Miten lapsiperheet pystyy asumaan Pk-seudulla, jos asumistuki pienenee?
En nimittäin usko, että vuokrat ja vastikkeet romahtaisi lähiaikoina. Matalasti palkatuilla aloilla palkka ei nykyiselläänkään riitä vuokraan ja ruokaan saati oman asunnon ostoon. Pk-seudulla kuitenkin tarvitaan paljon työntekijöitä päiväkoteihin, sairaaloihin, kouluihin, vanhainkoteihin, kotihoitoon jne. Niissä on jo valtava työvoimapula. Turha kuvitella, että jos joutuu muuttamaan Lohjalle tai Keravalle tai Hämeenlinnaan niin joku tulisi näin päivittäin Espooseen pikkupalkalla päiväkotiin töihin.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsiperheiden pitäisi pystyä asumaan jossakin tietyssä paikassa?
Tarkoitatko, että jos olet matalapalkka-alalla, niin valitse haluatko lapsia vai asua pääkaupunkiseudulla? Jestas tätä ylimielisyyttä! Kuule kyllä se jossain vaiheessa (vai jo nyt?) alkaa näkyä, että pääkaupunkiseudulla ei voi pienituloinen elää, siinähän sitten miettivät kuka siivoaa, ajaa bussit ja ratikat, täyttää kauppojen hyllyt, hoitaa lapset ym.
Kävin itse pk-seudulla töissä yli 8 vuotta n. sadan kilometrin päästä. Ei siellä töissä käyvän ole pakko asua Punavuoressa tai edes Vantaalla.
Oliko sinulla pieniä lapsia? Pitkien työmatkojen yhdistäminen perhevelvoitteisiin voi olla aika hankala rasti.
Oli, en olisi hankkinut lapsia jos en olisi pystynyt järjestämään asioita tai varautuvaan muuttuviin elämäntilanteisiin. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan hankkia.
Tilanteet muuttuu. Etkä voi varautua. Esim meillä kaksi isovanhemmista yllättäen kuoli. Ei saada enää apua heiltä. Saatat itsekin sairastua vakavasti.
Tekemällä töitä.
Itse olin köyhä yh- äiti. Kävin päivätöissä ja illalla vielä siivoilemassa pari kertaa viikossa. Sain lapsille harrastusmaksut näin. Ei tullut tukia mistään. Exä kyllä maksoi elatusmaksut. Tiukkaa oli mutta elämä oli muuten mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä töitä.
Itse olin köyhä yh- äiti. Kävin päivätöissä ja illalla vielä siivoilemassa pari kertaa viikossa. Sain lapsille harrastusmaksut näin. Ei tullut tukia mistään. Exä kyllä maksoi elatusmaksut. Tiukkaa oli mutta elämä oli muuten mukavaa.
Missä lapsesi oli kun olit päivät ja illat töissä? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Samalla taisi olla suunnitteilla myös verohuojennuksia. Eli palkalla pitäisi tulla paremmin toimeen.
Onhan siitäkin puhuttu pitkään, että asuntojen hinnoissa on kuplaa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla. Ei siinäkään ole järkeä, että asumistukea maksetaan valtion varoista vuokranantajille ja he hivuttavat vuokria sen varjolla ylöspäin. Samalla yleinen hintataso asuntomarkkinoilla nousee. Ihmiset maksavat palkastaan veroa ja hakevat tukena takaisin, kun eivät pärjää tuloillaan. Järjetöntä sekin.
Juuri tulleen tiedon mukaan suunnitellaan kylläkin verojen korotuksia, ei huojennuksia.
https://yle.fi/a/74-20030270
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse pk-seudulla töissä yli 8 vuotta n. sadan kilometrin päästä. Ei siellä töissä käyvän ole pakko asua Punavuoressa tai edes Vantaalla.
Oliko sinulla pieniä lapsia silloin? Ei ole ihan helppo paletti kulkea 100km päässä töissä ja samalla kuljettaa lapset hoitoon/hakea hoidosta jne.
Vierailija kirjoitti:
Menoja karsimalla. Lapsille ilmaisia harrastuksia, itsetehtyä ruokaa, lomia vähemmän, ei merkkituotteita.
Onhan sitä jotenkin selvittävä. Rimaa tulee alentaa, että mikä on tarpeeksi.
No siis samaa mietin että kyllä nyt jokainen selviää. Ei vaan osta joka vuosi uutta ferraria.
Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että jos olet matalapalkka-alalla, niin valitse haluatko lapsia vai asua pääkaupunkiseudulla? Jestas tätä ylimielisyyttä! Kuule kyllä se jossain vaiheessa (vai jo nyt?) alkaa näkyä, että pääkaupunkiseudulla ei voi pienituloinen elää, siinähän sitten miettivät kuka siivoaa, ajaa bussit ja ratikat, täyttää kauppojen hyllyt, hoitaa lapset ym.
Oliko sinulla pieniä lapsia? Pitkien työmatkojen yhdistäminen perhevelvoitteisiin voi olla aika hankala rasti.
Oli, en olisi hankkinut lapsia jos en olisi pystynyt järjestämään asioita tai varautuvaan muuttuviin elämäntilanteisiin. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan hankkia.
Ja silti sinutkin piti mennä tekemään vaikka olisi sodat ja kriisit odottivat.
Nythän ei vielä tiedetä, miten paljon ne pienenee. Jos jonkun 30€/kk, tuskin kukaan sen vuoksi alkaa muuttamaan pk-seudulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Muuta muualle, ihan samanlainen pula henkilökunnasta on ympäri Suomea.
Minulla on ammatti josta ei todellakaan pulaa missään. Mutta kai se alkaa houkuttaa muutta työttömänä perähikiälle jos työnteko muuttuu sellaiseksi ettei siitä ole itselle hyötyä. Tämän tapahtuu jos asumistuki laskee. Se summa on aikalailla se mitä meillä on varaa ostaa mitään kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Käy töissä ja maksaa omilla rahoillaan. Näin me normaalit perheet teemme.
Vitsi miten viisas olet! Miksi kukaan matalasti palkattu ei ole tätä tajunnut! Sen kun vaan sanoo että nyt tulen toimeen palkallani niin se palkka nousee. Kiitos tästä!
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä pysty muut olemaan kuin valtion palkka laiset ja firmojen johtoporras. Nekin ottavat tulonsa yhteisestä kassasta, mutta paljon enemmän kuin toimeentulotuki. Loput sopeutumisrahalla. Tavallaan.
Niin, valtion palkkalaisia on mm. poliisit ja ei niilläkään kummoset liksat ole.
Hesan yh-naiset saatava muuttamaan maalle isäntien iloksi
-persut-
Vierailija kirjoitti:
Kehyskunnista pääsee varsin hyvin töihin julkisilla Hkiin. Näin tein itsekin kun matalapalkkaisena siellä päin työskentelin. Vuokrataso ihan vaikka Vantaallakin kymmenen kilsan päässä on jo alhaisempi, toki työmatka vie aavistuksen enemmän aikaa.
Minne me vantaalaiset muutetaan? Keravakin yhtä kallis.
Oikeasti tuo kommentti naurattaa, joku luuli että kaikki helsingin matalapalkka-alojen työntekijät asuu Helsingissä :D
Lapsiperheiden kannattaa muuttaa muualle. Töitä löytyy pienemmistä kaupungeista ja eläminen on halvempaa ja rennompaa. Tämä helpottaa myös pk-seudun päiväkoti- ja kouluongelmaa. Isovanhemmat, muu suku ja ystävät kannattaa houkutella mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisiä päiväkoteja on. Ne lapset voi viedä hoitoon sinne kehyskuntiin missä on työntekijöitä. Kaupassa voi käydä siellä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Karsitte menoja, ponnistelette tulotason kasvattamiseksi, muutatte pienempään asuntoon, halvemmalle alueelle tai pois paikkakunnalta. En minä halua pienellä paikkakunnalla asuvana maksaa verovaroilla jonkun toisen tekemiä päätöksiä lisääntyä ja asua alueella jossa oma varallisuus ja toimeentulo ei riitä. Olen itse ns. muka hyvätuloinen eli ryöstöverotuksen ja progression uhri joka ei ole koskaan saanut mitään tukia. Käteen ei jää tuloista juuri mitään, vaikka asun paikkakunnalla jossa asuntojen hinnat ovat tuntuvasti pk-seutua halvemmat.
Ei se niin enää voi mennä että iso osa porukasta istuu pulkassa kun muut vetävät, ja vain kiinteistösijoittajat keräävät hyödyt.
Tein aikanaan kahta työtä. Se loppui siihen että tuli lasu koska lapsi oli yliaikaa hoidossa. Muita ideoita miten kasvattaa tuloja?
Vierailija kirjoitti:
Samalla taisi olla suunnitteilla myös verohuojennuksia. Eli palkalla pitäisi tulla paremmin toimeen.
Onhan siitäkin puhuttu pitkään, että asuntojen hinnoissa on kuplaa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla. Ei siinäkään ole järkeä, että asumistukea maksetaan valtion varoista vuokranantajille ja he hivuttavat vuokria sen varjolla ylöspäin. Samalla yleinen hintataso asuntomarkkinoilla nousee. Ihmiset maksavat palkastaan veroa ja hakevat tukena takaisin, kun eivät pärjää tuloillaan. Järjetöntä sekin.
Puhutaan matalasti palkatuista ja asumistuesta. Sitä tukea ei edes heru jos summa olisi pieni eli sen mitä joku kaupan kassa maksaa kuussa veroja. Ne verot on niin pikkuhiluja ettei se muutama prosentti sinne tänne merkkaa. Tai sitten sitä asumistukea ollaan laskemassa vain jotain hiluja?
Olen ihan tavallinen lähihoitajan tursake ja yh-mamma. Tienaan kokemuslisineen päivineen nettona 3000 euroa (yötyö) ja siihen lapsilisät ja elarit päälle, lähemmäs neljä tonnia siis yhteensä. En saa asumistukea ja hyvin pärjään pk-seudulla.
Hoitajat alkaa ainakin olla ihan hyväpalkkaisia nykyään. Oikea matalapalkka-ala koostuu nyt esim. siivoojista.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä töitä.
Joillain on tarhaikäisiä lapsia. Ja osa haluaa olla toisinaan myös niiden isompien lastensa kanssa.