Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?

Vierailija
05.05.2023 |

Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.

Miksi yritetään uudistaa perinteitä?

Kommentit (700)

Vierailija
101/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä on osoitus niistä yhteiskuntaluokista.

Ylempään luokkaan kuuluvat välittävät etiketeistä, perinteistä ja haluavat kunnioittaa vainajaa ja omaisia pukeutumalla mustaan.

Sehän ei ole edes erityisen vaikeaa, kun joka kaupasta löytyy mustia vaatteita muutenkin.

Pidän moukkana tyyppiä, joka ei sen vertaa viitsi vaivautua, että hakisi h&m:stä mustat vaatteet päälleen. Ei ole edes kallista.

Enemmän tässä on ero tietyillä kaupunkilaisilla ja kaupungin kehyskunnilla, sekä maaseudulla. Ylemmän luokan taiteilijahipit eivät noudata etikettiä. Rehdit maalaiset noudattavat aina ylpeinä, kuuluivat mihin luokkaan tahansa. Ainakin meillä päin.

Vierailija
102/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin hautajaisissa oli monella kyllä ihan mitä sattuu jo 25 vuotta sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempään luokkaan kuuluvat välittävät etiketeistä, perinteistä ja haluavat kunnioittaa vainajaa ja omaisia pukeutumalla mustaan.

Sehän ei ole edes erityisen vaikeaa, kun joka kaupasta löytyy mustia vaatteita muutenkin.

Pidän moukkana tyyppiä, joka ei sen vertaa viitsi vaivautua, että hakisi h&m:stä mustat vaatteet päälleen. Ei ole edes kallista.

Moukka on se joka ei kunnioita vainajan toivetta pukeutumisen suhteen, jos sellainen on tiedossa.

Vierailija
104/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusvaatekaapin sisältöön kuuluu aina se musta puku ja naisella musta jakkupuku.

Ei niitä tarvitse koko ajan ostaa.

Klassinen vaate kestää vuosia.

Ja kyllä, ajat muuttuu, mutta pukeutumiselle on tietyt etiketit joita myös ennen on noudatettu vaikka olikin köyhä, nykyään luokkaerot on valtavia, siksi myös pukeutumisetiketti on monelle vieras ja tuntuu jopa turhaltakin, koska se ihmisluokka lisääntyy koko ajan, kelle tavat, perinteet ja pukeutuminen on täysin vieras käsite.

Miksi juuri jakkupuku?

En ole ikinä tarvinut jakkupukua mihinkään.
Hautajaisissa olen ollut tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Kerran lapsena ja kertan aikuisena. Aika kalliit käyttökerrat olisi sille jakkupuvulle. Haluan muutenkin välttää ylikulutusta.

Minä olin ensimmäisissä hautajaisissa päiväkoti-ikäisenä kun pappa kuoli. Sen jälkeen olen ollut lukemattomissa hautajaisissa, vuonna 2020-2021 oli puolen vuoden sisällä viidet hautajaiset. Minulla on todellakin ollut aikuisiällä mustalle jakkupuvulle käyttöä, sen sijaan en tarvitse mekkoja mihinkään.

No minäpä en ole.

Miksi siis minun pitäisi pitää vaatekaapissani jotain jakkupukua tai edes mekkoa niitä hautajaisia varten?

Minulle sinun vaatekaappisi on yhdentekevä, koska en ole sama jota alunperin olet lainannut. Pointtini oli yksinkertaisesti se, että ihmisten elämät ja sen myötä myös käyttötarpeet vaatteiden suhteen voivat olla varsin erilaisia.

Miksi ihmeessä sitten kommentoit kommenttiani.

Kertoaksesi omista jakkupukutarpeistasi? Ne liittyy minun kommenttiini miten?

Siten että sinä kerrot ettet tarvitse jakkupukua, minä kerron että tarvitsen. Siitä voitanee päätellä että käyttötarpeemme vaatteiden suhteet ovat selvästi erilaiset. Oletko siitä samaa vai eri mieltä?

Miksi ihmeessä koit tarpeelliseksi kertoa oman jakkupuvuntarpeesi minun kommenttini yhteyteen?

Kiva että sulla on ollut jakkupuvullesi käyttöä. Minulla ja monilla muilla ei.

Vierailija
105/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoilija, kehtaisiko kertoa mielipiteesi ääneen?

Kuka tahansa ymmärtää välttää hautajaisissa punaista, oranssia ja keltaista, joten pahimmat mokat on vältetty.

Vierailija
106/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusvaatekaapin sisältöön kuuluu aina se musta puku ja naisella musta jakkupuku.

Ja kyllä, ajat muuttuu, mutta pukeutumiselle on tietyt etiketit joita myös ennen on noudatettu vaikka olikin köyhä, nykyään luokkaerot on valtavia, siksi myös pukeutumisetiketti on monelle vieras ja tuntuu jopa turhaltakin, koska se ihmisluokka lisääntyy koko ajan, kelle tavat, perinteet ja pukeutuminen on täysin vieras käsite.

Miksi juuri jakkupuku?

Hautajaisissa olen ollut tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Kerran lapsena ja kertan aikuisena. Aika kalliit käyttökerrat olisi sille jakkupuvulle. Haluan muutenkin välttää ylikulutusta.

Minä olin ensimmäisissä hautajaisissa päiväkoti-ikäisenä kun pappa kuoli. Sen jälkeen olen ollut lukemattomissa hautajaisissa, vuonna 2020-2021 oli puolen vuoden sisällä viidet hautajaiset. Minulla on todellakin ollut aikuisiällä mustalle jakkupuvulle käyttöä, sen sijaan en tarvitse mekkoja mihinkään.

No minäpä en ole.

Miksi siis minun pitäisi pitää vaatekaapissani jotain jakkupukua tai edes mekkoa niitä hautajaisia varten?

Minulle sinun vaatekaappisi on yhdentekevä, koska en ole sama jota alunperin olet lainannut. Pointtini oli yksinkertaisesti se, että ihmisten elämät ja sen myötä myös käyttötarpeet vaatteiden suhteen voivat olla varsin erilaisia.

Siten että sinä kerrot ettet tarvitse jakkupukua, minä kerron että tarvitsen. Siitä voitanee päätellä että käyttötarpeemme vaatteiden suhteet ovat selvästi erilaiset. Oletko siitä samaa vai eri mieltä?

Miksi ihmeessä koit tarpeelliseksi kertoa oman jakkupuvuntarpeesi minun kommenttini yhteyteen?

Miksi? Samasta syystä kuin sinä kyseenalaistat ensimmäiselle lainaamallesi miksi pitää olla jakkupuku ja pyytämättä kerrot että sinä et tarvitse.

Vierailija
107/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tuhatlappunen, kun pitää ostaa ilmastoon sopiva takki, asusteet, kengät ja vaatteet. Voisiko olla joku rahasto, josta voisi hakea avustusta?

Ostin mustan housupuvun isäni hautajaisiin vuonna 2006. Sillä ja mustilla avokkailla tai saappailla on menty hautajaiset siitä asti. Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla käypä asu kaapissa. Jos ostaa klassisen mallin, sitä voi käyttää vaikka koko ikänsä. Ei luulisi olevan aivan mahdoton panostus.

Vierailija
108/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moukka on se joka ei kunnioita vainajan toivetta pukeutumisen suhteen, jos sellainen on tiedossa.

Toi on marginaalitilanne muutenkin.

Lähtökohtaisesti mennään mustissa. Aina.

Vierailija
109/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tuhatlappunen, kun pitää ostaa ilmastoon sopiva takki, asusteet, kengät ja vaatteet. Voisiko olla joku rahasto, josta voisi hakea avustusta?

Musta on yleisin väri vaatteissa nykyään. Jos todella haluaa pukeutua edes hiukan etiketin mukaisesti, mustaa vaatetta löytää hyvin moni jo vaatekaapistaan ennestään. Jos ei löydä, on mahdollista pyytää joltain kaverilta lainaksi.

Minä olen ollut hautajaisissa lainatakissa ja lainakengissä.

Monillakin miehillä on mustat kävelykengät, vaikka vanhatkin. Kenkälankki pelastaa tilanteen. Jotain sopivaa on varmasti mahdollista löytää ylleen. Tuskin se riemunkirjava paita tai punainen jakku on ainoa vaate siellä omassa kaapissa.

Nykyään halutaan vain länkyttää vastaan kaikessa. No hyvät ystävät, menkää sitten niihin hautajaisiin niissä vapaa-ajan asuissanne, älkää tehkö mitään sen hyväksi, että näyttäisitte asiallisilta. Älkääkä sitten ottako nokkiinne, jos joku pitää asuanne moukkamaisena. Kantakaa vaatteenne ylpeästi, te olette itse valinneet ulkoasunne.

Vierailija
110/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri jakkupuku?

No minäpä en ole.

Miksi? Samasta syystä kuin sinä kyseenalaistat ensimmäiselle lainaamallesi miksi pitää olla jakkupuku ja pyytämättä kerrot että sinä et tarvitse.

Tämän ensimmäinen väitti, että sellainen kuuluisi AINA perusvaatekaapin sisältöön. Tämä toinen osoitti, ettei niin ole. Joten voisiko tuon jankkauksen jo lopettaa, kiitos.

Eri

Vierailija
111/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri jakkupuku?

No minäpä en ole.

Hän väitti, että jakkupuku kuuluisi jokaisen kaappiin.

Minä kerroin, miksi mm. Minä, ja moni muu, ei sitä tarvitse. Sinä sen sijaan aloit kertomaan minulle, miten tarpeellinen jakkupuku on sinulle ollut. Miksi?

Minun jakkupuvun tarpeettomuuteni ei muutu siitä yhtään mihinkään, vaikka sinä tarvitsisit omaa jakkupukuasi miten usein tahansa.

Vierailija
112/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tässä on ero tietyillä kaupunkilaisilla ja kaupungin kehyskunnilla, sekä maaseudulla. Ylemmän luokan taiteilijahipit eivät noudata etikettiä. Rehdit maalaiset noudattavat aina ylpeinä, kuuluivat mihin luokkaan tahansa. Ainakin meillä päin.

Voit olla oikeassa. Edesmenneelle maalta lähtöisin olleelle isälleni oli tärkeää pukeutua mustiin ja siististi hautajaisiin. Hän jopa mainitsi siitä kerran.

Vierailija
113/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon, etä hautajaisiini kaikki pukeutuvat niihin vaatteisiin mitkä heistä itsestään tuntuvat mukavilta. Toivon myös, että hautajaiseni eivät olisi vain surun juhla. Olen ollut itse mukana hautajaisissa, joissa on muisteltu myös hauskoja tapahtumia vainajan elämästä. Joskus on jollain naisella ollut valkea housupuku, harmaat tai tummansiniset vaatteet. Minusta tämä on tuonut valoisaa tunnelmaa tilanteeseen. Niin haluan minäkin tapahtuvan kun täältä lähden. Sairastan syöpää ja olen ilmoittanut tahtoni läheisilleni.

Vierailija
114/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsun yhteydessä mainitaan, että vainajan toiveesta vieraiden tulisi pukeutua iloisen värisiä vaatteisiin niin te etiketistä kiinni pitäjät menisitte varmaan siltikin päästä varpaisiin mustiin verhoutuneena?

Mites ne ihmiset yleensäkin pukeutuu mustiin? Eikä edes omista mitään iloisen väristä. Onko sun mielestä sitten pakko hommata jokin hirvitysväritilkku päälle sitä yhtä juhlaa varten?

Niin eli etikettiä ei tarvitse noudattaa, siinä että kunnioittaisi vainajan viimeistä toivetta? Voi nyt ..ttu mitä p💩skaa.

Mutta sinä katsoisit sellaista ihmistä kieroon, koska tämä olisi "väärin" pukeutunut. Tekisit siis juuri sitä samaa mistä nyt soimaat toisia.

Eli samat sanat sinulle: vmp

Et sitten rageemiseltasi osannut edes vastata kysymykseen. Rauhoitu Lyyli, tuskin sua ilosiin juhliin kukaan haluaisikaan, vaikutat melkoiselta ankeuttajalla

Et näköjään osaa vastata mitään, niin heittäydyt nyt täysin typeräksi... joo, eipä yllätä ei.

Pikku vinkki, jos kysyy jotain niin kannattaa laittaa kysymysmerkki. Mutta eipä tuo sinun tietämättömyys ja tyhmyys kyllä yllätä.

🙄 ei vastauksella tarkoiteta aina vastausta juuri kysymykseen.

Vierailija
115/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on yleisin väri vaatteissa nykyään. Jos todella haluaa pukeutua edes hiukan etiketin mukaisesti, mustaa vaatetta löytää hyvin moni jo vaatekaapistaan ennestään. Jos ei löydä, on mahdollista pyytää joltain kaverilta lainaksi.

Minä olen ollut hautajaisissa lainatakissa ja lainakengissä.

Monillakin miehillä on mustat kävelykengät, vaikka vanhatkin. Kenkälankki pelastaa tilanteen. Jotain sopivaa on varmasti mahdollista löytää ylleen. Tuskin se riemunkirjava paita tai punainen jakku on ainoa vaate siellä omassa kaapissa.

Nykyään halutaan vain länkyttää vastaan kaikessa. No hyvät ystävät, menkää sitten niihin hautajaisiin niissä vapaa-ajan asuissanne, älkää tehkö mitään sen hyväksi, että näyttäisitte asiallisilta. Älkääkä sitten ottako nokkiinne, jos joku pitää asuanne moukkamaisena. Kantakaa vaatteenne ylpeästi, te olette itse valinneet ulkoasunne.

Kannattaa panostaa myös asialliseen käytökseen.

Vierailija
116/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isällä oli sisarukseni hautajaisissa farkut ja neulepaita.

Nämäkin jäi mieleen lähinnä sen vuoksi, koska olin itse suostuttelemassa isää pukemaan niitä vaatteita ja yleensäkin osallistumaan koko hautajaisiin, koska hän ei ensin itse kaiken järjestettyään olisikaan halunnut osallistua, koska silloin kaikki alkoi konkretisoitua. Ei todellakaan mietitty etikettiä siinä vaiheessa, oli aika järkyttävää nähdä oma isä sellaisessa tilanteessa.

Voi ei 😞

Vierailija
117/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapseni hautajaisissa tummansinisessä farkkuhameessa ja vaaleansinisessä paidassa.

Ainakin jotkut lapsen isän puolen sukulaiset tätänoli ihmetelleet, mutta en kokenut merkitykselliseksi siinä tilanteessa. Olin siellä lapseni, en etiketin, saati sitten sukulaisten vuoksi.

Eikö sinulta tosiaan löytynyt mitään asiallisempaa vaatetta?

Olisit voinut hankkia vaikka mustan jakkupuvun.

Vierailija
118/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin lapseni hautajaisissa tummansinisessä farkkuhameessa ja vaaleansinisessä paidassa.

Ainakin jotkut lapsen isän puolen sukulaiset tätänoli ihmetelleet, mutta en kokenut merkitykselliseksi siinä tilanteessa. Olin siellä lapseni, en etiketin, saati sitten sukulaisten vuoksi.

Eikö sinulta tosiaan löytynyt mitään asiallisempaa vaatetta?

Olisit voinut hankkia vaikka mustan jakkupuvun.

Mitä jos sä nyt vaikka yrittäisit työntää sen mustan jakkupukusi anneliisi, saisit jotain tekemistä tällekin illalle.

Vierailija
119/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tyyliniekka.fi/hautajaispukeutuminen/ tuossa teille jotka haluavat pukeutua etiketin mukaisesti, mutta kun tieto ja taito puuttuu.

Vierailija
120/700 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkaerot tässäkin, meille on aina ollut jo pienestä selvillä mitä pukeutumisetiketti tarkoittaa.

Olen jyväjemmariperheestä, mutta kyllähän se on meillä ollut aina selvää, että rippikoulun käyneillä miehillä on musta puku ja naisväki muuten mustissa ja tämä perinne jatkuu suvussa edelleen vaikka ollaan jo kaupungissa. Sen verran tulee vainajaa kunnioittaa, sukua kun yleensä vielä ovat.

Miten sinä kunnioitat vainaaja sillä, että esim. pidät naisena mustia vaatteita? Etiketillä ei ole mitään tekemistä kunnioituksen kanssa. Etiketti vain helpottaa usein valintojen tekemistä. Monessa muussa maassa ei käytetä hautajaisissa yleisesti mustia vaatteita ja niissä saattaa kaikilla olla kova kunnioitus vainajaa kohtaan. Suomessa usein jopa pelätään vainajia ja hautajaiset saattavat olla pelkästään surun juhla. Se ei tarkoita välttämättä kunnioitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi