En oikein tajua näitä säästövinkkejä "älä osta kahvikuppia"
Siis ymmärrän ajatuksen, että jättämällä pieniä ostoksia tekemättä säästää ajan kuluessa isonkin summan. Mutta Alepa kahvi maksaa vain 1e, joten vaikka sellaisen "jättäisi juomatta" lähes joka päivä vuodesta, ei säästäisi kuin n.300 euroa, jolla saisi esimerkiksi yhden lentolipun jonnekin (ei kuitenkaan muita kuluja). Ja sitten pitäisi olla ilman kahvinautintoa koko vuosi tai muistaa termari joka jumalan päivä.
Minulla ainakin on tapana juoda kahvi noin kolmena päivänä kouluviikosta, joten jättämällä sen pois säästäisin noin 120 euroa vuodessa.
Toki jos olisi kyse starbucksista, niin luku olisi helposti seitsenkertainen. Onko sellaisia ihmisiä sitten paljonkin jotka kuluttavat starbucksiin ihan jatkuvasti...? Jos on tuollaisia kulutustottumuksia niin saattaa kulua moneen muuhunkin asiaan rahaa, mistä voisi helposti nipistää.
Kommentit (96)
eikö sieltä alepasta tartu koskaan mitään muuta matkaan kahvin lisäks ? älä vaan käy kaupassa turhaan sillä säästät
Yleensä ne, jotka tuhlaa ostokahviin, tuhlaa kaikkeen muuhunkin, tekoripset, tekokynnet, aina uutta vaatetta, kosmetiikkaa
mistä nyt opiskelija säästäis, oota vaan että pääset töihin kerryttään säästöjä ja elä sillä mitä saat inhimillistä elämää niin pysyy moti opiskelussa
No itse säästän jo n. 300e kuukaudessa kun en käy työpaikkaruokalassa vaan kannan kotoa jämät ja syön ne töissä. Mun äiti säästää 40e kuukaudessa kun ei pidä kylppärissä lattialämmitystä päällä. Säästän kuussa 17.50e,kun en osta taukotilasta töissä kahvikupposia 0.50e vaan kannan alesta ostettua juhla mokkaa paketin kuukaudessa.
Ennen ostelin paljon " ei se maksa kun euron, ja toi maksaa vaan 1.50e". Ja tuntu et ikinä ei ollu rahaa. Nyt en ostele ja säästössä on paljon rahaa.
Joka aamu juon kotona (kallista) kahvia, ja joskus päivälläkin ja jos olen jossakin menossa, niin aina tulee juotua kahveja ja syötyä sellaisia ruokia tai herkkuja mitä harvemmin kotona tulee tehtyä. Ne ovat niitä elämän pieni iloja, jotka tuovat hyvää mieltä ja jaksamista. Ankeaa sellainen elämä, jossa mitättömästäkin asiasta joutuu luopumaan, jotta olisi toisten silmissä hyväksyttävä ja ihminen.
Vierailija kirjoitti:
No siinä on yksi käytännön esimerkki. Voit miettiä tarkemmin kulutustottumuksiasi ja löytää esim. 3 pikkuostosta viikossa vähemmän ja saada näin isommat säästöt. Jotkut -myös minä itse- ovat sokeita omille kulutustottumuksilleen ja saada näillä vinkeillä säästöjä aikaan. Ei niistä pienistä menoista tietenkään suuria säästöjä kerrasta tule.
Tämä oli vähän se pointti ja sitä olen miettinyt, että olen säästänyt helposti enemmän esim. olemalla vääjäämättä ja leikkauttamatta hiuksia ja käyttämällä vain shampota ja hoitoainetta (ei muotovaahtoja ym). Toisaalta olen kokenut että elämänlaatu kärsi aika paljonkin ja tämä on ollut ok vain nyt opiskellessa ja kun ei ole tarvinnut esimerkiksi töitä hakea. Jos töitä hakee tai deittailee, niin kauniista ja tuoksuvista hiuksista on paljon hyötyä ja iloa. Ja itselläni on aika vaativa hiuslaatu niin että ne ei pelkällä shampoopesulla pysy kauniina.
Ymmärrän toki että joillain on ollut niin vähän rahaa vuosikaudet, että hiustenhoitokin on ollut niin minimissä että siinäkään ei ole karsimista enää. Ap
Aina on opiskelijoilla ollut varaa pitää väli-lauantaitkin pubissa. Mitäs sitä säästämään.
Työssä olevilla eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
300 eurolla saa jo hyvän talvitakin ja talvisaappaat. Mieluummin mä ne ostaisin, kuin Alepan kahvia.
Mulla on kaksi talvitakkia ja yksi kevättalvitakki, ne on yhteensä maksaneet vain 107 euroa koska kaikki on alesta. Onkohan nuo kaksi talvitakkia kestäneet jo kolme vai neljä vuotta, ja vaihtari on hyvä että saa toisen kun toinen on pesussa tai tuuletuksessa.
En tiedä elämäntilannettasi mutta oletko ihan varma, että opiskelijanakin aina mieluummin säästäisit etkä kävisi tauolla hakemassa kaupasta mitään? Helppohan se on olla ostamatta kahveja jos voi vaikka kotona tai töissä keittää sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
mistä nyt opiskelija säästäis, oota vaan että pääset töihin kerryttään säästöjä ja elä sillä mitä saat inhimillistä elämää niin pysyy moti opiskelussa
Kiitos
Kyllä minua harmittaisi laittaa rahaa noutokahviin kun samalla ei voisi pitää sellaisia hiuksia kuin haluaa. En ole edes mikään ulkonäkökeskeinen, mutta yhtä huonot sumpit keittää helposti kotona.
Jos niihin kahveihin menee nyt 12 euroa kuussa, sijoittamalla ja 8 % vuosituotolla sinulla olisi 40 vuoden päästä eläkeläisenä 39 000 euroa. Jos kahvia menisi joka päivä, sijoituksia olisi 97 000 euroa.
Varmaan lähes jokaisella kuluu rahaa johonkin vähän turhaan. Pidän vain järkevänä, että tarkastelee pieniä puroja silloin, kun muutenkin on jo vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia pahvimukista! Hyi! Kaupassa, ärrällä, hyi!
Kahvi on nautinto, kunnollisesta kupista, kahvilassa tai kotona eikä kämäsessä kaupassa
Kahvi koulupäivän keskellä on siihen tarkoitukseen, että lämpiää ja herää sen verran, että pystyy taas keskittymään opetukseen. Mielestäni ihan hyvä panostus. Ap
Osta pieni termospullo ja keitä kahvit siihen kotona. Niin mä teen ja juon kahvit töissä lounastauolla. t. nälkäpalkalla kituuttava siivooja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on nautinto, kunnollisesta kupista, kahvilassa tai kotona eikä kämäsessä kaupassa
Kahvi koulupäivän keskellä on siihen tarkoitukseen, että lämpiää ja herää sen verran, että pystyy taas keskittymään opetukseen. Mielestäni ihan hyvä panostus. Ap
Ei meillä kouluaikana kahvia juotu. Vasta valmistumisen jälkeen ekassa työpaikassa aloin juoda kahvia. Ei koululaiset tartte kofeiinia.
Niin no, "koulupäivä" voi puhekielessä tarkoittaa vaikka 30v opiskelijan päivää. Minä ainakin puhun aikuisopiskelijana koulupäivästä enkä opiskelupäivästä. Itse saan töissä nykyään ilmaiset rajattomat kahvit, mutta en olisi kyllä koulussa eli amiksessa tai amkissa ostanut sitä 2,5e kahvia, vaikka monet niitäkin osti joka päivä jopa pari kertaa vaikkei käynyt opiskelun ohessa töissä. En toki tiedä niiden säästöistä tai muista mitään, mutta en ostaisi edes palkalla. Ei ole hankalaa aamulla keittää sen vertaa että saisi termariin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 eurolla saa jo hyvän talvitakin ja talvisaappaat. Mieluummin mä ne ostaisin, kuin Alepan kahvia.
Mulla on kaksi talvitakkia ja yksi kevättalvitakki, ne on yhteensä maksaneet vain 107 euroa koska kaikki on alesta. Onkohan nuo kaksi talvitakkia kestäneet jo kolme vai neljä vuotta, ja vaihtari on hyvä että saa toisen kun toinen on pesussa tai tuuletuksessa.
En tiedä elämäntilannettasi mutta oletko ihan varma, että opiskelijanakin aina mieluummin säästäisit etkä kävisi tauolla hakemassa kaupasta mitään? Helppohan se on olla ostamatta kahveja jos voi vaikka kotona tai töissä keittää sitä. Ap
No olen eri, mutta olen kyllä varma että en opiskelijana käynyt ostamassa kahvia tai eväitä kaupasta. Ei se termariin kahvin keittäminen ja omien eväiden ottaminen kotoa ole mitenkään suuri työ. En edelleenkään osta eväitä nyt töissä, kahvit kyllä tulee työn puolesta. Mielestäni kuulostaa vaan turhalta valitukselta että kun ei vaan "jaksa" laittaa kahveja kotoa termariin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, mutta työmatkoilla ja muillakin matkoilla on pakko kiireessä, tyytyä siihen R-kioskilta ostettuun kahviin, tai Alepasta ostetuun.
R:ltä saa jotain myös kahvin seuraksi, jos ei ole koko päivänä ehtinyt / voinut syödä, ja verensokeri on niin alhaalla, että alkaa heikottaa.
Ei mitkään asiat ole niin yksinkertaisia kuin jotkut, ne kaikista tyhmimmät olettaa ja luulee.
Voihan sitä fiilistellä hienoilla kahvikupilla, jos on aina kotonaan. Ei käy duunissa.
Eikä koskaan oman kaupunginsa ulkopuolella.
Helppo silloin huudella muille, että Hyi, Hyi !
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua harmittaisi laittaa rahaa noutokahviin kun samalla ei voisi pitää sellaisia hiuksia kuin haluaa. En ole edes mikään ulkonäkökeskeinen, mutta yhtä huonot sumpit keittää helposti kotona.
Jos niihin kahveihin menee nyt 12 euroa kuussa, sijoittamalla ja 8 % vuosituotolla sinulla olisi 40 vuoden päästä eläkeläisenä 39 000 euroa. Jos kahvia menisi joka päivä, sijoituksia olisi 97 000 euroa.
Varmaan lähes jokaisella kuluu rahaa johonkin vähän turhaan. Pidän vain järkevänä, että tarkastelee pieniä puroja silloin, kun muutenkin on jo vaikeuksia.
Jos välttämättä tarvisin 12 e enemmän kuussa niin minusta olisi helpompi vaikka tienata se 12 e kuussa kuin säästää se väkisin arjen pienestä nautinnosta, ja kuten mainitsin niin kahvi on hyvä mielialan piristys päivän keskellä, joten koen sen ihan arvoisenaan ostoksena. En ole siis etsimässä säästövinkkejä vaan ihmettelin tätä iänikuista kahvineuvoa.
Sinun esimerkissäsi lisäksi oletuksena on, sen lisäksi että se sijoitus kasvaisi toivotusti ja että henkilö pysyy elossa, ettei elämän varrella koko 40v aikana tule mitään katastrofia mikä pakottaisi realisoimasn sijoituksen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet pösilö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä elämäntilannettasi mutta oletko ihan varma, että opiskelijanakin aina mieluummin säästäisit etkä kävisi tauolla hakemassa kaupasta mitään? Helppohan se on olla ostamatta kahveja jos voi vaikka kotona tai töissä keittää sitä. ApNo olen eri, mutta olen kyllä varma että en opiskelijana käynyt ostamassa kahvia tai eväitä kaupasta. Ei se termariin kahvin keittäminen ja omien eväiden ottaminen kotoa ole mitenkään suuri työ. En edelleenkään osta eväitä nyt töissä, kahvit kyllä tulee työn puolesta. Mielestäni kuulostaa vaan turhalta valitukselta että kun ei vaan "jaksa" laittaa kahveja kotoa termariin mukaan.
En ole kyllä missään vaiheessa mielestäni valittanut että en jaksa ottaa kahvia termariin mukaan. En ole sanonut mitään Sellaista, että haluaisin mieluummin juoda termarista kahvia päivittäin mutta tämä ei jostain syystä onnistu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meneehän noihin sijoituksiin parikin tuhatta kuukaudessa, ja joskus enempikin. Ei tarvitse hiluja säästää, vaan voi ostaa vaikka kympin maksavan maukkaan kahvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä vinkit oikeasti köyhälle sovi. Itse köyhä enkä juo edes kotona suodatinkahvia, hae noutoruokaa, tilaa mitään lehtiä/Netflixiä, käy reissuissa... Ei ole mistä nipistää, muuta kuin yrittää löytää perustuotteita tarjouslaareista. Yritän ostaa isoja pulloja esim. pesuaineita hyvästä tarjouksesta, jotta säästäisi edes vähän.
Nää vinkit ovat kuin painonhallintaneuvot: jätä sokeriset limut ja mehut pois, syö perunalastujen tilalta porkkanaa. Älä syö karkkia, suklaata, pullaa ja roskaruokaa joka päivä...
Oon yli 50v enkä oo vielä koskaan tarvinnut kahvia...