Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
501/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä setämies? Opettajia kouluissa yleensä on.

Lapsen tai teinin silmissä se opettaja voi olla kuitenkin vain ällö karvainen mies.  

Sinä katsot asioita vain aikuisen silmillä. Mutta lapsi voi kokea asiallisen miesopettajan kuukautis-sepustukset nolona.

Lapsihan kokee asioita lähinnä siten miten on kotona oppinut. Jos kotona hyssytellään kuukautisia ja neuvotaan salaamaan ne miespuolisilta kaikin tavoin, niin varmasti kokee nolona.

No kyllä ne osaa hävetä ihan itsekin, ei siihen mitään kodin esimerkkiä tarvita:D  

Muistan, kun jouduin koulussa lukemaan ÄÄNEEN miehen sukupuolielimistä! Oltiin yläasteella, en edes muista oltiinko kasilla vai ysillä, enkä muista edes ainetta( järkytys on ollut niin suuri:D)mutta , kun sitä tekstiä luin, kukaan ei hiiskahtanutkaan, kaikki oli häpeästä ihan hiljaa, eikä kukaan kenkkuillut jälkeekään päin.  Kukaan ei varmaan kehdannut edes vilkaista toista. Meidän luokka oli poikavoittoinen ja useampikin rääväsuu löytyi, mutta nyt kaikki oli  hiiren hiljaa. Asia vaiettiin ns. kuoliaaksi:D

Eikä meillä kotona ainakaan oltu hyssytelty, eikä kukaan neuvonut salaamaan yhtään mitään, koska asioista ei ollut kukaan sanonut sanaakaan, ei hyvässä eikä pahassa. 

Jotenkin muisteleisin, että miespuolinen oli tuo ope joka minut pisti tuota kamaluutta lukemaan :D  Voi elämänkevät. Nyt kyllä jo naurattaa, onhan tuosta kulunut vuosikymmeniä. 

Vierailija
502/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo Mooseksen kirjassa, 3. julistetaan kuukautisvuotoiset saastaisiksi sekä tottahan on, että rintaliiveissä on vähintään kahta eri kangasta. Kts. sama Mooses. Syntiä on ellei näitä huomioon ota vaan irstaasti niillä hekumoi ! Totisesti ! Eikä Sanassa ole sanaakaan näistä kirjoituksessa mainituista kapineista ! Kavahtakaat niitä te kaikki hurskaat ! Moninaiset ovat sielunvihollisen viettelyhset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin minkä ikäisenä itse kuulin kuukautisista, kun jotenkin tuntuu, että olen "aina" tiennyt niistä. Ehkä olin just joku 6-7v., kun kaupasta ostettiin sidepaketteja, mitä olin jo aiemmin nähnyt kotona ja kysyin mitä ne on. Muistan kysyneeni niistä molemmilta vanhemmilta. Äitipuoli oli raskaana kun olin 8-9v, joten ehkä silloinkin ollut jotain puhetta asiasta. Kuukautiset alkoi kun olin 12-13v. ja silloin tiesin kuukautisista sen mitä yleensäkin tiedän. Pikkusiskonikin kyseli joskus kuukautisista, vaikka oli silloin alle kouluikäinen.

Vierailija
504/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tai teinin silmissä se opettaja voi olla kuitenkin vain ällö karvainen mies.  

Sinä katsot asioita vain aikuisen silmillä. Mutta lapsi voi kokea asiallisen miesopettajan kuukautis-sepustukset nolona.

Lapsihan kokee asioita lähinnä siten miten on kotona oppinut. Jos kotona hyssytellään kuukautisia ja neuvotaan salaamaan ne miespuolisilta kaikin tavoin, niin varmasti kokee nolona.

Vaan kun niitä ei mitenkään edes hyssytellä vaan ne ei vain tule puheeksi. Niin kuin ei muistakaan eritteistä haluta keskustella.  

Ei minua kukaan neuvonut salaamaan kuukautisia, mutta en silti halunnut miespuolista kertomaan asiasta.

Vierailija
505/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sua niin kovasti harmittaa se että jotkut asiallisesti osaa kertoa kuukautisista?

Miksi sinua harmittaa, että joidenkin mielestä on väärin stressata 7-vuotiasta kuukautisilla? Monet varmasti luulee kertovansa ikätasoisesti. Eihän lapsi kerro tuliko äitin puheista traumoja.  

Myöhemmin lapsi voi avautua keskustelupalstalla, että äiti kertoi asioista liikaa ja liian aikaisin. Täälläkin niitä rajattomia vanhempia on nähty.  

Ja eräs kaverini äiti oli sellainen. En tiedä miten hän käsitteli asiaa, mutta itseäni kuvotti lapsena kuulla kaverin kertomana hänen äitinsä intiimiasioita.

Kuka käskee stressata?

Asiallinen ja ikä-/kehitystasoinen puhuminen ei ole stressaamista.

Vierailija
506/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sua niin kovasti harmittaa se että jotkut asiallisesti osaa kertoa kuukautisista?

Miksi sinua harmittaa, että joidenkin mielestä on väärin stressata 7-vuotiasta kuukautisilla? Monet varmasti luulee kertovansa ikätasoisesti. Eihän lapsi kerro tuliko äitin puheista traumoja.  

Myöhemmin lapsi voi avautua keskustelupalstalla, että äiti kertoi asioista liikaa ja liian aikaisin. Täälläkin niitä rajattomia vanhempia on nähty.  

Ja eräs kaverini äiti oli sellainen. En tiedä miten hän käsitteli asiaa, mutta itseäni kuvotti lapsena kuulla kaverin kertomana hänen äitinsä intiimiasioita.

Jos 7v kysyy vaikka kaupassa että mitä nämä libresset ja tampaxit on, niin mitä sitten pitäisi vastata? Vai luikkia itse naama punaisena pois paikalta?

Vierailija
507/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EVVK = En Vaihda Viikkoon Kalsareita.  

Koska en kehtaa pyytää äidiltä uusia. 😢 

t. Aksu 13 v

Muistan lukiossa miten ei jäänyt epäselväksi kellekään ketkä ne kalsarit vaihtoi ja ketkä ei. Sitten samat sankarit itkeskeli miten ei löydä tyttöystävää - juu ihan niinkun se olisi ollut muka mysteeri kellekään ulkopuoliselle

t. M25

Niin. Ja sitten hirveästi lässytetään vain tyttöjen alushousuista. Vaikka äidit ei välittäneet poikienkaan haisevista kalsareista.  

Poikien housut voi olla tahmaisia joka päivä. Tytöillä vaan osan aikaa kuukaudesta.

Jotenkin nauratti tämä kommentti. 

Itsellä ainakin alkoi kuukautiset ysärillä 10 -vuotiaana enkä ollut meidän luokalla edes eka. Yhdellä alkoi jo 9 -vuotiaana. Ihan normaalia. Muistan, kun mulla oli yksi kaveri, jolla alkoi kuukautiset vasta seiskaluokalla eli 13 -vuotiaana ja sitä muut tytöt kiusasivat siitä, kun oli ns. porukan viimeinen tässä asiassa. Ensimmäisiä toki kiusattiin myös. Valitettavasti. 

Yhden itseäni vanhemman naisen muistan kertoneen, että hän oli lapsena luullut kuolevansa, kun kuukautiset alkoivat eikä ollut saanut asiaan mitään valistusta. Eli eiköhän kuoleman pelko ole enemmän traumaattista kuin kuukautisista kuuleminen esim. 8 -vuotiaana. 

Kuukautisista pitäisi voida puhua lapsille ja nuorille ihan niinkuin mistä tahansa muustakin kehon toiminnosta. Ysärillä kuukautiset vaan vielä jotenkin oudosti liitettiin seksiin ja seksuaalisuuteen vaikka eihän näillä ole juurikaan tekemistä keskenään. Muistan äitini minullekin sanoneen 10 -vuotiaana (!!!), että nyt voit sitten tulla raskaaksi, jos olet pojan kanssa. Enkä ymmärtänyt seksistä mitään muuta kuin, mitä olin vanhemmilta lapsilta kuullut.  

Mutta joo, minusta vaikuttaa siltä, että suurin osa tänne k

Vierailija
508/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EVVK = En Vaihda Viikkoon Kalsareita.  

Koska en kehtaa pyytää äidiltä uusia. 😢 

t. Aksu 13 v

Muistan lukiossa miten ei jäänyt epäselväksi kellekään ketkä ne kalsarit vaihtoi ja ketkä ei. Sitten samat sankarit itkeskeli miten ei löydä tyttöystävää - juu ihan niinkun se olisi ollut muka mysteeri kellekään ulkopuoliselle

t. M25

Niin. Ja sitten hirveästi lässytetään vain tyttöjen alushousuista. Vaikka äidit ei välittäneet poikienkaan haisevista kalsareista.  

Poikien housut voi olla tahmaisia joka päivä. Tytöillä vaan osan aikaa kuukaudesta.

Jotenkin nauratti tämä kommentti. 

Mutta joo, minusta vaikuttaa siltä, että suurin osa tänne k

Kyllä kai nykyäänkin joillakin kuukautiset alkaa vasta lähempänä 13-14 ikävuotta??? Kuinka yleistä tämä on, että kuukautiset alkaa 10 vuotiaalla lapsella? Minusta kyllä aika outoa.

Nykyään kuukautiset alkaa hyvin yleisesti 11-13v. Normaali alkamisikä on nykyään 9-10v eteenpäin.

Vierailija
509/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käskee stressata?

Minä en ainakaan haluaisi sinua kertomaan kuukautisista lapsi-minälleni.  

Et kykene ymmärtämään, että 7-vuotias on ihan pikkulapsi. Etkä tajua, että joku voi stressaantua tuollaisista asioista vaikka miten liittäisit niihin barbeja ja perhosia. 

Toivottavasti et ole lasten kanssa missään tekemisissä!

Vierailija
510/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun niitä ei mitenkään edes hyssytellä vaan ne ei vain tule puheeksi. Niin kuin ei muistakaan eritteistä haluta keskustella.  

Ei minua kukaan neuvonut salaamaan kuukautisia, mutta en silti halunnut miespuolista kertomaan asiasta.

Mitä sillä sukupuolella on väliä kun asiasta jonkun kanssa keskustelee? Olen lapsena ja nuorena keskustellut isäni kanssa kuukautisista tarvittaessa, isä on kirjoittanut lappuja liikuntatunneille, ohjannut kipulääkityksessä tai lääkäriin kipujen takia, vastannut kysymyksiin ja auttanut selvittämään tietoja kierron epäsäännöllisyydestä jne. Ja varmaan eräänkin sidenpaketin hänkin on ostanut.

Vierailija
511/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös opettajilla on vastuu olla asiallisia ja ei pelotella minusta. Naispuolinen opettaja näki tärkeäksi kertoa tytöstä jolla alkoi kuukautiset, jotka eivät loppuneet ja tyttö kuoli verenhukkaan. SAMASSA YHTEYDESSÄ jossa hän kertoi kuukautisista.

Ilmeistä varmaan näki keillä meistä tytöistä ei ollut alkaneet, koska muistan olleeni hyvin järkyttynyt.

Vierailija
512/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen -85 syntynyt ja vanhempani 60-lukulaisia. Kuukautisista ei mainittu nuoruudessani sanallakaan. Kuukautiset alkoivat noin 10-vuotiaana, mutta onneksi niistä oli ollut jo koulussa puhetta. Mummolta saamallani taskurahalla yritin siteitä ostaa ja pidin ne visusti kotona piilossa. Veriset lakanat ja alushousut pyykkäsin käsin yöllä, ettei vahingossakaan kukaan saanut tietää.

Luulin aina, että meillä oli jotenkin todella kireä ilmapiiri, mutta ilmeisesti monilla muillakin on ihan samanlaisia kokemuksia. Meillä kaikki sukupuoliasiat olivat todella tabuja. Teininä sain emätintulehdukseen antibioottireseptin ja pyytäessäni äidiltä rahaa lääkkeiden ostoon sain kehotuksen mennä hankkimaan rahat sieltä kadulta, mistä olin taudinkin hankkinut. Kyseessähän ei edes ollut mikään sukupuolitauti, mutta riittävä kauhistus kuitenkin.

Jotenkin outoa, että täällä on osattu  piilotella siteitä vanhemmilta , joten ihan on osattu asiaa hävetä, kun kerran kotona ei ole mitään vielä asiasta puhuttu. Tässäkin vasta 10 vuotias kyseessä ja saanut jo kuukautiset. 

Mutta pakko sanoa, ettei  sun äiti täysillä ole käynyt, kun on antibiottirahoja pyytäessäsi kehoittanut sinua kadulle niitä hankkimaan. Ei ole normaalin vanhemman puhetta. Täytyy itseasiassa olla jo aika wt vanhempi, joka noin lapselleen puhuu.

Ja outoa kyllä, jos olet pystynyt kuivattelmaan lakanat salassa, kun ne pitäisi kuitenkin kuivata aika levällään, että kuivuvat. Ätisi on ollut pakko nähdä märkiä lakanoita aamulla, vai kuivasiko ne kuivurissa? Siltikin luulisi, että kotona olisi huomattu. Tulee mieleen, että oliko äitisi humalassa/sammunut, kun ei ole mitään mistään ymmärtänyt? ei edes, että 10v pyykkää öisin. 

Hirveä äiti sinulla kuitenkin on ollut. Siitä osanotot. 

<

Vierailija
513/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käskee stressata?

Minä en ainakaan haluais

7-vuotias on lapsi, mutta biologinen fakta on se, että tällä voi alkaa kuukautiset jopa 9-vuotiaana. Veikkaan, että keskiverto 7v pystyy kyllä käsittelemään asiallista infoa kuukautisiin liittyen.

Itse kerroin teini-ikäisenä pikkusiskolleni mm. sen mitä siteet ovat, kun hän oli 4v. ja halusi tietää.

Vierailija
514/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käskee stressata?

Minä en ainakaan haluais

Tämä. Vaikka miten asiallisesti asian selittäisi, niin vanhin lapseni alkaisi vain odotella koska ne alkaa ja jännittäisi sen jälkeen joka vessareissua. Eikä mitenkään positiivisesti. Eipä olisi kiva jos jännittäisi vaikka 4-5v kaikkia vessareissuja vain siksi, että hänelle on kerrottu turhan aikaisin asioita.

Vierailija
515/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää, miten tähän keskusteluun on liittynyt ihmisiä joiden mielestä kuukautisista kertominen ei ole niin olennaista.

Ei ole sanottu, että ei olisi olennaista. Vaan ei tarvi olla niin hysteerinen tai toisaalta aivan pientä lasta ei pitäisi stressata kuukautisilla.

Mutta ymmärryksessä on teillä puutteita, se on huomattu.  

Teini-iässä ei ole hoksattu itse mitään, ja samat tyypit ei aikuisenakaan pysty hahmottamaan moniakaan asioita. Äitin syytä kaikki.

Moni lapsi kuulee sanan kuukautiset, esimerkiksi silloin on hyvä sauma selittää ikätasoisesti huomioiden, mitä se tarkoittaa. Enemmän kuin kuukautisista tietämistä lasta stressaa se, että verta vaan ilmestyy pöksyihin eikä kukaan ole selittänyt että miksi.

Jos kukaan ei ole verenvuodon syytä selittänyt, niin todennäköisesti tyttö ensimmäisen vuodon alettua luulee, että kyseessä on jokin ehkä vakavakin sairaus. Tällaisistakin tapauksista olen kuullut. Toki silloin hän todennäköisesti puhuu asiasta äidilleen tai koulun terveydenhoitajalle.

Vierailija
516/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 7v kysyy vaikka kaupassa että mitä nämä libresset ja tampaxit on, niin mitä sitten pitäisi vastata? Vai luikkia itse naama punaisena pois paik

Idiootti. Kerrot, että naiset käyttää niitä ja nuoret tytöt. Ja, että lapsikin tarvii niitä muutaman vuoden päästä.  

Ei siinä tarvitse laaja-alaisesti kaikesta kertoa. Toki jos lisäkysymyksiä tulee, niin kehittelee jotain lapsen korville sopivaa.

Käyttää mihin? Kahvisuodattimina tai apuna siivouksessa?

Mitä todennäköisimmin se 7v lapsi haluaa tietää just sen, että mihin niitä käytetään. Tuollaisista vastauksista, että naiset ja tytöt käyttää niitä, kertomatta syytä, jää vain just niitä lapsen itse eteenpäin kehittämiä mielikuvia asiasta.

Vierailija
517/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 7v kysyy vaikka kaupassa että mitä nämä libresset ja tampaxit on, niin mitä sitten pitäisi vastata? Vai luikkia itse naama punaisena pois paikalta?

Hygieniatuotteita? Kuitenkin kaupan käytävä on tuskin paikka millekään keskustelulle?

Terveyssidettä äiti sanoi lämmikkeeksi joskus, kun hyvin pienenä kysyin, mikä se oli. Sillä kertaa se oli ok selitys. Muistan siitä muuten rajattoman äitini hyvällä.

Vierailija
518/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1995 ja kuukautiseni alkoivat siinä suunnilleen 2007. Ei ollut minunkaan äiti koskaan kertonut kuukautisista. 

Meillä oli myös ala-asteella joku kouluterveydenhoitajan pitämä yksittäinen tunti ollut, jossa mm. kuukautisista oli kerrottu. Lisäksi yksittäinen koulun terveystarkastus, jossa asia mainittu. Varmaan tässä samassa opastuksessa kuulin ekan kerran myös itsetyydytyksestä. 

Mistään kuukautisista eikä myöskään seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ei ole eikä oltu koskaan kotona puhuttu.

Murrosikään suhtauduin ahdistuneesti uskoakseni pitkälti sen takia, koska havaitsin vanhempieni liittävän siihen häpeällisiä käsityksiä. En ihan käsitä, mikä siinä vanhemmillani oli niin helkutin vaikeaa suhtautua edes vähän luontevammin ihan luonnollisiin asioihin. Ei ihme jos murrosikä herättää ahdistusta, kun vanhemmat sitä ruokkivat ja kaikki on heillekin niin hämmentävää. Niissä perheissä, jossa suoremmin ja luonnollisemmin suhtauduttiin murrosikään ja ihmisen seksuaalisuuteen, ovat lapsetkin rohkeampia ja heillä on parempi itsetunto.

Kun kuukautiseni sitten alkoivat, kerroin äidille. Hän sanoi, että silloin kun hänellä aikanaan alkoivat kuukautiset, hän ei tiennyt mistä oli kyse ja luuli kuolevansa, kunnes isosisko sitten opasti asiassa. Muistan sen kun minulla oli aika ärsyyntynyt fiilis, kun ei ollut äiti minullekaan koskaan kertonut. En kuitenkaan hänelle mitään sanonut. Ehkä hän luuli tai muisti niin? Ellei hän sitten ollut joskus kauan sitten kertonut, kun olen ollut esim. 7 v. mutta ei sellainen tietenkään mieleen jää jos joskus kauan ennen kuin asia on ajankohtainen kerrotaan. En muista koskaan kiinnittäneeni sitä ennen huomiota mihinkään kuukautisiin viittaavaan, en muista koskaan nähneeni kuukautissiteitä tai kuulleeni asiasta puhuttavan.. 

Monet muutkin asiat varmasti menevät lapsilta ohi, jos ei erikseen opasteta. Minä sain kyllä sanattomasta ja sanallisestakin viestistä erittäin selvästi sen käsityksen, että asia on häpeällinen, eikä siitä muiden perheenjäsenten kuullen saa puhua. 

Vielä yläasteikäisenä en aina muistanut ottaa siteitä kouluun. Käytin sitten välillä käsipaperia tarkoitukseen.. ei kovin hygieenistä. Mitään tamponeja en uskaltanut teininä äidiltä pyytää, koska oletin että äiti varmaan vastustaa. En uskaltanut kysyä myöskään, miten voisin esim. karvoja ajella tai että voidaanko ostaa jotain välineitä sitä varten. Joka asiaan liittyi joku häpeä.. sama rintaliivien ostoon.. 

Ehkä häpeä olisi ollut ainakin lievempää, jos joka asiaa ei olisi hyssytelty ja salailtu.. rintaliivit ovat ihan normaali vaate..

En koskaan esim. koulukavereiden kanssa voinut kuukautisista puhua, koska ainakin itse olin kotoa saanut sellaisen negatiivisen mielikuvan että asiasta ei saa puhua. Kärsin aivan järkyttävän pahoista kivuista murrosikäisenä ja teini-ikäisenä. Kun mummoni kuoli, kun olin ysiluokalla, aloin hänen vanhoja kipulääkkeitä käyttää kuukautiskipuihin ja käytinkin niitä muistaaksenisiihen asti kunnes muutin kotoa 18 vuotiaana ja aloin itse ostaa apteekista särkylääkkeitä. 

Koskaan en mistään kivuistakaan puhunut kenellekään ennen kuin 20 vuotiaana.. nykyään kun olen lähes 30 ja saanut itsekin lapsen, voin normaalisti puhua ainakin parisuhteessa salailematta ja häpeilemättä tällaisista asioista. 

Pitkä tarina tuli. Ainakin itselleni tässä on opetus. Silti pelkään, etten osaisi kasvattaa tyttölasta oikein vaan jostain aivojen pimeydestä alkaisin samaa häpeää häneen iskostaa, mitä oma äitini on minuun kasvattanut.

Vierailija
519/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käskee stressata?

Minä en ainakaan haluais

En tiedä miten kuukautiset olisi stressaava koska minä opin tuota nuorempana jo mitä kuolema on, ja mietin sitä että onpas pelottavaa etä elämä voi vain loppua. :D

Miksi kehon erite olisi oaha tieto? Että hei joskus isompana kaikille tytöille tapahtuu tämä ja se on ihan nornaalia eikä tarvitse pelästyä ja kerro sitten minulle, ja kaikki järjestyy.

Vierailija
520/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kukaan neuvonut salaamaan kuukautisia, mutta en silti halunnut miespuolista kertomaan asia

Mitä sillä sukupuolella on väliä kun asiasta jonkun kanssa keskustelee? Olen lapsena ja nuorena keskustellut isäni kanssa kuukautisista tarvittaessa, isä on kirjoittanut lappuja liikuntatunneille, ohjannut kipulääkityksessä tai lääkäriin kipujen takia, vastannut kysymyksiin ja auttanut selvittämään tietoja kierron epäsäännöllisyydestä jne. Ja varmaan eräänkin sidenpaketin hänkin on ostanut.

Outoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi