IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html
Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.
On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.
:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?
Kommentit (1222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.
Toinen on etähuoltaja (lapset joka toinen vkl) ja toisenkin lasten (irakilainen) isä kuvioissa jotenkin mukana.
2 huoltajaa isommat tulot ja yksi niin pienemmät, ymmärrätkö. Oon ollut yksinhuoltaja ts yhteishuoltaja mutta en saanut edes asumistukea.
Meillä puoliso tienasi 2400 brutto eli 1700 netto, saatiin 200 lapsilisiä 2 lapsesta ja työmarkkinatuki oli tuolloin 640. Ei saatu kelasta muita tukia vuokra-asuntoon ja puolisolla auto työn vuoksi.
Kun olin työkokeilussa sain 9 euron kulukorvauksen työpäivä, mutta sitä ei saa jos sairastuu tai lapsisairastuu ja toisesta lapsesta meni tarhamaksua 60 euroa ja toisesta 80 euroa iltismaksua, olin siis ripulitaudissa töissä.
tässä ketjussa näkee ihmisten typeryyden. joku Keijo yksiösssään ihmettelee miten summat ovat noin " isoja"..Keijo ei vasn ymmärrä että lasten yh isänä saisi myös tuet palkkansa päälle. Ei toki voi verrata artikkelin naisiin jos on:
- sinkku lapseton työtön ( lasten työtön yh saa samat tuet kuin jutussa)
- sinkku työssäkäyvä ( pienipalkkainen työssäkäyvä yh saa elatustuen, lapsilisän ja asumistuen palkan päälle... )
- perhe jolla on kallis asuntolaina ( oman varallisuuden kerryttämistä ei tueta, aina voi muuttaa vuokralle perheellinen saavat asumistukea ja toimeentulotukea jos tulot ovat riittävän pienet)
KAIKKI OVAT OIKEUTETTUJA TUKIIN JOS TULOT OVAT RIITTÄVÄN PIENET. Itse sain toimeentulotukea työssäkäyvänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa olla vaikka lasten isä asuu samassa huushollissa, mutta kas kummaa osoitetiedot on isän äidin luona tai kaverilla. Sitten alkaakin kelan tuet rullaamaan runsain mitoin. Lapset saa vaatteet, lomatuet, ilmaiset harrastukset, nepsyt haetaan taksilla kouluun ja takas ym, ym. Ei tarvii olla Ainstain tietääkseen tämän. Silti ollaan vaan vali, vali, vali. Töihin: hyi.
sinunlaisesi ovat oksettavia. leimaat siis kaikki yh äidit huijareiksi???? Miksi et syytä miehiä ja lasten isejä? minun lasten ex häipyi kun vauva oli 6 kk nuoremman naisen matkaan. millä sinun mielestäsi minun tulisi elättää lapset??? harrastustuki on harkinnanvarainen 400 e vuodessa ja sitä voi hakea myös pienituloiset perheet. vaatemenot menee toimeentulotuesta josta lapsen osuus on 270 e sisältää elatustuen ja lapsilisän.sekö on mielestäsi liikaa??
Niin minunkin lapsen isä häipyi. Mutta minä menin töihin enkä hakenut senttiäkään elareita, asumistukea tai toimeentulotukea.
Miksi et hakenut elareita? Se on lapsiltasi pois.
Vierailija kirjoitti:
tässä ketjussa näkee ihmisten typeryyden. joku Keijo yksiösssään ihmettelee miten summat ovat noin " isoja"..Keijo ei vasn ymmärrä että lasten yh isänä saisi myös tuet palkkansa päälle. Ei toki voi verrata artikkelin naisiin jos on:
- sinkku työssäkäyvä ( pienipalkkainen työssäkäyvä yh saa elatustuen, lapsilisän ja asumistuen palkan päälle... )
- perhe jolla on kallis asuntolaina ( oman varallisuuden kerryttämistä ei tueta, aina voi muuttaa vuokralle perheellinen saavat asumistukea ja toimeentulotukea jos tulot ovat riittävän pienet)KAIKKI OVAT OIKEUTETTUJA TUKIIN JOS TULOT OVAT RIITTÄVÄN PIENET. Itse sain toimeentulotukea työssäkäyvänäkin.
Minä saan työttömänä 2 lapsen äitinä 760e. Puolisolla pieni palkka. Emme saa asumistukea tai toimeentulotukea vaikka elämme alle köyhyysrajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa olla vaikka lasten isä asuu samassa huushollissa, mutta kas kummaa osoitetiedot on isän äidin luona tai kaverilla. Sitten alkaakin kelan tuet rullaamaan runsain mitoin. Lapset saa vaatteet, lomatuet, ilmaiset harrastukset, nepsyt haetaan taksilla kouluun ja takas ym, ym. Ei tarvii olla Ainstain tietääkseen tämän. Silti ollaan vaan vali, vali, vali. Töihin: hyi.
sinunlaisesi ovat oksettavia. leimaat siis kaikki yh äidit huijareiksi???? Miksi et syytä miehiä ja lasten isejä? minun lasten ex häipyi kun vauva oli 6 kk nuoremman naisen matkaan. millä sinun mielestäsi minun tulisi elättää lapset??? harrastustuki on harkinnanvarainen 400 e vuodessa ja sitä voi hakea myös pienituloiset perheet. vaatemenot menee toimeentulotuesta josta lapsen osuus on 270 e sisältää elatustuen ja lapsilisän.sekö on mielestäsi liikaa??
Niin minunkin lapsen isä häipyi. Mutta minä menin töihin enkä hakenut senttiäkään elareita, asumistukea tai toimeentulotukea.
Miten se on lapselta pois kun pystyin itse kaiken maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen on etähuoltaja (lapset joka toinen vkl) ja toisenkin lasten (irakilainen) isä kuvioissa jotenkin mukana.
2 huoltajaa isommat tulot ja yksi niin pienemmät, ymmärrätkö. Oon ollut yksinhuoltaja ts yhteishuoltaja mutta en saanut edes asumistukea.
Meillä puoliso tienasi 2400 brutto eli 1700 netto, saatiin 200 lapsilisiä 2 lapsesta ja työmarkkinatuki oli tuolloin 640. Ei saatu kelasta muita tukia vuokra-asuntoon ja puolisolla auto työn vuoksi.
Kun olin työkokeilussa sain 9 euron kulukorvauksen työpäivä, mutta sitä ei saa jos sairastuu tai lapsisairastuu ja toisesta lapsesta meni tarhamaksua 60 euroa ja toisesta 80 euroa iltismaksua, olin siis ripulitaudissa töissä.
saitte 2540 e yhteensä kk. Paljonko oli vuokranne? laskukaava asumistukeen ja tt tukeen on kaikilla sama. tietty suku pitää jäädä vuokran jälkeen mutta varallisyytta ei saa olla tai säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on lapselta pois kun pystyin itse kaiken maksamaan?
olisit vaikka avannut säästötilin. tietenkin se on pois lapsesta ja vastuutonta ettei isä osallistu elatukseen. vai meinaatko että miehet saa siittää lapsia miten vain Ilman mitään vastuuta ja naiset vaan elättää lapset itsekseen?
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömintä jutussa oli se, että tämä Sara saa niin paljon tukia, että voi lyhentää lainaansa 660€ joka kuukausi. Eihän toimeentulotuen tarkoitus ole maksaa ihmisten lainoja? Ja lainanmaksun takia lainailee sukulaisilta eikä raha riitä kaikkiin lasten menoihin? Anteeksi mitä?
No eikös tuo, että joutuu pyytämään rahaa sukulaisiltaan (puhuttiin lainaamisesta, mutta voihan olla, että käytännössä saa lahjoituksena/avustuksena rahaa esim. äidiltään - mutta ehkä tukien takia tai muutenkin ei halunnut mainita sitä lehtijutussa) tarkoita juuri sitä, että hän nomenomaan EI saa niin paljon tukia, että pystyy sillä lyhentämään sitä lainaa? Käytännössähän sen lyhentämisen mahdollistaa sukulaisilta saatu taloudellinen apu. Varmaan haluaa joskus luottotiedot kuntoon, mikä on ymmärrettävää, mutta hankala tilannehan se on, kun tuensaajana niitä lainoja lyhentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- perhe jolla on kallis asuntolaina ( oman varallisuuden kerryttämistä ei tueta, aina voi muuttaa vuokralle perheellinen saavat asumistukea ja toimeentulotukea jos tulot ovat riittävän pienet)KAIKKI OVAT OIKEUTETTUJA TUKIIN JOS TULOT OVAT RIITTÄVÄN PIENET. Itse sain toimeentulotukea työssäkäyvänäkin.
Minä saan työttömänä 2 lapsen äitinä 760e. Puolisolla pieni palkka. Emme saa asumistukea tai toimeentulotukea vaikka elämme alle köyhyysrajan.
Ja kun lapsi täyttää 17 vuotta niin lähtee toinen lapsikorotus ja lapsilisä ja lapsi asuu vielä 2 vuotta kotona.
Töitä et saa, vaikka laitat hakemuksia.
No, se on hyvä puoli, että eläkkeellä olevia vanhempia ei tarvitse hoitaa eikä auttaa, koska se vaatisi bensarahaa.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, valtio hoitaa heidät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi ? tuet lasketaan samalla kaavalla kaikille. säästöjä tai omaisuutta ei saa olla, omistusasunnon vastike ei ole meno toimeentulotuessa tai korko tai velka.
Tämän lehtijutun motiivi on saada kansa kannattamaan tukien leikkausta. En ymmärrä millä matematiikalla ko. jutun henkilöt saavat noin suuria tuloja, ja sitten niistä ei pysty edes ostamaan talvikenkiä. Edes töissä käydessä kaikki eivät saa käteen yhtä paljon kuin tuo vähemmän "tienaava" noista, ja pienimmät ansiosidonnaiset ovat nettona puolet siitä mitä noista vähemmän "tienaava" saa. Ja siitä oli sitten maksettava ihan kaikki, reilusta seitsemästäsadasta. Jopa talvikengät, hui. Usein olen nähnyt väitettävän, että tukien saajalla jää aina kulujen (asuminen, laskut) jälkeen käteen 700 e. Tämä ei ainakaan kaikilla ole millään muotoa totta. Suurimmalla osalla tukien saajia se mitä asumisen, laskujen ja ruuan jälkeen jää käteen taitaa olla ihan nolla euroa.
Näihin lehtiraapustuksiin valitaan aina raha-asiansa kädettömästi hoitaneita, mahdollisimman paljon tukia saavia henkilöitä saamaan niin tuensaajien kuin töissäkäyvien antipatiat puolelleen ja sitten yleistetään että tällaista on elämä yhteiskunnan tuilla. No voin sanoa että ei kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun lapsi täyttää 17 vuotta niin lähtee toinen lapsikorotus ja lapsilisä ja lapsi asuu vielä 2 vuotta kotona.
No, se on hyvä puoli, että eläkkeellä olevia vanhempia ei tarvitse hoitaa eikä auttaa, koska se vaatisi bensarahaa.
- Sosiaaliohjaaja tässä hei, meidän pitäisi pitää palaveri eläkkeellä olevan vanhempasi hoidosta ja auttamisesta.
- Sorry, emme voi osallistua eläkeläisen hoitoon, ei ole bensa rahaa.
Kyllä veetuttaa pariskunnat, jotka on leikisti "erossa" tukien vuoksi. Samalla itse olen täysin elatusvelvollinen puolisosta, joka saa nettona pelkän työmarkkinatuen. Toisille pariskunnille Kela maksaa satoja euroja ja kahta asuntoa, kun oma puoliso ei saa edes lääkkeisiinsä tukea. Koska mä tienaan hurjat 2200€ bruttona!
Yksinhuoltajat saa hyvin tukia, mutta en viitsi niitä kadehtia. Loppuuhan ne tuet aikanaan, kun lapset lähtevät omilleen. Silloin voi olla shokki ymmärtää, että pitääkin itse pärjätä sillä noin 550 eurolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lapsilta pois vain, jos lapsilta jää sen vuoksi jotain puuttumaan. Mutta jos perhe pärjää hyvin eikä tarvitse elareita, silloin se ei sinänsä ole lapsilta pois. Ihmisillä voi olla joskus syitä, joiden vuoksi ei lähde elatusmaksuja hakemaan, ja tällöin ne syyt lienevät sen verran painavia, ettei muutaman satasen tai jopa Kelan maksaman minimielatustuen takia lähde niitä hakemaan. Elatustuista sopiminen kuitenkin edellyttää lapsen isän kanssa tekemisissä olemista, ja esim. kelan maksamat elatustuet edellyttävät joka vuosi tai joka toinen vuosi yhteistä tapaamista lastenvalvojan luona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä veetuttaa pariskunnat, jotka on leikisti "erossa" tukien vuoksi. Samalla itse olen täysin elatusvelvollinen puolisosta, joka saa nettona pelkän työmarkkinatuen. Toisille pariskunnille Kela maksaa satoja euroja ja kahta asuntoa, kun oma puoliso ei saa edes lääkkeisiinsä tukea. Koska mä tienaan hurjat 2200€ bruttona!
Yksinhuoltajat saa hyvin tukia, mutta en viitsi niitä kadehtia. Loppuuhan ne tuet aikanaan, kun lapset lähtevät omilleen. Silloin voi olla shokki ymmärtää, että pitääkin itse pärjätä sillä noin 550 eurolla...
Jos Kela maksaa kahta asuntoa, silloin mitä ilmeisimmin pariskunta ei asu yhdessä. Minäkin olen yh ja saan Kelasta yh-tuet, ja samaan aikaan seurustelen enkä harkitse yhteenmuuttoa. Syy on se, että haluan asua erillään enkä halua perustaa uusperhettä. Ei kaikkia seurustelevia pareja voi niputtaa tukihuijareiksi, koska ei tässä maassa kai mitään yhteenmuuttovelvoitetta tai avoliittopakkoa ole.
Ai helvetti että riepoo tuommonen!! Itse painan hoitoalalla töitä perhe hiessä ja asumis- ym.kulujen jälkeen käteen jää muutama hassu satanen..sekin vaatii sen, että on tehnyt töitä öyt, viikoloput, juhlapyhät. Kelpais kotona makaamalla saada 700e käyttörahaa joka kk!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meille maksaa lasten elarit lapswen isä itse. se on lapsen oikeus saada elatus molemmilta vanhemmiltaan. Olet tyhmä jos et sitä hakenut lapsesi isältä.
Olin tyhmä kun pystyin itse elättämään lapseni?
olet sitä mieltä että miehet saavat siittää lapsia mielensä mukaan ilman vastuuta ja naiset elättävät lapset? Olet tyhmä kun et hakenut elareita lapsen isältä. hän on isä ja olisi kuulunut johonkin vastuuseen. olisit vaikka säästänyt rahat lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä Marikat lisääntyvät? Miksi.
Hyvä että edes joku. Kohta ei lisäänny enää kukaan kun katsoo tilastoja. Syntyvyys on laskussa kaikissa yhteiskuntaluokissa.
Maailma on ylikansoittunut ja kohta ei riitä ruokaa kaikille sillä ruuan tuotanto hidastunut globaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sosiaaliohjaaja tässä hei, meidän pitäisi pitää palaveri eläkkeellä olevan vanhempasi hoidosta ja auttamisesta.
- Sorry, emme voi osallistua eläkeläisen hoitoon, ei ole bensa rahaa.
Julkisuudessa on jo sanottu, että ei ole rahaa hoitaa kaikkia eläkeläisiä ja kokoomus pelaa omaiset pois. Sosiaaliohjaajille jää raskas tehtävä päättää kuka saa hoitoa ja kuka ei.
Olin tyhmä kun pystyin itse elättämään lapseni?