Nyt kun teini haluaa syödä omassa huoneessaan, mieskin on alkanut syödä tv:n ääressä
Sinne meni meidän yhteiset ruokailut. Yksin syön keittiössä =( Lisäksi ärsyttää kun muruja ja likaisia astioita on pitkin kämpää. Mies taantunut teiniksi myös, eikä saa astioita koneeseen. Alanko natsiksi, ja käsken siivomaan jälkensä vai ummistan silmäni ja annan kämpän muuttua lääväksi, kas siinäpä kysymys. Nätisti sanominen ei ole auttanut...
Kommentit (156)
perinteet on tehty muutettavaksi, olet jämähtänyt johonkin marttakerhon oppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Syö miehen kanssa sohvalla, se on kivaa. Mitä sinä siellä keittiössä yksinäsi mökötät?
Eikö olisi parempi syödä keittiössä? Ollaanko nykyään niin tv:n orjia, että ruokakin pitää syödä sohvalla?
Vierailija kirjoitti:
En edes tiennyt että jotku pitää jtn ruokahetkiä, kuullostaa ihan 50luvulta.
Täh? Meillä kotona syötiin aina yhdessä keittiössä 80-luvulta lähtien ja edelleen oman perheen kanssa syödään yhdessä ja samalla jutellaan päivän tapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teini saa syödä omassa huoneessaan?
Miksei omassa huoneessa saisi syödä? Samalla voi katsoa youtubea tai netflixiä.
Samalla voisi myös jutella keittiössä muun perheen kanssa.
Meillä nuoret söivät keittiössä samaan aikaan muiden kanssa ja siinä oli mukava jutella kuulumisia. Muuten kun olivat harrastuksissa/kavereilla/netissä.
Eiköhän ap:n teini valitsisi keittiössä syömisen, jos haluaisi jutella kuulumisia. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta ei minua kiinnostanut perheeni kuulumiset. Tietokoneella netin toisessa päässä olivat he, joiden asiat minua oikeasti kiinnostivat.
Varmaan oli kauheaa viettää vartti oman perheen kesken, kun muun ajan pystyi olemaan siellä netin syövereissä.
Olihan se. Mieti jotain ärsyttävää työkaveria ja kuvittele, että joutuisit viettämään lounastauon aina hänen kanssaan. Vartti päivässä joo, mutta työpäivät tuntuisivat varmasti todella paljon raskaammilta.
Minun työkaverini eivät tee minulle ruokaa, tarjoa asuntoa, ym. Mutta vanhempani maksoivat elämiseni. Minusta ei ole kohtuutonta viettää varttia tai paria perheensä seurassa päivittäin. Jos on niin kannattaa pyytää sijoitusta jonnekin laitokseen.
Mutta miksi siihen perheen seurassa oloon vaaditaan kellonaika, pöytä ja ruoka?
Miksi ei ruoka-aikaan? Ruoka on yleensä parasta silloin just valmistettuna, joten loogisinta olisi syödä silloin. Toki jos syödään vaan jotain eineksiä mikrotettuna niin silloin tämmöinen asia kuin ruoka-aika on varmaan vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Syö miehen kanssa sohvalla, se on kivaa. Mitä sinä siellä keittiössä yksinäsi mökötät?
Miten sohvalla syödään edes jotain pihviannosta lautaselta? Eikö olisi helpompaa syödä pöydän äärellä?
Vierailija kirjoitti:
On tuo kyllä minustakin naurettavaa, että tavallisesta syömisestä on väännetty joku taloyhtiön hallituksen kokous, joka etenee listan mukaan. Kokouksen jälkeen sanotaan sitten heipat ja seuraavan kerran puhutaan vasta huomisen kokouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä panostaisin siihen, että pidetään se yhteinen ruokahetki. Meidän perheessä sitä ei koskaan oikein ollut, vaan kaikki söi yksin, ja muistan, että esim. parhaan ystävän kotona nautin aina siitä, kun koko perhe söi yhdessä ja jutteli. Toisaalta mulle yksin syöminen mahdollisti myös syömishäiriö-oireilua, piilotin esimerkiksi ruokaa ja heitin myöhemmin pois. Olisin tarkkana tällaisten juttujen tiimoilta, jos nuori on yhtäkkiä halunnut alkaa syömään yksin.
Minun perheessä syötiin myös yhdessä ja niin myös useimmissa kavereitten perheissä, ja se oli hyvä käytäntö. Ei teinien tarvitse antaa hautautua kokonaan omaan maailmaansa, kyllä on hyvä vaatia osallistumaan edes ruokahetken verran yhteiseen elämään. Mieheni perheessä äiti teki vuorotöitä ja kaikki söi milloin sattuu, mutta ei sielläkään saanut syödä muualla kuin ruokapöydän ääressä ja jäljet piti siivota. Ei teinienkään tarvitse elää kuin siat pellossa.
Juuri näin. Perhe on pakko, rakkaus on pitää ansaita, yhteinen elämä on vaadittu velvollisuus!
Miten tuo nyt liittyi mihinkään? Normaalissa perheessä jossa on säännöt ja rakkautta, ei ole mikään ongelma syödä pöydän ääressä yhdessä. Jos perheen kanssa syöminen on järkyttävän vastenmielinen velvollisuus niin jokin on pahasti pielessä.
Aivan. Tässä keskustelussa moni mamma nimenomaan tekee yhdessä syömisestä perheen velvollisuuden johon vaaditaan osallistumaan ja tätä pidetään hyvänä asiana. Kuten sanot, jotain on pahasti pielessä.
Ei se että vaaditaan osallistumaan johonkin tarkoita, että se olisi vastenmielinen velvollisuus. Teinit nyt voi haluta sännätä sinne koneen ääreen vaikka vanhemmissa ei olisi kerrassaan mitään vikaa ja perheen kanssa syöminen itseasiassa ihan kivaa, jos siellä sattuu olemaan joku jännä juttu kesken. Sellaisia teinit on, mutta ei heille tarvitse eikä pidä kaikkea antaa periksi.
Koita nyt päättää, että onko yhdessä syöminen pakko vai ei.
Joillain ei sitten paljon järki päätä pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuoret söivät keittiössä samaan aikaan muiden kanssa ja siinä oli mukava jutella kuulumisia. Muuten kun olivat harrastuksissa/kavereilla/netissä.
Eiköhän ap:n teini valitsisi keittiössä syömisen, jos haluaisi jutella kuulumisia. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta ei minua kiinnostanut perheeni kuulumiset. Tietokoneella netin toisessa päässä olivat he, joiden asiat minua oikeasti kiinnostivat.
Varmaan oli kauheaa viettää vartti oman perheen kesken, kun muun ajan pystyi olemaan siellä netin syövereissä.
Olihan se. Mieti jotain ärsyttävää työkaveria ja kuvittele, että joutuisit viettämään lounastauon aina hänen kanssaan. Vartti päivässä joo, mutta työpäivät tuntuisivat varmasti todella paljon raskaammilta.
Minun työkaverini eivät tee minulle ruokaa, tarjoa asuntoa, ym. Mutta vanhempani maksoivat elämiseni. Minusta ei ole kohtuutonta viettää varttia tai paria perheensä seurassa päivittäin. Jos on niin kannattaa pyytää sijoitusta jonnekin laitokseen.
Miksi ei ruoka-aikaan? Ruoka on yleensä parasta silloin just valmistettuna, joten loogisinta olisi syödä silloin. Toki jos syödään vaan jotain eineksiä mikrotettuna niin silloin tämmöinen asia kuin ruoka-aika on varmaan vaikea ymmärtää.
Just näin. Ruoka-aika on silloin, kun potut tai riisit kypsyy ja muu ruoka on just valmista. Kuka haluaa syödä kylmää ruokaa tai jälkikäteen lämmitettynä mikrossa. Kalakin maistuu parhaimmiltaa just vasta paistettuna.
Ei ihme että kansa paisuu kun syödessä tuijotetaan ruutua. Ruokailu pitäisi pyhittää ruokailulle, jotta aivot tuntevat kylläisyyttä aikaisemmin kuin jos katsoo esim. televisiota. Ruutua tollottaessa aivoilla on enemmän ärsykkeitä ja kylläisyys tulee viiveellä ja tulee syötyä enemmän kuin olisi tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sille pitää olla tietty aika? Kaatuuko maailma, jos perhe ei istu keittiössä joka päivä klo 18.45-19.23?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sohvalla syödään edes jotain pihviannosta lautaselta? Eikö olisi helpompaa syödä pöydän äärellä?
osta olohuoneen pöytä.. voit kokea jtn uutta kun ei tarvitse vaivaannuttaa lapsia ja miestä joka ikinen päivä tälläsillä
Minullakaan teini ei halunnut syödä keittiön pöydän ääressä vaan mielummin huonessaan. Siirsimme ruokailun olohuoneeseen jossa myös useinmiten tv päällä ja hyvin meni kunnes huomasin että kaikki (teini, hänen pikkusiskonsa ja mieheni, joka söi lounaan joka viikonpäivänä ravintolassa ja oli siihen tottunut) jättivät lautasensa minun huollettavaksi tiskikoneseen. Kiljaisin sitten tosi isolla äänellä että tämä ei ole ravintola tai hotelli enkä minä ole mikään piika. Sen jälkeen sekin asia järjestyi. Toisinaan pitää vaan löytää kompromisseja jotka sopivat kaikille jollain lailla, sellaista se tämä elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että kansa paisuu kun syödessä tuijotetaan ruutua. Ruokailu pitäisi pyhittää ruokailulle, jotta aivot tuntevat kylläisyyttä aikaisemmin kuin jos katsoo esim. televisiota. Ruutua tollottaessa aivoilla on enemmän ärsykkeitä ja kylläisyys tulee viiveellä ja tulee syötyä enemmän kuin olisi tarve.
Kyllä sitä paisutaan myös, kun joillakin perhe ja yhdessäolo tarkoittaa syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osta olohuoneen pöytä.. voit kokea jtn uutta kun ei tarvitse vaivaannuttaa lapsia ja miestä joka ikinen päivä tälläsillä
Ja siinä selkä kyyryssä sitten syödään ja valitetaan selkävaivoista? Ihan kummalista, kun kunnon ruokapöytäkin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo kyllä minustakin naurettavaa, että tavallisesta syömisestä on väännetty joku taloyhtiön hallituksen kokous, joka etenee listan mukaan. Kokouksen jälkeen sanotaan sitten heipat ja seuraavan kerran puhutaan vasta huomisen kokouksessa.
Kuka tuommoisesta on puhunut? Ainoa mitä on vaadittu on se että ruoka syödään keittiössä yhdessä. Todella häiriintyneet tavat sinulla, jos yhdessä syöminen tuntuu joltain hallituksen kokoukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ergonomista istua sohvalla pyllistellen ja leikata pihviä. Sohvapöytä kun ei ole ruokapöydän korkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sille pitää olla tietty aika? Kaatuuko maailma, jos perhe ei istu keittiössä joka päivä klo 18.45-19.23?
Väittikö joku niin? Huomaa, että joissain kodeissa on totuttu pelkkään mikroruokaan, kun tää on tosiaan niin vaikea asia ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitkaa nyt linja yhdessä miehen kanssa. Joko syödään kaikki pöydän ääressä tai sitten jokainen valitkoon ruokailupaikkansa, mutta jäljet kukin siivoaa siinä tapauksessa itse, ei sen ruokailun tarvi olla mitään porsastelua ympäriinsä.
Kysymys oli: Alanko natsiksi, ja käsken siivomaan jälkensä vai ummistan silmäni ja annan kämpän muuttua lääväksi, kas siinäpä kysymys. Nätisti sanominen ei ole auttanut
Ap
En kyllä katselisi tuollaista. Teinille eri vapaudet sitten omassa maksetussa taloudessaan : )
Lisäksi kerrot miehelle, että tämä on sinulle niin tärkeä asia, ettei siitä joustetaan yhdessä ollessa - eri asia kun kukin kotona yksin. Tsemppiä
Voi olla jos meilläkin muija hurahtas johonkin "puhutaan päivän kuulumiset" hommaan ni ottasin lapset, lähettäs snagarin kautta ja eikä ikinä palattas