla ostaa uuden tuulilasin JOS tarvitsee. Matkavakuutuksen tarvitsee vain matkustaessa. Ikivanhaan autoon ei tarvitse kaskoa. 

Ruokakaupassa tulee ostettua helposti sellaista kallista jota ei edes tarvitse, kannattaa katsoa kilohintoja. Valmiseinekset on kalliita ja täynnä suolaa. Vaikka hakisi niitä legendaarisia punalaputettuja, jotka on muuten aina sellaisia tuotteita joita kukaan ei muutenkaan ostaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä säästän ihan sikana kun en juo kahvia lainkaan ;-) Juon teetä, ja siinäkin aika lailla itsekerättyjä ja -kuivattuja villiyrttejä ja puutarhan antimia (mm. mansikanperkeet kuivaan teeaineksiksi). Eihän tuo raha NÄY, se kuluu sitten muuhun jokapäiväseen elämään, kuuden hengen perheellä niitä menoeriä on, vaikkei koskaan ostaisi mitään ylimääräistä.

Meillä on tavoitteena se, että lasten ei tarvitse kauheasti tinkiä omista toiveistaan ja tekemisistään. Kun on neljä teiniä talossa, niin kaikenlaista "turhaa" haluttaisiin tehdä. Olen laskenut, että jos menemme koko perhe elokuviin, niin se on noin satasen reissu. Sillä satasella saa jo 1,5 maksullista suoratoistopalvelua koko vuodeksi, ja kahdella elokuvareissulla sitten jo kolme. ePassilla on sitten ostettu sarjalippuja, jos teinit haluavat käydä kavereiden kanssa elokuvissa (niitä ei riitä koko perheelle).

Miehen kanssa on käyty taskan kaksi kertaa viimeisen viiden vuoden aikana elokuvissa, joululahjaksi saaduilla lipuilla ja ilmaisnäytöksessä.

Luin ton lehtiartikkelin, ja siinä oli mun mielestä aika realistinen sävy, nyt ei puhuttu mistään pakollisista tekokynsien huolloista ja kulutusluottojen holtittomasta käytöstä. Itselle kallis tonnin-parin autohuolto tarkoittaa visan (mastecard) vinguttamista, eli luotollahan sekin menee. Saan sen maksettua myös parissa kuukaudessa, mutta ei ole koronan iskettyä pystynyt enää kerryttämään vararahastoa. Aiemmat puskurit kuluivat kun mies joutui korona-aikana ensin tapaturman takia pitkälle sairaslomalle ja sitten tuli lomautukset, ja omat työt muuttuivat sen verran, että tulot putosivat. Nyt olen taas päässyt normityöhön kiinni ja palkka sen mukaisesti noussut, mutta eipä viime talven sähkölaskujen jälkeen jäänyt oikeasti mitään säästöön (no pari tonnia, mutta sillä ei hurrata, on sentään vähän parempi tilanne kuin viime keväänä).

Ja tänään pitäisi täydentää veroehdotusta, jotta saisi ainakin nollapäätöksen, ellen päätyisi jopa vähän saamapuolelle.

Kyllä niistä teinien tekemisissä voi jonkun verran olla rotia ja tinkiä jos on noin tiukkaa. Jos auton huollon joutuu maksamaan luottokortilla kannattaa harkita autosta luopumista, teillä ei ole siihen oikeasti varaa. Jatkuvan korkean inflaation takiahan tulee ostovoima rajusti pienenemään. Eli jos nyt on jo sinnittelyä kulutustottumusten kanssa niin kannattaa jo nyt karsia sellaista mistä voi suht tuskatta luopua. Autossa on myös vuosittainen arvonalenema joka on uudemmissa tuhansia euroja vuodessa.

Vierailija
64/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että saatan olla itsekuriton ja tuhlailevainen tietyissä asioissa, joten säästän niistä jutuista joista se on minulle helppoa. Eikö ole ihan sama, vaikka säästäisi kengänpohjista kävelemällä tietyllä tavalla, jos se säästö sitten tasapainottaa omat menot mukavasti.

Vierailija
65/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on säästövinkkejä ihmisille joilla on tulotaso kohdillaan, mutta taloudenhoito retuperällä. Ei pienituloiset noutokahveja ryystä. Jostain syystä näitä vaan sitkeästi tuputetaan neuvoksi myös tulottomille/pienituloisille.

Se yksi julkkisköyhä käytti tt-tuesta sekä ärräkahveihin että 200€/kk penskan musiikkiharrastukseen.

Ärräkahvit on turhat mutta et kyllä köyhänkin lapsen pitäisi saada harrastaa

Vierailija
66/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi viisas sijoitusneuvoja antoi minulle erittäin hyvän sijoitusvinkin ja jota harva tajuaa. Myös itseensä ja omaan hyvinvointiinsa pitää sijoittaa. Jos se on euron kahvikuppi kolme kertaa viikossa ja joka saa mielen hyväksi , niin miksi ihmeessä jättää se väliin? Elämässä on myös aineettomia arvoja, joiden merkitys voi olla suurempaa kuin vuoden aikana säästetty raha.

Mä oon saanut saman neuvon mutta terapeutilta.

Elämä menee ohi säästäessä, siitä pitää voida nauttia. Ei rahoja kuoltuaan saa mukaan. Oon tajunnut etten ehkä koskaan tuu rikkaaksi tai ehkä pääse ees eroon veloista mutta että pienituloisenakin voin olla onnellinen.

Vierailija
67/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida kyllä opiskelijoilla olla pikkurahasta puutetta, kun katson niiden touhuja. Meillä on kampuksen vieressä opiskelijoiden suosima kuppila, missä ne ryyppää joka päivä aamuun asti. Mä ajan siitä ohi arkisin joka aamuyö n. 4.00 aikaan ja aina siellä on tupa ja terassi opiskelijoiden kansoittama. Ei mulla vaan ole varaa kuppiloissa istua kaljaa ryystämässä ja röökiä vetämässä, vaikka käyn töissä. Että se euron kahvi nyt ei tosiaan ole yhtään mitään.

Ne elää lainarahalla, jonka maksavat takaisin. Ota säkin laina niin pääset ryyppäämään.  Ei tarvi kadehtia.

Vierailija
68/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni erityisen nillittäjänä, mutta itsekin matalapalkkaisena kyllä ihmettelin luottotiedottoman tapailukumppanin take away kahveja ja ruokia, en kyllä itse pidä sellaisten päivittäistä tai edes viikottaista ostamista mitenkään järkevänä meidän kummankaan rahatilanteissa. Noin kolmella pahvikahvilla kumminkin ostaa kokonaisen kahvipaketin

Vierailija
69/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 vuoden päästä se saattaisi olla sijoitettuna 8000. Mutta jos kaikki muutenkin romahtaa, niin nauti nyt kahvista!

Itse en ainakaan pystyisi sijoittamaan, koska tässä määräaikaisosa-aikaislimbossa pitää sillon tällöin turvautua toimeentulotukeen, ja silloin ei saa olla varallisuutta. Sijoittaminen myös maksaa, joten pieniä summia ei kannata sijoittaa, vaan enemmän kerralla. Itsellä tosin ne säästöt menevät sitten pienipalkkaisena välttämättömyyksiin.

Vierailija
70/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi viisas sijoitusneuvoja antoi minulle erittäin hyvän sijoitusvinkin ja jota harva tajuaa. Myös itseensä ja omaan hyvinvointiinsa pitää sijoittaa. Jos se on euron kahvikuppi kolme kertaa viikossa ja joka saa mielen hyväksi , niin miksi ihmeessä jättää se väliin? Elämässä on myös aineettomia arvoja, joiden merkitys voi olla suurempaa kuin vuoden aikana säästetty raha.

Näin on. Minäkin ostan kirjoja, vaikka moni pitää sitä pahimpana tuhlauksena. Kirjat ovat minulle rakas harrastus ja pidän lukemisesta. Kirjojen ostaminen on ruoan ostamisen lisäksi ainoa henkilökohtainen säännöllinen meno mitä minulla on.

Vierailija
71/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minä juon kahvin töissä ilmaiseksi mutt mitään silti ei ole jäänyt säästöön. Ei ole 300 euroa. Että kyllä sitä toisen paikan keksii eurolle kuluttaa vaikka kahvin jättää maksamatta. Juo kahvisi ap ja nauti.

Vierailija
72/96 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä itseäni erityisen nillittäjänä, mutta itsekin matalapalkkaisena kyllä ihmettelin luottotiedottoman tapailukumppanin take away kahveja ja ruokia, en kyllä itse pidä sellaisten päivittäistä tai edes viikottaista ostamista mitenkään järkevänä meidän kummankaan rahatilanteissa. Noin kolmella pahvikahvilla kumminkin ostaa kokonaisen kahvipaketin

Jos on jo luottotiedot menneet mitä väliä mihin rahat laittaa

Vierailija
73/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä teinien tekemisissä voi jonkun verran olla rotia ja tinkiä jos on noin tiukkaa. Jos auton huollon joutuu maksamaan luottokortilla kannattaa harkita autosta luopumista, teillä ei ole siihen oikeasti varaa. Jatkuvan korkean inflaation takiahan tulee ostovoima rajusti pienenemään. Eli jos nyt on jo sinnittelyä kulutustottumusten kanssa niin kannattaa jo nyt karsia sellaista mistä voi suht tuskatta luopua. Autossa on myös vuosittainen arvonalenema joka on uudemmissa tuhansia euroja vuodessa.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
74/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mun pitäisi tinkiä teinien ILMAISISTA tekemisistä? Hmmmm... ja sillä säästää kuinka paljon?

Vierailija
75/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne, jotka tuhlaa ostokahviin, tuhlaa kaikkeen muuhunkin, tekoripset, tekokynnet, aina uutta vaatetta, kosmetiikkaa

Johan on taas logiikka. Rakastan kahvia, mulla ei ole koskaan ollut tekoripsiä tai -kynsiä, vaatteet ostan lähes järjestäen kirpputorilta ja kosmetiikkaan menee niin vähän rahaa, että en pysty edes sanomaan summaa. Onko samalla yleistyksellä teen juojat hirveitä tuhlareita?

Vierailija
76/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen ruokaostokset ovat nousseet inflaation vuoksi vuodessa jo enemmän kuin 300 euroa, niin olisi hyvä vinkki jos joisin kahvia.

Vierailija
77/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuskin pelkkä kahvikuppi. Yhdistät siihen muita pieniä juttuja lisäksi.

Vierailija
78/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen voi sanoa, että varmaan sievoinen summa tuli kulutettua kahvikuppeihin opiskelijana. Siitäkin huolimatta, että yliopistojen hinnat olivat normaalia huokeammat.

Vierailija
79/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvia pahvimukista! Hyi! Kaupassa, ärrällä, hyi!

Kahvi on nautinto, kunnollisesta kupista, kahvilassa tai kotona eikä kämäsessä kaupassa

Totta. Itse en osta jos huomaan että pahavisesta olisi tarkoitus "nauttia". 

Mut tuosta säästövinkistä vielä; itse olen joskus ottanut termarin mukaan ja kaupalta otan mukavan viinerin ja naatin siinä kaupungilla olleessani. 

Vierailija
80/96 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden, joiden talous on todella tiukalla pitäisi keskittyä tulojen lisäämiseen. Kun kaikesta on jo säästetty niin enempäänsä ei voi säästää ja säästää.

Tölkkien keräily juu, mutta se ei ole kestävä ratkaisu. Tässä maassa pitäisi olla järjestelmä, joka mahdollistaisi esim kahden työpaikan pitämisen ilman, että verotetaan työnteko kannattamattomaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi