Miten lapsiperheet pystyy asumaan Pk-seudulla, jos asumistuki pienenee?
En nimittäin usko, että vuokrat ja vastikkeet romahtaisi lähiaikoina. Matalasti palkatuilla aloilla palkka ei nykyiselläänkään riitä vuokraan ja ruokaan saati oman asunnon ostoon. Pk-seudulla kuitenkin tarvitaan paljon työntekijöitä päiväkoteihin, sairaaloihin, kouluihin, vanhainkoteihin, kotihoitoon jne. Niissä on jo valtava työvoimapula. Turha kuvitella, että jos joutuu muuttamaan Lohjalle tai Keravalle tai Hämeenlinnaan niin joku tulisi näin päivittäin Espooseen pikkupalkalla päiväkotiin töihin.
Kommentit (114)
Varmaan on muutettava muualle ja mentävä töihin sinne. Etsikööt ja ratkaiskoot helsinkiläiset omat ongelmansa sen jälkeen. Minua ei haittaa vaikka joutuisivat jonottamaan ikuisesti lääkäriin tai terveydenhuoltoon. Muualla jää sitä paitsi enemmän käteen pakollisten kustannusten jälkeen. Heippa vaan kitisijät 😁
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavallinen lähihoitajan tursake ja yh-mamma. Tienaan kokemuslisineen päivineen nettona 3000 euroa (yötyö) ja siihen lapsilisät ja elarit päälle, lähemmäs neljä tonnia siis yhteensä. En saa asumistukea ja hyvin pärjään pk-seudulla.
Hoitajat alkaa ainakin olla ihan hyväpalkkaisia nykyään. Oikea matalapalkka-ala koostuu nyt esim. siivoojista.
Nettopalkkani on 1700€/kk, yhdestä lapsesta lapsilisä koska toinen kirjoilla toisella vanhemmalla, asumistuki laskettu yhden lapsen mukaan vaikka puolet ajasta täällä asuu kaksi. Teen toimihenkilötyötä. Ei ne vain siivoojat ja muut palvelualat ole paskasti palkattuja. Minä idiootti vielä kävin kouluja tätä varten!
Meillä murot, maito ja leikkeleet leivälle on luksustuotteita ja jos tässä pitää alkaa vielä enemmän tinkimään niin minun kiinnostus työelämään loppuu kolmekymppisenä. Olen aina ollut hyvin työorientoitunut mutta alkaa laput pudota silmiltä ja tuntua että minua on kusetettu kun uskoteltu että työnteko kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako sitten enemmän tt-tukea jos asumistuet pienenee? Silloinhan leikkaus on taas pois työtätekeviltä, jotka ei saa tt-tukea. Täysin tuilla eläviin ei vaikuta.
Pienipalkkaisen perheellisen kannattaa jättäytyä työttömäksi. Vaikka tulisi karenssia niin tt-tuen saa. Helpottaa hakemista kun työkuviot ei ole sotkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehyskunnista pääsee varsin hyvin töihin julkisilla Hkiin. Näin tein itsekin kun matalapalkkaisena siellä päin työskentelin. Vuokrataso ihan vaikka Vantaallakin kymmenen kilsan päässä on jo alhaisempi, toki työmatka vie aavistuksen enemmän aikaa.
Minne me vantaalaiset muutetaan? Keravakin yhtä kallis.
Oikeasti tuo kommentti naurattaa, joku luuli että kaikki helsingin matalapalkka-alojen työntekijät asuu Helsingissä :D
Lisäksi Vantaa on jo vuosia koittanut hankkiutua perheistä eroon. Ei ole hoitopaikkoja, perheasunnot puretaan ja rakennetaan pieniä tilalle yms.
Mutta totta, näitä "syökää kakkua" kommetteja on hauska lukea. Internettiin pitäisi joillekin laittaa älykkyystesti ennen kuin niitä sinne päästetään kommentoimaan.
Köyhät voi muuttaa vaikka jonnekin Nilsiään. Ei valtion tarvitse rahoittaa loisien elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy töissä ja maksaa omilla rahoillaan. Näin me normaalit perheet teemme.
Vitsi miten viisas olet! Miksi kukaan matalasti palkattu ei ole tätä tajunnut! Sen kun vaan sanoo että nyt tulen toimeen palkallani niin se palkka nousee. Kiitos tästä!
Huoh.
Pk seudulla on aina asunut ja elänyt pienituloisia työssäkäyviä lapsiperheitä ilman tukia.
Poikkeuksena tukielätteihin he mitoittavat menonsa siten että selviävät.
Esim 40-70 luvulla saattoi isokin perhe asua yksiössä tai kaksiossa.
Harrastuksia ei ollut lapsilla eikä aikuisilla, pihalla saattoi leikkiä ilmaiseksi. Vaatteita kierrätettiin 5-6 lapsella, 1 kengät yritettiin saada ostettua per vuosi uutena. Lapsia myös hankittiin vain se määrä mitä pystyttiin elättämään.
Ei käyty teattereissa, leffoissa, konserteissa eikä muissakaan huvituksissa jos ei ollut varaa. Ei reissattu.
Ruoka tehtiin itse.
Ja kaikki tämä pätee pienituloisiin omillaan eläviin perheisiin yhä. Tilanne ei ole muuttunut, samalla tavalla selviää
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kannattaa muuttaa muualle. Töitä löytyy pienemmistä kaupungeista ja eläminen on halvempaa ja rennompaa. Tämä helpottaa myös pk-seudun päiväkoti- ja kouluongelmaa. Isovanhemmat, muu suku ja ystävät kannattaa houkutella mukaan.
Näin teimme ja oli hyvä peliliike. Stressitaso... mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta muualle, ihan samanlainen pula henkilökunnasta on ympäri Suomea.
Minun alalla kk bruttopalkka on 4 tonnia tai päälle. En ole muuttamassa Espoosta pois. Mutta lapseni päiväkodit tarvitsevat työntekijöitä. Heidän palkka on noin puolet omastani.
Ap
Kun lapsiperheet muuttavat pois, ei ole tarvetta pienipalkkaisille hoitajille alueilla, joilla asunnot on kalliita. Kaikki voittavat, kun hoitajat muuttavat muualle ja menevät töihin pieniin, mukaviin päiväkoteihin tai kivoihin, kodikkaisiin palvelukoteihin. Sinä voit viedä lapsesi 28 km päähän hoitoon, jos hoitopaikkaa ei lähempänä ole.
Ei taida olla kovinkaan monia syitä sille, että sairaaloiden on oltava Helsingin keskustassa. Siltasairaalan entistä väkeä on jo nyt Hyvinkäällä töissä, ei ole kuulunut valitusta siitä, että työpaikka olisi surkea.
Se johtaa siihen että pienipalkkaiset työntekijät muuttavat muualle eli päiväkoteihin,kouluihin tai kauppoihin ei saada enää työntekijöitä.
En ole ikinä saanut mitään asumis- tai toimeentulotukia. Asun pk-seudulla omistusasunnossa, jonka eteen olen tehnyt paljon töitä. Suunnitellut taloutta, säästänyt ja sijoittanut. Asun yksin teinin kanssa, kyllä täällä pk-seudulla on mahdollista pärjätä ilman tukiakin.
Vierailija kirjoitti:
Se johtaa siihen että pienipalkkaiset työntekijät muuttavat muualle eli päiväkoteihin,kouluihin tai kauppoihin ei saada enää työntekijöitä.
Mutta eihän niitä edes tarvita, koska kun pienituloiset on muuttaneet halvemmille alueille, ei päiväkotia tarvita, koulussa ei ole tungosta ja kauppoja suljetaan, ei lähikauppa200 m päässä ole subjektiivinen oikeus.
Luulen, että enemmän se osuu opiskelijoihin.
siten että vanhemmat ostaa lapsilleen kämpät silloin kun ne vielä saa alle rakennusluvan hinnan 4-5-6 -kiloeuroa per neliömetri rakennuslupaa menee veroina pääkaupunkiseudun kaupungeille. Jos joku ihmettelee miksi kämpät yhtäkkiä maksaa 10.000e/m2.
Työnteolla eläminen alkaa olemaan niin viime vuosituhatta. Nykyään elellään osingoilla ja perintöosingoilla. Muut ovatkin sitten jotain alempaa väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että enemmän se osuu opiskelijoihin.
Joten eiku kaks tai kolme opiskelijaa per huone soluihin ihan kuin neuvostoliiton alkuaikoina parin vuosikymmenen yhtäjaksoisen sotimisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessani ei ollut asumistukea olemassakaan. Pankin lainakorko oli 6-8%. Pärjättiin. Ei ollut vaihtoehtoja.
Yksityissuihkari on varmaan myytävä nyt.
Iso ikäluokkalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessani ei ollut asumistukea olemassakaan. Pankin lainakorko oli 6-8%. Pärjättiin. Ei ollut vaihtoehtoja.
Ja kämpän mksoi pois neljän vuoden palkalla. Samaan vaaditaan nykyään yli 10v ilman että syö yhtään mitään. Mutta semmoista se on kun yleinen elintaso kavenee vuosikymmen toisensa perään.
Korkojen noustessa yhä useampi omistusasujakin alkaa saada asumistukea, jos tajuaa hakea. Alkuvuodesta 2023 omistusasujien määrä asumistuen saajina on ollut jo kasvussa. Korot ovat asumistuessa huomioitava meno. Jos korkomenoa on korkojen noustua esim. 800 €/kk, niin onhan se merkittävä meno. Asumistuessa koroista huomioidaan 73 %. Toimeentulotuessa korkomenoista huomioidaan 100 %.
Asuttu lapsiperheenä Helsingissä ja pk-seudulla vuodesta 81. Ikinä saatu asumistukea vaikka oltiin köyhiä
Saako sitten enemmän tt-tukea jos asumistuet pienenee? Silloinhan leikkaus on taas pois työtätekeviltä, jotka ei saa tt-tukea. Täysin tuilla eläviin ei vaikuta.