Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?
Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.
Miksi yritetään uudistaa perinteitä?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
43, kai surunmurtamalla on silmät päässä ?
Itse olin vastikään lähiomaiseni hautajaisissa ja voin kyllä rehellisesti sano, ettei tullut katsottua yhdenkään vieraan vaatteita!
P.s. opettele lainaamaan
Vierailija kirjoitti:
Perusvaatekaapin sisältöön kuuluu aina se musta puku ja naisella musta jakkupuku.
Ei niitä tarvitse koko ajan ostaa.
Klassinen vaate kestää vuosia.
Ja kyllä, ajat muuttuu, mutta pukeutumiselle on tietyt etiketit joita myös ennen on noudatettu vaikka olikin köyhä, nykyään luokkaerot on valtavia, siksi myös pukeutumisetiketti on monelle vieras ja tuntuu jopa turhaltakin, koska se ihmisluokka lisääntyy koko ajan, kelle tavat, perinteet ja pukeutuminen on täysin vieras käsite.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseni hautajaisissa tummansinisessä farkkuhameessa ja vaaleansinisessä paidassa.
Ainakin jotkut lapsen isän puolen sukulaiset tätänoli ihmetelleet, mutta en kokenut merkitykselliseksi siinä tilanteessa. Olin siellä lapseni, en etiketin, saati sitten sukulaisten vuoksi.
Olisit kuitenkin voinut pukeutua asiallisemmin varsinkin jsontiesit sen miehen suvussa tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
43, kai surunmurtamalla on silmät päässä ?
Yleensä ihmiset eivät kiinnitä huomiota itselle yhdentekeviin asioihin.
Toisaalta jotkut saattavat erityisen herkässä mielentilassa tai tunnekuohussa huomioida toisten mielestä aivan käsittämättömältä tuntuvia, mieleenpainuvia ja jopa irrelevantteja pikkuasioita ja yksityiskohtia.
- lainasin oman kommenttini toisesta hautajaispukeutumista koskevasta ketjusta -
Vierailija kirjoitti:
Perusvaatekaapin sisältöön kuuluu aina se musta puku ja naisella musta jakkupuku.
Ja kyllä, ajat muuttuu, mutta pukeutumiselle on tietyt etiketit joita myös ennen on noudatettu vaikka olikin köyhä, nykyään luokkaerot on valtavia, siksi myös pukeutumisetiketti on monelle vieras ja tuntuu jopa turhaltakin, koska se ihmisluokka lisääntyy koko ajan, kelle tavat, perinteet ja pukeutuminen on täysin vieras käsite.
Miksi juuri jakkupuku? käy vaikka tumma neule, pitkähihainen mekko, bolero, vaihtoehtoja riittää. Typerää jos kaikki, miehet ja naiset olisi pukeutuneet jakkupukuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainaja siitä tuskin välittää missä vaatteissa tullaan hyvästit jättämään. Aatteet tärkeimpiä kuin vaatteet.
No jos vainajan ajatuksista välitettäisiin niin koko hautajaisperinteen voisi heittää kankkulan kaivoon.
Osalla varmasti näin, mutta osalla todellakaan ei!
Minä en ainakaan halua, että surraan mun kuolemaa - vaan jälkeen jääneet saisi juhlia mun elämää.
Toki viralliset ja valtiolliset hautajaiset erikseen, mutta näin perus tavan tallaajaan toive olisi tuo. Arkku krematorion uuniin, kajareista High way to hell.
Sinä voit tehdä sitten hautaustestamentin. Mutta ei sinne krematorioon silti pääse yksikään omainen kuuntelemaan mitään kipaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseni hautajaisissa tummansinisessä farkkuhameessa ja vaaleansinisessä paidassa.
Ainakin jotkut lapsen isän puolen sukulaiset tätänoli ihmetelleet, mutta en kokenut merkitykselliseksi siinä tilanteessa. Olin siellä lapseni, en etiketin, saati sitten sukulaisten vuoksi.
Olisit kuitenkin voinut pukeutua asiallisemmin varsinkin jsontiesit sen miehen suvussa tärkeäksi.
Voi
Helvetin
Juntti.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo oli 100 vuotias, kun esitti toiveen iloisista ja värikkäistä hautajaisista ja ne hän myös sai. Eiköhän hän ole hyvin tietoinen ollut tuosta "etiketistä" mutta halusi toisenlaiset juhlat, siellä juhlittiin hänen pitkää elämää, ei itketty mustissa.
Koska kukaan ei oikeasti halua synkistellä vaan iloita.
ehkä ap rakastaa märehtiä hautajaiset läpi, mutta me muut haluamme nähdä positiivisuutta hautajaisissakin :)
jos leski/lähin omainen haluaa, että noudatetaan jotain tiettyä hautajaisetikettiä, niin hän sitten sen mainitkoon kutsun yhteydessä.
meillä on hyvin vapaamielinen suku ja aina on sanottu kaikille, että tulet juuri sellaisena kuin olet, vainaja ei ollut totinen torvensoittaja, joten hänelle varmasit käy vaikka tulisit hääpuvussa tai vappuvaatteissa.
Onneksi myös häissä on pukeutuminen vapaata, pitkä valkoinen leninki ja kepeä keeppi harteilla on ihan OK häävieraalle. Morsianhan ei katsele, miten muut ovat pukeutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Pohdin samaa kun Hanna Wass oli a-studiossabilemekossa. Mä olen jotenkin perinteistä tykkäävä ja kaavoihin kangistunut. Juhlapukeutumisen etiketti on mielestäni ollut tärkeä. Se myös helpottaa ihmisten pukeutumista. Tietää, mitä päälleen laittaa.
eikö se ole helpointa, että voi laittaa mitä ikinä haluaa. Ei tarvitse olla aina niin kaavoihin kangistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään randomilla sukulaisella ole mitään oikeutta määritellä,miten jonkun pitäisi pukeutua lapsensa hautajaisiin.
Vaikka arvostankin suomalaisessa tapakulttuurissa vainajan kunnioittamista, niin joissakin asioissa se menee liian pitkälle. Jäykkyys ja sovinnaisuus ovat niin tiukassa, ettei sureminen ja kunnon itku ole hautajaisissa soveliasta, Ihmiset miettivät, mitä mieltä muut ovat ja jos purskahdan itkuun. Se jännittää monia niin hirveästi, että mieluummin popsivat rauhoittavia ja ovat muiden mieliksi turtana tilaisuudessa.
On aikaa vahtia muita, mitä vähemmän surua itsellään on.
Olen kokenut raskaita menetyksiä, enkä todellakaan ehtinyt kiinnittämään muiden pukeutumiseen huomiota. OIin vain kiitollinen osanotosta ja rakkaitteni huomioimisesta heidän hautajaisissaan. Ehkä tärkein etiketti surussa on nimenomaan ottaa se toiselta vastaan. Kuinka moni etiketistä paasaava askarteli itse osanottokortin tai mietti sanoja suoraan sydämestään tai halasi surevaa tai kysyi voinko auttaa sinua hautajaisten jälkeen. Edes että voinko antaa kyydin kotiin. Siinä olisi monelle huomaavaisen käytösopiskelun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri jakkupuku?
En ole ikinä tarvinut jakkupukua mihinkään.
Hautajaisissa olen ollut tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Kerran lapsena ja kertan aikuisena. Aika kalliit käyttökerrat olisi sille jakkupuvulle. Haluan muutenkin välttää ylikulutusta.
Jos kutsun yhteydessä mainitaan, että vainajan toiveesta vieraiden tulisi pukeutua iloisen värisiä vaatteisiin niin te etiketistä kiinni pitäjät menisitte varmaan siltikin päästä varpaisiin mustiin verhoutuneena?
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun yhteydessä mainitaan, että vainajan toiveesta vieraiden tulisi pukeutua iloisen värisiä vaatteisiin niin te etiketistä kiinni pitäjät menisitte varmaan siltikin päästä varpaisiin mustiin verhoutuneena?
Mites ne ihmiset yleensäkin pukeutuu mustiin? Eikä edes omista mitään iloisen väristä. Onko sun mielestä sitten pakko hommata jokin hirvitysväritilkku päälle sitä yhtä juhlaa varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne ihmiset yleensäkin pukeutuu mustiin? Eikä edes omista mitään iloisen väristä. Onko sun mielestä sitten pakko hommata jokin hirvitysväritilkku päälle sitä yhtä juhlaa varten?
Niin eli etikettiä ei tarvitse noudattaa, siinä että kunnioittaisi vainajan viimeistä toivetta? Voi nyt ..ttu mitä p💩skaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, ajat muuttuu, mutta pukeutumiselle on tietyt etiketit joita myös ennen on noudatettu vaikka olikin köyhä, nykyään luokkaerot on valtavia, siksi myös pukeutumisetiketti on monelle vieras ja tuntuu jopa turhaltakin, koska se ihmisluokka lisääntyy koko ajan, kelle tavat, perinteet ja pukeutuminen on täysin vieras käsite.Miksi juuri jakkupuku?
En ole ikinä tarvinut jakkupukua mihinkään.
Hautajaisissa olen ollut tasan kaksi kertaa elämäni aikana. Kerran lapsena ja kertan aikuisena. Aika kalliit käyttökerrat olisi sille jakkupuvulle. Haluan muutenkin välttää ylikulutusta.
Minä olin ensimmäisissä hautajaisissa päiväkoti-ikäisenä kun pappa kuoli. Sen jälkeen olen ollut lukemattomissa hautajaisissa, vuonna 2020-2021 oli puolen vuoden sisällä viidet hautajaiset. Minulla on todellakin ollut aikuisiällä mustalle jakkupuvulle käyttöä, sen sijaan en tarvitse mekkoja mihinkään.