Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kaupungissa on sitä kuuluisaa "tekemistä", mitä ei muka pienemmässä kunnassa ole?

Vierailija
04.05.2023 |

Ihmettelen aina näitä, jotka haluavat isoon kaupunkiin, koska"täällä ei oke mitään tekemistä".

Mitä tekemistä se sitten tarkoittaa? Jotain ravintoloita ja elokuvateatteteita vai? Kyllä täälkäkin on pizzerioita ja paikallinen juottola (kaksikin) ja jopa kahvila, grilli, hese ja elokuvateatterikin.
Itse en edes missään ravintoloissa käy, niin kaupungissa vissiin ihmiset istuu sitten kokoajan syömässä semnoisissa, jos se on sitä "tekemistä".
Täällä voi myös harrastaa urheilua, uimista, on kirjasto ja kansalaisopisto. Museokin löytyy. On luontia.
On tehtaita. On terveysjeskus ja yksityinen lääkäriasema. On jopa keilahalli ja pieni laskettelurinne.

Mitä siellä kaupungissa on mitä ei täältä löydy, enemmän kauppoja, siinä se. Ja balettikoulua tai yliopistoa ole tms, mutta en nyt saa muuta päähäni.

Mitä ne kaupunkilaiset kokoajan tekee, mitä ei täällä voi tehdä????? Minusta täällä on ihan tarpeeksi kaikkea mitä ihminen voi tarvita.

Kommentit (284)

Vierailija
101/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa asua Harjavallassa.

Veikkaan Outokumpua

Vierailija
102/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset vaan viihtyy erilaisessa paikassa kuin sinä, koeta kestää.

Itse viihdyn kaupungissa, koska täällä on enemmän samanhenkistä seuraa kuin pienemmillä paikkakunnilla. Täällä on palveluita, saan asua mukavasti kerrostalossa ja tilata ruokaostokset kotiovelle ja keskittyä tekemään ihan sitä mitä itse haluan. Mun työmahdollisudet on täällä. Ja mielenkiintoisesti täällä on paremmat pyörätiet ja lenkkeilyreitit kuin oman kokemukseni mukaan maaseudulla. Joukkoliikennettä ja kulttuuritarjontaa myös arvostan - siis sitä, että niitä museoita on enemmän kuin yksi.

Ai, no meidän kunnassa on niin hyvät lenkkipolut, että tänne tullaan jopa ulkomailta asti juoksemaan.

Joka paikkaan myös melkeinpä on pyörätiet.

Ei tää ole mikään pelto, vaikka tämä on pikkukunta.

Entä se hieno kylpylä, uimahalli, stadion, maauimala, koirien juoksurata, keilahalli, jäähallit ja yleisöluistelu, ampumarata, harvinaisten kielten kielikurssit, purjehdusseura, golfklubi, miekkailuseura, eri itämaistenlajien seurat? Mitenkäs agilitykoulutus, balettikoulu, musiikkilukio, lasten liikennekaupunki, huvipuisto, kansainväliset markkinat, komsertit, festarit, talo shiprace tai vaikka kaupunkikävelyt? Teatterit eri kielillä, pysyvät ja vaihtuvat museot? Japanilainen, intialainen, kreikkalainen tai vaikka ranskalainenruoka?

Entä kaupat? Löytyykö musiikkisoittimiin tai vaikka koiratarvikkeisiin erikoistunut?

Kaikki edellämainitut löytyy parin kympin säteeltä, pl purjehdus, liikennepuisto tai erikieliset teatterinäytökset. Jotenkin täällä pärjäillään :)

Ehkä siellä ei voi pitää koiraa irti metsässä, metsästää, kalastaa, maastopyöräillä tai patikoida kansallispuistossa, lasketella, moottorikelkkailla jne (?)

Miten se on käytännössä mahdollista, että teillä on nuo kaikki ja kaikkeen riittää vielä ihmisiä, maksajia ja osallistujia? Kaiken tuon ylläpitäminen ei ole ilmaista.

En harrasta laskettelua, en kalastusta, en metsästystä, enkä maastopyöräile, enkä tosiaan halua koiraa tai muutakaan eläintä huollettavakseni. Mutta eiköhän noihin juttuihin pääse Suomessa muutamassa kymmenessä minuutissa melkein mistä tahansa kaupungista. Paisti laskettelu, joka on kaukana lähes jokaisesta pikkukunnastakin.

Jaa'a. Ollaan pieni maakuntakeskus, rakentaminen tietty melko väljää kun ei sijainti ole minkään maantieteellisen esteen puristuksessa.

Pointtihan oli se, että Helsingissäkin joudut useaan ihan perusharrastukseen erikseen hankkiutumaan autolla tai julkisilla tai jopa matkustamaan vallan toiselle puolelle Suomea ja täällä pienemmällä paikkakunnalla aivan samoin, oopperaa ei ole tässä kaupungissa, matkustettava on.

Sitä en vielä ole tajunnut kuinka Helsingissä harrastaa hiihtoa ilman omaa autoa, kun ei se auton omistaminenkaan olisi oikein sallittua ja parkkipaikkojen puutteessa joka tapauksessa vaikeaa..?

Eiköhän heille sinne ole rata tehty? Ongelma ei ole hiihtäminen, vaan ilmaston lämpeneminen. Sen lisäksi suurinta osaa ei voisi vähempää kiinnosta hiihtää. Moni koululainen varsinkin on onnellinen ettei tarvitse hiihtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just mietin tätä pikkukunta vs. kaupunki, kun vein lasta harrastuksiin. Meillä ope on omassa lajissaan EM-tasolla ja yksi Suomen parhaimpia, myös lajiliitossa aktiivinen. Pienemmällä paikkakunnalla tää sama laji olis sen jonkun varassa, joka on käynyt viikonloppukurssin ja sen pohjalta opettaa.

Pikkukaupungin kulttuuri oli yksi taidemuseo ja yksi maakuntamuseo, missä oli samat heinäseipäät ja tervaveneet vuodesta toiseen, kerran kävit niin ei seuraavaan 20 vuoteen tarvii mennä. Kirjaston aulassa paikallisen kansalaisopiston maalauskurssin näyttely tai lukion valinnaisen kuviksen ryhmän näyttely. Musiikissa tarjolla musiikkiopiston kevätkonsertti tai harrastelijabändi soittamassa Bon Jovia paikallisen baarin nurkassa. Jos syömään tahtoi niin voi valita pizzerian tai sen toisen pizzerian.

Ja mä taas harrastan lajia jota ei kovin moni suomalainen harrasta ja sitä ei Helsingissä tehdä, sieltäkin pitää lähteä kauemmas jos haluaa. Eiköhän kaikki voi vain myöntää, että niin maalla kuin kaupungissa on hyvät ja huonot puolensa ja me ihmiset arvostetaan eri asioita ja siksi valitaan asumistapamme. Mutta ei nyt hyvän tähden tehdä jotain yleistyksiä tyyliin, että jokainen kaupunkilainen ramppaa joka viikko museossa ja 10 muussa ja syö joka ilta ulkona, eikä että maalla ei ole mitään tekemistä ja ei voisi harrastaa tai tehdä mitään tai olisi mistään kiinnostunut, saati pääsisi sieltä maalta muualle käymään.

Vierailija
104/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän ravintolassa syömisestä.Ulko-ovelta 100 metrin säteellä kuusi ravintolaa joista valita jos ei halua kauemmas lähteä.

Mulla on ulko-ovelta 100m S-market, Tokmanni, pizzeria.. Ja loput palvelut löytyy kilometrin sisältä.

Ap

Ja matkalla noihin näet sen rollaattoria puskevan mummon ja koiraansa ulkoiluttavat teinin. Sitten voitkin kiirehtiä kotiin katsomaan temppareita ja syödä sen noutopizzasi ja tokmannilta haetun suklaalevyn ja miettiä saavatko ne sen yhden uimahallin saunan saunankivet vaihdettua vielä tänä vuonna. Ja huomenna uudestaan.

Niin, mikä tässä on väärin? Hyvää elämää, tavallista elämää. Pizzan saa tilattua muuten kotiovellekin, jos ei jaksa hakea.

Ap

Ei siinä ole mikään väärin. Jos tykkää tuon näköisestä tavallisesta. Toisille tavallisen elämän pitää sisältää muutakin kuin noutopizzaa, jotta se olisi hyvää elämää.

Sitä juuri yritän selvittää, että mitä se jokapäiväinen tavallisuus on isossa kaupungissa, mitä ei pienellä paikkakunnalka voi kokea.

Ruuhkat ja liikenne, pakokaasu, kopisevat kengät?

En ymmärrä. Onko se vaan se kaupunkifiilis, mikä kiinnostaa, vaikkei siellä voi sen enempää "elää" kuin pikkukunnassakaan.

Ap

Sulle on tätä nyt jo viisi sivua selitetty, mutta sä et halua ymmärtää. Se tavallisuus on minulle sitä, että heti kun astun kotiovesta ulos, on ympärilläni asioita, joista pidän. Voin kävellä teattereihin ja konsertteihin, ja niitä on niin paljon, että joka viikolle riittää jotain uutta. Voin käydä monta kertaa viikossa ulkona syömässä, ja siihenkin riittää vaihtoehtoja. Näen tapahtumia, ihmisiä, kulttuuria ympärilläni koko ajan. En ole mikään luontoihminen, enkä kaipaa hiihtolatuja enkä sienimetsiä. Ja jos sellaista haluan, voin hypätä ratikkaan ja olen luonnossa vartin kuluttua.

Vierailija
105/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän ravintolassa syömisestä.Ulko-ovelta 100 metrin säteellä kuusi ravintolaa joista valita jos ei halua kauemmas lähteä.

Mulla on ulko-ovelta 100m S-market, Tokmanni, pizzeria.. Ja loput palvelut löytyy kilometrin sisältä.

Ap

Ja matkalla noihin näet sen rollaattoria puskevan mummon ja koiraansa ulkoiluttavat teinin. Sitten voitkin kiirehtiä kotiin katsomaan temppareita ja syödä sen noutopizzasi ja tokmannilta haetun suklaalevyn ja miettiä saavatko ne sen yhden uimahallin saunan saunankivet vaihdettua vielä tänä vuonna. Ja huomenna uudestaan.

Niin, mikä tässä on väärin? Hyvää elämää, tavallista elämää. Pizzan saa tilattua muuten kotiovellekin, jos ei jaksa hakea.

Ap

Ei siinä ole mikään väärin. Jos tykkää tuon näköisestä tavallisesta. Toisille tavallisen elämän pitää sisältää muutakin kuin noutopizzaa, jotta se olisi hyvää elämää.

Sitä juuri yritän selvittää, että mitä se jokapäiväinen tavallisuus on isossa kaupungissa, mitä ei pienellä paikkakunnalka voi kokea.

En ymmärrä. Onko se vaan se kaupunkifiilis, mikä kiinnostaa, vaikkei siellä voi sen enempää "elää" kuin pikkukunnassakaan.

Ap

Totta, jos tavallisuus on vain kotona olemista tai koiran ulosviemistä, niin eihän se eroa suuremmin paitsi, ehkä melusta. Suurin ero on ehkä juuri illat, ilmapiiri ja kun haluaa tehdä jotain tai mennä kauppoihin. Niissä se suurin ero näkyy. Pikkupaikkakunnilla tarvitset aina auton tai tyydyt siihen mitä siellä on ja se ei ole paljoakaan.

Niin, mikä nyt sitten on elämistä? Se, että voi kierrellä kauppoja, käydä ravintoloissa, nähdä ihmisiä, harrastaa vaikka mitä ryhmissä, opiskella paikanpäällä jne. Vai sitä, että syö kotona tai mitä lähistöllä on saatavissa, harrastaa luontolajeja yksin, tilaa netistä ja viettää paljon aikaa kotona ja kävelee/pyöräilee aina niitä muutamia samoja teitä?

Joko olet kiinnostunut mitä siellä pikkupaikkakunnalla on tarjota tai sitten olet ilman. Jos olet kiinnostunut niistä, niin silloinhan sinulla on kaikkea, jos taas et, niin sinulla ei ole mitään tekemistä.

"kierrellä kauppoja". Juuri tästä syystä kritisoin voimakkaasti ajatusta, että kaupungistuminen on muka jotenkin vihreää kehitystä. Mulla kuluu täällä pienemmällä paikkakunnalla aika muissa touhuissa kuin ostelemassa tavaraa.

Vierailija
106/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, kyllä isommilla paikkakunnilla on enemmän harrastusmahdollisuuksia. Asun ite noin 80 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on toki harrastusmahdollisuuksia, mutta lajikirjoa ei ole siihen malliin kuin esim. Helsingissä olisi. Lisäksi marginaalisissa lajeissa on todella pienet seurat. Ei ole kovin kiva treenata budolajia aina niiden samojen 4 tyypin kanssa, joiden ottelutyylin ja -tavat osaa jo ulkoa. Todella vaikea kehittyä ja oppia uusia asioita ja lisäksi sitä tulee sokeaksi sekä kavereitten että omille tekniikka- yms. virheille. 

Ravintolat, no täällä on S-mafian paikkoja suurin osa. En ole mikään intomielinen ravintolassakävijä, mutta kyllä se olisi kiva välillä tehdä vähän suurempia valintoja kuin se, että mennäänkö tällä kertaa Rossoon vai Amarilloon. En edes muista milloin tässä kaupungissa on avattu joku uusi ravintola, jos ei lasketa noita tusinapizzerioita. 

Museoita on kaksi. Näyttelyt vaihtuu muutaman kerran vuodessa. Että kun käy kattomassa sen vaihtuvan näyttelyn, niin sittenpä ei kuukausiin tartte museossa käydä. Mä tykkään museoista ja käynkin säännöllisesti Helsingissä katsomassa näyttelyitä. 

Kansalaisopistolla perutaan säännöllisesti vähänkään erikoisemmat kurssit, kun sinne ei ole osallistujia. Olisin mennyt yhdelle musiikkikurssille, mutta sitä ei järjestetty, kun ei saatu 8 osallistujaa kokoon. Mä olen aika varma, että isommassa kaupungissa vastaavalle kurssille olisi löytynyt osallistujia. 

Niin että onhan tää vähän ankeaa välillä. Hyvä puoli toki on se, että täällä on halvempaa asua kuin isommissa kaupungeissa Sellaiset ihmiset, jotka ei harrasta mitään erikoista tai ole kiinnostuneita monista asioista varmasti viihtyy. Mä aattelin muuttaa pois täältä kunhan lapset on isoja, jonnekin pk-seudulle. 

Se mikä harrastus on erikoinen riippuu vähän näkövinkkelistä. Harrastan jigikalastusta. Siihen on keskimäärin Helsingissä vähän heikot mahdollisuudet, joten luulen, että pitäisivät siellä harrastusta vähän erikoisena. Kyllästyin myös autoilemaan ruuhkassa, jotta pääsen hiihtämään tai rullaluistelemaan, tai kouluttamaan koiraa metsäympäristöön, tosin nuo nyt eivät ole kovinkaan erikoisia harrastuksia missään. Yksi harrastus mulla vielä on mitä Helsingistä lähimpänä voi harrastaa Riihimäellä, mutta eipä paljasteta enempää :)

Onko tämä jigikalastus joku ryhmälaji? Vai miksei sitä voisi harrastaa myös suuremmissa kaupungeissa? Kalastusmahdollisuudet ovat aina riippuvaisia vesistöistä. Ei paikkakunnan koosta.

Vierailija
107/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset vaan viihtyy erilaisessa paikassa kuin sinä, koeta kestää.

Itse viihdyn kaupungissa, koska täällä on enemmän samanhenkistä seuraa kuin pienemmillä paikkakunnilla. Täällä on palveluita, saan asua mukavasti kerrostalossa ja tilata ruokaostokset kotiovelle ja keskittyä tekemään ihan sitä mitä itse haluan. Mun työmahdollisudet on täällä. Ja mielenkiintoisesti täällä on paremmat pyörätiet ja lenkkeilyreitit kuin oman kokemukseni mukaan maaseudulla. Joukkoliikennettä ja kulttuuritarjontaa myös arvostan - siis sitä, että niitä museoita on enemmän kuin yksi.

Ai, no meidän kunnassa on niin hyvät lenkkipolut, että tänne tullaan jopa ulkomailta asti juoksemaan.

Joka paikkaan myös melkeinpä on pyörätiet.

Ei tää ole mikään pelto, vaikka tämä on pikkukunta.

Entä se hieno kylpylä, uimahalli, stadion, maauimala, koirien juoksurata, keilahalli, jäähallit ja yleisöluistelu, ampumarata, harvinaisten kielten kielikurssit, purjehdusseura, golfklubi, miekkailuseura, eri itämaistenlajien seurat? Mitenkäs agilitykoulutus, balettikoulu, musiikkilukio, lasten liikennekaupunki, huvipuisto, kansainväliset markkinat, komsertit, festarit, talo shiprace tai vaikka kaupunkikävelyt? Teatterit eri kielillä, pysyvät ja vaihtuvat museot? Japanilainen, intialainen, kreikkalainen tai vaikka ranskalainenruoka?

Entä kaupat? Löytyykö musiikkisoittimiin tai vaikka koiratarvikkeisiin erikoistunut?

Kaikki edellämainitut löytyy parin kympin säteeltä, pl purjehdus, liikennepuisto tai erikieliset teatterinäytökset. Jotenkin täällä pärjäillään :)

Ehkä siellä ei voi pitää koiraa irti metsässä, metsästää, kalastaa, maastopyöräillä tai patikoida kansallispuistossa, lasketella, moottorikelkkailla jne (?)

Miten se on käytännössä mahdollista, että teillä on nuo kaikki ja kaikkeen riittää vielä ihmisiä, maksajia ja osallistujia? Kaiken tuon ylläpitäminen ei ole ilmaista.

En harrasta laskettelua, en kalastusta, en metsästystä, enkä maastopyöräile, enkä tosiaan halua koiraa tai muutakaan eläintä huollettavakseni. Mutta eiköhän noihin juttuihin pääse Suomessa muutamassa kymmenessä minuutissa melkein mistä tahansa kaupungista. Paisti laskettelu, joka on kaukana lähes jokaisesta pikkukunnastakin.

Jaa'a. Ollaan pieni maakuntakeskus, rakentaminen tietty melko väljää kun ei sijainti ole minkään maantieteellisen esteen puristuksessa.

Pointtihan oli se, että Helsingissäkin joudut useaan ihan perusharrastukseen erikseen hankkiutumaan autolla tai julkisilla tai jopa matkustamaan vallan toiselle puolelle Suomea ja täällä pienemmällä paikkakunnalla aivan samoin, oopperaa ei ole tässä kaupungissa, matkustettava on.

Sitä en vielä ole tajunnut kuinka Helsingissä harrastaa hiihtoa ilman omaa autoa, kun ei se auton omistaminenkaan olisi oikein sallittua ja parkkipaikkojen puutteessa joka tapauksessa vaikeaa..?

Eiköhän heille sinne ole rata tehty? Ongelma ei ole hiihtäminen, vaan ilmaston lämpeneminen. Sen lisäksi suurinta osaa ei voisi vähempää kiinnosta hiihtää. Moni koululainen varsinkin on onnellinen ettei tarvitse hiihtää.

Voitko kuvitella, että moni koululainen, ja isompikin ihminen, huokaa syvään kiitollisuudesta jos ei toista kertaa tarvitse mennä Kiasmaan tai Kansallisteatteriin.

En tiedä mitään hirveämpää ajankäytön saralla kuin teatteri! Järkyttävää ylinäyttelemistä ja huutamista.

Vierailija
108/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ruoka on halvempaa kaupungissa, ei tarvinnut kuin 20km tänään siirtyä ja kurkun kilohinta tipahti 3.29 eurosta 1.98e ja kalapuikko paketti mikä meillä on 3.86 on kaupungissa 1.85, leipäpaketti meillä 2.65 ja kaupungissa 1.30, naudan jauheliha meillä 4.15 ja kaupungissa 3.99 ja sitä rataa.

Vierailija
109/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, kyllä isommilla paikkakunnilla on enemmän harrastusmahdollisuuksia. Asun ite noin 80 000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä on toki harrastusmahdollisuuksia, mutta lajikirjoa ei ole siihen malliin kuin esim. Helsingissä olisi. Lisäksi marginaalisissa lajeissa on todella pienet seurat. Ei ole kovin kiva treenata budolajia aina niiden samojen 4 tyypin kanssa, joiden ottelutyylin ja -tavat osaa jo ulkoa. Todella vaikea kehittyä ja oppia uusia asioita ja lisäksi sitä tulee sokeaksi sekä kavereitten että omille tekniikka- yms. virheille. 

Ravintolat, no täällä on S-mafian paikkoja suurin osa. En ole mikään intomielinen ravintolassakävijä, mutta kyllä se olisi kiva välillä tehdä vähän suurempia valintoja kuin se, että mennäänkö tällä kertaa Rossoon vai Amarilloon. En edes muista milloin tässä kaupungissa on avattu joku uusi ravintola, jos ei lasketa noita tusinapizzerioita. 

Museoita on kaksi. Näyttelyt vaihtuu muutaman kerran vuodessa. Että kun käy kattomassa sen vaihtuvan näyttelyn, niin sittenpä ei kuukausiin tartte museossa käydä. Mä tykkään museoista ja käynkin säännöllisesti Helsingissä katsomassa näyttelyitä. 

Kansalaisopistolla perutaan säännöllisesti vähänkään erikoisemmat kurssit, kun sinne ei ole osallistujia. Olisin mennyt yhdelle musiikkikurssille, mutta sitä ei järjestetty, kun ei saatu 8 osallistujaa kokoon. Mä olen aika varma, että isommassa kaupungissa vastaavalle kurssille olisi löytynyt osallistujia. 

Niin että onhan tää vähän ankeaa välillä. Hyvä puoli toki on se, että täällä on halvempaa asua kuin isommissa kaupungeissa Sellaiset ihmiset, jotka ei harrasta mitään erikoista tai ole kiinnostuneita monista asioista varmasti viihtyy. Mä aattelin muuttaa pois täältä kunhan lapset on isoja, jonnekin pk-seudulle. 

Se mikä harrastus on erikoinen riippuu vähän näkövinkkelistä. Harrastan jigikalastusta. Siihen on keskimäärin Helsingissä vähän heikot mahdollisuudet, joten luulen, että pitäisivät siellä harrastusta vähän erikoisena. Kyllästyin myös autoilemaan ruuhkassa, jotta pääsen hiihtämään tai rullaluistelemaan, tai kouluttamaan koiraa metsäympäristöön, tosin nuo nyt eivät ole kovinkaan erikoisia harrastuksia missään. Yksi harrastus mulla vielä on mitä Helsingistä lähimpänä voi harrastaa Riihimäellä, mutta eipä paljasteta enempää :)

Onko tämä jigikalastus joku ryhmälaji? Vai miksei sitä voisi harrastaa myös suuremmissa kaupungeissa? Kalastusmahdollisuudet ovat aina riippuvaisia vesistöistä. Ei paikkakunnan koosta.

Missäpä sinä Helsingissä normaali ihmisen palkalla säilytät venettä, autoa ja traileria niin, että ne on työpäivän päätteeksi noudettavissa käyttöön järkevässä ajassa ja illalla palautettavissa taas takaisin?

Fredrikinkadulta on muuten myös kakkamainen lähteä sukset kainalossa julkisilla kohti latua, eikä rullaluistimellakaan pääse kotiovelta baanalle.

Vierailija
110/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sinfoniaorkesterin konsertit on ihana suuri innostuksen aihe. Käyn usein.

Käyn myös viikottain museossa. Tänä vuonna käynyt: kolmesti Didrichsenissä (näyttelyt vaihtuu), kahdesti Gyllenbergissä, kahdesti Reitzin säätiöllä, kahdesti Kiasmassa, Taidehallissa, Emmassa, Kamussa, HAMissa, Kansallismuseossa, Amos Rexissä.

Voisin asua pienellä paikkakunnalla, josta voisi ajaa lyhyehkössä ajassa tänne taiteen luo.

Nainen 40v.

Vierailija
111/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Totta, jos tavallisuus on vain kotona olemista tai koiran ulosviemistä, niin eihän se eroa suuremmin paitsi, ehkä melusta. Suurin ero on ehkä juuri illat, ilmapiiri ja kun haluaa tehdä jotain tai mennä kauppoihin. Niissä se suurin ero näkyy. Pikkupaikkakunnilla tarvitset aina auton tai tyydyt siihen mitä siellä on ja se ei ole paljoakaan.

Niin, mikä nyt sitten on elämistä? Se, että voi kierrellä kauppoja, käydä ravintoloissa, nähdä ihmisiä, harrastaa vaikka mitä ryhmissä, opiskella paikanpäällä jne. Vai sitä, että syö kotona tai mitä lähistöllä on saatavissa, harrastaa luontolajeja yksin, tilaa netistä ja viettää paljon aikaa kotona ja kävelee/pyöräilee aina niitä muutamia samoja teitä?

Joko olet kiinnostunut mitä siellä pikkupaikkakunnalla on tarjota tai sitten olet ilman. Jos olet kiinnostunut niistä, niin silloinhan sinulla on kaikkea, jos taas et, niin sinulla ei ole mitään tekemistä.

"kierrellä kauppoja". Juuri tästä syystä kritisoin voimakkaasti ajatusta, että kaupungistuminen on muka jotenkin vihreää kehitystä. Mulla kuluu täällä pienemmällä paikkakunnalla aika muissa touhuissa kuin ostelemassa tavaraa.

Niin, sinulla kuluu. Ehkä telkkua katsellessa, ehkä metsäpolkua kävellen, ehkä koiraa ulkoiluttaen, mutta kaikki eivät ole kuten sinä. Eikä se sinun Tokmanni ole yhtään sen ekologisempi. Koska jos siellä ei ihmiset käy, se on kohta suljettu.

Teillä on ehkä siellä paljon enemmän kauppoja asukasta kohden kun kaupungeissa on. Sen lisäksi, ehkä ihmiset ostavat netistä paljon ja niitä tavaroita taas kuljetetaan.

Vierailija
112/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni täällä pääkaupunkiseudulla tärkein on se mahdollisuus mennä. Ei niin, että aina sinne teatteriin tms menisin, mutta voin mennä. Maalla, jossa olen myös asunut, ahdistaa kuin vankina olisi.

Toinen juttu on se, että pienellä.paikkakunnalla kaikki tietävät ja tuntevat. Ahdistavaa sekin.

Voi maallakin ajatella että on mahdollisuus mennä teatteriin vaikka ei menekään.

Pikku kunnassa on 2000 asukasta, tunnetko niin monta ihmistä Helsingistä?

Vierailija
113/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Sulle on tätä nyt jo viisi sivua selitetty, mutta sä et halua ymmärtää. Se tavallisuus on minulle sitä, että heti kun astun kotiovesta ulos, on ympärilläni asioita, joista pidän. Voin kävellä teattereihin ja konsertteihin, ja niitä on niin paljon, että joka viikolle riittää jotain uutta. Voin käydä monta kertaa viikossa ulkona syömässä, ja siihenkin riittää vaihtoehtoja. Näen tapahtumia, ihmisiä, kulttuuria ympärilläni koko ajan. En ole mikään luontoihminen, enkä kaipaa hiihtolatuja enkä sienimetsiä. Ja jos sellaista haluan, voin hypätä ratikkaan ja olen luonnossa vartin kuluttua.

Kiitos! Lainaan tätä ensi syksynä kun Helsinkiläiset kilpaa todistaa, ettei siellä asuessa voi kerätä marjoja ja sieniä ilman omaa autoa.

Vierailija
114/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Helsingissä asuminen on siitä mieleistä, että elämä on monipuoleisempaa. On olemassa vaihtoehtoja kaikelle. Jos haluan mennä ulos syömään, voin mennä vaikka uzbekistanilaiseen ravintolaan tai italialaiseen, ihan kotimaisiakin löytyy. Jos haluan kulttuuria, voin mennä teatteriin, konserttiin, museoon, taidenäyttelyyn. Joka päivä vaikka. Työpaikkoja on valittavaksi asti, samoin koulutusmahdollisuuksia. Lapseni voin laittaa lähipäiväkotiin tai vaikka espanjankieliseen päiväkotiin. Lapseni voi käydä koulunsa suomeksi, saksaksi tai englanniksi jne. Myös ihmisiä on joka lähtöön. Joku on Lapualta, toinen Liettuasta. 

Vierailija
115/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Niin, sinulla kuluu. Ehkä telkkua katsellessa, ehkä metsäpolkua kävellen, ehkä koiraa ulkoiluttaen, mutta kaikki eivät ole kuten sinä. Eikä se sinun Tokmanni ole yhtään sen ekologisempi. Koska jos siellä ei ihmiset käy, se on kohta suljettu.

Teillä on ehkä siellä paljon enemmän kauppoja asukasta kohden kun kaupungeissa on. Sen lisäksi, ehkä ihmiset ostavat netistä paljon ja niitä tavaroita taas kuljetetaan.

ei kun oikeasti maalla ei vaan keskimäärin harrasteta tavaroiden ostamista. Trust me.

En tosin itsekään asu maalla, mutta en silti harrasta kauppojen kiertelemistä, outo ajatuskin. Siellä käydään ostamassa tarpeelliset kerran-kaksi viikossa ja loppu vapaa-aika harrastetaan esim cross-fitiä, salia, hiihtoa, lenkkeilyä, ruoanlaittoa ja ravintolassa syömistä ja niitä luonto-ja koiraharrastuksia. Ehkä kun elää sen luonnon lähellä, tahtoo sitä valinnoillaan vaalia, eikä keskity vain vaatimaan maalaisilta sen vaalimista.

Vierailija
116/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpä sinä Helsingissä normaali ihmisen palkalla säilytät venettä, autoa ja traileria niin, että ne on työpäivän päätteeksi noudettavissa käyttöön järkevässä ajassa ja illalla palautettavissa taas takaisin?

Fredrikinkadulta on muuten myös kakkamainen lähteä sukset kainalossa julkisilla kohti latua, eikä rullaluistimellakaan pääse kotiovelta baanalle.

Ei hajuakaan. Mutta hyvä, ettäs sinä olet löytänyt intohimosi ja myös sopivan asumispaikan sen mahdollistamiseksi.

Mutta kai ymmärrät ettei kaikkia todellakaan kiinnosta yksilölajit tai varsinkaan luontolajit, vaan heitä kiinnostaa junabongaus, sm-liiga, turkin kieli tai vaikka klassinen baletti aikuisille? Heitä saattaa innostaa sateenkaaribaarit, kaupunkifestarit ja käydä muutaman viikon välein laittamassa geelikynnet.

Vierailija
117/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommassa kaupungissa on enemmän valinnanvaraa. Ja toisaalta enemmän ihmisiä - löytää todennäköisemmin itsensä kaltaista seuraa.

Vierailija
118/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaupungissa on sitä kuuluisaa "tekemistä", mitä ei muka pienemmässä kunnassa ole?

No, voi kulta pieni, se on sitä mitä sinä et tule koskaan ymmärtämään.

Vierailija
119/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä sellaisia pikkukuntia, joissa ei ole mitään Hesburgereita, uimahalleja, elokuvateattereita... Ravintola on se yksi räkälä. Kyllä asun mieluummin Tampereella.

Vierailija
120/284 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska tuo on tehtaita. Niissäkö ne maalaiset vapaa-aikaansa viettää? Toinen tuo, että on museo. Joo, hyvä juttu. Se pikkumuseo on nähty vartissa, vai kuinka usein sinä siellä käyt?

Eli sinä siis ramppaat kaupungissa viikottain museoissa, asut siksi siellä? Yhtä äkkiä kai ne tulee tutuiksi kuin yksi museo?

En oo käynyt muutamaan vuoteen meidän museossa, mutta siellä on kyllä vaihtuvia näyttelyitäkin, eli uutta nähtävää vähän väliä pysyvän tavaran lisäksi.

Ap

Oon eri, mutta kyllä käyn kuukausittain eri museoissa ja tykkään viedä lapsiakin eri näyttelyihin. Ei todella yksi pieni museo riitä. Tai isokaan sen puoleen.

Jos et käy joka pv tai viikko eri museoissa, niin

Kerran kuukaudessa voisit yhtä hyvin käydä isossa kaupungissa museossa, vaikka asut itse pikkukunnassa.

Että eihän tossa syyssäkään ole mitään tolkkua kaupungissa elämiseen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä