Kaipaan apua ylioppilasjuhlien tarjottaviin aika konkreettisella tasolla
Voileipäkakun (lohi) ja täytekakun tilaan leipomosta valmiina. Ne ovat kukkarolleni melko kalliita. Haluaisin huomioida kasvisruokailijat ja muutaman gluteenittoman. Jos tilaan heillekin kaiken, niin se tulee todella kalliiksi.
Olisiko joku gluteeniton kasvispiirakka, jonka voisi tehdä itse? Voisiko sen tehdä edellisenä päivänä?
Kommentit (153)
Laatusiementä tuoreeltaan luomuna luovutettuna.
Jos meinaan yo on tyttö, jos poika niin vaan nuohous/ karstan poisto pakarista!
ilmoita heille että voivat mennä mihin kuppilaan tahansa ja tilata mitä haluaa---oaan piikkiinsä......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä gluteenittomat karjalanpiirakat, joihin valmiiksi täytteet? Esim. tuorejuustolevitettä, savuporoa tai suolalohta, salaattia, jotain yrttiä ja tomaattia tai suolakurkkua.
Oli siis myös vegaanisesta tarjottavasta kyse.
En tiedä onko vegaanisia JA gluteenittomia karjalanpiirakoita, mutta kumpiakin erikseen löytyy. Yllä mainittu täyte kävisi gluteenittomana, vegaanille esimerkiksi hummusta ja tomaattia.
Ei ollut kyse vegaanisesta piirakasta vaan kasvispiirakasta.
Itse olen gluteeniton, ja todella monesti tarjottavat ovat joko loppuneet tai niitä kaupan GL keksejä on tarjolla. Tämä on ollut noloa sekä isäntäperheelle että gluteenittomille vieraille.
Itse olen järkännyt erittäin monet isot juhlat noin 80 vieraalle, ja noin puolet tarjottavista on gluteenittomia ja kaikki tuotteet laktoosittomia. Jotakin kasvispiirakkaa tms teen kasvissyöjille.
Valion ja Yhteishyvän ohjeet on superhyviä ja edullisia. Esim juustokakkuja olen tehnyt 6 kpl joka juhliin ja aina gluteenittomina ja niitä on syönyt kaikki vieraat ja kovasti tykänneet. Valmis juustokakku on aivan liian kallis minun kukkarolle joten itse tehtynä saat todella hyvää ja mikä parasta, olen kakut tehnyt pakkaseen jopa pari viikkoa ennen juhlaa.
Suolaisia piirakoita on helppo tehdä myös, normiohje mutta vaihdat GL jauhot tavallisen jauhon sijaan.
Pikkunaposteltavaa menee aina, karkkia, viinirypäleitä, keksejä Etenkin jos lapsivieraita tulossa.
Isoja ja monimutkaisia tarjottavia ei kannata tehdä. Helpot, edulliset raaka-aineet ja nätisti katettuna , niin hyvät juhlat saa aikaan!
Se vielä, että perunajauhopohjaisella taikinalla, saat helposti ja halvalla itse tehtynä makeat leivonnaiset jotka soveltuu kaikille.
Myös juhlavampi kääretorttu nätisti koristeltuna on kiva ja helppo tarjottava.
Jos päädyt kermakakkuun, perunajauholla saa siitäkin todella hyvän, jopa paremman kuin vehnäjauholla tehtynä.
meillä oli kaikki tarjottavat vegaanisia, kun juhlakalu itse on vegaani. vegaaniset tarjoilut on aika helpot järjestää, kaikki söi kaikkea, eikä tarvinnut miettiä munia/maitoa tms mitä usein tarvitsee. toi gluteenittomuus haastaa hieman, kun sitten pitää jo korvata sekin.
itse päätyisin tuossa tilanteessa kyllä mieluummin hankkimaan sekä vegaanisia riisipiirakoita, että gluteenittomia riisipiirakoita ja niihin täytteitä. en lähtisi tekemään piirakkaa, koska se olisi sekä gluteeniton, että vegaanisella juustolla joka ei rehellisesti ole kovin hyvää. mieluummin siis riisipiirakoita ja niihin levitteet ja jotain leikkelettä tms (sekä veg, että vaikka tavallinen). salaatit on myös helppoja saada toimimaan kaikille. voi tehdä salaattipohjan ja laittaa esim viereen pari kulhoa, toisessa fetaa, toisessa vegaanista salaattijuustoa. kaikki kakut on suoraan helppoa tehdä gluteenittomana ja ne maistuu ihan samalta, jollei paremmalta perunajauhoista. jos vegaaneita ei ole montaa, niin vegaanisia pieniä kakkuja saa ihan prismasta ja sittarista asialliseen hintaan. mun mielestä tossa on jo perus ylppäritarjoilut, riisipiirakoita, salaattia, kakkua. meillä oli sit ihan tuoreita mansikoita ja vesimelonia lisäksi, sekä mariannekarkkeja jotka ovat vegaanisia ja gluteenittomia.
perusohjeena vegaanisiin tarjottaviin sanoisin, että kannattaa tarjoilla mahdollisimman paljon sellaista mikä on vegaanista muutenkin. just esim salaatit, hedelmät, monet pastat, leivät vaikkapa hummuksella jne on muutenkin vegaanisia tai helppo valmistaa ilman jotain vegaanista esim juustonkorviketta. kukaan ei tule valittelemaan, että onpa vegaanista mansikkaa tämä ja kylläpä tämä valkosipulipatonki on lihatonta, en varmasti syö hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä gluteenittomat karjalanpiirakat, joihin valmiiksi täytteet? Esim. tuorejuustolevitettä, savuporoa tai suolalohta, salaattia, jotain yrttiä ja tomaattia tai suolakurkkua.
Oli siis myös vegaanisesta tarjottavasta kyse.
En tiedä onko vegaanisia JA gluteenittomia karjalanpiirakoita, mutta kumpiakin erikseen löytyy. Yllä mainittu täyte kävisi gluteenittomana, vegaanille esimerkiksi hummusta ja tomaattia.
Eihän ollut, vaan KASVIS. Eri asia kuin VEGAANI. Jeesus mitä urpoja täällä on.
Älkää nyt jumankauta menkö mukaan tällaiseen soosaukseen. Suurin osa noista on vaan jotain temppuilua, ei todellisia allergioita. Juhlien laitossaa on hommaa muutenkin riittävästi, eikä juhlapäivänä pitäisi olla ihan räjähtäneen näköinen. Ostat kaupasta jotain gluteenitonta piirakkaa tai leivonnaista. Täytteet voi laittaa eri kuppeihin, niin jokainen voi itse sipaista piirakalleeen mitä häluaa,
Älkää nyt jumankauta menkö mukaan tällaiseen soosaukseen. Suurin osa noista on vaan jotain temppuilua, ei todellisia allergioita. Juhlien laitossaa on hommaa muutenkin riittävästi, eikä juhlapäivänä pitäisi olla ihan räjähtäneen näköinen. Ostat kaupasta jotain gluteenitonta piirakkaa tai leivonnaista. Täytteet voi laittaa eri kuppeihin, niin jokainen voi itse sipaista piirakalleeen mitä häluaa,
No, niin se joka keväinen jankutus alkoi. Lehdet ja kirjat ovat täynnä ohjeita. Ja jotkut raukat vielä antavat niitä lisää.
En jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta pyysit gluteenittoman kasvispiiraan ohjetta. Osta Fazerin gluteeniton pitsajauhoseos ja tee pussin kyljessä olevalla reseptillä pellilliseen riittävä taikina. Tämä on helppo resepti, uskallan sanoa, että onnistuu kyllä.
https://www.fazer.fi/tuotteet/91966/fazer-gluteeniton-pizzajauhoseos-65…
Goolaa sitten mikä tahansa feta pinaatti piiras ja tee täyteet. Ja uuniin.
Maistuu varmasti kaikille.
Ja lisään vielä, voit tehdä edellisenä päivänä.
Täytekakun voisi tilata kokonaan gluteenittoman eli kaikki söisivät samaa kakkua.Jos leipuri on hyvä gluteeniton kakku on jopa parempi kuin tavallinen. Piirakan voi tehdä edellisenä päivänä ja yö jääkaapissa. Lämmitys sitten vaan. Kaupassa on hyviä valmissekoituksia joista voi leipoa pohjan. Voi olla pakastealtaassakin valmiita taikinoita🤔