Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa

Vierailija
05.05.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html

Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.

On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.

:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?

Kommentit (1222)

Vierailija
261/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Hönlynpölyää kirjoitti:

Ompas suomalainen työväestö pahansuopaa ja katkeraa. Ei paljon kiinnosta tuommosten eteen tehdä yhtään mitään.

Jos kotiäitit on t*ppolistalla niin täytyy olla jotain päässä vikaa.

Ennen mummot hoisi lapset ilmatteeksi, nyt ne pitää viedä hoitoon joka maksaa. Kahdesta otetaan 600 maksuja. Ei kannata viedä hoitoon olemattomilla palkoilla.

Yhteiskunnalle olisi muutenkin halvempaa hoitaa sairaat, vanhukset ym kotona jos sitä tuettaisiin paremmin. Laitoshoitopaikka maksaa kymppitonnin kuukaudessa samoin lapsen sijaiskoti.

1980- luvun lopulla  tuli kotihoidontuki ja hoitovapaa, jota 1990-luvun taitteessa pidennettiin kolmeen vuoteen. Alussa maksettiin kotihoidontuen lisäksi kuntalisää, jonka suuruus vaihteli kunnittain. Tätä maksettiin siksi, että pienten lasten kotihoito tuli yhteiskunnalle halvemmaksi kuin jos lapset olisi viety päivähoitoon. Omaishoidontuki on nykyisin ihan naurettavan pieni, kun ottaa huomioon sen, että joissain tapauksissa omaishoitaja on joutunut luopumaan kokonaan työpaikastaan - ja siten palkastaan - hoitaakseen kotona olevaa omaistaan. Ja kuitenkin omaishoitaja säästää yhteiskunnan rahoja tuhansia euroja joka kuukausi. Nyt vielä, kun hoitopaikoista on pulaa, luulisi olevan järkevämpää maksaa sille, joka suostuu hoitamaan omaistaan kotona. 

Nyt kun tuli uusi hyvinvointialue niin omaishoitaja ei saa enää hoitajaa tai hoitopaikkaa omaiselle omien vapaapäivien ajaksi. Eläkeläiset ja vammaiset ei saa enää palveluseteliä kodin siivouksen ostoon eikä 900 eläkkeellä saa verovähennystä, koska 900 euron eläkkeestä ei mene veroja. Voit mennä katsomaan eläkeläisten verotaulukkoa vero sivuille.

Vierailija
262/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä Marikat lisääntyvät? Miksi.

Hyvä että edes joku. Kohta ei lisäänny enää kukaan kun katsoo tilastoja. Syntyvyys on laskussa kaikissa yhteiskuntaluokissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Miehet usein hylkäävät perheensä, jos on vaikeuksia.

Esim. syöpään sairastuneista naisista todella moni menetti miehensä. Kukapa sitä sairasta ja kortisonin pöhöttämää naista ja yhteisiä lapsia katsoisi, kun kikkeli ohjaa muualle. 

Vierailija
264/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tällä Marikalla on kuuden vuoden kokemus kaupan kassalla olemisesta ja nyt ei miiiillään löydä sitten vastaavaa työtä. Jotenkin tässäkin artikkelissa jätetään sanomatta, että hän ei halua tehdä sitä työtä. Koska olen enemmän kuin satavarma, että kokemusta omaava kaupan kassa kyllä pääsee sinne kaupan kassalle. Jos ei muuten niin vuokrafirman kautta viimeistään.

Ei pysty kun masentaa?

tää on taas julmaa, mutta tiedän itseäni lisäksi muutamia muitakin töissä käyviä jotka joutuvat väkisin repimään itsensä sinne sorvin ääreen vaikka kuinka masentaisi. Lisäksi olen vankasti sitä mieltä että työnteko, rutiinit ja muiden näkeminen parantaa sitä masennustakin vs. 4 seinän sisällä oleminen. Vaikka pahimmissa tiloissa tietty eniten haluaisi sinne peiton alle piiloutua, mutkun ei se auta. Tämä artikkeli on esimerkki siitä, ettei tarvitse, sillä rahaa saa muutenkin.

Itse sairastan OCD ta eli pelkän vessapytyn ja lavuaarin pesu kestää 2 tuntia. Minulla on ollut neurologinen sairaus lapsena ja olen ollut sairaalassa tajuttomuuskohtauksien takia. Olen työkkärin listoilla. En tiedä millä perusteella nuoremmat on eläkkeellä. Itse olen kohta 50.

Vierailija
265/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshoito on iso bisnes, kokoomuslaisten yrityksien.

Eihän siitä tulisi mitään, jos ihmiset hoidettaisiin kotona 🙈

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Hönlynpölyää kirjoitti:

Ompas suomalainen työväestö pahansuopaa ja katkeraa. Ei paljon kiinnosta tuommosten eteen tehdä yhtään mitään.

Ennen mummot hoisi lapset ilmatteeksi, nyt ne pitää viedä hoitoon joka maksaa. Kahdesta otetaan 600 maksuja. Ei kannata viedä hoitoon olemattomilla palkoilla.

Yhteiskunnalle olisi muutenkin halvempaa hoitaa sairaat, vanhukset ym kotona jos sitä tuettaisiin paremmin. Laitoshoitopaikka maksaa kymppitonnin kuukaudessa samoin lapsen sijaiskoti.

1980- luvun lopulla  tuli kotihoidontuki ja hoitovapaa, jota 1990-luvun taitteessa pidennettiin kolmeen vuoteen. Alussa maksettiin kotihoidontuen lisäksi kuntalisää, jonka suuruus vaihteli kunnittain. Tätä maksettiin siksi, että pienten lasten kotihoito tuli yhteiskunnalle halvemmaksi kuin jos lapset olisi viety päivähoitoon. Omaishoidontuki on nykyisin ihan naurettavan pieni, kun ottaa huomioon sen, että joissain tapauksissa omaishoitaja on joutunut luopumaan kokonaan työpaikastaan - ja siten palkastaan - hoitaakseen kotona olevaa omaistaan. Ja kuitenkin omaishoitaja säästää yhteiskunnan rahoja tuhansia euroja joka kuukausi. Nyt vielä, kun hoitopaikoista on pulaa, luulisi olevan järkevämpää maksaa sille, joka suostuu hoitamaan omaistaan kotona. 

Nyt kun tuli uusi hyvinvointialue niin omaishoitaja ei saa enää hoitajaa tai hoitopaikkaa omaiselle omien vapaapäivien ajaksi. Eläkeläiset ja vammaiset ei saa enää palveluseteliä kodin siivouksen ostoon eikä 900 eläkkeellä saa verovähennystä, koska 900 euron eläkkeestä ei mene veroja. Voit mennä katsomaan eläkeläisten verotaulukkoa vero sivuille.

Tiedän tuon. Tuttuni on puolisonsa omaishoitaja ja tiukkaa tekee. 

Vierailija
267/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tällä Marikalla on kuuden vuoden kokemus kaupan kassalla olemisesta ja nyt ei miiiillään löydä sitten vastaavaa työtä. Jotenkin tässäkin artikkelissa jätetään sanomatta, että hän ei halua tehdä sitä työtä. Koska olen enemmän kuin satavarma, että kokemusta omaava kaupan kassa kyllä pääsee sinne kaupan kassalle. Jos ei muuten niin vuokrafirman kautta viimeistään.

Ei pysty kun masentaa?

tää on taas julmaa, mutta tiedän itseäni lisäksi muutamia muitakin töissä käyviä jotka joutuvat väkisin repimään itsensä sinne sorvin ääreen vaikka kuinka masentaisi. Lisäksi olen vankasti sitä mieltä että työnteko, rutiinit ja muiden näkeminen parantaa sitä masennustakin vs. 4 seinän sisällä oleminen. Vaikka pahimmissa tiloissa tietty eniten haluaisi sinne peiton alle piiloutua, mutkun ei se auta. Tämä artikkeli on esimerkki siitä, ettei tarvitse, sillä rahaa saa muutenkin.

Itse sairastan OCD ta eli pelkän vessapytyn ja lavuaarin pesu kestää 2 tuntia. Minulla on ollut neurologinen sairaus lapsena ja olen ollut sairaalassa tajuttomuuskohtauksien takia. Olen työkkärin listoilla. En tiedä millä perusteella nuoremmat on eläkkeellä. Itse olen kohta 50.

Meinaan mennä lääkäriin kysymään asiasta, kunhan jaksan.

Vierailija
268/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hönlynpölyää kirjoitti:

Täytyy olla todella hyvätuloinen, että joutuu maksamaan edes ensimmäisestä lapsesta se 295 e. Alin maksu joka peritään on 28 e ja seuraavista lapsista maksu on 40% ja 20% tästä.

Vierailija
269/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hussiatmetsään kirjoitti:

Tukia määrää nosti 50 tuhatta u*rainalaista.

Millon nämä kotiinsa.

Häpeä!

Kun RYSCHÄ lopettaa jahdin heidän kotimaassaan. 

Vierailija
270/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensijaan että mietitte "miten naapurin yh-Pirjo saa tukia enemmän kuin minä palkkaa" katsokaa ympärillenne ja tarkastakaa onko teillä niitä huollettavia lapsia nurkissanne. Jos ei niin älkää verratko omaa palkkaanne suoraan sen yksinhuoltajan yhteenlaskettuihin tuloihin. Sillä ihan vaan tiedoksi - lasten elättäminen maksaa. Jos teilläkin olisi niitä lapsia ja olisitte yh niin elatustuet nostaisivat myös teidän yhteenlaskettuja tulojanne.

Jos taas nurinanne johtuu pienestä palkastanne niin syyllinen löytyy ihan muualta kuin tuensaajien joukosta.

Vierailija
271/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty kun masentaa?

Siivoan makuuhuonetta yleensä 12 tuntia.

Matot imuroin aina molemmilta puolilta. Ocd hen kuuluu tämä puhtaus neuroosi.

Vierailija
272/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Nyt ovat julkkutyrkkyjä ja miestä pukkaa kehiin. Toisaalta kun järkevä ei tunge julkisuuteen noilla meriiteillä, säälin syvästi lapsia.

Vierailija
273/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh sanonpa vain. Meidän 1,5v on menossa päiväkotiin, sillä miehen palkka + minun kotihoidontuki ei vain riitä pidemmälle. Hintojen nousu on syönyt hoitovapaata varten säästetyt rahat aika tehokkaasti.

Kiva tietää, että yh:na saisin suunnilleen saman summan, vaikka olisin kotona pidempään. Mies sais pitää lisäksi oman palkkansa, toki joutuis omaa asuntoa maksamaan. Mutta sais varmaan siihenkin jotain asumistukea.

Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa, jota haetaan sähköön, ruokaan ja lääkkeisiin.

"Yhtiölaina on lasku asumistuessa" tarkoittaa ilmeisesti suomeksi sitä, että kun joku hakee asumistukea, hänellä oleva yhtiölaina vaikuttaa asumistuen määrään.  Jos henkilö anoo toimeentulotukea, asuntoon liittyvä yhtiölaina ei vaikuta toimeentulotuen määrään.

Vierailija
274/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari työtöntä sinkkua tunnen ja he saavat vain perustoimeentulotukea (555e/kk) sekä asumistukea. Heidän ruokabudjettina on joitain kymppejä/viikko, kun onhan puhelin, matkakulut, hygienia, tavalliset lääkkeet ym myös maksettava.

Ihmetyttää erityisesti tuon velkaisen ihmisen 2300e/kk-tuet: ei tuollaista summaa jää käteen monelle työssä käyvälle yh-vanhemmallekaan - ja KELA:n sivuikta kaysoin, että KELA-perusosa on kahden lapsen yh:lle vain n 630e/kk ja lapsilisä kahdesta lapsesta yhteensä n 200e/kk. Asumistuki riippuu kunnasta ja vuokran suuruudesta, mutta ei asumisruki kata koko vuokraasumistuella. Elatustuki on n. 180/lapsi/kk.

Oudointa on, että toisen näistä "tulottomista" kerrotaan saavan tukia niin paljon, että kykenee maksamaan velkojaan yli 600e/kk.

Ei ihme, jos pienipalkkaisiin töihin ei löydy työntekijöitä.

Itse asiassa pienipalkkaisen työssäkäyvän yh-vanhemman tuet olisivat isommat kuin tuo sen vuoksi, että pienipalkkainen työbntekijäkin voi saada asumistukea ja toimeentulotukea, ja toimeentulotuessa jätetään joku tietty summa palkasta huomioimatta. Eli sellaista tilannetta ei voi olla, että sama henkilö saisi samoilla menoilla tukia nostaen isomman summan kuin jos menisi töihin.

Vierailija
275/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty kun masentaa?

Opiskelijana siivosin kaksiota 14 h joka lauantai. En tiedä mitä naapurit mahtoi ajatella.

Vierailija
276/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hussiatmetsään kirjoitti:

Tukia määrää nosti 50 tuhatta u*rainalaista.

Millon nämä kotiinsa.

Kuinka monta työtöntä u*rainalaista tunnet? Minä tunnen kotikaupunkini jokaikisen u*rainalaisen pa*olaisen ja työllisyysprosentti on 100

Ja ihan turha tulla halpatyövoimasta itkemään; me suomalaiset vapaaehtoiset pidämme huolta, että heitä ei hyväksikäytetä

Vierailija
277/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2250 e kuussa käteen ilman että on koulutusta tai työtä?

ei tämä voi mennä näin. Itse käyn töissä ja saan saman verran rahaa käteen :O

Ei voikaan mennä, ja siksi suomalaiset äänesti Kokoomusta ja Perussuomalaisia!

On hyvä, että vuorolisät hoitajilta lähtee.

Älä sitten kitise jos tarvitset henkeä uhkaavassa tilanteessa hoitoa etkä sitä saa koska ei ole hoitajia. On jo ihan tätä päivää ja kaiken aikaa tilanne pahenee.

Vierailija
278/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty kun masentaa?

Opiskelijana siivosin kaksiota 14 h joka lauantai. En tiedä mitä naapurit mahtoi ajatella.

Yksi äiti oli pihalla lapsen kanssa ja pesin parvekelaseja 5 kerroksessa 2 tuntia ja seisoin tuolilla. Tuo äiti vain tuijotti ylös.

Vierailija
279/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä Marikat lisääntyvät? Miksi.

Miksi sinun vanhempasi lisääntyivät? Oi miksi.

Vierailija
280/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2250 e kuussa käteen ilman että on koulutusta tai työtä?

ei tämä voi mennä näin. Itse käyn töissä ja saan saman verran rahaa käteen :O

Ei voikaan mennä, ja siksi suomalaiset äänesti Kokoomusta ja Perussuomalaisia!

On hyvä, että vuorolisät hoitajilta lähtee.

Älä sitten kitise jos tarvitset henkeä uhkaavassa tilanteessa hoitoa etkä sitä saa koska ei ole hoitajia. On jo ihan tätä päivää ja kaiken aikaa tilanne pahenee.

Hoitajilla on isot asuntolainat, ei he mihinkään voi lähteä.

Hoitaja ei saa opiskella työttömyyskorvauksella, koska hoito-ala on hyvin työllistävä ja luvan opiskeluun saa vain vaikeasti työllistyvä pitkäaikaistyötön.