Miten lapsiperheet pystyy asumaan Pk-seudulla, jos asumistuki pienenee?
En nimittäin usko, että vuokrat ja vastikkeet romahtaisi lähiaikoina. Matalasti palkatuilla aloilla palkka ei nykyiselläänkään riitä vuokraan ja ruokaan saati oman asunnon ostoon. Pk-seudulla kuitenkin tarvitaan paljon työntekijöitä päiväkoteihin, sairaaloihin, kouluihin, vanhainkoteihin, kotihoitoon jne. Niissä on jo valtava työvoimapula. Turha kuvitella, että jos joutuu muuttamaan Lohjalle tai Keravalle tai Hämeenlinnaan niin joku tulisi näin päivittäin Espooseen pikkupalkalla päiväkotiin töihin.
Kommentit (114)
Kehyskunnista pääsee varsin hyvin töihin julkisilla Hkiin. Näin tein itsekin kun matalapalkkaisena siellä päin työskentelin. Vuokrataso ihan vaikka Vantaallakin kymmenen kilsan päässä on jo alhaisempi, toki työmatka vie aavistuksen enemmän aikaa.
Ei läheskään kaikki lapsiperheet asu vuokralla ja monet on asuntolainansakin jo maksaneet, kuten me.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsiperheiden pitäisi pystyä asumaan jossakin tietyssä paikassa?
Tarkoitatko, että jos olet matalapalkka-alalla, niin valitse haluatko lapsia vai asua pääkaupunkiseudulla? Jestas tätä ylimielisyyttä! Kuule kyllä se jossain vaiheessa (vai jo nyt?) alkaa näkyä, että pääkaupunkiseudulla ei voi pienituloinen elää, siinähän sitten miettivät kuka siivoaa, ajaa bussit ja ratikat, täyttää kauppojen hyllyt, hoitaa lapset ym.
Vähemmän rahaa päihteisiin, ja alkaa valmistaa kotona tavallista kotiruokaa, selviää.
Muutan pois jonnekin missä ei ole työpaikkoja ja elellään tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Menoja karsimalla. Lapsille ilmaisia harrastuksia, itsetehtyä ruokaa, lomia vähemmän, ei merkkituotteita.
Onhan sitä jotenkin selvittävä. Rimaa tulee alentaa, että mikä on tarpeeksi.
Lapsella ei ole maksullisia harrastuksia, teemme jo nyt ruoan itse, lomia ei ole ollenkaan, merkkituotteita ei ole. Joten mistä karsitaan? Jännää että listasit nuo, taitavat olla sinulle ns. peruskauraa niin et näe että on paljon perheitä joissa näin ei ole.
Karsitte menoja, ponnistelette tulotason kasvattamiseksi, muutatte pienempään asuntoon, halvemmalle alueelle tai pois paikkakunnalta. En minä halua pienellä paikkakunnalla asuvana maksaa verovaroilla jonkun toisen tekemiä päätöksiä lisääntyä ja asua alueella jossa oma varallisuus ja toimeentulo ei riitä. Olen itse ns. muka hyvätuloinen eli ryöstöverotuksen ja progression uhri joka ei ole koskaan saanut mitään tukia. Käteen ei jää tuloista juuri mitään, vaikka asun paikkakunnalla jossa asuntojen hinnat ovat tuntuvasti pk-seutua halvemmat.
Ei se niin enää voi mennä että iso osa porukasta istuu pulkassa kun muut vetävät, ja vain kiinteistösijoittajat keräävät hyödyt.
Muuta vaikka Kouvolaan. Yht äkkiä pikku palkka riittääkin vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että jos olet matalapalkka-alalla, niin valitse haluatko lapsia vai asua pääkaupunkiseudulla? Jestas tätä ylimielisyyttä! Kuule kyllä se jossain vaiheessa (vai jo nyt?) alkaa näkyä, että pääkaupunkiseudulla ei voi pienituloinen elää, siinähän sitten miettivät kuka siivoaa, ajaa bussit ja ratikat, täyttää kauppojen hyllyt, hoitaa lapset ym.
Kävin itse pk-seudulla töissä yli 8 vuotta n. sadan kilometrin päästä. Ei siellä töissä käyvän ole pakko asua Punavuoressa tai edes Vantaalla.
Filippiiniläiset hoitajat asuvat kimppakämpässä, kuten ovat tottuneet kotonakin, ja säästävät palkoistaan 70 %, summasta, jolla suomalainen sanoo ettei tule toimeen.
Näin toimii terveydenhoito ympäri maailman, kyse on ihmisten arvoista, mikä on kärsimystä ja kituuttamista toiselle on luksusta ja normaali elämäntapa muille. Kukaan ei kärsi.
Samalla taisi olla suunnitteilla myös verohuojennuksia. Eli palkalla pitäisi tulla paremmin toimeen.
Onhan siitäkin puhuttu pitkään, että asuntojen hinnoissa on kuplaa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla. Ei siinäkään ole järkeä, että asumistukea maksetaan valtion varoista vuokranantajille ja he hivuttavat vuokria sen varjolla ylöspäin. Samalla yleinen hintataso asuntomarkkinoilla nousee. Ihmiset maksavat palkastaan veroa ja hakevat tukena takaisin, kun eivät pärjää tuloillaan. Järjetöntä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Muuta muualle, ihan samanlainen pula henkilökunnasta on ympäri Suomea.
Tämä voi olla ratkaisu yhdelle, mutta sanotko saman kaikille matalapalkka-alojen työntekijöille? Kenen sitten pitäisi jäädä vai jääkö kukaan? Ei Helsinkiin jää kuin rikkaat tällä menolla, hoitakaa lapsenne sit itse.
Pääk, seudulla pitää olla hyväpalkkainen. Mitä järkeä asua siellä jos kaikki menee pieneen koppiasuntoon ja hädintuskin elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse pk-seudulla töissä yli 8 vuotta n. sadan kilometrin päästä. Ei siellä töissä käyvän ole pakko asua Punavuoressa tai edes Vantaalla.
Oliko sinulla pieniä lapsia? Pitkien työmatkojen yhdistäminen perhevelvoitteisiin voi olla aika hankala rasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla ratkaisu yhdelle, mutta sanotko saman kaikille matalapalkka-alojen työntekijöille? Kenen sitten pitäisi jäädä vai jääkö kukaan? Ei Helsinkiin jää kuin rikkaat tällä menolla, hoitakaa lapsenne sit itse.
Ei tarvitse asua keskustassa, eikä edes pääkaupunkiseudulla voidakseen käydä Helsingissä töissä. Oletko kuullut junista ja busseista?
Vierailija kirjoitti:
Filippiiniläiset hoitajat asuvat kimppakämpässä, kuten ovat tottuneet kotonakin, ja säästävät palkoistaan 70 %, summasta, jolla suomalainen sanoo ettei tule toimeen.
Näin toimii terveydenhoito ympäri maailman, kyse on ihmisten arvoista, mikä on kärsimystä ja kituuttamista toiselle on luksusta ja normaali elämäntapa muille. Kukaan ei kärsi.
Tuo on vähän kuin taivastelisi että onpa maassa x halpaa elää - kun asuu siellä turistina lyhyen aikaa. Elämisen tarpeet ja kulut ihan eri kuin jos oikeasti asuisi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Hevosenpidosta, veneilystä, oopperasta ja tytön taitoluistelusta ainakin on luovuttava.
Ja saatte asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse asua keskustassa, eikä edes pääkaupunkiseudulla voidakseen käydä Helsingissä töissä. Oletko kuullut junista ja busseista?
Minä olen päiväkodissa töissä. Jos joudun muuttamaan lasteni kanssa pois Helsingistä vaikka Nurmijärvelle tai Lahteen en todellakaan aio tulla pitkää matkaa Helsinkiin töihin. Johan se maksaakin aika paljon. Nyt asun 5 km päässä työpaikasta ja kyllä, saan asumistukea, työmatkat yleensä pyöräilen.
Siis oletetaanko tässä, että kaikki lapsiperheet elävät tai saavat tukia? Aika vieraantunutta porukkaa.
Jotta sen alueen (Pk-seutu) vanhainkodeissa, päiväkodeissa, sairaaloissa, kotihoidossa jne olisi työntekijöitä.
Ap