Kaipaan apua ylioppilasjuhlien tarjottaviin aika konkreettisella tasolla
Voileipäkakun (lohi) ja täytekakun tilaan leipomosta valmiina. Ne ovat kukkarolleni melko kalliita. Haluaisin huomioida kasvisruokailijat ja muutaman gluteenittoman. Jos tilaan heillekin kaiken, niin se tulee todella kalliiksi.
Olisiko joku gluteeniton kasvispiirakka, jonka voisi tehdä itse? Voisiko sen tehdä edellisenä päivänä?
Kommentit (153)
Jos gluteenittomat eivät ole kasvissyiöjiä, niin älä niputa. Osta mielummin jotain valmista gluteenittomille. Toki jos teet itse, niin älä loukkaannu jos he eivät sitä uskalla syödä.
Vierailija kirjoitti:
Oliivi ja juustopala koktailtikussa maistuu.
Öljyyn säilötyt pikkupaprikat fetatäytteellä on aivan herkkua. Niitä koktailtikkuihun. On punaisia ja vihreitä.
Myytävänä ainakin Lidlissä.
Keliaakikkona loukkaantuisin. Vegaanille vieläkin kurjempaa.
Tarjoilu tulee olla kaikille samaa tasoa. Ei niin että tavikset syö kymmentä eri herkkua ja vegelle ja keliaakikolle on pihlajapussi.
Vierailija kirjoitti:
Jos gluteenittomat eivät ole kasvissyiöjiä, niin älä niputa. Osta mielummin jotain valmista gluteenittomille. Toki jos teet itse, niin älä loukkaannu jos he eivät sitä uskalla syödä.
Komppaan. On mukavampi vieraille näin. Oli sitten kumpi vaan rajoite.
Keliaakikko.
Vierailija kirjoitti:
Entä gluteenittomat karjalanpiirakat, joihin valmiiksi täytteet? Esim. tuorejuustolevitettä, savuporoa tai suolalohta, salaattia, jotain yrttiä ja tomaattia tai suolakurkkua.
Noi on kyllä hankalat laittaa tarjolle. Ennemmin niin että piirakat ja täytteet erikseen ja jokainen saa laittaa piirakan päälle haluamaansa täytettä.
Moniallergisena keliaakikkona arvostan vieraisilla käydessäni eniten kaupasta ostettuja gluteenittomia tuotteita. Niistä voin olla täysin varma, mitä ne sisältävät ja että vahingossa ei ole käytetty samaa kaulinta kuin vehnäleivonnassa.
Suosittelen, että menet helpoimman kautta, se on oikeasti rennompaa vieraillekin. Kerrot, että nämä on Moilaskarjalanpiirakoita jne valmiita kaupan tuotteita. Ja sitten avaamattomat levitepurkit omine veitsineen johonkin sivummalle, ei niin, että kaikki sörkkivät leipään samoilla veitsillä. Ei mitenkään itse näpelöitynä "hienosti" tarjolle.
Musta on ihanaa jopa, jos saan itse avata sen kaupasta ostetun gluteenittoman vaniljamuffinssipaketin, eikä tarvii jännätä, että toivottavasti emännällä ei ole menneet tarjoiluastiat vahingossa sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliivi ja juustopala koktailtikussa maistuu.
Öljyyn säilötyt pikkupaprikat fetatäytteellä on aivan herkkua. Niitä koktailtikkuihun. On punaisia ja vihreitä.
Myytävänä ainakin Lidlissä.Keliaakikkona loukkaantuisin. Vegaanille vieläkin kurjempaa.
Tarjoilu tulee olla kaikille samaa tasoa. Ei niin että tavikset syö kymmentä eri herkkua ja vegelle ja keliaakikolle on pihlajapussi.
Vegaanejahan ei ollut edes tulossa 🤣🤣😅 ne naapurin kutsumattomat vegaanitko pahastuisivat?
Vierailija kirjoitti:
Kahvitkin voi keittää edellispäivänä ja pakastaa. Kuumentaa sen ennen tarjoilua.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Jos ei tarvitse olla myös vegaanista gluteenittoman lisäksi, laittaisin piirakkapohjataikinaan juustoraastetta. Se antaa makua ja pohja pysyy paremmin koossa. Nuo edellä mainitut perunahiutaleet kuulostavat myös hyviltä, täytyy laittaa kokeiluun!
Jos joukossa on vegaaneja, en ymppäisi gluteenitonta ja vegaanista yhteen, elleivät kaikki gluteenittomat ole myös vegaaneja. Tekisin piirakan gluteenittomana ja vegaaneille jotain tapas-tyylistä, koska suolainen piirakka ilman juustoa ja munia on aika toivoton toteuttaa niin, että tulee hyvää. Vegaaniset "juustot" on aivan hirveää kuraa, maistuvat ihan tärpätissä liotetulta muovilta.
Itse gluteenittomana ilahtuisin kyllä, jos olisi jotain makeaakin tarjolla. Jollet halua leipoa, osta vaikka suklaakonvehteja. Tosin juustokakku ei ole iso vaiva tehdä gluteenittomana ja täytyy joka tapauksessa tehdä jo edellisenä päivänä. Vai oliko leipomosta tilattu täytekakku gluteeniton?
Kasvispiirakasta kysyt, mutta ehdotan silti voileipiä, olisivat enemmän samaa paria voileipäkakun kanssa.
Komppaan! Raikkaat voikkuleivät toimivat aina
Vierailija kirjoitti:
Kasvispiirakasta kysyt, mutta ehdotan silti voileipiä, olisivat enemmän samaa paria voileipäkakun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hakisin mäkkäristä niitä halpoja hampurilaisia ja osa kasvis versiona. Leipomosta tavallinen ja voileipäkakku. Tarviiko sitä sitten vielä jotain muuta. Pakastepizzaa voisi tuunata eri täytteillä muutaman ja tehdä slice paloja.
Itse en tykkää makeesta jotenka ne hampurilaiset tai pizza palat ennemmin kelpaisi.
Siis mitä hel*ettiä, ylioppilasjuhlissa Mäkin hampurilaisia? Kylmänä noutopöydässä? Toivottavasti sinun lapsesi eivät koskaan pääse ylioppilaaksi (no tuskin).
Gluteenittomat, veget ja vegaanit ovat varmaankin yhtä arvokkaita juhlavieraita kuin muutkin. Miettisin siltä pohjalta tarjottavia ja sitä miltä heistä juhlissanne tuntuu tältä osin. Kun muillekin olet tilannut kakut, tuntuu hiukan oudolta säästää noista sinulle selvästi vaikeammista osista tarjoilua.
Einiille vegeille mitään tartte. Gluteenittomilee vaikka hedelmäannos kermalla.
Monet kotileipurit eivät tajua kontaminaation riskiä. Leivontavälineet ja -alusta eivät saa olla samoja kuin tavallisilla jauhoilla leivottaessa. Edes puhtaina.
Siksi valmiit gluteenittomat tarjottavat turvallisin vaihtoehto kaupasta ostettuina.
Vierailija kirjoitti:
Monet kotileipurit eivät tajua kontaminaation riskiä. Leivontavälineet ja -alusta eivät saa olla samoja kuin tavallisilla jauhoilla leivottaessa. Edes puhtaina.
Siksi valmiit gluteenittomat tarjottavat turvallisin vaihtoehto kaupasta ostettuina.
Kaverini on erittäin herkkävatsainen ja keliaakikko, jolle ei edes gluteeniton kaura käy, silti olen aina tehnyt hänelle omat piirakat ja muut leivonnaiset, eikä koskaan ole hänelle tullut mahavaivoja. Ja minulle ei ole mitään erityisiä leivontavälineitä, vaan käytän omia, pesen toki huolellisesti ennen kuin leivon gluteenittomasti. Sanoisin, ettei tarvitse mitään erityisiä leivontakippoja lähteä ostamaan. Toki kontaminaatioriski muutenkin tulee ottaa huomioon myös ruokia tarjoiltaessa.
Juhlanjärjestäjä, tilaa samalla kaikille voileipäkakut. Lohikakku ja toinen joka on sekä gluteeniton että kasvis. Turha laittaa montaa sorttia-yksi hyvä riittää. Ja alkuun ehdottomasti kuohuviini ei mitään pommaccia aikuisille.
Vegevaihtoehdoksi nää soijarouhehyrrät on tosi herkullisia. Tein valmistaikinaan. Leivoin niitä etukäteen jo pakastimeen ja juhla-aamuna sulamaan. 85-vuotias isäni luuli, että on jauhelihatäyte :-D Kannattaa maustaa hyvin.
http://www.onnelinpikkukeittio.fi/2011/03/soijarouhehyrrat.html
Ei ole mitään syytä vaihtaa voita pois, höpöhöpö.