Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
521/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ot, mutta pakko laittaa, kun alkoi ärsyttää:

Mielenkiintoinen ketju. Valitettavasti tätä lukiessa huomaa, kuinka keskustelupalstat ovat menneet pilalle. Ketjun alussa, vielä pari vuotta sitten, on pääasiassa asiallisia vastauksia ja hyvää keskustelua. Verrataanpa esim. tämän päivän "keskusteluun": Tosi asiallisia vastauksia edelleen, mutta ne peittyvät yhden tai korkeintaan muutaman kirjoittajan kymmeniin viesteihin, joissa jankataan samaa asiaa ja haukutaan muita kirjoittajia. Näin ketjusta tulee valtavan pitkä ja raskaslukuinen ja hyvät, oivaltavat kommentit hukkuvat kaiken tyhjänpäiväisen jankkauksen alle. 

Onko tämä merkki ihmisten pahasta olosta, tekemisen puutteesta vai mistä?

Vierailija
522/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -90. Minulla on karmeat riipputissit, koska rintsikoita ei saanut. Kun ostin ekat itse, koko oli 75C. Karmeaa. 

Menkoista, rintsikoista, seksistä, seurustelusta tai ehkäisystä ei koskaan puhuttu. Ostin itse 11-vuotiaasta alkaen siteet ja tampoonit, mikä oli vaikeaa, koska viikkorahaa tai kuukausirahaa ei saatu. Yritin siksi napsia aina muutaman siteen vessan kaapista kun äiti niitä sinne joskus osti. Oli hirveää olla välillä koulussa pelkästään tukku käsipyyhepaperia housuissa. Opettelin itse 11-vuotiaana pyykkäämään tämän takia.

Nyt olen itsekin tytön äiti, ja olen pitänyt huolta siitä, että puhumattomuuden kierre on katkaista. Tyttö on ollut ehkä 6 kun menkoista ym on puhuttu ekan kerran. Kysymyksiin on aina vastattu. Olemme tutkineet yhdessä siteitä, tampooneita ja kortsuja, puhuttu siitä, miten niitä käytetään ja miksi, ja mistä niitä saa (ja aina vanhemmilta pyytämällä, ei tarvitse nolostua). Pistää vihaksi kun mietin omia kokemuksiani, mutta luulen ettei vanhempani pystyneet parempaan, tuskinpa heillekään on vanhemmat noista asioista puhuneet. 

Olisittepa nähneet isovanhempien ilmeet kun lapsi pienempänä alkoi puhua ruokapöydässä siitä, miten tampoonit näyttää kummituksilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sua niin kovasti harmittaa se että jotkut asiallisesti osaa kertoa kuukautisista?

Miksi sinua harmittaa, että joidenkin mielestä on väärin stressata 7-vuotiasta kuukautisilla? Monet varmasti luulee kertovansa ikätasoisesti. Eihän lapsi kerro tuliko äitin puheista traumoja.  

Myöhemmin lapsi voi avautua keskustelupalstalla, että äiti kertoi asioista liikaa ja liian aikaisin. Täälläkin niitä rajattomia vanhempia on nähty.  

Ja eräs kaverini äiti oli sellainen. En tiedä miten hän käsitteli asiaa, mutta itseäni kuvotti lapsena kuulla kaverin kertomana hänen äitinsä intiimiasioita.

Jos 7v kysyy vaikka kaupassa että mitä nämä libresset ja tampaxit on, niin mitä sitten pitäisi vastata? Vai luikkia itse naama punaisena pois paik

Hygieniatuotteita? Kuitenkin kaupan käytävä on tuskin paikka millekään keskustelulle?

Terveyssidettä äiti sanoi lämmikkeeksi joskus, kun hyvin pienenä kysyin, mikä se oli. Sillä kertaa se oli ok selitys. Muistan siitä muuten rajattoman äitini hyvällä.

Mitäs sitten kun se lapsi menisi kouluun pakkasella lämmikkeet kädessä?

Vierailija
524/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 80 -luvun alun lapsi. Omassa lapsuudenkodissa kuutautiset olivat täysin tabu vaikka jonkinlaisen valistuksen asiasta äidiltä sainkin. Siteet ym. täytyi säilyttää omassa huoneessa piilossa eikä esim. vessassa, missä ne olisivat olleet helposti saatavilla. Vessassa ei myöskään ollut roskista vaan ohje oli kuljettaa siteet käytön jälkeen suoraan piharoskikseen. Siteitä siis kuljeteltiin salaillen edestakaisin esim. hihaan piilotettuna käärönä. Kamalintahan olisi ollut, jos perheen miespuoliset olisivat millään tavalla altistuneet tälle asialle. Siteet myös ostettiin aina erikseen, ei missään tapauksessa siis perheen kauppareissun yhteydessä. Nykyisin kyseinen touhu tuntuu aivan käsittämättömältä.

Tuo  on kyllä outoa, mitä moni täällä kertoo, että siteitä on pitänyt piilotella ja salassa hävittää käytetyt. Itsekään en  osaa luontevasti noista asiosta puhua, mutta en kyllä koskaan ole myöskään ymmärtänyt siteitä tai tamppooneita hävetä. Meillä ne on aina pullistelleet vessan kaapissa eikä niitä ole piiloteltu. Välillä niitä on ollut hyllyt täynnä, kun minulla on aina ollut hyvin runsaat kuukautiset ja varsinkin yöllä on pitänyt käyttää lähes lastenvaipan kokoista yösidettä ja niitäkin välillä kaksi rinnakkain.  Roskis on ollut vessassa ja sinne on käytetyt siteen voinut laittaa.

Vierailija
525/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten kuukautiset olisi stressaava koska minä opin tuota nuorempana jo mitä kuolema on, ja mietin sitä että onpas pelottavaa etä elämä voi vain loppua. :D

Miksi kehon erite olisi oaha tieto? Että hei joskus isompana kaikille tytöille tapahtuu tämä ja se on ihan nornaalia eikä tarvitse pelästyä ja kerro sitten minulle, ja kaikki järjestyy.

Sinä et varmasti ymmärrä paljoa muutakaan.

Itse näin kuolleen ruumiin pikkulapsena, ja se näky kummitteli mielessäni vielä pitkään. Ei se silti siihen auttanut, että koin kaverini äidin synnytystarinat kamalina.  

Kyllä minä ainakin pidän niitä ihmisiä vastenmielisinä, jotka keskustelee eritteistään täysin pyytämättä.

Vierailija
526/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sua niin kovasti harmittaa se että jotkut asiallisesti osaa kertoa kuukautisista?

Miksi sinua harmittaa, että joidenkin mielestä on väärin stressata 7-vuotiasta kuukautisilla? Monet varmasti luulee kertovansa ikätasoisesti. Eihän lapsi kerro tuliko äitin puheista traumoja.  

Myöhemmin lapsi voi avautua keskustelupalstalla, että äiti kertoi asioista liikaa ja liian aikaisin. Täälläkin niitä rajattomia vanhempia on nähty.  

Ja eräs kaverini äiti oli sellainen. En tiedä miten hän käsitteli asiaa, mutta itseäni kuvotti lapsena kuulla kaverin kertomana hänen äitinsä intiimiasioita.

Jos 7v kysyy vaikka kaupassa että mitä nämä libresset ja tampaxit on, niin mitä sitten pitäisi vastata? Vai luikkia itse naama punaisena pois paikalta?

Mun suunnilleen tonikäinen kysyi ja vastasin että terveyssiteitä. Aha, kuului kommentti ja kierros jatkui. Asiaan pelattiin sitä myötä kun kysyi mitä niillä tehdään. Taas asiallinen vastaus että naisten ja tyttöjen kuukautissuojia. Miksi moista kysymystä pitäisi pakoon luikkia naama punaisena? En koskaan lapselta salannut ja piilotellut suojia vessassa. Kerroin sitä myötä kun kysyi. Ei minunkaan lapsuuskodissa kuukautiset olleet tabu tai vihastusasia.

Vierailija
527/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt älytöntä että aikuinen synnyttänyt nainen ei saa suutaan auki ja kerrottua tyttärelleen kuukautisista vaan olettaa että joku 10-vuotias tietää jo kaiken olennaisen. Tuota ei voi selittää edes omalla tietämättömyydellä.

Vierailija
528/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla, joka koet kuukautisista puhumisen lapselle näin kamalana, tuntuu olevan asian kanssa jotain henk. koht ongelmaa / traumaa ? Pahoittelut siitä. 

Väärin, ei ole traumaa.Turhaa siinä psykologisoit.  

Tarvitset itse psykiatria, jos sinä rajaton ihminen et pysty käsittämään, että 7-vuotias ei ole aina vielä valmis kuulemaan kuukautisista. Etkä halua ottaa huomioon toisten lasten herkkyyksiä.  

Myös optikolla kannattanee käydä jos et erota onko tytöllä murrosiän merkkejä, jolloin voi päätellä vuodon alkamisaikaa.

Vierailija
529/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä setämies? Opettajia kouluissa yleensä on.

Lapsen tai teinin silmissä se opettaja voi olla kuitenkin vain ällö karvainen mies.  

Sinä katsot asioita vain aikuisen silmillä. Mutta lapsi voi kokea asiallisen miesopettajan kuukautis-sepustukset nolona.

Lapsihan kokee asioita lähinnä siten miten on kotona oppinut. Jos kotona hyssytellään kuukautisia ja neuvotaan salaamaan ne miespuolisilta kaikin tavoin, niin varmasti kokee nolona.

Vaan kun niitä ei mitenkään edes hyssytellä vaan ne ei vain tule puheeksi. Niin kuin ei muistakaan eritteistä haluta keskustella.  

Ei minua kukaan neuvonut salaamaan kuukautisia,

Outoa

Olisihan se joo ollut parempi, että oltaisiin jätetty ilman siteitä ja kipulääkkeitä kärsimään kivuista ja yksin mieltä vaivaavien, kuukautisiin liittyvien, ongelmien kanssa.

Vierailija
530/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä sukupuolella on väliä kun asiasta jonkun kanssa keskustelee? Olen lapsena ja nuorena keskustellut isäni kanssa kuukautisista tarvittaessa, isä on kirjoittanut lappuja liikuntatunneille, ohjannut kipulääkityksessä tai lääkäriin kipujen takia, vastannut kysymyksiin ja auttanut selvittämään tietoja kierron epäsäännöllisyydestä jne. Ja varmaan eräänkin sidenpaketin hänkin on ostanut.

Monia tyttöjä inhottaisi jos miesopettaja kertoo kuukautisista. Sinua ei, mutta ymmärrä että meitä on monenlaisia.

Näissä kommenteissa näkee, että ei osata asettua toisten kenkiin.  

Osa ei näytä muistavan minkälaista on olla lapsi, vaan luullaan pikkulapsen ottavan noin vain vastaan tietoa munasarjoista ja muusta.

Vierailija
531/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitäs sitten, kun se lapsi menisi kouluun ne lämmikkeet kädessä?"

No ei kai mitään, eihän niissä siteissä mitään hävettävää ole. Sitähän täällä on paasattu kohta 30 sivua :D

Ja kai ne lämmikeet varmaan olisi lapasen sisällä. Vois toimia ihan hyvin. 

Vierailija
532/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla, joka koet kuukautisista puhumisen lapselle näin kamalana, tuntuu olevan asian kanssa jotain henk. koht ongelmaa / traumaa ? Pahoittelut siitä. 

Väärin, ei ole traumaa.Turhaa siinä psykologisoit.  

Tarvitset itse psykiatria, jos sinä rajaton ihminen et pysty käsittämään, että 7-vuotias ei ole aina vielä valmis kuulemaan kuukautisista. Etkä halua ottaa huomioon toisten lasten herkkyyksiä.  

Myös optikolla kannattanee käydä jos et erota onko tytöllä murrosiän merkkejä, jolloin voi päätellä vuodon alkamisaikaa.

Voi luoja. Jokaisen ihmisen murrosikä on yksilöllinen, eikä kaikki aina etene kuin oppikirjassa. Esimerkiksi kuukautisten alkaminen riippuu monesta eri tekijästä, eikä sitä voi aina päätellä mistään. Kaikki ei kasva mitään klassista kasvuspurttiakaan. Joillain murrosikä etenee vauhdilla, toisilla hitaammin.

Vierailija
533/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä sukupuolella on väliä kun asiasta jonkun kanssa keskustelee? Olen lapsena ja nuorena keskustellut isäni kanssa kuukautisista tarvittaessa, isä on kirjoittanut lappuja liikuntatunneille, ohjannut kipulääkityksessä tai lääkäriin kipujen takia, vastannut kysymyksiin ja auttanut selvittämään tietoja kierron epäsäännöllisyydestä jne. Ja varmaan eräänkin sidenpaketin hänkin on ostanut.

Monia tyttöjä inhottaisi jos miesopettaja kertoo kuukautisista. Sinua ei, mutta ymmärrä että meitä on monenlaisia.

Osa ei näytä muistavan minkälaista on olla lapsi, vaan luullaan pikkulapsen ottavan noin vain vastaan tietoa munasarjoista ja muusta.

Inho on aina opittua. Just noin sitä häpeää ja inhoa kuukautisia kohtaan siirretään eteenpäin.

Vierailija
534/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi se, että vaikka nyt miesopettaja kertoo kuukautisista olisi niin inhottavaa. Mihin se inho perustuu?

Vierailija
535/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehillä olisi kuukautiset, niin naispoliitikot olisivat jo valmistelleet lain, jossa eka päivän voisi olla kotona! 

Vierailija
536/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun kysyin äidiltäni, mistä lapset tulevat. Äiti ei vastannut, vaan haki kirjastosta kirjan, ja käski lukea siitä. Äitini oli koulutukseltaan sairaanhoitaja, mutta silti kasvatti häpeämään luonnollisia asioita. Äidille puhuminen oli todella vaikeaa, olisi sitten kyse kuukautisista, siteistä tms. Vanhemmat voivat sanattomasti opettaa häpeää juuri tuolla vastaamattomuudella. Sen vuoksi olisi tärkeää vastata, kun lapsi kysyy, oli lapsi minkä ikäinen tahansa.

Valitettavasti oma lapsuus on jättänyt jälkensä. Yritän opetella puhumaan asioista, mutta vaikeaa on. Onneksi mieheni osaa keskustella kaikesta. Tämä on auttanut minua paljon.

Vielä kommentti siihen, miten mies voi löytää oikean sidepaketin kaupasta. Olen pyytänyt miestä ottamaan puhelimeensa valokuvan sidepaketista, jota käytän. Näin osaa aina tuoda oikean tuotteen. Toimin myös samoin teen, jogurtin yms. ostettavan kohdalla, kun pyydän miestä tuomaan näitä kaupasta. Kyllä miehetkin osaa ostaa terveyssiteitä.

Vierailija
537/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi puhua kuukautisista isänsä kanssa, miksei äidin?

Vierailija
538/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta miksi se, että vaikka nyt miesopettaja kertoo kuukautisista olisi niin inhottavaa. Mihin se inho perustuu?"

Häpeään. Tyttö kokee, että häntä nöyryytetään, kun mies puhuu "naisten salassapidettäviä asioita". Tämä häpeä taas tulee siitä, että se on opetettu, joko sanoin tai sanattomasti.

Vierailija
539/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inho on aina opittua. Just noin sitä häpeää ja inhoa kuukautisia kohtaan

Joo, jossain junttiperheissä eritteistä keskustellaan ruokapöydässä ja piereskellään aivoimesti.  

Ei minua kukaan opettanut inhoamaan kuukautisia. Mutta veri haisee ja siteet on ällöjä, sen tajusin ihan itse.   

Se ei vain tunnu monestakaan tytöstä luontevalta kuulla mieheltä menkoista. Ei se silti tarkoita, että kotona olisi painotettu että miehet on inhottavia.

Vierailija
540/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi se, että vaikka nyt miesopettaja kertoo kuukautisista olisi niin

On opetettu häpeää ja se, että miesten "ei pidä puhua eikä tietää" kuukautisista. Kun lapsi tottuu tähän pienestä pitäen, on asia hänelle nolo. Häpeäkasvatusta aidoimmillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän