Mikä kaupungissa on sitä kuuluisaa "tekemistä", mitä ei muka pienemmässä kunnassa ole?
Ihmettelen aina näitä, jotka haluavat isoon kaupunkiin, koska"täällä ei oke mitään tekemistä".
Mitä tekemistä se sitten tarkoittaa? Jotain ravintoloita ja elokuvateatteteita vai? Kyllä täälkäkin on pizzerioita ja paikallinen juottola (kaksikin) ja jopa kahvila, grilli, hese ja elokuvateatterikin.
Itse en edes missään ravintoloissa käy, niin kaupungissa vissiin ihmiset istuu sitten kokoajan syömässä semnoisissa, jos se on sitä "tekemistä".
Täällä voi myös harrastaa urheilua, uimista, on kirjasto ja kansalaisopisto. Museokin löytyy. On luontia.
On tehtaita. On terveysjeskus ja yksityinen lääkäriasema. On jopa keilahalli ja pieni laskettelurinne.
Mitä siellä kaupungissa on mitä ei täältä löydy, enemmän kauppoja, siinä se. Ja balettikoulua tai yliopistoa ole tms, mutta en nyt saa muuta päähäni.
Mitä ne kaupunkilaiset kokoajan tekee, mitä ei täällä voi tehdä????? Minusta täällä on ihan tarpeeksi kaikkea mitä ihminen voi tarvita.
Kommentit (284)
Jos esim etsii seuraa, voi aina siirtyä seuraavaan baariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän ravintolassa syömisestä.Ulko-ovelta 100 metrin säteellä kuusi ravintolaa joista valita jos ei halua kauemmas lähteä.
Mulla on ulko-ovelta 100m S-market, Tokmanni, pizzeria.. Ja loput palvelut löytyy kilometrin sisältä.
Ap
Ja matkalla noihin näet sen rollaattoria puskevan mummon ja koiraansa ulkoiluttavat teinin. Sitten voitkin kiirehtiä kotiin katsomaan temppareita ja syödä sen noutopizzasi ja tokmannilta haetun suklaalevyn ja miettiä saavatko ne sen yhden uimahallin saunan saunankivet vaihdettua vielä tänä vuonna. Ja huomenna uudestaan.
Niin, mikä tässä on väärin? Hyvää elämää, tavallista elämää. Pizzan saa tilattua muuten kotiovellekin, jos ei jaksa hakea.
Ap
Ei siinä ole mikään väärin. Jos tykkää tuon näköisestä tavallisesta. Toisille tavallisen elämän pitää sisältää muutakin kuin noutopizzaa, jotta se olisi hyvää elämää.
Sitä juuri yritän selvittää, että mitä se jokapäiväinen tavallisuus on isossa kaupungissa, mitä ei pienellä paikkakunnalka voi kokea.
Ruuhkat ja liikenne, pakokaasu, kopisevat kengät?En ymmärrä. Onko se vaan se kaupunkifiilis, mikä kiinnostaa, vaikkei siellä voi sen enempää "elää" kuin pikkukunnassakaan.
Ap
Totta, jos tavallisuus on vain kotona olemista tai koiran ulosviemistä, niin eihän se eroa suuremmin paitsi, ehkä melusta. Suurin ero on ehkä juuri illat, ilmapiiri ja kun haluaa tehdä jotain tai mennä kauppoihin. Niissä se suurin ero näkyy. Pikkupaikkakunnilla tarvitset aina auton tai tyydyt siihen mitä siellä on ja se ei ole paljoakaan.
Niin, mikä nyt sitten on elämistä? Se, että voi kierrellä kauppoja, käydä ravintoloissa, nähdä ihmisiä, harrastaa vaikka mitä ryhmissä, opiskella paikanpäällä jne. Vai sitä, että syö kotona tai mitä lähistöllä on saatavissa, harrastaa luontolajeja yksin, tilaa netistä ja viettää paljon aikaa kotona ja kävelee/pyöräilee aina niitä muutamia samoja teitä?
Joko olet kiinnostunut mitä siellä pikkupaikkakunnalla on tarjota tai sitten olet ilman. Jos olet kiinnostunut niistä, niin silloinhan sinulla on kaikkea, jos taas et, niin sinulla ei ole mitään tekemistä.
"kierrellä kauppoja". Juuri tästä syystä kritisoin voimakkaasti ajatusta, että kaupungistuminen on muka jotenkin vihreää kehitystä. Mulla kuluu täällä pienemmällä paikkakunnalla aika muissa touhuissa kuin ostelemassa tavaraa.
Niin, sinulla kuluu. Ehkä telkkua katsellessa, ehkä metsäpolkua kävellen, ehkä koiraa ulkoiluttaen, mutta kaikki eivät ole kuten sinä. Eikä se sinun Tokmanni ole yhtään sen ekologisempi. Koska jos siellä ei ihmiset käy, se on kohta suljettu.
Teillä on ehkä siellä paljon enemmän kauppoja asukasta kohden kun kaupungeissa on. Sen lisäksi, ehkä ihmiset ostavat netistä paljon ja niitä tavaroita taas kuljetetaan.
ei kun oikeasti maalla ei vaan keskimäärin harrasteta tavaroiden ostamista. Trust me.
En tosin itsekään asu maalla, mutta en silti harrasta kauppojen kiertelemistä, outo ajatuskin. Siellä käydään ostamassa tarpeelliset kerran-kaksi viikossa ja loppu vapaa-aika harrastetaan esim cross-fitiä, salia, hiihtoa, lenkkeilyä, ruoanlaittoa ja ravintolassa syömistä ja niitä luonto-ja koiraharrastuksia. Ehkä kun elää sen luonnon lähellä, tahtoo sitä valinnoillaan vaalia, eikä keskity vain vaatimaan maalaisilta sen vaalimista.
Meitä on ihan oikeasti joka ikiseen junaan ja jos nyt joku tykkää kierrellä kauppoja, niin hän tykkää. Sinä tykkäät pyydystää ehkä eläimiä. Jokainen valitsee asuinpaikan sen mukaan missä niiden harrastusten harrastaminen on mahdollista ja helpointa.
Minulle on ihan yksi ja sama, vaikket kävisi koskaan mistään syystä ostoksilla. Mutta tiedostan, että maailmassa on ihmisiä, jotka käyvät ja tykkäävät ja jopa kutsuvat sitä shoppailua harrastukseksi. Kyse ei ole minun arvoista tai mikä moraalisesti on oikein, vaan tosiasiasta. Toiset haluavat ja pitävät siitä, että kaupat ovat lähellä, niissä voi kiertää ja sieltä voi ostaa. Etkä sinä tai minä sille oikein mitään mahdeta.
Minä en tiedä mitä siellä keksimäärin harrastetaan mitäkin, mutta jos paikkakunnalla on 1000 ihmistä ja 10 kauppaa, niin se tekee yhden kaupan 100 ihmistä kohden. Jos ne sitten ovat aina tyhjillään, koska kukaan ei niissä käy, koska ei osta mitään, niin se on minusta ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset vaan viihtyy erilaisessa paikassa kuin sinä, koeta kestää.
Itse viihdyn kaupungissa, koska täällä on enemmän samanhenkistä seuraa kuin pienemmillä paikkakunnilla. Täällä on palveluita, saan asua mukavasti kerrostalossa ja tilata ruokaostokset kotiovelle ja keskittyä tekemään ihan sitä mitä itse haluan. Mun työmahdollisudet on täällä. Ja mielenkiintoisesti täällä on paremmat pyörätiet ja lenkkeilyreitit kuin oman kokemukseni mukaan maaseudulla. Joukkoliikennettä ja kulttuuritarjontaa myös arvostan - siis sitä, että niitä museoita on enemmän kuin yksi.
Ai, no meidän kunnassa on niin hyvät lenkkipolut, että tänne tullaan jopa ulkomailta asti juoksemaan.
Joka paikkaan myös melkeinpä on pyörätiet.
Ei tää ole mikään pelto, vaikka tämä on pikkukunta.Entä se hieno kylpylä, uimahalli, stadion, maauimala, koirien juoksurata, keilahalli, jäähallit ja yleisöluistelu, ampumarata, harvinaisten kielten kielikurssit, purjehdusseura, golfklubi, miekkailuseura, eri itämaistenlajien seurat? Mitenkäs agilitykoulutus, balettikoulu, musiikkilukio, lasten liikennekaupunki, huvipuisto, kansainväliset markkinat, komsertit, festarit, talo shiprace tai vaikka kaupunkikävelyt? Teatterit eri kielillä, pysyvät ja vaihtuvat museot? Japanilainen, intialainen, kreikkalainen tai vaikka ranskalainenruoka?
Entä kaupat? Löytyykö musiikkisoittimiin tai vaikka koiratarvikkeisiin erikoistunut?
Hienoja kylpylöitä ei Suomessa olekaan mutta joo, olisko 2 lillumoa joista toinen hintava hotelli. Uimahalli, urheilukenttiä, agilityä, balettia, kiipeilyhalli, pari jäähallia, 3-4 golfkenttää, ranskalaista ja aasialaista/intialaista ruokaa useampi ravintola, musiikkikoulu, taidekoulu, monta ratsastustallia, hevostarvikkeisiin ja koiratarvikkeisiin erikoistuneet liikkeet. Sirkus ja huvipuisto 2x vuodessa (ihan riittävä). Toistakymmentä venekerhoa, ihania uimarantoja järvillä ja merellä. Kielikursseilla olen käynyt vuosia, löytyy myös harvinaiset kielet.
Ja paljon muuta:) 40 000 asukkaan kunta.
Vierailija kirjoitti:
Isommassa kaupungissa on enemmän valinnanvaraa. Ja toisaalta enemmän ihmisiä - löytää todennäköisemmin itsensä kaltaista seuraa.
En mä etsi ainakaan itseni kaltaista seuraa mistään, tykkään että ihmiset on erilaisia ja erilaisia kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska tuo on tehtaita. Niissäkö ne maalaiset vapaa-aikaansa viettää? Toinen tuo, että on museo. Joo, hyvä juttu. Se pikkumuseo on nähty vartissa, vai kuinka usein sinä siellä käyt?
Eli sinä siis ramppaat kaupungissa viikottain museoissa, asut siksi siellä? Yhtä äkkiä kai ne tulee tutuiksi kuin yksi museo?
En oo käynyt muutamaan vuoteen meidän museossa, mutta siellä on kyllä vaihtuvia näyttelyitäkin, eli uutta nähtävää vähän väliä pysyvän tavaran lisäksi.
Ap
Oon eri, mutta kyllä käyn kuukausittain eri museoissa ja tykkään viedä lapsiakin eri näyttelyihin. Ei todella yksi pieni museo riitä. Tai isokaan sen puoleen.
Jos et käy joka pv tai viikko eri museoissa, niin
Kerran kuukaudessa voisit yhtä hyvin käydä isossa kaupungissa museossa, vaikka asut itse pikkukunnassa.
Että eihän tossa syyssäkään ole mitään tolkkua kaupungissa elämiseen.Ap
Miksi siellä pikkukunnassa pitäisi asua, kun voi kävellä sinne museoon halutessaan kun asuu kaupungissa?
Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta oikeasti niitä tulee hyödennettyä vain ehkä kerran kuukaudessa. Kaupungeissa työpaikkatarjonta on kuitenkin paljon monipuolisempi ja paremmat mahdollisuudet löytää työtä, joka ei ole vain välttämätön paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän ravintolassa syömisestä.Ulko-ovelta 100 metrin säteellä kuusi ravintolaa joista valita jos ei halua kauemmas lähteä.
Mulla on ulko-ovelta 100m S-market, Tokmanni, pizzeria.. Ja loput palvelut löytyy kilometrin sisältä.
Ap
Ja matkalla noihin näet sen rollaattoria puskevan mummon ja koiraansa ulkoiluttavat teinin. Sitten voitkin kiirehtiä kotiin katsomaan temppareita ja syödä sen noutopizzasi ja tokmannilta haetun suklaalevyn ja miettiä saavatko ne sen yhden uimahallin saunan saunankivet vaihdettua vielä tänä vuonna. Ja huomenna uudestaan.
Niin, mikä tässä on väärin? Hyvää elämää, tavallista elämää. Pizzan saa tilattua muuten kotiovellekin, jos ei jaksa hakea.
Ap
Ei siinä ole mikään väärin. Jos tykkää tuon näköisestä tavallisesta. Toisille tavallisen elämän pitää sisältää muutakin kuin noutopizzaa, jotta se olisi hyvää elämää.
Sitä juuri yritän selvittää, että mitä se jokapäiväinen tavallisuus on isossa kaupungissa, mitä ei pienellä paikkakunnalka voi kokea.
Ruuhkat ja liikenne, pakokaasu, kopisevat kengät?En ymmärrä. Onko se vaan se kaupunkifiilis, mikä kiinnostaa, vaikkei siellä voi sen enempää "elää" kuin pikkukunnassakaan.
Ap
Totta, jos tavallisuus on vain kotona olemista tai koiran ulosviemistä, niin eihän se eroa suuremmin paitsi, ehkä melusta. Suurin ero on ehkä juuri illat, ilmapiiri ja kun haluaa tehdä jotain tai mennä kauppoihin. Niissä se suurin ero näkyy. Pikkupaikkakunnilla tarvitset aina auton tai tyydyt siihen mitä siellä on ja se ei ole paljoakaan.
Niin, mikä nyt sitten on elämistä? Se, että voi kierrellä kauppoja, käydä ravintoloissa, nähdä ihmisiä, harrastaa vaikka mitä ryhmissä, opiskella paikanpäällä jne. Vai sitä, että syö kotona tai mitä lähistöllä on saatavissa, harrastaa luontolajeja yksin, tilaa netistä ja viettää paljon aikaa kotona ja kävelee/pyöräilee aina niitä muutamia samoja teitä?
Joko olet kiinnostunut mitä siellä pikkupaikkakunnalla on tarjota tai sitten olet ilman. Jos olet kiinnostunut niistä, niin silloinhan sinulla on kaikkea, jos taas et, niin sinulla ei ole mitään tekemistä.
"kierrellä kauppoja". Juuri tästä syystä kritisoin voimakkaasti ajatusta, että kaupungistuminen on muka jotenkin vihreää kehitystä. Mulla kuluu täällä pienemmällä paikkakunnalla aika muissa touhuissa kuin ostelemassa tavaraa.
Asun itse kaupungissa mutta en harrasta kaupoissa kiertelyä, ei ole kovin ekologista. Veikkaan myös että kaupunkilaisen kunto ei ole sen parempi, että se maagisesti kävelee ja pyöräilee niin paljon kauemmas, että sillä maisemat aina vaihtuu mutta maalaisella ei ;)
No kyllä vaihtuu. Mitä suurempi sen enemmän. Maalaisilla on yksi tai kaksi tietä mitä kulkea. Kaupunkilaisilla lukemattomia eri reittejä ihan vaan vaikka samaan paikkaan pääsemiseksi.
Mitä isompi kaupunki, sitä enemmän valinnanvaraa.
Siinä se tiivistettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset vaan viihtyy erilaisessa paikassa kuin sinä, koeta kestää.
Itse viihdyn kaupungissa, koska täällä on enemmän samanhenkistä seuraa kuin pienemmillä paikkakunnilla. Täällä on palveluita, saan asua mukavasti kerrostalossa ja tilata ruokaostokset kotiovelle ja keskittyä tekemään ihan sitä mitä itse haluan. Mun työmahdollisudet on täällä. Ja mielenkiintoisesti täällä on paremmat pyörätiet ja lenkkeilyreitit kuin oman kokemukseni mukaan maaseudulla. Joukkoliikennettä ja kulttuuritarjontaa myös arvostan - siis sitä, että niitä museoita on enemmän kuin yksi.
Ai, no meidän kunnassa on niin hyvät lenkkipolut, että tänne tullaan jopa ulkomailta asti juoksemaan.
Joka paikkaan myös melkeinpä on pyörätiet.
Ei tää ole mikään pelto, vaikka tämä on pikkukunta.Entä se hieno kylpylä, uimahalli, stadion, maauimala, koirien juoksurata, keilahalli, jäähallit ja yleisöluistelu, ampumarata, harvinaisten kielten kielikurssit, purjehdusseura, golfklubi, miekkailuseura, eri itämaistenlajien seurat? Mitenkäs agilitykoulutus, balettikoulu, musiikkilukio, lasten liikennekaupunki, huvipuisto, kansainväliset markkinat, komsertit, festarit, talo shiprace tai vaikka kaupunkikävelyt? Teatterit eri kielillä, pysyvät ja vaihtuvat museot? Japanilainen, intialainen, kreikkalainen tai vaikka ranskalainenruoka?
Entä kaupat? Löytyykö musiikkisoittimiin tai vaikka koiratarvikkeisiin erikoistunut?Hienoja kylpylöitä ei Suomessa olekaan mutta joo, olisko 2 lillumoa joista toinen hintava hotelli. Uimahalli, urheilukenttiä, agilityä, balettia, kiipeilyhalli, pari jäähallia, 3-4 golfkenttää, ranskalaista ja aasialaista/intialaista ruokaa useampi ravintola, musiikkikoulu, taidekoulu, monta ratsastustallia, hevostarvikkeisiin ja koiratarvikkeisiin erikoistuneet liikkeet. Sirkus ja huvipuisto 2x vuodessa (ihan riittävä). Toistakymmentä venekerhoa, ihania uimarantoja järvillä ja merellä. Kielikursseilla olen käynyt vuosia, löytyy myös harvinaiset kielet.
Ja paljon muuta:) 40 000 asukkaan kunta.
Mikä tämä kunta on, jossa noin pienellä ihmismäärällä on kaikkeen tuohon mahdollisuus?
Sanoisin silti, että tuo paikka alkaa olla jo siinä rajoilla ja noilla mahdollisuuksilla voiko sitä kutsua pikkupaikkakunnaksi tai maaseuduksi.
Aloittajan pikkukunta ei kuulosta kovin pikkukunnalta enää, kun on nuo kaikki palvelut. Eli kun omassa kunnassa ei ole kirjastoa, ei terveyskeskusta, ei yläkouluja (alakoulu on sentään ja yksi päiväkoti), ei alkoa (!), ei ravintoloita, ei pankkia tai postia (muuta kuin automaatti) ja kauppaakin vain yksi laatu elintarvikekioskin lisäksi, niin kyllä ne palvelut vetävät kummasti puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt sinä ihan alkuksi, mikä niissä kaupunkilaisissa nyt niin jurppii, että pitää tehdä näitä avauksia ihan koko ajan?
eri vastaaja tässä mutta lähinnä se että maksetaan itsensä kipeiksi pikkuluukuista ei haluta ymmärtää että siellä On turvattomampaa kuin esmes 90-luvulla. ja sitten sanotaan mitä siellä maalla teet eihän siellä mitään tekemistä oo ja nämä samat henkilöt puhuu juurikin siitä tekemisestä mutta tekevät niitä teatteri ravintola taidenäyttelyjuttuja joka toinen vuosi jos silloinkaan(tai kerran 5vuodessa) ja sitten kettuillaan että mitä te siellä maalla teette? TÄMÄ.
Edelleen, mikä sua kaupunkilaisissa jurppii, että näitä aloituiksia pitää tehtailla? Eiköhän ihmiset osaa itse päättää, missä ne haluaa asua? Et vaikuta ihmiseltä, jolta kukaan nyt suoraan kaipaa life style- neuoja.
Mutta sulle on jo nyt yritetty avata sitä, että usein ne on ne ihmiset - ei mikään taidenäyttely. Mutta sinne taidenäyttelyyn voi mennä niiden ihmisten kanssa, kun sellainen juttu on tarjolla.
Ne on kateellisia, ei siinä sen kummempaa.
En tiedä miksi, sillä ainahan pikkukylästä voisi muuttaa kaupunkiin tai toisinpäin, jos tuntee kovasti alemmuutta omasta asuinpaikastaan. Mutta tämä ihmiset eivät taida uskaltaa tehdä niin.
Asun osan vuodesta suuressa metropolissa. Palasin Suomeen hiljattain vietettyäni siellä tällä kertaa yhtäjaksoisesti 4 kuukautta. Tuona aikana:
- kävin syömässä illallisen ulkona n. 40 kertaa, n. 25 eri ravintolassa
- kävin suunnilleen yhtä monta kertaa baarissa. Useimmiten toki vain lasillisella kantapaikassa, mutta myös useammassa craft beer -paikassa tai viinibaarissa, muutamassa coctail -baarissa, neljässä sky barissa, pari kertaa yökerhossa sekä kahdessa eri livemusiikki -paikassa
- kävin ainakin 10 eri kahvilassa
- kävin kolmessa eri museossa
- kävin kahdesti klassisen musiikin konsertissa; kerran baletissa ja kerran Beethoven -konsertissa
- kävin katsomassa 4 taidenäyttelyä
- kävin kirjamessuilla
- kävin ruokamessuilla
- kävin jokiristeilyllä
- kävin musiikkiteatterissa
Näiden lisäksi kävin mm. seuraamassa uudenvuoden spektaakkelimaista ilotulitusta (yhdessä niistä kattobaareista) ja muutaman kerran performansseja kävelykadulla. Sekä tietenkin lähes joka päivä kuntosalilla ja useamman kerran viikossa kaupassa -mutta nämä palvelut löytyivät kuulemma sinunkin kaupungistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Vähän samaa mieltä jos niissä kaupungeissa olisikin euroopan malliin kivijalkakauppoja joissa voisikin olla jotain mielenkiintoista mutta ei kauppakeskusksia kauppakeskuksia ja nekään ei tuntuu olevan hirveän paljon keskustoissa vaan sivummalla. KUn autola ei pääse. Helsingissä nää harvat kivijalkakaupat vähenee kun niitä jo jengit uhkailee. Ei helv.ihana helsinki. tehkää nyt stadilaiset jotain noille ongelmille niin me maalaiset voimme ehkä sinne tullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Asun itse kaupungissa mutta en harrasta kaupoissa kiertelyä, ei ole kovin ekologista. Veikkaan myös että kaupunkilaisen kunto ei ole sen parempi, että se maagisesti kävelee ja pyöräilee niin paljon kauemmas, että sillä maisemat aina vaihtuu mutta maalaisella ei ;)
No kyllä vaihtuu. Mitä suurempi sen enemmän. Maalaisilla on yksi tai kaksi tietä mitä kulkea. Kaupunkilaisilla lukemattomia eri reittejä ihan vaan vaikka samaan paikkaan pääsemiseksi.
Mä muutin yhdestä näiden Suomen isoimmista kaupungeista sopivan matkan päähän maalle. Aika nopeasti ne kaupungin reititkin kiersi ja kun ne usein kiertää, ne ei ole sen uudempia. Täältä ajan vaikka pyörällä sinne kaupunkiin jos haluan, mutta on nyt vähän muitakin reittejä ja teitä kuin yksi tie. Lähinnä jos pyöräily kiinnostaa, niin ei se kaupungin keskustassa ole hääviä tai edes taajamissa missä on hidasteena liikennevalot, risteykset ja ihmiset.
Laadukkaat ja vaihtelevat liikuntapalvelut, niitä kaipaisin eniten maalla (toimivan joukkoliikenteen ja ruoan kotiinkuljetuksen lisäksi).
Hyödynnän koko pääkaupunkiseudun tarjontaa omissa (harraste)lajeissani. Tykkään kierrellä eri saleilla ja varata tunteja uusista paikoista. Ehkä parissakymmenessä paikassa valinnanvaraa, vaikka joka päiväksi löytyy tunti jos mieli tekee lähteä. Kuntosali on vakkari, ja se on tarkoitettu vain naisille.
Onpas täällä ärhäköitä kaupunkilaisia. Mikä teidät sai ap:n aloituksessa noin takajaloilleen ja puolustuskannalle, osa vastauksista on jopa ihan hyökkääviä. Siksikö koska ette keksi vastausta ap:n kysymykseen? Aika harvassa kommentissa niitä nimittäin on tullut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommassa kaupungissa on enemmän valinnanvaraa. Ja toisaalta enemmän ihmisiä - löytää todennäköisemmin itsensä kaltaista seuraa.
En mä etsi ainakaan itseni kaltaista seuraa mistään, tykkään että ihmiset on erilaisia ja erilaisia kuin minä.
Minä haluan viettää aikaa ihmisten kanssa, joiden seurassa viihdyn, ja todennäköisemmin sellaisia ihmisiä löytää kaupungista, kun on enemmän ihmisiä. Myös deittailu ja pariutuminen on helpomnpaa isommassa kaupungissa. Pikkukaupungissa asuva tuttu joutui etsimään yli 100km säteeltä, koska kotipaikkakunnalla on aina vain ne samat tyypit, jotka ovat seurustelleet ristiin keskenään, kun ei muitakaan ole - ja sitten tulee eroja, kun ei sitä oikeanlaista siitä pienestä tarjonnasta välttämättä löydy.
Pikkukunnissa ei useinkaan kovin hyvää julkista liikennettä,kaupungissa paikallisliikenne hyvä.Erillaisia tapahtumia kaupungissa enemmän,laajemmat harrastusmahdollisuudet.Vähävaraisille ruokajakelua useana päivänä viikossa,pikkukunnassa ei välttämättä mitään.
Itse koen, että elämä on mielekkäämpää kaupungissa. Kulttuuritarjontaa on enemmän, harrastusmahdollisuuksia on enemmän, tapahtumia on enemmän... En suinkaan käy näissä joka viikko, mutta voin mennä aina kun haluan. Myös sosiaaliset kuviot ovat paremmin minulle sopivia isommissa kaupungeissa. Lapsille myös monipuolisemmin harrastuksia ja koulujen suhteen valinnanvaraa. Ja tietysti valinnanvaraa on enemmän kahviloissa, ravintoloissa, baareissakin.