Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?
Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.
Miksi yritetään uudistaa perinteitä?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseni hautajaisissa tummansinisessä farkkuhameessa ja vaaleansinisessä paidassa.
Ainakin jotkut lapsen isän puolen sukulaiset tätänoli ihmetelleet, mutta en kokenut merkitykselliseksi siinä tilanteessa. Olin siellä lapseni, en etiketin, saati sitten sukulaisten vuoksi.
Eikö sinulta tosiaan löytynyt mitään asiallisempaa vaatetta?
Olisit voinut hankkia vaikka mustan jakkupuvun.
Breaking news, kaikki ei halua pukeutua mustaan jakkupukuun. Ei edes oman lapsensa hautajaisissa. Eikä heillä siihen mitää velvollisuutta olekaan.
Mulla oli mun enon hautajaisissa turkoosit kengät, mutta kummisetäni koira söi hautajaispäivän aamuna mun toisen mustan kengän, oltiin silloin mökillä ja siihen hätään ei löytynyt mistään varalle muita kun ne turkoosit. Kukaan ei pahoittanut mieltään ja enokin saatiin haudan lepoon, mun väärän värisistä kengistä huolimatta.
123, no tämä juttelu on kääntynyt pois raiteiltaan. Kyse on etiketistä, ei random lapsen / isän hautajaisista.
Vierailija kirjoitti:
https://tyyliniekka.fi/hautajaispukeutuminen/ tuossa teille jotka haluavat pukeutua etiketin mukaisesti, mutta kun tieto ja taito puuttuu.
Puetko itsesi useinkin blogikirjoitusten mukaan?
126, en, kyseessä on perinteinen hautajaisetiketti, vuosia vanha sellainen, jo ennen internettiä, mutta onneksi on tuotu teidän tietämättömien silmille myös blogissa.
Luokkaerot on tosiaan valtavat myös älyssä.
Vierailija kirjoitti:
126, en, kyseessä on perinteinen hautajaisetiketti, vuosia vanha sellainen, jo ennen internettiä, mutta onneksi on tuotu teidän tietämättömien silmille myös blogissa.
Voi vttu opettele lainaamaan. Luuletko että kiinnostaa kahlata kaikki viestit läpi, niin tietää kelle v!ttuilet.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään etiketti vaan jonkun subjektiivinen nåkemys siitä.
Jotain lähdekriittisyyttä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusvaatekaapin sisältöön kuuluu aina se musta puku ja naisella musta jakkupuku.
Ei niitä tarvitse koko ajan ostaa.
Klassinen vaate kestää vuosia.
Ja kyllä, ajat muuttuu, mutta pukeutumiselle on tietyt etiketit joita myös ennen on noudatettu vaikka olikin köyhä, nykyään luokkaerot on valtavia, siksi myös pukeutumisetiketti on monelle vieras ja tuntuu jopa turhaltakin, koska se ihmisluokka lisääntyy koko ajan, kelle tavat, perinteet ja pukeutuminen on täysin vieras käsite.Miksi juuri jakkupuku?
En ole ikinä tarvinut jakkupukua mihinkään.
Hautajaisissa olen ollut tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Kerran lapsena ja kertan aikuisena. Aika kalliit käyttökerrat olisi sille jakkupuvulle. Haluan muutenkin välttää ylikulutusta.Minä olin ensimmäisissä hautajaisissa päiväkoti-ikäisenä kun pappa kuoli. Sen jälkeen olen ollut lukemattomissa hautajaisissa, vuonna 2020-2021 oli puolen vuoden sisällä viidet hautajaiset. Minulla on todellakin ollut aikuisiällä mustalle jakkupuvulle käyttöä, sen sijaan en tarvitse mekkoja mihinkään.
No minäpä en ole.
Miksi siis minun pitäisi pitää vaatekaapissani jotain jakkupukua tai edes mekkoa niitä hautajaisia varten?
Nyt sinun ei tarvitsekaan. Mutta kun se ensimmäinen hautajaiskutsu kohdallasi osuu, sinun kannattaa kyllä (jos vain varallisuutesi sallii) hommata jotain mustaa ja ajatonta ja hautajaisiin sopivaa, koska todennäköisesti näitä tilanteita tulee myöhemminkin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan toisi tämän tietämättömän silmille ohjeen viestin lainaamisesta 🤔 ei se näköjään osaa itse sellaista hakea saati löytää...
Ei oo varmaan ensimmäisiäkään kuoppajaisia lopetettu siks, että jollain on väärän väriset vaatteet? Ja mielensä pahoittaminen nyt on niin yleistä, että joku sen tekee, oli vaatetus mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkaerot tässäkin, meille on aina ollut jo pienestä selvillä mitä pukeutumisetiketti tarkoittaa.
Olen jyväjemmariperheestä, mutta kyllähän se on meillä ollut aina selvää, että rippikoulun käyneillä miehillä on musta puku ja naisväki muuten mustissa ja tämä perinne jatkuu suvussa edelleen vaikka ollaan jo kaupungissa. Sen verran tulee vainajaa kunnioittaa, sukua kun yleensä vielä ovat.
Miten sinä kunnioitat vainaaja sillä, että esim. pidät naisena mustia vaatteita? Etiketillä ei ole mitään tekemistä kunnioituksen kanssa. Etiketti vain helpottaa usein valintojen tekemistä. Monessa muussa maassa ei käytetä hautajaisissa yleisesti mustia vaatteita ja niissä saattaa kaikilla olla kova kunnioitus vainajaa kohtaan. Suomessa usein jopa pelätään vainajia ja hautajaiset saattavat olla pelkästään surun juhla. Se ei tarkoita välttämättä kunnioitusta.
Kun mennään etiketin mukaan turhia koreilematta, niin ei nosta omaa egoaan juhlassa vaan focus on vainajassa.
Vierailija kirjoitti:
Hahah, ja vähän mainontaakin seassa.
Jotkut ne sitten uskoo kaiken mitä netistä löytää.
Moukat selittelevät täällä lastensa tummansinisiä farkkuja ja lenkkareita sekä omaa farkkuhamettaan, Tokmannin mustavalkokuosista tunikaa ja ruskeita saappaitaan tms. sillä, että "entäs jos vainaja ei halunnut mitään mustissa pönötystä vaan kepeän ja valoisan juhlan". Silloin sopiva asu on vaikkapa simppeli valkoinen laadukas mekko hattuineen ja nudenvärisine korkkareineen. Ja sitä paitsi te moukat ilmaannutte noissa kulahtaneissa arkivaatteissa myös "normaaleihin" hautajaisiin, joissa asuista ei ole esitetty erityisiä toiveita, ts. oletus on normaali hautajaisetiketti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusvaatekaapin sisältöön kuuluu aina se musta puku ja naisella musta jakkupuku.
Ei niitä tarvitse koko ajan ostaa.
Klassinen vaate kestää vuosia.
Ja kyllä, ajat muuttuu, mutta pukeutumiselle on tietyt etiketit joita myös ennen on noudatettu vaikka olikin köyhä, nykyään luokkaerot on valtavia, siksi myös pukeutumisetiketti on monelle vieras ja tuntuu jopa turhaltakin, koska se ihmisluokka lisääntyy koko ajan, kelle tavat, perinteet ja pukeutuminen on täysin vieras käsite.Miksi juuri jakkupuku?
En ole ikinä tarvinut jakkupukua mihinkään.
Hautajaisissa olen ollut tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Kerran lapsena ja kertan aikuisena. Aika kalliit käyttökerrat olisi sille jakkupuvulle. Haluan muutenkin välttää ylikulutusta.Minä olin ensimmäisissä hautajaisissa päiväkoti-ikäisenä kun pappa kuoli. Sen jälkeen olen ollut lukemattomissa hautajaisissa, vuonna 2020-2021 oli puolen vuoden sisällä viidet hautajaiset. Minulla on todellakin ollut aikuisiällä mustalle jakkupuvulle käyttöä, sen sijaan en tarvitse mekkoja mihinkään.
No minäpä en ole.
Miksi siis minun pitäisi pitää vaatekaapissani jotain jakkupukua tai edes mekkoa niitä hautajaisia varten?
Nyt sinun ei tarvitsekaan. Mutta kun se ensimmäinen hautajaiskutsu kohdallasi osuu, sinun kannattaa kyllä (jos vain varallisuutesi sallii) hommata jotain mustaa ja ajatonta ja hautajaisiin sopivaa, koska todennäköisesti näitä tilanteita tulee myöhemminkin kyllä.
Se on sitten sen ajan homma. Todennäköisesti tosin hautajaisia ei ole näkyvillä ainakaan lähivuosikymmeninä.
Vierailija kirjoitti:
Sain kutsun ristiäisiin. Olen menossa sinne täysmustassa asussa. Minulla ei ole muuta. Kyllä niin ketjun useiden viestien mukaan voi toimia.
Niin ja häihin voi mennä kokovalkoisissa. Mitä siitä, että morsiankin on, mä meen koska mä voin.
Ennen arki oli arki ja juhla juhla, jotain epätavallista ja erikoista, johon myös pyrittiin pukeutumaan hieman eri tavalla kuin arkeen. Nyt on koko ajan menossa juhlat, kukaan ei halua elää arkea ja se koetaan tarpeettomaksi, siksi pitää olla kivaa ja hauskaa koko ajan. Häät on grilliparty, hautajaisissa mennään pubiin ja uskotellaan itselle, että kaikki on ihanaa eikä mikään ole erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tuhatlappunen, kun pitää ostaa ilmastoon sopiva takki, asusteet, kengät ja vaatteet. Voisiko olla joku rahasto, josta voisi hakea avustusta?
Musta on yleisin väri vaatteissa nykyään. Jos todella haluaa pukeutua edes hiukan etiketin mukaisesti, mustaa vaatetta löytää hyvin moni jo vaatekaapistaan ennestään. Jos ei löydä, on mahdollista pyytää joltain kaverilta lainaksi.
Minä olen ollut hautajaisissa lainatakissa ja lainakengissä.
Monillakin miehillä on mustat kävelykengät, vaikka vanhatkin. Kenkälankki pelastaa tilanteen. Jotain sopivaa on varmasti mahdollista löytää ylleen. Tuskin se riemunkirjava paita tai punainen jakku on ainoa vaate siellä omassa kaapissa.
Nykyään halutaan vain länkyttää vastaan kaikessa. No hyvät ystävät, menkää sitten niihin hautajaisiin niissä vapaa-ajan asuissanne, älkää tehkö mitään sen hyväksi, että näyttäisitte asiallisilta. Älkääkä sitten ottako nokkiinne, jos joku pitää asuanne moukkamaisena. Kantakaa vaatteenne ylpeästi, te olette itse valinneet ulkoasunne.
Hyvä huomio. Mulla on aina kaapissa purkit väritöntä ja mustaa kenkälankkia.
Sain kutsun ristiäisiin. Olen menossa sinne täysmustassa asussa. Minulla ei ole muuta. Kyllä niin ketjun useiden viestien mukaan voi toimia.