Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheet pystyy asumaan Pk-seudulla, jos asumistuki pienenee?

Vierailija
05.05.2023 |

En nimittäin usko, että vuokrat ja vastikkeet romahtaisi lähiaikoina. Matalasti palkatuilla aloilla palkka ei nykyiselläänkään riitä vuokraan ja ruokaan saati oman asunnon ostoon. Pk-seudulla kuitenkin tarvitaan paljon työntekijöitä päiväkoteihin, sairaaloihin, kouluihin, vanhainkoteihin, kotihoitoon jne. Niissä on jo valtava työvoimapula. Turha kuvitella, että jos joutuu muuttamaan Lohjalle tai Keravalle tai Hämeenlinnaan niin joku tulisi näin päivittäin Espooseen pikkupalkalla päiväkotiin töihin.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menoja karsimalla. Lapsille ilmaisia harrastuksia, itsetehtyä ruokaa, lomia vähemmän, ei merkkituotteita. 

Onhan sitä jotenkin selvittävä. Rimaa tulee alentaa, että mikä on tarpeeksi. 

Luuletko että ei ole karsittu jo?

Vierailija
102/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiriin kuuluu lasten harrastukset mukaanlukien kymmeniä lapsiperheitä jotka asuvat Espoossa ja Helsingissä eikä yksikään näistä ole koskaan saanut euroakaan asumistukea.

Yksikään näistä ei ole mikään ökyrikas vaan työssäkäyvää keskiluokkaa joka asuu vain sellaisessa asunnossa ja alueella jonka kustannukset pystyy itse maksamaan.

Joten vastauksena sanoisin että kykenemme jatkossa asumaan pääkaupunkiseudulla entistäkin paremmin kun meidän ei tarvitse enää maksaa oman asumisemme ja elämisemme lisäksi vielä jonkun ihan tuntemattoman lapsiperheen all-expenses-paid lomailua maan ylivoimaisesti kalleimmalla alueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen niinkuin moni muu jo tekee: muutan kehyskuntiin ja vien työpanokseni sinne. Pärjätköön pk-seutu omillaan, jos ei työntekijöistä haluta pitää kiinni!

T: vakan erkkaope

Vierailija
104/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsiperheet ei pysty asumaan pääkaupunkiseudulla niin ketä siellä koulussa tai päiväkodeissa on. Ja jos nyt vanhukset joutuu muuttamaan palveluiden perässä kaupunkeihin niin miksi ne ei joutuisi muuttamaan vaikka sinne Lohjalle jos siellä on työntekijöitä ja palvelua tarjolla kotihoidon asiakkaille ja vanhainkoteihin.

Vierailija
105/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiiriin kuuluu lasten harrastukset mukaanlukien kymmeniä lapsiperheitä jotka asuvat Espoossa ja Helsingissä eikä yksikään näistä ole koskaan saanut euroakaan asumistukea.

Yksikään näistä ei ole mikään ökyrikas vaan työssäkäyvää keskiluokkaa joka asuu vain sellaisessa asunnossa ja alueella jonka kustannukset pystyy itse maksamaan.

Joten vastauksena sanoisin että kykenemme jatkossa asumaan pääkaupunkiseudulla entistäkin paremmin kun meidän ei tarvitse enää maksaa oman asumisemme ja elämisemme lisäksi vielä jonkun ihan tuntemattoman lapsiperheen all-expenses-paid lomailua maan ylivoimaisesti kalleimmalla alueella.

No minä asun jo halvimmssa mahdollisessa. Pennosia joudun laskemaan, enkä enää jaksa. Ilman asumistueka en vain pysty ruokkimaan ja vaatettamaan lapsiani.

Ehkä olen juuri sinun lastesi opettaja, puhuisitko minulle noin päin naamaa? Minä olen se, joka vetää aggressiivisten oppilaiden pienryhmiä, kuuntelen vittuilua, teen kaikkeni lasten eteen. Suunnittelen, jaksan, kestän. Työpaikkaani oli tasan yksi hakija eli minä.

Ja sitten joku ylimielinen eukko Espoosta sanoo niinkuin sinä sanot. Jätän työni ja muutan halvempaan paikkaa töihin, mikäli asumistuki pienenee. Ei vain ole muuta vaihtoehtoa.

T: väsynyt erkkaope, vuoroviikkoäiti

Vierailija
106/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa alentuva ja vittumainen ihminen. Toivon, etten tunne sinua oikeassa elämässä... ja toivon vähän elämänkokemusta ja kasvamista sinulle.

Vierailija
107/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pystykään. Joutuu muuttamaan jonnekin Someroon

Vierailija
108/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että monet näistä rahapulaa valittavista lapsiperheitä elää itseasiassa varsin leveästi...

Lapsia kuljetetaan ja kustannetaa kalliisiin harrastuksiin .ostetaan kaikki lelut uusista pleikkareosta lähtien ja huolehditaan uusista kalliista merkkivaatteita ja aina pitää olla merkkivaatteita...lomalle mennään pari kolme kertaa vuodessa ..

Rahapulaa valitella mutta jos vähän ylimääräistä saadaan niin se ihan varmasti käydään äkkiä tuhlaamassa johonkin

Vierailija
109/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että monet näistä rahapulaa valittavista lapsiperheitä elää itseasiassa varsin leveästi...

Lapsia kuljetetaan ja kustannetaa kalliisiin harrastuksiin .ostetaan kaikki lelut uusista pleikkareosta lähtien ja huolehditaan uusista kalliista merkkivaatteita ja aina pitää olla merkkivaatteita...lomalle mennään pari kolme kertaa vuodessa ..

Rahapulaa valitella mutta jos vähän ylimääräistä saadaan niin se ihan varmasti käydään äkkiä tuhlaamassa johonkin

No jos sossuasikkaana on niin se ylimääräinen kannattaa tosiaan äkkiä tuhlata pois

Vierailija
110/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta muualle, ihan samanlainen pula henkilökunnasta on ympäri Suomea.

Minun alalla kk bruttopalkka on 4 tonnia tai päälle. En ole muuttamassa Espoosta pois. Mutta lapseni päiväkodit tarvitsevat työntekijöitä. Heidän palkka on noin puolet omastani.

Ap

No osta sioitusasunto ja vuokraa halvalla jollekin lähärille. Ole osa ratkaisua.

Sioitusasunto :D sioitusongelmaan osaratkaisu,

Vierailija
111/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaikkea uudet kännykät pitää olla, että Ei tule katkoja tiktokin katseluun, muutenhan äitimuori sekoaisi ja ja lapset tietysti myös.

Vierailija
112/114 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsiperheiden pitäisi pystyä asumaan jossakin tietyssä paikassa?

Tarkoitatko, että jos olet matalapalkka-alalla, niin valitse haluatko lapsia vai asua pääkaupunkiseudulla? Jestas tätä ylimielisyyttä! Kuule kyllä se jossain vaiheessa (vai jo nyt?) alkaa näkyä, että pääkaupunkiseudulla ei voi pienituloinen elää, siinähän sitten miettivät kuka siivoaa, ajaa bussit ja ratikat, täyttää kauppojen hyllyt, hoitaa lapset ym.

Kävin itse pk-seudulla töissä yli 8 vuotta n. sadan kilometrin päästä. Ei siellä töissä käyvän ole pakko asua Punavuoressa tai edes Vantaalla.

Oliko sinulla pieniä lapsia? Pitkien työmatkojen yhdistäminen perhevelvoitteisiin voi olla aika hankala rasti.

Oli, en olisi hankkinut lapsia jos en olisi pystynyt järjestämään asioita tai varautuvaan muuttuviin elämäntilanteisiin. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan hankkia.

Tilanteet muuttuu. Etkä voi varautua. Esim meillä kaksi isovanhemmista yllättäen kuoli. Ei saada enää apua heiltä. Saatat itsekin sairastua vakavasti.

Liittyy tähän miten? Tietysti tilanteet muuttuu elämässä ja ihmiset kuolee. Mutta tilanteisiin pitää silti osata varautua. Jollekin käy jopa niin, että sekä mies että ainoa samassa maassa oleva isovanhempi (joiden avun varaan ei koskaan kenenkään aikuisen ihmisen pitäisi elämäänsä rakentaa. He ovat jo omat lapsensa kasvattaneet) kuolevat parin kuukauden välein. Varautumista on se, että tulee omillaan toimeen lasten kanssa, tilanteessa kuin tilanteessa.

Vierailija
113/114 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Älä huolehdi. Täällä on aina töitä.

Vierailija
114/114 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehyskunnista pääsee varsin hyvin töihin julkisilla Hkiin. Näin tein itsekin kun matalapalkkaisena siellä päin työskentelin. Vuokrataso ihan vaikka Vantaallakin kymmenen kilsan päässä on jo alhaisempi, toki työmatka vie aavistuksen enemmän aikaa.

Minne me vantaalaiset muutetaan? Keravakin yhtä kallis.

Oikeasti tuo kommentti naurattaa, joku luuli että kaikki helsingin matalapalkka-alojen työntekijät asuu Helsingissä :D

Jep, Vantaalla voi olla jopa edullisempaa kuin Keravalla tai Järvenpäässä. Onhan se nyt ihan absurdia että tukien varassa on varaa asustella Helsingissä, mutta työntekijöiden pitää muuttaa muualle kun ei ole varaa asua lähellä työpaikkaa. Uskomatonta 🤦.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi